Дейности:
|
Дейност 3: Проучване на добри практики и модели за предварителен контрол върху процедури по обществени поръчки, финансирани със средства от европейските фондове. Дейност 3: Проучване на добри практики и модели за предварителен контрол върху процедури по обществени поръчки, финансирани със средства от европейските фондове.
Дейността включва осигуряване на необходимите ресурси за организиране и провеждане на работни посещения в страни членки на ЕС за за споделяне на опит, проучване на добри практики и работещи модели за предварителен контрол върху процедури по обществени поръчки. Предвижда се осъществяването на 2 бр. работни посещения в страни от ЕС, с участието на 10 бр. експерти от АОП, както и 2 бр. преводачи от българска страна. Изпълнението на дейността е свързно и с възлагането на услуги по превод на различни видове работни документи и материали: нормативни документи, стандартни образци, методики, инструкции, документи съдържащи описание на процесите, свързани с предварителния контрол на процедури по обществени поръчки и др. Целта е да се проучи опита на други институции, изпълняващи сходни с АОП функции в областта на предварителния контрол, да се проучи механизма на провеждането му, най-често срещани проблеми, успешни решения, свързани с възлагане на инженеринг, услуги по управление на проекти, услуги за информация и публичност, възлагане на услуги на туроператори и др. Очаква се това да спомогне за обогатяване практиката по прилагане на законодателството в областта на обществените поръчки в частност подобряване на системата за осъществяване на предварителен контрол.
Дейност 8: Организация и управление на проекта. Дейност 7: Организация и управление на проекта.
Предвижда се определянето на екип за осигуряване на цялостна координация, организация и управление изпълнението на предвидените дейности в рамките на проекта. Целта и да се осигури законосъобразно и качествено изпълнение в съответствие с изискванията на Оперативна програма "Техническа помощ". Подготовка на необходимите документи за ефективно и качествено управление и изпълнение на дейностите по проекта, по отношение на мониторинг и докладване, разплащания и осчетоводяване на разходите, провеждане на мерки за информация и публичност, изготвяне на необходимите отчетни документи, изготвяне и комплектоване на заявката за междинно/окончателно плащане на финансовата помощ. Осигуряване на ефективна координация и организация на работата в рамките на Агенцията по обществени поръчки, както и между агенцията и останалите участници - изпълнители по договори, като част от реализирането на цялостния проект. Предвид обхвата, обема и спецификата на дейностите, както и необходимостта от ежедневно управление, координация на изпълнението е определен екип в състав:
7.1. Ръководител на проекта;
7.2. Правен консултант на проекта;
7.3. Административен координатор на проекта;
7.4. Счетоводител на проекта;
7.5. Експерт "Предварителен контрол";
7.6. Експерт "Информационни и комуникационни технологии".
Предвижда се членовете на екипа да бъдат служители от Агенция по обществени поръчки, притежаващи съответните компетентност и професионален опит. Във всички случаи, при възлагане на дйности на външни изпълнители, ще бъдат спазени разпоредбите на ЗОП и приложимата подзаконова нормативна уредба. Дейност 6: Дейности, свързани с осигуряване на ефективно прилагане на европейските правила при възлагане на обществени поръчки и намаляване на риска от нередности в практиката. Дейност 6: Дейности, свързани с осигуряване на ефективно прилагане на европейските правила при възлагане на обществени поръчки и намаляване на риска от нередности в практиката.
С реализирането на тази дейност се изпълняват и част от предварителните условия, поставени от ЕК при подписване на Споразумението за партньорство с Европейската комисия за програмния период 2014-2020 година, в частта обществени поръчки. Дейността включва няколко поддейности, които са част от Националната стратегия за развитие на сектора обществени поръчки в България за периода 2014-2020 година, приета с Решение № 498 на Министерския съвет от 11.07.2014 г. С тяхното реализиране се цели да се осигури ефективно прилагане на правилата при възлагане на обществени поръчки, нмаляване на риска от нередности в практиката. Това от своя страна ще окаже положително въздействие върху ефективното и законосъобразно разходване на публични средства, вкл. и средствата, предоставени от ЕС.
6.1.Предоставяне на експертна консултантска помощ при разработването на нов рамков закон за обществени поръчки. Дейносттта включва предоставянето на експертна помощ при решаването на специфични казуси в хода на работата на работната група при разработването на новия рамков закон. Целта е новия рамков закон да съдържа ясни и опростени правила за възлагане на обществени поръчки, като гаранция за устойчивост, като същевременно да осигури пълно съответствие с изискванията на новоприетите европейски директиви.
6.2. Разработване на нови стандартни образци на обявления, в съответствие с новите европейски директиви в областта на обществените поръчки. Тази дйност включва разработването на стандартни образци на обявления в съответствие с нов европейски регламент, който ще замени Регламент за изпълнение /ЕС/ №842/2011 на ЕК от 19.08.2011 г. за установяване на стандартните формуляри за публикуването на обявления в областта на обществените поръчки.
6.3. Разработване на 2 бр. практически ръководства - "Добри примери за успешно проведени процедури" и "Практическо ръководство за провеждане на две основин процедури - "стъпка по стъпка"". Дейността включва разрабтването на 2 бр. практически ръководства Целта е да се подпомогнат служителите, ангажирани в процеса на възлагане на обществени поръчки, както и с цел осигуряване на правилното прилагане на законодателството и установяване на законосъобразна, единна и устойчива практика.
6.4. Обновяване на информационно-комуникационната среда в Агенция по обществени поръчки./Закупуване на нова деловодна система, електронна поща, хардуерно оборудване, токозахранващи устройства, скенери и др./ Изграждането на съвременна и надеждна информационно-комуникационна среда в АОП, включваща деловодна система и електронна поща, отговаряща на съвременните изисквания за информационна сигурност и защита на информацията от неправомерен достъп ще окаже измеримо положително към преминаването към изцяло електронен документооборот. За реализирането на тази дейност е необходимо и закупуването на съответното хардуерно оборудване, лицензии, както и извършването на съответните мрежови настройки, поддръжки, необходими за функционирането и. втнсвързано и съсИзпълнението на тази дейност заема важна роля при осигуряването на принципите "публичност" и "прозрачност" при възлагателния процес
6.5. Изготвяне на функционален анализ на административния капацитет на АОП. Целта на тази дейност е да се изготви функционален анализ и обосновка на административния капацитет на АОП във връзка с правомощията и в областта на обществените поръчки, необходим за изпълнение на функциите, предвидени в новия рамков закон. 6.6. Организиране и провеждане на краткосрочни интензивни обучения по значими актуални теми. Обученията в тази дейност са предназначени за служителите от УО на ОП. Целта е повишаване на знанията и уменията на лицата, ангажирани с процеса на управление на средства от европейските фонодове, отчитайки специфичните нужди на отделните оперативни програми.
6.8. Предоставяне на услуги по превод - устен при провеждането на работни срещи и писмен за различни видове работни документи и материали: нормативни документи, стандартни образци, методики, инструкции, документи съдържащи описание на процесите, свързани с възлагателния процес на обществените поръчки и др. Тази дейност е необходима с цел осигуряване на по-широк достъп до документи на чужд език на експертите от АОП, както и осигуряването участието на експерти, не владеещи чужд език, в работни срещи и групи с участието на чужди експерти. Дейност 5: Разработване на специализиран софтуер за управление на процесите по осъществяване на предварителен контрол на процедури, финансирани със средства от ЕС. Дейност 5: Разработване на специализиран софтуер за управление на процесите по осъществяване на предварителен контрол на процедури, финансирани със средства от ЕС.
Дейността включва разработване и въвеждане на програмен модул за електронизиране на процесите, свързани с осъществяването на предварителен контрол. Специализираният софтуер следва да съдържа електронна база данни с информация за обществените поръчки, постъпили за предварителен контрол в АОП, за осъществените проверки и за резултатите от проведените процедури за възлагане на обществени поръчки. Необходимо е да разполага с функционалности, които дават възможност да се управляват процесите по регистриране, изготвяне, съгласуване и изпращане на документите, свързани с двата етапа на контрол. С оглед на това, специализираният софтуер следва да съдържа електронни образци на доклади, становища, отчети, анализи и др. документи, необходими на АОП във връзка с осъществяването и отчитането на предварителния контрол. Трябва да дава възможност за извличане и изготвяне на статистическа информация по различни критерии за нуждите на контрола.
Дейността е насочена към подпомагане на провеждания предварителен контрол с цел постигане на по-висока ефективност. Големият брой процедури, подлежащи на проверка, кратките срокове за осъществяването на контрола и ограничeният административен капацитет изискват добра организация на процесите, свързани с изготвянето и управлението на документите. Чрез въвежданено на специализиран софтуер се очаква да се подобри и усъвършенства действащата система, като се електронизират и автоматизират процесите, свързани с планиране, осъществяване и отчитане на дейностите по предварителния контрол на процедури, финансирани със средства от ЕС. Дейност 7: Информация и публичност. Дейност 6: Информация и публичност. Тази дейност съдържа мерки за информация и публичност съгласно чл.69 от Регламент № 1083/2006 г. и чл. 8 от Регамент 1828/2006 и Указанията за прилагане на мерки за информация и публичност. Дейността включва провеждането на две информационни мероприятия тип - конференция и изработване рекламни материали.
6.1. Предвижда се организирането на 2 бр. информационни мероприятия тип-конференция, в които участие да вземат представители на УО, МЗ, централната администрация и медиите. По предварителни разчети във всяко едно от мероприятията следва да вземат участие около 80 представители на посочениете организации.
6.2. Предвижда се изработването на следните рекламни материали: папки с размер А4, химикалки, USB 2-4GB, чанти за документи и презентации и бележници размер А5.
Рекламните материали ще бъдат изработени съгласно изискванията на ЕС за информация и публичност. За постигане на целите за информация и публичност на провежданите дейности по проекта, се предвижда материалите да бъдат предоставяни на участниците в мероприятията, описани в дейности 2 и 3 на настоящият проект. Дейност 2: Осигуряване участието на експерти от АОП в работни срещи, конференции, кръгли маси, обучения и семинари и организиране на обучения. Дейност 2: Осигуряване участието на експерти от АОП в работни срещи, конференции, кръгли маси, обучения и семинари и организиране на обучения.
Дейността включва осигуряване на необходимите ресурси за участие на служителите от АОП в работни срещи, семинари, кръгли маси, конференции, обучения и др., както и организиране на обучения за експертите, ангажирани с процеса на възлагане на обществени поръчки, финансирани със средства от европейски фондове.
2.1. Осигуряване участието на експерти от Агенция по обществени поръчки в работни срещи, конференции, кръгли маси и обучения. Целта е повишаване на знанията, уменията и компетентността на експертите от АОП и подобряване ефективността от тяхната работата. Необходимо е непрекъснато усъвършенстване на механизмите на работа и повишаване на професионализма. В тази връзка в рамките на настоящото проектно предложение се предвижда служителите на АОП да вземат участие в различни мероприятия на теми, свързани с обществени поръчки, управление и изпълнение на проекти и програми, добро финансово управление на структурните инструменти, мониторинг, оценка и контрол върху процедури по обществени поръчки,
финансирани с европейски средства. Предвижда се участие на служителите в следните примерни мероприятия, организирани от Европейски институт по публична администрация:
- European Defence and Security Procurement, Maastricht,
- European Public Procurement Rules, Policy and Practice, Maastricht,
- European Public Procurement, Public-Private Partnerships (PPP) and Concessions, Dubrovnik (HR),
- Recent Developments in European Public Procurement and Case Law,
и организирани от Международния учебен център в Торино:
- Turin Centre (International training center of the International Labor Organisation), Sustainable procurement: social, economic and environmental considerations in public procurement
- Turin Centre (International training center of the International Labor Organisation), E-procurement
- Turin Centre (International training center of the International Labor Organisation), Procurement management in the public secto и други мероприятия в страната и чужбина. Очаква се експерти от АОП да вземат участие в 10 мероприятия.
2.2. Организиране и провеждане на обучения за служители, ангажирани с възлагане на обществени поръчки в процеса на усвояване на средства от европейските фондове. Тази поддейност предвижда организирането и провеждането на обучения в страната, предназначени за служителите от Управляващите органи и Междинните звена на Оперативните програми, централна и общинска администрация, ангажирани с усвояването на средства от фондовете на ЕС и провеждане на процедури по обществени поръчки. Дейността е насочена към повишаване на знанията и уменията на служителите и подпомагане на тяхната работа. Предвижда се като лектори в тези обучения да бъдат както експерти от АОП, така и чуждестранни такива. Като резултат от тази поддейност се очаква да бъдат обучени около 160 бр. експерти, организирани в 4 обучителни семинара.
2.3.Организиране и провеждане на обучения за служители от АОП. За да отговаря на изискванията и очакванията АОП трябва да бъде професионална и компетентна администрация. Затова се предвижда провеждане на мероприятия за развитие и усъвършенстване на професионалните и екипни качества на служителите. Предвижда се като лектори в тези обучения да бъдат както експерти от АОП, така и чуждестранни такива. Очаква се изпълнението на тази дейност да допринесе за подобряване на организацията на работа, както и постигане на по-голяма ефективност при изпълнение на функиите на АОП.
Ще бъдат проведени 2 бр. мероприятия, извън София, с участието на около 60 бр. служители във всяко едно мероприятие. Дейност 1:Увеличаване на административния капацитет и материално техническо осигуряване на работните места в отдел "Предварителен контрол"
Дейност 1: Увеличаване на административния капацитет и материално техническо осигуряване на работните места в отдел "Предварителен контрол"
Реализирането на тази дейност включва осигуряване на необходимите ресурси за работни заплати, допълнително възнаграждение за постигнати резултати, считано от 01.07.2013 г. и осигуровки за 10 бр. допълнителни експерти - сътрудници по управление на европейски проекти и програми, както и офис обзавеждане, материали и консумативи. Предвижда се и закупуването на 25 бр. компютърни конфигурации, 9 принтера и едно лазерно мултифункционално устройство /принтер, факс, скенер, копирна машина/. Експертите ще бъдат назначени по трудово правоотношение, на длъжност - сътрудник по управление на европейски проекти и програми в отдел "Предварителен контрол", в резултат от процедура за подбор на кандидатите. Закупуването на офис обзавеждане, компютърна и периферна техника ще бъде извършено след провеждане на съответната процедура, съгласно разпоредбите на ЗОП. Офис обзавеждането включва бюро, контейнер, офис стол, шкаф-етажерка за документи, телефонен апарат. Компютърната техника включва компютърни конфигурации, принтери и едно мултифункционално устройство.
Изпълнението на тази дейност е необходимо за изграждането на адекватен административен капацитет, съответстващ на обема процедури, подлежащи на предварителен контрол. Наличният състав на отдела е недостатъчен поради увеличения обем документи, в резултат на разширения обхват на новия модел на контрол, прилаган от 26.02.2012 г. и въведения при осъществяването му механизъм за обратна връзка с цел проследяване изпълнението на препоръките, дадени от агенцията.
Закупуването на компютърната и периферна техника ще осигури условия за допълнително назначените експерти и ще създададе предпоставки за по- висока ефективност на работата в отдела.
С изпълнението на тази дейност следва да се постигне адекватен и мотивиран административен капацитет, добре организиран и материално осигурен работен процес.
Дейност 4: Предоставяне на експертна консултанска помощ, свързана с осъществяването на предварителен контрол на процедури, финансирани със средства от ЕС
Дейност 4: Предоставяне на експертна консултанска помощ, свързана с осъществяването на предварителен контрол на процедури, финансирани със средства от ЕС 4.1. Проучване и анализ на практиката на Съда на Европейския съюз за периода 2004 г. - 2012 г. по дела, свързани с обществени поръчки; 4.2. Проучване и анализ на практиката на националните органи по обжалване за периода 2009 г.- 2012 г. по дела, в които се разглеждат спорове, свързани с поставяне на изисквания за лично състояние на кандидатите и участниците, тяхното икономическо и финансово състояние, технически възможности и квалификация, спорове, свързани с прилагане на стандарти, методика за оценка на оферти и др. 4.3. Допълване и осъвременняване на съществуващата стратегия за архивиране на данните в АОП, вкл.изпълними скриптове за архивиране относно информация за публични покани, становища за осъществен предварителен контрол и др. Дейността включва осигуряването на необходимите ресурси за наемане на външни експерти за оказване на консултанска помощ и/или изготвяне на експертен доклад по посочените теми. Очаква се докладите да съдържат анализ и обобщение на съдебната практика, резултати и изводи, които ще се прилагат при изготвяне на препоръки от АОП във връзка с осъществявания предварителен контрол. Проучването на съдебната практика по обществени поръчки, като част от законодателството в областта, е от съществено значение за качеството на упражнявания предварителен контрол и по -конкретно изготвянето на законосъобразни становища и доклади. По отношение на подедейност 4.3. е необходимо осигуряването на финансов ресурс за развитие и осъвременяване на съществуващата стратегия за архивиране на документите, тъй като същата е от 2009 г. Обема на информацията, подлежаща на публикуване в РОП е увеличен многократно.
|