Дейности:
|
Дейност 1: Организация, управление и мониторинг на проекта Дейността предвижда сформиране на екип за реализация на проекта. Екипът ще бъде сформиран през първия месец от изпълнение на проекта и ще осъществява дейност през целия проектен период. Той ще планира, организира, координира, контролира и отчита изпълнението на отделните проектни дейности. В екипа ще бъдат включени следните позиции:
- Ръководител на проекта;
- Координатор по проекта;
- Технически сътрудник;
- Счетоводител;
В изпълнението на проекта ще бъдат включени и други експерти за оценка на подадените тръжни предложения.
Екипът по проекта ще провежда ежемесечни работни срещи, на които ще бъдат отчитани извършените дейности и ще бъдат планирани предстоящите задачи. Ръководителят на проекта ще бъде отговорен за ясното разпределение на отговорностите и задачите на отделните членове на екипа и възприемането на ефективна система за комуникация между тях. Той ще определени отговорник за изпълнението на всяка от заложените в проекта дейности. Координаторът ще извършва текущ вътрешен мониторинг на проектните дейности с цел навременното установяване на потенциални рискове за изпълнението. Счетоводителят ще следи отчетността на дейностите и ще завежда и съхранява всички разходооправдателни документи. Екипът по проекта ще изготвя и предоставя на Управляващия орган по програмата междинни и финални доклади за техническо и финансово изпълнение.
За целите на изпълнението на проекта и провеждането на срещите на екипа, ще бъдат използвани помещения в община Враца.
Реализацията на дейността ще обхване целия период на изпълнение на проекта.
Дейност 2: Оценка на съществуващите общинските политики и програми, механизмите за консултиране Публичните политики и програми като правило са ориентирани към реформирането на обществения сектор, гражданското участие, прозрачността и отговорността на публичната власт. Освен това се обръща внимание и на изграждането на обществен консенсус, за да се гарантира легитимността на прилаганите политики и програми. Ето защо, в рамките на тази дейност предвиждаме:
А) Извършване на оценка на ефективността на съществуващите механизми за консултиране с обществеността при разработване на общинските политики в община Враца.
Б) Анализиране на нормативната уредба и задълженията на общинската администрация, произтичащи от нея; ще се проучат начините, по които са създадени и дали са обсъждани в държавно-обществени консултативни звена, съвети и работни експертни групи, проведени ли са граждански панели, дискусии с потребители, фокус групи, проучвания чрез въпросници и др. Анализ на нормативните актове, приети след проведени консултации със заинтересованите страни, които са публикувани на Портала за обществени консултации www.strategy.bg и на страницата на Община Враца www.vratza.bg;
В) Да се извърши преглед на методите за събиране на информация и анализ, които да се използват при мониторинга и оценяването на политики и програми, техните резултати и въздействия.
Г) Да се анализира междуинституционалната координация, мотивацията и участието на целевите групи, заинтересованите страни, изпълнителите в цялостния процес на планиране, разработване, прилагане, мониторинг и оценка на политиките и програмите.
Д) Да се изготвят препоръки за разработване на методики за мониторинг и контрол, последваща оценка при изпълнението на конкретни политики.
При изпълнението на дейността ще се ръководим от описаните в Наръчника общи принципи за ефективни обществени консултации, описани в Наръчника „Процедури за координация на политиките за развитие” разработен в рамките на проект ”Ефективност, целенасоченост и публичност при подготовката и изпълнението на политики за развитие и проекти с международно финансиране”, финансиран от ОП „Административен капацитет”, съфинансирана от ЕС чрез ЕСФ.
За целите на оценката ще използваме създадените Стандарти за провеждане на обществени консултации, по проект „За по-добро обществено управление: институционализиране на процеса по оценка на въздействието в държавната администрация”, реализиран от Администрацията на Министерския съвет.
Тази дейност ще бъде възложена на външен изпълнител. Той ще бъде избран съгласно изискванията на Закона за обществените поръчки и Правилника за неговото прилагане.
Дейност 3: Разработване и въвеждане на правила и методики за мониторинг, контрол и последваща оценка при изпълнението на конкретни политики от общинските администрации Въз основа на изготвената оценка на ефективността на съществуващите механизми за консултиране при разработване на политиките в общината и направените препоръки за ще бъдат определени конкретните общински политики, за които ще бъдат разработени правила и методики за мониторинг, контрол и последваща оценка.
Мониторингът на публични политики и програми може да се определи като процес на системно и непрекъснато събиране и анализ на информация относно хода на реализацията на политиката/програмата и постигането на поставените цели/резултати. Получената информация се използва за целите на управлението - осъществяване на контрол и вземането на управленски решения относно продължаването, изменението, допълването или прекратяването на реализацията на съответната политика или програма. Текущият мониторинг и периодичните оценки имат особено важна роля при дългосрочните политики и програми, които се реализират в няколко фази.
Ето защо, в рамките на тази дейност предвиждаме разработване и въвеждане на Наръчник с правила и методики, които да бъдат използвани при мониторинга и контрола на разработени и/или актуализирани стратегически документи на общинско ниво, в рамките на настоящата процедура. Въвеждането на правилата и методиките ще бъде извършено с решение на общинския съвет. Правилата и методиките за мониторинг, контрол и оценка при изпълнението на конкретни политики ще бъдат използвани от общинската администрация в процеса на последващо стратегическо планиране/ оценка на изпълнението на стратегически документи и политики.
Дейност 4: Оценка на ОПР Враца 2006-2013 Тази дейност е за оценка на изпълнявания общински план за развитие с оглед разработване на общинския план за развитие в периода 2014-2020 г. Ще се ползват резултатите от проект „За по-добро обществено управление: институционализиране на процеса по оценка на въздействието в държавната администрация”, реализиран от Администрацията на Министерския съвет. Създадените чрез него Стандарти за провеждане на обществени консултации ще служат като ръководство при насърчаване активното участие на заинтересованите страни в процеса на стратегическото планиране и прилагането на механизми за мониторинг и контрол при осъществяване на политики, реализирани от общинската администрация.
Тя ще допринесе да се осигури необходимата информация и данни, които да послужат за взимането на информирани решения по време на цялостния консултативен процес на изработването на интегрирани публични политики, в това число и разработването на стратегически и планови документи.
Изборът на изпълнители на описаните по-горе поръчки ще бъде осъществен съгласно изискванията на Закона за обществените поръчки и Правилника за неговото прилагане.
Дейност 5: Изготвяне на ОПР Враца – 2014-2020 Разработването на новия общински план за развитие (ОПР), е изискване на Закона за регионално развитие, необходим стратегически документ, който ще бъде разработен като се спазват законодателите изисквания и методическите указания за разработване на общински планове, одобрени със Заповед № РД-02-14-2402/22.11.2011 г. на Министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Общинският план за развитие трябва да съдържа:
1. Анализ на икономическото и социалното развитие на общината, като се има предвид че разполагаме с такъв анализ за град Враца, изготвен във връзка с разработването на ИПГВР на Враца; необходимо е да се изготви такъв за останалите населени места от община Враца;
2. Целите и приоритетите за развитие на общината за определен период;
3. Индикативна финансова таблица, обобщаваща необходимите ресурси за реализация на плана;
4. Индикаторите за наблюдението и оценката на плана;
5. Необходимите действия по наблюдението, оценката и актуализацията на плана;
6. Описание на необходимите действия за прилагане принципа на партньорство и осигуряване на информация и публичност;
7. Програма за реализация на общинския план за развитие, с която се конкретизират проектите за неговото изпълнение, съответните финансови ресурси и звената за изпълнение на проектите;
8. Предварителната оценка на плана.
9. За разработването на документите за стратегическо планиране се извършва предварителна оценка.
• оценка за социално-икономическото им въздействие;
• екологична оценка по реда на Закона за опазване на околната среда.
Изборът на изпълнители на описаните по-горе поръчки ще бъде осъществен съгласно изискванията на Закона за обществените поръчки и Правилника за неговото прилагане.
Дейност 6: Съпътстващо обучение Съпътстващо обучение е за служителите на общинска администрация, общинския съвет и представители на структури на гражданското общество за прилагане на правилата и методиките за мониторинг и контрол при изпълнението на политиките за стратегическо планиране и управление. Обучението ще се реализира на етапи, прилагайки добрата практика на последователното обучение:
1) Обучение по прилагане процедури за координация на политиките;
2) Обучение за прилагане правила и методики за мониторинг, контрол и последваща оценка при изпълнението на конкретни политики от общинските администрации;
Последващите етапи ще се фокусират към прилагане на изготвените наръчници за Община Враца, както следва
3) Обучение относно прилагане на изготвения Наръчник на Община Враца от инструкции, процедури и документи за управление и контрол на плановия процес и реализацията на плановите документи в община Враца;
4) Обучение относно прилагане на изготвения Наръчник от инструкции, процедури и документи за мониторинг върху изпълнението на политики в община Враца.
Тази дейност ще бъде възложена на външен изпълнител, а избора ще бъда направен в съответствие със законовите изисквания.
Дейност 7: Дейности за информация и публичност Дейността включва провеждането на три информационни кампании.
Първата информационна кампания ще има за цел да популяризира целите и дейностите по проекта и ще включва:
организиране и провеждане на пресконференция, чрез която обществеността да се запознае с целите на проекта, графика на планираните дейности и очакваните резултати; на пресконференцията ще бъдат поканени всички журналисти от местните и регионални медии;
издаване и разпространение на публични места в общината на плакат, демонстриращ дейностите по проекта;
изработка на банер – той ще се използва при провеждането на пресконференции, на публични обсъждания, на обучения и други публични мероприятия;
изработка на информационна табела – тя ще бъде поставена в сградата на Община Враца и ще информира гражданите за изпълнявания проект;
изработка на 200 брошури за популяризиране целите и дейностите по проекта.
Втората информационна кампания ще има за цел да популяризира изпълнението на дейностите по проекта и ще включва:
подготвяне на прес-информация и разпространението й в 4 местни и регионални вестници;
подготвяне на радио-анонс и излъчването му в ефира на 2 радиостанции;
изработка и излъчване на един телевизионен репортаж.
Третата информационна кампания ще има за цел да популяризира резултатите от изпълнението на проектните дейности и ще включва:
подготвяне на пресинформация и разпространението й в 2 местни и регионални вестници;
подготвяне на радио-анонс и излъчването му в ефира на 2 радиостанции;
изработка и излъчване на един телевизионен репортаж;
издаване и разпространение на 200 брошури, отразяващи резултатите от изпълнението на проектните дейности;
организиране и провеждане на заключителна пресконференция.
Всички публикации и информационни прояви ще подчертават приноса на Европейския социален фонд за подобряване процеса на разработване, прилагане и мониторинг на общински политики за устойчиво развитие на Община Враца.
Тази дейност ще се извършва текущо през цялото изпълнение на проекта и ще бъде отразявана и на сайта на Община Враца.
|