Дейности:
|
Дейност 1: Организация и управление. В рамките на тази дейност ще се сформира екипа за управление на проекта. Той ще включва ръководител, счетоводител и технически сътрудник. Всеки един представител на екипа за изпълнение на проекта ще получи копие от изпълнявания проект, ще се проведе първоначална среща на екипа и ще бъдат разпределени съответните права, задължения и отговорности. Дейностите по управление, отчетност, мониторинг, контрол продължават през целия период на изпълнение на проекта. Те ще се изпълняват съобразно изискванията в Договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПАК със съответните Общи и Специални условия и действащата нормативна уредба. Ролята на проектния екип е да прилага и следи ежедневно за спазването на процедурите и изискванията на Договарящия орган (ДО), съгласно клаузите на Договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по настоящата схема и приложенията към него, да упражнява постоянен мониторинг и контрол по отношение на фирмите – изпълнители и по отношение на проектните дейности в тяхната технологична последователност и не на последно място, да информира широката общественост за проекта. Дейност 2: Провеждане на процедури за избор на изпъл-нители. Община Исперих ще възложи с договор на външен изпълнител подготовката и провеждането на процедура за избор на изпълнител на дейности от 3 до 8, както и подготовката на договор с изпълнител на дейност 9. Външният изпълнител ще подготви документация и ще участва в провеждането на процедурата за избор на изпълнител на дейности от 3 до 8.
Процедурите за избор на изпълнител ще бъдат организирани и проведени в съответствие с разпоредбите на законодателството за възлагане на обществени поръчки, Указанията на Агенцията по обществени поръчки и на Управляващия орган на Оперативна програма „Административен капацитет” при спазване разпоредбите на Общи насоки за избягване на конфликта на интереси по смисъла на чл. 52 от Регламент (ЕО)1605/2002 за спазване принципа на безпристрастност и независимост при управление на оперативните програми, съфинансирани от структурните и Кохизионния фондове на ЕС
Дейност 3: Разработване и въвеждане на правила и методики за мониторинг, контрол и последваща оценка при изпълнението на конкретни политики от общинската администрация. Процесите на наблюдение и контрол на изпълнението на политиката за регионално развитие са неразделна част от общия процес на стратегическо планиране, който включва разработване, изпълнение и управление на дългосрочни стратегически, програмни и планови документи.
Разработените правила и методики ще включват няколко основни компоненти:
• Определяне на система от индикатори за измерване на степента на изпълнение;
• Създаване на механизъм за измерване и проследяване на водещите параметри;
• Избор и адаптиране на механизми за сравнение и оценка на резултатите;
• Оценка на резултатите и предприемане на корекции при значими отклонения;
Наблюдението и оценката следва да проследяват не само използването на финансовия и ресурсен потенциал, но активно да отчитат и физически прогрес върху територията на общината (настъпващи промени в състоянието на средата в резултат от предприети интервенции). Това предполага включването на набор от специфични индикатори и възможност за алтернативност при оценяване изпълнението на плана.
Контролът е задължителна част от процесите на управление при изпълнение на дейностите от даден административен орган и представлява неизменна част от правилата, по които работи администрацията на различните нива.
Наблюдението на изпълнението на общинските стратегически документи е задача на Общинския съвет и на Кмета на общината. В тази връзка Общински съвет –Исперих ще одобри с Решение изработените правила и методики за мониторинг, контрол и последваща оценка при изпълнението на конкретни политики и ще предложи на кмета работна група за наблюдение на плана. Тя ще включва както представители на общинска администрация, така и общински съветници, представители на гражданските структури, бизнеса и др. заинтересовани страни. За правилното прилагане на новите правила и методики ще бъде организиран семинар за членовете на работната група свързани с въведените правила и методики за мониторинг и контрол при изпълнение на конкретни политики.
Дейност 4: Осъществяване на обобщен анализ на настоящата ситуация в община Исперих с цел подготовка на новия Общински план за развитие. За извършването на обобщен анализ на настоящата ситуация в община Исперих ще бъдат използвани разработеният по проект „Мисия Благоденствие” на Областна администрация Разград Социално-икономически анализ за област Разград, както и събраните статитистически данни
Ще бъде осъществен и SWOT анализ за община Исперих. Той ще бъде проблемно ориентиран и ще обхваща идентифициране на икономическите, социалните и екологичните проблеми, както и тяхното териториално измерение, като се направят съответните изводи и се посочат тенденциите за развитие на общината на базата на вътрешния й потенциал и условия за развитие .
Ще бъде извършено и представително социологическо проучване на нагласите и очакванията на местната общност за приоритетите за развитие на община Исперих.
Дейност 5: Извършване на последваща оценка на сега действащия Общински план за развитие 2007-2013 г. Осъществяването на Последваща оценка на изпълнението на Общинския план за развитие 2007-2013 г. е задължителен етап предвид приключването на срока му на действие. Той ще включва следните задължителни компоненти:
• Оценка на ефективността и ефикасността на използваните мерки, инструменти и ресурси за изпълнението на плана;
• Оценка на общото въздействие върху социално-икономическата обстановка в общината;
• Анализ на факторите при изпълнението на ОПР;
• Оценка на степента на постигане на приоритетите и мерките и устойчивост на резултатите;
• Изводи относно същността и начина на прилагане на съответния общински план за развитие, както и на резултатите от осъществените мерки
Дейност 6: Разработване на Общинския план за развитие 2014-2020 г. Общинският план за развитие се разработва в съответствие с изискванията на Закона за регионално развитие. Общинският план за развитие като стратегически документ обвързва сравнителните предимства и потенциал за развитие на местно ниво с ясно дефинирана визия, цели и приоритети за постигане на стратегически цели, свързани общо от стремежа към по-висок жизнен стандарт на хората в общината и устойчиво развитие.
В структурно отношение ОПР 2014-2020 г. ще включва следните основни компоненти, които са определени в нормативните изисквания:
1. анализ на икономическото и социалното развитие на общината;
2. целите и приоритетите за развитие на общината в определен период;
3. индикативна финансова таблица, обобщаваща необходимите ресурси за реализация на плана;
4. индикаторите за наблюдението и оценката на плана;
5. необходимите действия по наблюдението, оценката и актуализацията на плана;
6. описание на необходимите действия за прилагане принципа на партньорство и осигуряване на информация и публичност;
7. програма за реализация на общинския план за развитие, с която се конкретизират проектите за неговото изпълнение, съответните финансови ресурси и звената за изпълнение на проектите;
Посочените компоненти имат логическа последователност и взаимна обвързаност, като аналитичната част на документа е основа за формулиране на стратегическата част, а дефинираните подходи и механизми за управление, наблюдение и оценка осигуряват практическото изпълнение и постигането на целите и приоритетите.
При разработването на горепосочените компоненти на ОПР ще се съблюдават следните документи:
1. „Методически указания за разработване на Национална стратегия за регионално развитие на Република България (2012-2022), Регионални планове за развитие (2014-2020), Областни стратегии за развитие (2014-2020), Общински планове за развитие (2014-2020)”, одобрени със Заповед No.РД-02-14-2402/22.11.2011г. от Министъра на регионалното развитие и благоустройството;
2. Стратегия «Европа 2020» за интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж, който следва да осигури високи нива на заетост, производителност и социално сближаване;
4. Визията, целите и приоритетите на Национална програма за развитие: България 2020 Дейност 7: Разработване на стратегия на развитие на туризма в община Исперих за периода 2014-2020г. Община Исперих е място с богато културно-историческо наследство и поради тази причина туризмът се очертава като приоритетен отрасъл в местната икономика. Разработената Стратегия за развитие на туризма в община Исперих за периода 2008-2013 г. беше резултат от осъзнатата необходимост от създаване на нова политика в туризма на базата на ясно определени приоритети.
За целите на новата Стратегия за развитие на туризма за периода 2014-2020 г. ще бъде направен анализ на постигнатото по отношение на подобряване на туристическата инфраструктура, предлагането на туристически продукти, базата за настаняване, степента на осъществяване на маркетинга и рекламата на общината. Паралелно ще бъде извършена оценка на туристическия потенциал на общината чрез идентифициране на потенциални туристически обекти, възможностите за активен маркетинг, нуждата от реновация или реставрация на културните и исторически обекти на територията на общината. Ще бъде извършен SWOT анализ на туристическия потенциал на общината и той ще стане част от новата Стратегия за развитие на туризма за периода 2014-2020 г. Новият документ ще очертае приоритетите, мерките и необходимите действия за повишаване на конкурентоспособността на местния туристически потенциал на българския и чуждестранния туристически пазар и превръщането на туризма в един от водещите отрасли в общината, който ще гарантира устойчивото й развитие.
Дейност 8: Дейности и мерки за обществено консултиране и информиране относно политики, провеждани от общинската администрация на община Исперих. Дейността осигурява гражданското участие в процеса на формиране на политики и активизира потенциала на местната общност за генериране на идеи за развитие на общината, необходими при разработване на Общинския план за развитие на община Исперих за следващия планов период и на Стратегията за развитие на туризма, чрез: Организиране и провеждане на обществени обсъждания, анкетни проучвания и разработване и разпространение на брошури с резултатите от проекта.
В процеса на обществените обсъждания на политиките ще бъде привлечено възможно най-широко гражданско участие, което ще обхваща както населението в неговата цялост по въпросите от местно значение, бизнес средите, така и специфични групи, носители на групови интереси по териториален, етнически, възрастов или друг признак (младите хора до 29 години, ромското малцинство, хората с увреждания, хората на социално подпомагане и др.) Всички мероприятия ще бъдат протоколирани и ще бъдат на разположение на заинтересованите лица в сградата общината.
Дейност 9: Дейности за информация и публичност. Чрез тази дейност обществеността ще получи информация за целите, дейностите и резултатите от проекта в съответствие с изискванията за популяризиране на помощта на Оперативна програма „Административен капацитет” и Европейския социален фонд, съгласно Регламент на Комисията (EО) № 1828/2006 при изпълнение на проекти, финансирани от ЕСФ.
Ще бъде планирана и проведена информационна кампания, включваща:
Публикации в медии на регионално ниво, както и на сайта на общината;
В началото и края на проекта ще бъдат организирани и проведени две пресконференции - една по повод стартирането на проекта и една за оповестяване резултатите от реализацията му. На първата ще бъде представена мултимедийна презентация за запознаване на медиите и заинтересованите страни с основната и специфичните цели на проекта, както и с предвидените за изпълнение дейности. На втората (финална) конференция ще бъдат оповестени постигнатите резултати след изпълнението на дейностите;
Ще бъдат отпечатани и разпространени рекламни материали (инфолисти за проекта);
В двете сгради на общината ще бъде поставен по един информационен банер.
|