Дейности:
|
1. Информация и публичност Съгласно Регламент No. 1828/2006 г. и Комуникационната стратегия и план на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” с цел осигуряване на широка публичност и популяризиране на дейностите по проекта и финансовата подкрепа от ЕСФ чрез ОП „Развитие на човешките ресурси” непосредствено след подписване на договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ ще стартира информационно-разяснителна кампания за информиране на широката общественост за проекта, целите и средствата, с които те ще се постигнат и ролята на ЕС и българската държава.
С оглед на по-голямата информираност на обществеността, периодично ще се изготвят прессъобщения, които ще бъдат разпространявани чрез местната преса и радио. Ще бъдат организирани 3 пресконференции отразяващи изпълнението на дейностите по проекта: при стартирането на проекта за популяризацията му сред обществеността; в средата, отчитаща постигнатото до момента; заключителна пресконференция за оповестяване на резултатите от проекта. На пресконференциите ще бъдат поканени около 30 участника - представители на всички медии в региона, ръководители и специалисти от заинтересовани институции и организации, социални работници от града и региона, граждани и др. Ще бъдат раздадени информационни и рекламни материали, като проектните дейности ще бъдат представяни чрез мултимедийни презентации.
На интернет страницата на община Разград ще се публикува регулярно информация за изпълнението на проекта, както и презентационните материали от проведените пресконференции.
Ще бъдат изготвени и издадени следните печатни рекламно-информационни материали: дипляни – 500 бр., табели за визуализация – 3 бр.; рекламни папки, бележници и химикали – по 100 бр., рекламен транспарант – 1 бр., които ще съдържат информация за ролята на ЕС и българската държава, логото на ЕСФ, и ОП „РЧР”, името на проекта, източникът на финансиране, флагът на ЕС.
2. Текущ ремонт и обзавеждане За ефективно изпълнение на дейностите, които ще предоставя новоразкрития Дневен център за пълнолетни лица, Община Разград ще предостави помещения, които са в имот - частна общинска собственост, съгласно АОС № 149 от 19.01.2007 г. Помещението се намира в Административна сграда построена през 1983 година. Тя се намира в източната част на града, в кв. 42 по действащия план на гр. Разград. Два от етажите 1-ви и 4-ти се ползва от Регионален център по здравеопазване гр. Разград, като вторият етаж към момента е свободен и не се ползва. Тъй като разкриването на нови социални услуги в общността изисква сериозна първоначална инвестиция за създаване на необходимата материална база, с които Община Разград не разполага в настоящото проектно предложение са предвидени дейности за текущ ремонт. В помещенията, които са десет на брой, ще бъде свалена старата мазилка от стените и таваните; ще се направи нова шпаклова и боядисване с латексова боя. Подовата настилка е амортизирана и се нуждае от подмяна. Мокета, линолеума и старите изпочупени плочи ще бъдат заменени с настилка от балатум и теракот. Необходимо е да бъде подменена старата дървена дограма с нова PVC. С цел икономии на ел. енергия трябва де се закупят нови енергоспестяващи осветителни тела и да се подменят контакти и ключове. След освежаването ще се обособят просторни и светли помещения за социални контакти и индивидуални занимания; помещение за хранене с възможност за обособяване на кухненски бокс; медицински кабинет; зала за трудотерапия; зала за арттерапия; зала за почасови консултации със специалисти и кабинети за персонала.
За качественото предоставяне на социалните услуги е необходимо да се закупи офис техника и обзавеждане. Ще бъдат закупени две компютърни конфигурации, един принтер и едно многофункционално устройство необходими за събиране и обработка на информация и документация за целевата група. За потребителите на услугите и персонала ще бъдат закупени маси, столове, бюра, секции и мека мебел, необходими за качествено реализиране на проектните дейности.
3. Подбор на целевата група За набирането на кандидат-потребите за услугите ще бъде публикувана обява в местната преса и радио, където ще бъдат оповестени изискуемите документи, които трябва да бъдат подадени. Желаещите и подалите документи за достъп до социалните услуги, които ще се предоставят в Дневният център се предполага, че ще надхвърля параметрите, поради което се налага да се направи подбор измежду кандидат-потребителите. Целта на подбора е да гарантира включването на най-уязвимите лица от целевата група.
Ще бъде разработена процедура за подбор, включаща няколко етапа: Извършване на социална оценка; Количествена обработка на информацията, събрана за кандидат-потребителя; Взимане на окончателно решение за включването на кандидат-потребителя
На база на подадените от кандидат-потребителя документи, специалистите наети на работа ще посещават нуждаещото се лицe в домовете им и ще извършва социална оценка.
На следващия етап на подбора съдържащата се в досието на всеки кандидат-потребител информация ще се преглежда и обработва, за да се извлекат от нея най-важните данни, свързани със специфичните потребности на всеки един от кандидатите.
Въз основа на събраните данни ще бъде изготвен списък с кандидат-потребителите, подредени по низходящ ред
На база на изготвения списък на кандидат-потребителите ще бъдат определении 30 пълнолетни лица, които ще ползват услугите.
4. Подбор и обучение на персонал За Дейности по функциониране на услугата е необходимо да бъде назначен екип в следния състав: директор; социален работник; психолог; рехабилитатор; трудотерапевт; медицински специалист и технически и обслужващ персонал. Числеността на екипа е съобразена с Методиката за определяне численост на персонала.
Подборът на екипа ще бъде осъществен чрез интервю след подаване на документи за квалификация и професионален опит. При необходимост ще бъдат искани и препоръки от предишни работодатели. Ще бъде разработена процедура за подбор на персонал.
Необходимо е специалистите, които ще работят с потребителие, да познават добре причините, довели до промените в здравословното им състояние, както и проблемите и рисковите фактори в пряката работа с тях. Също така те трябва да са запознати с правата на пълнолетните лица с увреждания и възможностите им за постигане на равни възможности, независимост и пълна икономическа и социална интеграция. Поради тази причина сформираният екип ще бъде обучен от избрана обучителна организация по следните теми: работа в екип; работа с възрастни хора с физически увреждания; работа с техните семейства и социална среда и др. по разработена от обучителната организация програма.
Тъй като за качественото предоставяне на услугите е необходимо на лицата да бъдат представени добри практики, същите съвместно с екипа по проекта ще бъдат командировани до Дневен център, с най-добра практика и натрупан опит.
5. Организация на работата по предоставяне на услугите Предвидените дейности по функциониране на услугата ще се осъществяват в съответствие с Европейската практика, изискванията на Закона за социално подпомагане,Правилника за прилагането му Закона за интеграция на хората с увреждания и Правилника за прилагането му. Изграденият с настоящото проектопредложение Дневен център за пълнолетни лица ще работи в делничните дни от седмицата, с продължителност на работа от 8.00 часа до 16.30 часа. Превоза на бенефициентите ще се извършва на 2-3 курса от наета фирма изпълнител.
На ползващите социалната услуга ще се предоставя обяд и допълнително два пъти през деня ободряващи напитки и лека закуска. Обяда ще се приготвя в кухнята на близката специализирана социална институция, като за калкулиране на себестойността на храна ще се подготвя подробно необходимата отчетна документация – калкулационна ведомост и искане.
Ще бъдат закупени необходимите лекарства и медицински консумативи за спешния медицински шкаф, като на ползващите социалната услуга ще се представят такива при необходимост.
Разходите за електричество, отопление, вода, телефон, СОТ и др. текуща поддръжка са планирани за осигуряване на нормалното функциониране на Центъра. За всички видове разходи ще бъдат изготвяни необходимите отчетни документи.
Важно място в организационната работа на центъра заема подготовката на необходимите документи за прием на бенефициентите, предварителна среща с тях и техните семейства за установяване на нагласите и очакванията им; подготовка на необходимата документация: лични досиета на лицата, входящи оценки, индивидуални планове за работа и текущи оценки; обследване на бенефициентите; изготвяне на комплексни индивидуални планове, съобразени с потребностите; разработване на Програма за групова терапия и определяне на групите; създаване на групи за взаимопомощ с помощта и участието на психолога; изготвяне на график за екипни съвещания за обсъждане на индивидуалните планове и текущи оценки; изработване на график за транспортирането и график за лицата посещаващи центъра; подготвяне на Правилник за вътрешния ред и план за дейността на Центъра и Програма за ресоциализация и изготвяне на личната документация на специалистите – дневници и графици за индивидуална работа.
Ще бъде изработен и дневен режим, който ще включва: време за транспортиране до и от Центъра; индивидуална работа, групови занимания и занимания по интереси; хранене (лека закуска с плод и сок преди обяд; обяд; следобеден чай със сандвичи и сладки).
При планирането на дейността в Центъра заедно с предвижданите услуги ще бъдат застъпени следните направления:
- ресоциализация (изработване на специална програма);
- работа със семействата;
- връзки с обществеността;
- квалификация на специалистите (изработване на система от вътрешносеминарни занятия по различни програми);
- свободно време отдих и развлечения.
Ще бъдат подготвени и договорите, които ще се сключат с потребителите на услугата, в който ще са регламентирани правата и задълженията на двете страни в процеса на предоставяне на социалните услуги. Подписването на договора е заключителният етап от договарянето между доставчика и потребителя относно услугите, които той ще получава и условията на тяхното предоставяне – времетраене, честота на предоставяне, дължима такса, съгласно Тарифата за такси.
6. Предоставяне на услугите Основните дейности ще целят ограничаването на социалната изолация, в която се намират лицата от целевата група. Процесът на социална интеграция е стъпаловиден и включва реализацията на разнообразни програми, съобразен с конкретните нужди на потребителите. Двигателната рехабилитация ще бъде съобразена с възрастта и здравословното състояние на всеки от бенефициентите. За извършването и ще бъде назначен специалист рехабилитатор. Той съвместно с лекар – спортна медицина, от консултантския екип нает по проекта ще изработва индивидуалните и групови програми, които ще включват и комплекс ЛФК. За ефикасното провеждане на двигателната рехабилитация ще се ползва оборудваната с необходимите уреди зала за рехабилитация, която се намира непосредствено до помещенията, които ще бъдат използвани за разкриване на Дневния център. Това ще спомогне за подобряване и стабилизиране на двигателния апарат и за по-висока степен на самообслужване. За целите на двигателната рехабилитация ще бъдат използвани и заниманията по занимателна трудотерапия – моделиране с глина и пластилин и др. По този начин ще бъдат обхванати всички форми на движението като лечебен фактор, с цел възстановяване или подобряване на засегнатите функции.Психологическа рехабилитация: Нуждата от психологическа рехабилитация е продиктувана от психологическата травма, причинена от настъпилата социална изолация. Проектът предвижда назначаването на специалист – психолог, които ще разработи и реализира програмите за индивидуална и групова терапия. Предвидено е специалистът да оказва психологична помощ и на семействата на бенефициентите под формата на консултативни срещи и др. За ефикасното провеждане на психологическата рехабилитация ще бъдат закупени методически пособия, специализирана литература и необходимия психологически инструментариум. Провеждане на здравна профилактика и предоставяне на услуги като измерване на кръвно налягане, пулс, тегло: В следствие на снижаване на функциите на организма под влиянието на редица фактори: физични, психични, социални лицата от целевата група са податливи на заболявания. Те не спазват лекарските предписания и това води до допълнително усложняване на заболяванията им и на общото им здраве. С цел да се следят промените в здравословното състояние на бенефициентите ще бъде назначен по настоящия проект медицински специалист и ще бъде оборудван медицински кабинет. За целта е необходимо да бъдат закупени 2 бр. апарати за кръвно налягане и пулс. Консултациите със специалиста и ежедневното му присъствие в Центъра имат допълнителен успокояващ ефект върху бенефициентите. Допълнителни консултации и прегледи ще се осигуряват от лекар – вътрешни болести нает като консултант. Трудотерапия е лечебен метод, при който се прилага двигателна активност под формата на трудова дейност. По проекта към екипа от специалисти ще бъде назначен трудотерапевт. Предвижда се провеждането на занимателна и функционална трудотерапия. При занимателната трудотерапия ще се използват материали и техники на приложните изкуства. Заниманията ще се провеждат индивидуално и групово, ще включват изработването на украшения, картички, мартеници, боядисване, рисуване, моделиране, изработване на пана, мозайки и др. Функционалната трудотерапия ще включва: хигиена (лична и битова), плетиво, изработване на макраме, бродерия, работа с платове и др. За поощряване на общителността и стимулиране на удоволствието от работата ще бъде наблегнато на груповата трудотерапия, но съобразена с индивидуалните възможности и личния избор на бенефициентите, както и с вида на увреждането им. За постигането на лечебни и трудови цели ще бъдат редувани различни видове трудотерапевтични дейности. За стимулиране на активността и желанието за общуване ще се предвидят различни конкурси и изложби с изработените предмети. За ефикасното им провеждане ще бъдат закупени необходимите за различните дейности материали и пособия. Артерапия и развитие на любителско творчество: В тази дейност е залегната музикотерапията, която има терапевтичен ефект. Тя отключва и активира емоционалните процеси, регулира психофизическото напрежение и развива способността за естетическо преживяване и наслада. Предвижда се музикотерапията да бъде пасивна и активна. Предвижда се също организиране на концертно рисуване като бенефициентите сами участват в подбирането на музикални произведения, върху които ще рисуват. Активната музикотерапия може да се прилага индивидуално или групово, като се изпълняват любими песни. Проектът предвижда поощряване и развитие на любителско творчество, като част от арттерапията и като възможност за изява на индивидуални творчески способности. Тази дейност цели предизвикване на положителни емоции и удоволствие от живота, стимулиране на положителна енергия, вяра в собствените сили и лично удовлетворение от постигнатите резултати Предвижда се назначаването на един специалист по организация на свободното време, отдиха, развлеченията и развитие на любителското творчество - арттерапевт. Културотерапията, като част от арттерапията ще включва посещения на градски културни институции и изяви (театри, концерти, изложби и др.), както и подобни изяви организирани от Центъра (изнесени или провеждани на негова територия). Помощ за ползването на административни услуги и консултации по различни въпроси: Необходимо е целевата група да има достъп до всички нива на осигурената от държавата и местната власт подкрепа. За да бъде осигурена независимост на бенефициентите и защитени техните права по проекта ще бъдат наети специалисти (лекари и юрист), които ще консултиран бенефициентите. С цел осигуряване на достъп до различни услуги назначените специалисти ще консултиран бенефициентите по проблеми касаещи техните области. Предвижда се запознаване на бенефициентите с нормативната база, която ги интересува и която ги касае като социална група, с начините за защита на техните интереси, попълването на документи и молби и местата за тяхното подаване при различни случаи и др. По този начин ще бъдат по-добре защитени интересите на бенефициентите, тяхното имущество, здраве и психично състояние. Консултациите с лекарите ще разширят информацията им за здравословно хранене и начин на живот, съобразена с възрастта и възможностите им, ще удовлетвори нуждата им от съвет и подкрепа по проблемите, които ги тревожат и притесняват. 7. Предоставяне на супервизия на персонала Супервизията е инструмент за професионална подкрепа и обучение на работещите в помагащите професии (социални работници, психолози, психотерапевти, дефектолози, медицински лица, др.), основан на споделяне и рефлексия на конкретната професионална дейност и съпътстващите я преживявания. Персоналът има професионални отговорности, изискващи комплексни знания и умения и в същото време, натоварващи ги интелектуално и емоционално. За да бъдат ефективни в работата си с потребители и в работата в екип, те имат потребност от професионална подкрепа, насочена към повишаване на квалификацията им и предотвратяване на професионалното прегаряне. В рамките на супервизията се обменят нови знания за потребностите на потребителите и на самите предоставящи грижи, развиват се умения за превенция на професионалния стрес и се прави анализ на конкретните резултати от работата с потребителите с цел по-добро разбиране на работната ситуация, повишаване на качеството на услугите и учене от опита. От външна фирна на персоналът ще бъде предоставена индивидуална и групова супервизия, от супервизор. Супервизорът ще води представянето на случаите от практиката, ще подпомага формулировката им, както и изследването на поведението и преживяванията на супервизираните в хода на работата им с потребители. Супервизорът ще дава обратна връзка за професионалното развитие на консултираните. При невъзможност да се работи с външен супервизор или по решение на екипа ще се провежда и супервизия между колеги. Индивидуалната супервизия ще се договаря между супервизора и супервизирания. Груповата (екипна) супервизия ще се провежда с цел обсъждане на актуални случаи от практиката на участниците и анализ на екипното взаимодействие. Супервизията между колеги ще се провежда за дискутиране и решаване на ключови професионални теми или проблеми, базиран на метода на интервюиране, без външна подкрепа. 8. Мониторинг и контрол по предоставяне на услугите Дейностите по предоставяните услуги подлежат на мониторинг, проверка и контрол, при спазване на разработена процедура за мониторинг. Поне веднъж месечно ще се провеждат срещи с наетия персонал и потребителите на услугите за мониторинг, за да се провери ефективността и ефикасността от предоставянето на услугите. За установените и констатирани обстоятелства се попълва формуляр за мониторинг и отчет с резултатите от проведения мониторинг. При срещите с потребителите, доставчикът на услугите ще се интересува от удовлетвореността им от услугите, препоръки, както и от евентуални проблеми. При установени нередности доставчикът ще налага санкции, предвидени в Кодекса на труда и българското трудово законодателство.
|