Дейности:
|
7*. Посещения в медии
4,7,10 м. През учебната година децата ще имат организирани три посещения в различни видове медии – вестник, радио, телевизия. Така те ще имат възможност да се срещнат и да разговарят с известни журналисти; да видят реалната работа в медиите – писане на статии, монтаж на видео новини, редакция и одобрение за публикуване и т.н. 8. Индивидуална работа с учениците, застрашени от отпадане и техните родители При необходимост, в работата с учениците от ромски произход, застрашени от отпадане от училище ще се включва психолог, който ще работи индивидуално и групово с децата и техните родители. Ще бъде осигурен психолог за всяко училище. С децата, които имат проблеми с овладяването на български език ще работи преподавател по български език.
Ще бъдат проведени 9 работни срещи (обучения) на родители, възпрепятстващи децата си от редовно посещение на учебни занятия. Срещите ще протичат като мотивационни тренинги. На първата среща ще бъде отделено време за представяне на модела на работа, а на всяка следваща среща ще бъде отделяно време за запознаване на родителите с пости-женията на техните деца. Ще бъде изда-дена информационна дипляна за родите-лите в тираж 500 бр.
В края на всяко тримесечие след занятията на клубовете ще бъдат правени обобщения от психолог за възможностите, които децата са показали и очакванията, които имат при работата си. Заключението ще се прави от психолог след резюме от преподавателя за работата на всяко дете по време на тримесечната работа и резюме от учителя по български език.
Заключителните обобщения от психолог и от целия екип на всяко тримесечие ще бъде представян и на ангажираните с отглеждането и обучението на децата специалисти и близки. Родители, учители и възпитатели ще научат и много за интересите и очакванията на децата, ще научат много за ползите от интеграцията им към обществения живот.
5. Обучение на учители за работа в мултикултурна среда Във всяко училище ще бъдат проведени по 3 еднодневни обучения на учителите. На тези срещи ще бъде представен разработения модел за образователна интеграция чрез методите на журналистиката, учителите ще бъдат запознати и с подобни практики в други европейски държави, ще бъдат обучени за работа с модела.
Идентифицираните добри практики ще бъдат популяризирани чрез интернет и в медиите.
6. Ученически вестник – „Без граници” „Без граници” ще се издава два пъти в годината, по 600 броя. Ще бъдат публикувани статии по различни теми и материали за срещите и видео новините, направени от учениците. Изданията ще бъдат представяни на родителите на специални срещи, ще бъдат изпращани и до МОМН, до Инспекторатите по образование в София и Велико Търново, до училищата от София и Горна Оряховица и др. институции, имащи отношение към образованието. В. „Без граници” ще бъде качван на сайта на проекта, на интернет страниците на фондацията и на училищата – партньори. 3. Проучвания, свързани с културната идентичност на ромсия етнос в България. Всеки месец една от темите, по които ще пишат статии участниците в клубовете „Млад журналист”, ще бъде културната идентичност на ромския етнос. Децата ще имат за задача да подготвят материал за актуален ромски празник, обичаи на ромите, танци, фолклор или занаяти. Информацията ще се събира от семействата на учениците, като някои от родителите ще бъдат включени и в във видеоматерил по темите. Такъв ще бъде изготвян на всяко тримесечие. Ще бъдат подготвени и проведени по 3 съвместни чествания на празниците на различните етноси във всяко училище. По време на тези чествания ще бъдат подготвени от участниците традиционните ястия за всеки празник. Ще бъдат подготвени и по 2 изложби със снимки на участниците, които отразяват спецификата и колорита на всеки празник. 1. Управление на проекта 1.1. Подготовка стартирането на проекта
Подписване на договорите с екипа за управление и на експертите, разработване на системи за комуникация между партньорите, за наблюдение и вътрешна оценка на изпълнението на дейностите; да се актуализира план-графика на дейностите и на тръжните процедури, да се подготвят процедурите за избор на изпълнители и външни експерти, да се предвидят възможните рискове и да се вземат мерки за тяхното минимизиране. Екипът на проекта включва ръководител и счетоводител. Създаването на добър екип е предпоставка за ефективното изпълнение на дейностите по проекта и спазване на сроковете и изпълнение на заложените индикатори.
1.2. Управление на проекта
Ежемесечно ще се провеждат срещи на екипа на проекта, на които ще се прави анализ на изпълнението и на разходването на финансовите средства, ще се планират дейностите за следващия месец, ще се обработва и анализира информацията от мониторинга. На всеки четири месеца ще се провеждат срещи на екипа с ръководствата на партньорите, на които ще се обсъжда изпълнението на проекта и постигането на неговите цели, ще се об-съждат междинните и финалния отчети по проекта, ще се обсъжда информацията от мониторинга и при необходимост ще се предприемат промени в плана на действие, гарантиращи изпълнението на планираните дейности. При невъзможност за физическо присъствие на някой от партньорите ще се използват възможностите за друг тип връзки и комуникации като скайп, телефон, имейл и др.
4. Срещи с публични личности. На всяко тримесечие ще бъдат организирани срещи, на които да бъдат канени известни, публични личности, които имат пряко участие във властта или в медиите, в училищното управление и др. Ще се дискутират проблеми от различни области, които са били акценти в работата ни по време на тримесечието. Децата ще имат възможнст сами да зададат въпросите си по различни проблеми на хора, от които зависи тяхното решение. Културното наследство и идентичността на ромския етнос у нас ще са сред постоянните теми, по които ще работим през годината. На тази среща ще бъдат канени родителите и учителите на участващите ученици.
- Ще бъдат организирани 9 публични срещи /по 3 за всяко училище/.
- Всички ученици и техните родители ще бъдат влючени в срещите.
- Като гости ще бъдат поканени предтавители на образователни, здравни и социални институции.
- Включени в дейността 50 родители роми
9. Информиране и публичност Преди стартирането и след приключването на дейността по проекта ще бъдат организирани пресконференции в двата града, където ще се провежда обучението – София и Горна Оряховица. Освен експертите от фондацията, в пресконференциите ще бъдат поканени за участие и родители и учители на учениците.
При стартирането на проекта ще бъде издадена информационна дипляна за проекта, неговите цели и дейности, финансовия принос на ОП РЧР и ЕСФ. Тираж 500 броя, пълноцветен печат, размер 200/300мм. Дипляната ще бъде разпространявана сред учениците от училищата партньори и сред образователни институции от градовете София и Горна Оряховица.
Ще бъде разработена интернет страница за проекта, на която ежемесечно ще се отразява неговото изпълнение. На страницата ще се публикуват всички издания по проекта за да може по-широк кръг ученици и учители да се запознаят с модела на работа по проекта. От интернет страниците на фондацията и училищата – партньори ще има линкове към интернет страницата на проекта.
При приключването на проекта ще бъде издадена брошура „Млади журналисти – в защита на културната идентичност”, обобщаваща постиженията и резултатите по проекта, основните изводи и заключения от работата. Тираж 200 броя. Брошурата ще бъде разпространявана сред образователни институции от гр. София и гр. Горна Оряховица. Тя ще бъде качена на интернет страниците на партньорите.
На сградите на партньорите ще бъдат поставени табели с информация за проекта и финансовия принос на ОП РЧР и ЕСФ. На закупената по проекта техника ще бъдат поставени стикери с информация за проекта и финансовия принос на ОП РЧР и ЕСФ.
2. Клуб „Млад журналист” 1.1. Ще бъдат сформирани 18 клуба – по 6 във всяко училища; във всеки клуб ще работят до 15 ученика. Занятията ще се водят по един път седмично по 2 часа, а преподавателите ще бъдат опитни журналисти, които имат опит с обучението на деца.
В клубовете учениците ще се обучават:
- да пишат статии – по подбрани теми ще се пишат статии, за да се научат децата да търсят всички гледни точки, за да се представи истината по темата. Ще се следи и работи за повишаване на грамотността на учениците. Ще се развива логическото им мислене, за да бъдат оформяни добри текстове, които ще бъдат публикувани регулярно в сайта, а част от тях в ученическия вестник „Без граници”.
- да подготвят и реализират видеорепортажи: обучението ще бъде свързано с две много важни за засилване на интереса на децата дейности: 1. Ще бъдат организирани срещи с различни известни личности за интервюта, които децата ще правят; 2 Самите ученици ще се научат да правят стенд ъпи /самите те да говорят пред камера/ и ще подготвят материали за хората в тяхната общност, в техните домове.
В края на всяко тримесечие след семинарите ще бъдат правени обобщения от психолог за възможностите, които децата са показали и очакванията, които имат при работата си.
|