Дейности:
|
Формиране на екипа за организация и управление на проекта - Осигурява се общинско помещение за нуждите на проекта; Договарят се пространствата за офис и консултативни кабинети
- Провежда се тридневна работна среща в община Търговище за определяне на задълженията на екипа за управление и администриране на проекта; диференцират се отговорностите на партниращите си организации; регламентират се правилата за спазване на етичния кодекс на работещите с деца.
- На работната среща се разработва детайлен проектен план за изпълнение и отчет на всяка задача;
- Чрез дейността се създава вътрешна система за мониторинг и оценка.
Разработване на необходимата документация за успешно и ефективно изпълнение на проекта Разработват се:
-„Процедура за жалби и сигнали”, която е неотменна част от договора с полагащите грижи за детето в семейна среда – биологични родители,роднини с делегирани родителски права по ЗЗД, приемни родители, осиновители, настойници, попечители.
- Изготвя се типов договор за предоставяне на социални услуги от консултанта – юрист.
-„Правила и процедури за своевременното сигнализиране и компетентна намеса в случаи на насилие, дискриминация, неглижиране или унижение”.
-„Правила и процедури за защита на имуществото и финансовите средства на семейството на детето”.
- „Правила за доставка на услугата”
- Длъжностни характеристики на прекия доставчик на услугите – социални асистенти ”Правила и процедури за осигуряване здравето на детето с трайно увреждане и на предоставящите услугата ”Социален асистент.
- „План и програма за обучение и развитие на социалните асистенти” акцент върху правата, задълженията, сигурността, методиката, безопасните условия за труд; постигане и развитие на качество на услугата в интерес на потребителя, принципи на грижата в общността; критерии и стандарти за социални услуги за деца, съгласно наредбата и пр.
- „Процедури и правила за цялостна подкрепа на семейството с фокус върху жените”
Разработват се още: „Правила и процедури за достъп до дома на клиента”; ”Критерии и оценка на труда на социалните асистенти и домашни помощници”; „Система за подкрепа на социалните асистенти”.
Промотиране и популяризиране на проекта 1. Грижата в семейна среда за постигане на социална интеграция на децата с увреждания и осигуряване на цялостна подкрепа за техните семейства с фокус върху жените и дейността „Социален асистент” не са познати добре в общността и на двете общини. Целите, обхвата и схемата за предоставяне на безвъзмездна помощ по ОП ”РЧР” не са популяризирани на местно ниво. Работодателите и общността по места не познават проблемите на жените в семействата на деца с трайни увреждания, върху които основно пада грижата за децата.
2. Информационната кампания запознава обществеността с новите услуги в общините Стражица и Търговище и популяризира инициативите на ЕСФ. Предвижда се издаване на информационен бюлетин. Разпространението ще се осъществява по време на предварително организирани в читалищата на селата и в градовете Стражица и Търговище срещи с жителите на общините. Бюлетините съдържат описание на услугата „Социален асистент” за деца, условия за доставка, ред за кандидатстване и други.
3. Брошурите запознават общностите с партньорите по проекта - опит и сфера на дейности; с информационната система на доставчика; процедурите и правилата при предоставяне на услугата; критериите и стандартите за доставка на услугата „Социален асистент” за деца.
4. По местните радиостанции на двете общини ще се организират ежемесечни радиопредавания с начална и поддържаща информация за проекта – брой социални асистенти, брой потребители, проведени обучения, постигнати резултати, срещани затруднения, участие на родители и доброволци.
5. Провеждане на начална конференция
-Идентифициране на участници, съставяне на списък с гостите и официални покани
- Връзка с медиите - изпращане на информация до местни и регионални медии за проекта и в двата региона;
- Запознаване на, представителите на местната власт в двете общини, структурите на държавната власт, институциите и заинтересовани лица, професионалните общности и други, свързани с проекта организации и лица, с цели, дейности и очаквани резултати.
6. Регулярно се провеждат срещи с обществеността в местните читалища на двете общини за информиране по текущата работа по проекта – постижения и проблеми.
7. Провежда се заключителна конференция с представители на кметствата, доброволци, потребители на услугите, представители на изградената по време на проекта партньорска мрежа, работодатели и организациите по проекта; журналисти.
Оборудване на местния офис и доставка на офис-материали за обучения Оборудването и доставките ще се извършат от подизпълнител.Ще се закупят компютър и принтер и т.н. Закупеното оборудване след края на проекта ще остане за ползване от водещата организация за нуждите на екипа по предоставяне на социалните услуги „Социален асистент”.
Предвижда се доставка на офис-материали за обученията и издаване на „Наръчник на социалния асистент за деца. Организация на комплексната подкрепа на семействата на децата с увреждания, с фокус върху жените.”
Подбор на потребителите и на преките доставчици на услугите
Подбор на потребителите на услугата”Социален асистент „ за деца
Подбор на преките доставчици на услугата.
1. Подборът на децата и семействата, които ще ползват услугите ”Социален асистент”, ”Комплексна подкрепа за семействата на деца с трайни увреждания” става след проучване на потенциални клиенти, въз основа на оценката на случая и потребностите от услуги, изготвена от социален работник на дирекция ”Социално подпомагане”- отдел „Закрила на детето”.
2. В зависимост от оценката на индивидуалните потребности и препоръките от социалните работници на дирекцията за вида на услугата /услугите, нейните/техните времеви характеристики / краткосрочна или дългосрочна, или почасова/ и на база на оценката от обучението, се подбира подходящ социален асистент, отговарящ на индивидуалните потребности на детето и неговото семейство. Основен принцип при подбора на преките доставчици ще бъде висшият интерес на детето, а не на социалния асистент.
3. След подбора на децата и преките доставчици се провежда среща между семейството на детето изпълняващия услугата. Срещата протича като събеседване, което внимателно се наблюдава от консултанта – психолог по проекта. При отказ на една от страните за съвместна работа или аргументирани съображения на наблюдаващия срещата се прави нов подбор и организира нова среща.
За преки доставчици на услугата в община Търговище се предпочитат специалисти педагози и такива с професии, свързани със системата на закрила – пенсионери или работещи за почасова работа. В община Стражица се предпочита заетост на работещите и в момента по предоставяне на услугите ”Училищна подкрепа” и „Комплексна социална работа с деца и семейства в риск”, финансирани по проект до 31.12.2007г. и обучавани социални асистенти - лица с увреждания.
Комплексната подкрепа на семейството се извършва от екипа на експертите – консултанти по проекта.
Сключване на договори
Сключване на договори за предоставяне на услугата с подбраните потребители
Сключване на трудови договори с преките доставчици на услугата.
Договорът с родителите на детето –ползвател на услугата, ще включва видовете услуги, тяхната честота и продължителност, име и телефон на социалния асистент, адрес и телефон на доставчика, както и условия за прекратяване на договора.
Със социалните асистенти ще се сключат трудови или граждански договори, включващи: работно време, място на работа, трудово възнаграждение, дължимите услуги към детето с трайно увреждане и семейството му, условия за наблюдение и контрол на извършваната работа и други. Ще се регламентират ясно правата и задълженията на наетите, както и задълженията на работодателя. Като анекс към договора ще бъдат приложени работен график на наетите и длъжностна характеристика.
Обучение и развитие на социалните асистенти Обучението е начално и поддържащо, съгласно изготвен „План и програма за обучение и развитие на социалните асистенти”. Началното общо теоретично обучение е в две групи от по 12 лица, което ще се проведе в рамките на шест дни. Социалните асистенти получават двудневно специализирано обучение във връзка с критериите и стандартите за предоставяне на социални услуги за деца в общността и социална работа със семействата.
Ще се провеждат две двудневни поддържащи обучения след осъществяване на вътрешен контрол чрез супервизия на дейността, съобразена с „Процедури за осигуряване качеството на услугите и мониторинг”. По време на теоретичното обучение потенциалните изпълнители на услугите получават консултации при поискване и задължително се провежда с тях една индивидуална среща с екип от психолог, социален педагог и медицинско лице, които правят оценка на мотивацията, общата култура, здравословно състояние, характера, психо-емоционалния статус и нагласи на прекия доставчик на услугата.
За по-добро и качествено обучение ще бъде издаден „Наръчник на социалния асистент”.
Доставка на социалната услуга ”Социален асистент” Дейността е съобразена и подчинена на Критериите и стандартите за предоставяне на социални услуги за деца в общността и включва следните поддейности:
1. Изготвяне на индивидуален план за предоставяне на услугата и план за грижи въз основа на оценка на случая, изготвен от отдел „Закрила на детето” и описанието на необходимите социални услуги за детето и неговото семейство в направлението за ползване на социални услуги, издадено от дирекция „Социално подпомагане”. Планът е съобразен с индивидуалните особености на детето, равнище на социална адаптация, вида на училището,което посещава, индивидуалните грижи, които родителите желаят да се полагат за детето когато общува със социалния асистент.
2. Прилагане на всички, изготвени при стартиране на проекта, правила и процедури
3. Въвеждане на регистър за заявления на потребителите на социалната услуга. Към заявлението се прилагат: направление от О”ЗД”, оценка на случая, изготвена от социален работник от Отдел ”Закрила на детето”, медицинска документация. Заявленията се подават от биологичен родител или лицето, полагащо грижи за детето – близък, роднина, попечител, настойник и са адресирани до председателя на УС на сдружение”Нов избор”. Приемат се в определени дни в офиса на проекта като графикът е на видно и достъпно място.
4. Изготвяне от експертния консултативен екип на индивидуална развиваща програма за детето. Към програмата има съгласуван с членовете на семейството план за действие с точно посочено коя част от плана изпълнява социалният асистент, кои дейности се изпълняват от други специалисти. За всяка част от плана е определен срок и отговорник. Ежемесечно плана се преглежда и в развитие на случая се отбелязват дейностите и резултатите.
5. За всеки потребител се изготвя досие, в което се съхранява цялостната документация по предоставяне на услугата и информационна база данни за детето и семейството и за прекия доставчик, съхранявана в съответствие със Закона за защита на личните данни.
6. Ежемесечно се изготвят индивидуален график за предоставяне на услугата, включващ:
- Лични данни за прекия доставчик
-Честота на социалните услуги, съгласно договора
- Видове социални услуги за месеца
Социалният асистент, следвайки индивидуалния план за услуги, спазвайки съответния график за предоставянето им е пряк доставчик на следните услуги и свързани с тях дейности:
- Изграждане или възстановяване/ усъвършенстване на приятелска среда от връстници за детето. Оказване помощ в игрите.
- Помощ в организирането на семейни празници
- Общуване с детето чрез свободни разговори
- Мениджмънт на свободното време
- Съвместно общуване с природата и създаване или доразвиване на навици у детето за опазване на околната среда; чистене и подреждане в дома и около дома.
- Подкрепа при общуване в приятелски кръг.
- Придружаване до и от училище и до/от други обществени места.
-Изграждане на подкрепяща среда за детето в процеса на обучение, общуване и свободно време.
- Административни услуги /съдействие на семейството при изготвяне, подаване и получаване на документи в административни звена на различните институции /.
- Педагогически услуги.
Дейността на социалния асистент насърчава социалното включване на децата, подпомага тяхната социална интеграция. Услугите се предоставят с участие на детето, съобразено с неговите възможности и желания и са подчинени на висшия му интерес.
Комплексна подкрепа за семейството на детето с трайно намалена способност за адаптация, с фокус върху жените 1. Проектен екип от експертите – консултанти изготвя експертна оценка на родителите или полагащите грижи за детето относно: родителския капацитет; социален статус; равнище на стреса; психо-емоционалния статус; степен на социална изолация; равнище на мотивация за социално включване; мотивация за търсене на работа; необходимост от квалификация или преквалификация.
2. Съвместно с родителите или полагащите грижи експертите изготвят план за комплексна работа с цел цялостна подкрепа на детето.
3. Комплексната подкрепа на цялото семейство с акцент върху жените се подпомага от експертите - консултанти по проекта в офиса и неговите консултативни кабинети или на терен в дома на клиента , в зависимост от желанието му.
4. Съобразно принципите, критериите и стандартите за предоставяне на социални услуги за деца комплексната подкрепа за семействата на децата с увреждания включва следните дейности: психологическо консултиране на семейството; информационно консултиране; консултиране и подкрепа за намиране на подходяща работа на членове на семейства, нарушили социалната си активност, поради постоянните грижи, които полагат за децата си, в случаите на заявено желание от тяхна страна.; педагогическо, медицинско, социално, правно консултиране; експертно консултиране за ресурсите на детето и необходимата подкрепа от страна на семейството и средата.
5. Развитие и изпълнение на индивидуални развиващи програми с план за действие в подкрепа на детето с набелязани конкретни мерки, срокове, отговорни лица, очаквани резултати.
6. Комплексна подкрепа и особено внимание към жената в семейството по отношение – психо-емоционален статус и стрес; остатъчни проблеми от „посрещаненето” на увреждането;всеотдайност към детето с увреждане и отношение към другите деца в семейството, което нерядко ги лишава от ласки и внимание; мотивация за повече социални контакти с родители на здрави деца; връщане на работа и др.
|