Дейности:
|
Дейност 1: Сформиране на екип за управление и изпълнение на проекта. Описание:
В рамките на тази дейност се сформира екип за организация и управление изпълнението на проектните дейности. За целите на проекта членовете на екипа ще сключат граждански договри за почасова работа на база заповед за назначаване.
Обосновка:
Изпълнението на тази дейност е ключова за създаването на условия за качествено и навременно изпълнение на проекта съгласно изискванията и условията на Насоките за кандидатстване, Договора за безвъзмездна финансова помощ и Оперативното ръководство за изпълнение на договори за БФП по настоящата процедура.
Дейност 2: Избор на външни изпълнители съгласно условията и реда на ПМС 55 от 12.03.2007 г. Описание:
Въз основа на изискванията за изпълнение на проекти по настоящата схема, посочени в Насоките за кандидатстване, е планирано следните дейности, заложени в проекта:
• Осигуряване на публичност и визуализация на проекта.
• Извършване на всеобхватен анализ на състоянието и проектиране на организацията на трудовата дейност.
• Разработване и въвеждане на стандарти за безопасни условия на труд във връзка с нововъведено оборудване и технологии.
• Организиране и провеждане на обучение на служители за безопасна работа с нововъведеното оборудване и технологии.
• Изграждане на климатична инсталация в производствено помещение за ферментация и отлежаване, свързано с подобряване условията на труд в предприятието.
• Доставка на материали и консумативи за администрирането на проекта,
да бъдат извършени от външни изпълнители, изборът на които ще се извърши по условията и реда на ПМС №55 от 12.03.2007 г.
Обосновка:
Изпълнителите са обект на прилагане на правилата на договоряне, посочени в ПМС №55 от 12 март 2007 г. за условита и реда за определяна на изпълнител от страна на бенефициенти на договорена БФП от Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, Съвместната Оперативна програма за трансгранично сътрудничество „Черно море 2007 – 2013 г.” и от финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство, предвид това че Кандидатът не се явява възложител по чл. 7 и чл. 14, ал. 4 и 5 от Закона за обществените поръчки (ЗОП) и чл. 1, ал. 4 от Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки (НВМОП), приета с Постановление № 249 на Министерския съвет от 2004 г.
Поради липсата на специфична експертиза и натовареността на служителите на работното място, от една страна и необходимостта от обективност и независимост при изпълнението на заложените в настоящия проект цели за постигането на по-висока ефективност на резултатите, от друга страна, изпълнението на посочените по-горе проектни дейности, са обект на процедура за избор на външни изпълнители. Изборът е обоснован и от гледна точка на качесвтото, актуалността и експертното ниво на извършване на дейностите, за което Ръководтвото на дружетсвото стриктно следи и ще съблюдава.
Дейност 3: Извършване на всеобхватен анализ на състоянието и проектиране на организацията на трудовата дейност. Описание: Извършване на всеобхватен анализ на състоянието на организацията и проектиране на трудовата дейност на „Черноморско злато” АД, който обхваща направление „Администрация”, „Търговия”, Химически лаборатории”, „Първично винопроизводство”, „Спиртоварна и високоалкохолни напитки”, „Бутилиране на вина, винено бренди и ракии”, Енерго-механичен отдел (ЕМО) и транспорт. Структурата на изготвения анализа следва да съдържа най-малко следната информация:
I. Въведение – описание и специфики на организацията на работния процес в отделните направления и предприятието като цяло, в това число взаимовръзките между тях, технологичните и организационните процеси.
II. Изложение и анализ – изследване, анализ и описание на силните и слабите страни в структурата на организационната дейност на трудовия процес в посочените направления и в предприятието като цяло. Описание на разработени и внедрени оценки на риска в съответното предприятие. Описание на влияещите фактори – физическа среда, работни методи, технологични процеси и други. Изследване и анализ на корпоративната политика и заложените в СУК средства за управление на безопасността и здравето при работа.
III. Обосновка за оптимизиране на работата и нуждата от повишаване и проектиране на
организацията на трудовата дейност. Описание на инструментариума за прилагане и усъвършенстване на организацията на трудовата дейност в предприятието. Методи и средства за отчитане на дейността и повишаване на трудовата дейност на служителите в предприятието.
IV. Заключение – заключителни препоръки за постоянен мониторинг и подобряване.
Основната цел на анализа е проектиране на трудовата дейност и създаване на такава длъжностна структура в „Черноморско злато” АД, която да гарантира минимален риск от трудови злополуки или заболявания за целия персонал, респективно мотивация на заетите за постигане на оптимизация на производствения процес и конкурентоспособност на дружеството като цяло.
Анализът следва да приключи с представяне на доклад, в който да бъдат включени установените силни и слаби страни на трудовата дейност; причините за констатираните слабости; насоки за подобряване на условията на труд и предложения за усъвършенстване на съответни длъжности. Анализът следва да разкрива и „тесните места” за въвеждане на нови стандарти за безопасни условия на труд в предприятието.
Обосновка: Анализирането на трудовата дейност представлява елемент на общата управленска дейност във фирмата и е тясно обвързано както с останалите функции в нея, така и с постигането на целите и осъществяването на дейността на предприятието. От друга страна, в унисон с вече настъпилата световна мода за прилагане на Корпоративна социална отговорност /КСО/, значението на трудовата дейност и начините, по които тя се планира, организира, осъществява, контролира и развива, придобива доста значими позиции в общата управленска практика. Съгласно Зелената книга на Европейската комисия чрез прилагането на политиката по Корпоративната социална отговорност една компания декларира своята социална отговорност и доброволно поема задължения, които надхвърлят общите законови и обичайни изисквания, които трябва да се спазват при всички случаи. Компанията се старае да повиши стандартите за социално развитие, защита на околната среда и уважение на основните права, както и да прилага отворено управление и да съгласува интересите на всички заинтересовани страни в общ подход за качество и устойчивост на бизнеса. В основата на по-голяма част от предпоставките за прилагане на КСО стои именно качеството и организацията на трудова дейност в една компания.
От друга страна анализът на организацията и проектирането на трудовата дейност на предприятието е ключов елемент за повишаване на производителността на труда и конкурентоспособността на компанията. Той е предпоставка за повишаване на мотивацията на работниците и служителите посредством усъвършенстването на организацията на трудовата дейност. Анализът е основополагащ по отношение разработването и прилагането на адекватна политика и мерки за подобряване условията на труд на работното място, предотвратяването на рисковете от трудови злополуки и настъпване на здравословни усложнения вследствие на професионални фактори.
Поради което, предвиденият в настоящия проект всеобхватен анализ следва да бъде извършен в дълбочина, адекватно и коректно, отчитайки спецификите на дейността на дружеството „Черноморско злато” АД. Обемът на работа и нивото на търсена експертиза предполага заетостта на минимум 3 висококвалифицирани специалисти за период не по-кратък от 50 работни дни. Общият обем на работа се прогнозира да бъде около 1 500 човекочаса за целия анализ.
Дейност 4: Разработване и въвеждане на стандарти за безопасни условия на труд във връзка с нововъведено оборудване и технологии. Описание: Разработване и въвеждане на изцяло нови стандарти за усъвършенстване на системата за управление на здравословни и безопасни условия на труд, в съответствие с международно признатите стандарти в областта, със следните задължителни елементи:
• Политика и ангажираност - участие на работещите в процеса по управление на здравословността и беопасността при работа.
• Отговорност и отчетност.
• Компетентност и обучение.
• Фирмен кодекс на труда – документиране на системата.
• Комуникация.
• Планиране, разработване и прилагане.
• Законови изисквания.
• Стратегия и цели.
• Предотвратяване на опасностите – превантивни и контролни мерки; управление на промените; превенция, готовност и реакция при аварийни ситуации; снабдяване; договориране.
• Наблюдаване и измерване на резултатите.
• Разследване на професионалните увреждания, случаи на влошено здравно състояние, заболявания и инциденти и тяхното отражение върху резултатите по отношение на безопастността и здравето.
• Одит и преглед от ръководството.
• Оперативен контрол и проверки по прилагане.
• Мониторинг, превантивни и коригиращи дейности за постоянно подобряване.
При разработването на стандартите е необходимо изследването на всички налични теории/ подходи/ информация/ инструменти, за да се създадат напълно нови стандарти за безопасни условия на труд във връзка с въвеждане на ново работно оборудване и технологии. Разработените стандарти за усъвършенстване на системата за здравословни и безопасни условията на труд следва да кореспондира на международните признати системи (например „OHSAS 18001:2007”), за да позволява последващо сертифициране и осъществяване на процес на периодичен преглед и усъвършенстване.
Обосновка: През 2005 г. за първи път в „Черноморско злато” АД е въведена система за управление на качеството ISO 9001, като при въвеждането разработените инструкции за безопасност на труда са били включени в съществуващата в дружеството система за управление на безопасността и здравословните условия на труд. В последствие през 2007 г. в дружеството е внедрена интегрирана система ISO/ HACCP за подобряване качеството на предлаганите продукти и услуги. Вътрешната политика по безопасност и хигиена на труда се състои от документи, които регламентират по-подробно, ясно и последователно изпълнение на отделните процеси, операции и действия. Представителят на ръководството по качество и Отговорник охрана на труда преразглеждат ежегодно инструкциите и процедурите като при необходимост и промяна на технологичния процес, ги актуализират. Мащабните инвестиции на предприятието за модернизиране на технологичните процеси през последните пет години налагат необходимостта от разработване и внедряване на стандарти за безопасни и здравословни условия на труд във връзка с нововъведеното оборудване и технологии, които не само ще се интегрират със и ще доразвитят съществуващите в дружеството стандарти в тази насока, но ще окажат и съществено влияние в посока развитие и усъвършенстване на системата. Безспорните предимства на системата са: наличие на условия за прилагане на политиката по КСО, изграждане на мотивираща среда за работа вследствие безопасност и здравословини условия на труд, ограничаване на риска от производствени злополуки и съответно редуциране на разходите за покриване на трудови злополуки, подобряване ефикасността на труда репутацията на предприятието като социално анагажиран и отговорен работодател. В основата им е заложен принципът за непрекъснато усъвършенстване, т.е. убеждението, че доброто управление на труда, основано на самонаблюдение, самооценка и подходящи мерки за по¬добряване, спомага във висока степен за намаляване на риска на работното място. Този принцип е основен и се прилага чрез инструментите за непрекъснато усъвършенстване - вътрешни одити, наб¬людение над процесите и продуктите, коригиращи и превантивни действия, прегледи от ръководството. Предприятието предпочита разработените стандарти да отговарят на спецификата OHSAS 18001:2007, тъй като тя е лесна за интегриране във внедрената система за качество ISO/ HACCP и за управление.
Разработването и внедряването на нови стандарти, съобразени изцяло със спецификите на технологичните процеси, оборудването и човешките ресурси в „Черноморско злато” АД ще повиши значително качесвтото и нивото на управление на дружеството и ще създаде ключови предпоставки за постигане на:
• повишаване качеството на труда и конкурентноспособността на фир¬мата
• подобряване на фирмения имидж в резултат на намаляване на про¬фесионалния риск
• превенция чрез намаляване на риска от професионални злополуки и заболявания и на свързаните с тях разходи и загуби
• прилагане на политика по Корпоративна социална отговорност.
За разработването и внедряването на нови стандарти за работа с нововъведеното оборудване и технологии, съобразени изцяло със спецификите на предприятието (тенологично оборудване и процеси, човешки ресурси и др.) е планирана професионална работа в продължение на 4 месеца, разпределна между екип от минимум 4 експерти, включващи специалисти по трудова медицина/здравен мениджмънт технология на ХВП /управление на човешките ресурси/инженер и др., като се прогнозира обема от работа да бъде не по-малко от 2200 човекочаса общо за целия период.
Дейност 5: Организиране и провеждане на обучение на служители за безопасна работа с нововъведено работно оборудване и технологии Описание:
В настоящия проект е планирано организирането и провеждането на обучения за заети лица от различните направления в дружеството – „Химически лаборатории”, „Първично винопроизводство”, „Спиртоварна и ВАН”, „Бутилиране на вина, винено бренди и ракии”, „Енерго-механичен отдел и транспорт”. Предвидено е обучаемите да бъдат разделени в групи в зависимост от направлението, в което работят, за да бъдат адаптирани учебните програми към специфичните нужди на всяка целева група, свързани със спецификата на нововъведеното оборудване и технологии във всяко едно направление, която е свързана с:
• направление „Химически лаборатории” – специфични химични вещества;
• направление „Първично винопроизводство” – цистерни, стационарни и подвижни помпи, преса, компресори, хладилни инсталации, киселини и основи,
• направление „Спиртоварна и ВАН” –дестилационна инсталация, инсталация „шарантски казани” и иползването на газ пропан-бутан, промишлена пара, сода каустик и др.,
• направление „Бутилиране на вина, винено бренди и ракии” – агрегатите на поточната линия,
• направление ЕМО – електрически уреди и съдове под налягане.
Целите на обучението са свързани с повишаване на самосъзнанието на заетите лица по отношение на значението на системата за безопасни и здравословни условия на труд, нейното управление и развитие във връзка с модернизацията на производството и въвеждането на ново оборудване и технологии, запознаване с разработените стандарти във връзка с нововъведеното оборудване и технологични процеси и тяхното приложение в трудовия процес за подобряване безопасността и здравословността при работа. Продължителността на обучението за всяка група ще бъде 50 учебни часа.
Обосновка:
В „Черноморско злато” АД през последните пет години са направени над 5 милиона евро инвестиции в изби и съвременни технологии за винопроизводство и производство на високоалкохолни спиртни напитки. В резултат на мащабната технологична модернизация компанията въведе нови продукти в сегмента на премиум и супер-премиум вина и ракии. За да доведе това до повишаване на производителността на труда, респ. конкурентоспособността на предприятието, то следва да бъде подкрепено с адекватни действия за осигуряване на безопасни и здравословни условия на труд, неизменна част от които е провеждането на обучения за безопасна работа с нововъведеното работно оборудване и технологии.
„Черноморско злато” АД като работодател, осъществяващ производствена дейност във времената на динамично развиващите се технологии и постоянно развиваща се конкуренция, счита че е недостатъчно провеждането на обученията и инструктажите за безопасна работа, минимално изискуеми съгласно нормативната уредба. Следователно е необходимо провеждането на надграждащи обучения за безопасна работа с нововъведеното работно оборудване и технологии, свързани с усъвършенстването на политиката на предприятието в тази област, респ. внедряването на стандарти и усъвършенстване на системата за управление на безопасността и здравословността при работа.
Дейност 6: Модернизация и обезопасяване на производствено помещение за ферментация и отлежаване (сектор 3), свързано с подобряване условията на труд в предприятието чрез изграждане на климатична инсталация Описание:
В настоящия проект е предвидено изграждането на климатична инсталация, която да подобри условията на труд посредством модернизация и обезопасяване на помещението за ферментация и отлежаване, което се характеризира с динамична микросреда и силна миризма, която създава задравословни рискове за заетите в производството лица. Към настоящия момент помещението е оборудвано с вентилатори за предотвратяване на рисковете от прегряване, които се характеризират с ниска ефектвиност по отношение на възможностите им за създаване на благоприятна за работата микросреда, високи разходи за електроенергия и силни нива на шум.
Обосновка:
Помещението за ферментация и отлежаване (сектор 3) е част от производствената база в направление „Първично винопроизводство”. Поради спецификите на технологичния процес и местоположението му, то се характеризира с динамична микросреда, която създава рискове от простудни заболявания, нарушения на терморегулацията при работа в условията на прегряващ микроклимат, промени във функционалното състояние на редица органи и системи, вкл. сърдечно съдовата система, стомашно-чревен тракт, водно-солев обмен, нервна система и др. Изграждането на климатична система в помещението ще намали горепосочените рискове до минимум и ще създаде благоприятни условия на труд за заетите в това звено лица.
Дейност 7: Осигуряване на публичност и визуализация на проекта. Описание:
В настоящия проект е планирано приложението на следните мерки за осигуряване на публичност и визуализация:
• Два /2/ броя информационни табла, изработени в съответствие с графичните изисквания на Оперативната програма и съдържащи най-малко следната информация: името на проекта, логото на ЕС, позоваване на финансиращия фонд, посланието „Инвестира във вашето бъдеще”, позоваване на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”. Едното от тях е планирано да бъде поставено на видно място в административната сграда на дружеството, а другото – в помещението, където ще се изгражда климатичната инсталация.
• Два /2/ броя постоянни обяснителни табели, изработени в съответствие с графичните изисквания на Оперативната програма и съдържащи най-малко следната информация: името на проекта, логото на ЕС, позоваване на финансиращия фонд, посланието „Инвестира във вашето бъдеще”, позоваване на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”. Предвижда се поставянето на обяснителни табели с достатъчно забележими и значителни размери, не по-късно от 6 месеца след завършването на проекта. Едната от тях е планирано да бъде поставена на видно място в административната сграда на дружеството, а другата – в помещението, където ще бъде изградената климатична инсталация.
• Поставяне на 4 /четири/ информационни стикери върху изградената климатична инсталация, изработени в съответствие с графичните изисквания на Оперативната програма и ще съдържат цялата необходима информация за финансиращия фонд, оперативната програма, логото на ОП „Развитие на човешките ресурси”, емблемата и името на ЕС.
• Триста /300/ броя дипляни, съдържащи най-малко следната информация на корицата: логото на ЕСФ и ОП РЧР, наименованието на проекта, пълно изписване на оперативната програма – Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” 2007 – 2013, изречението „Проектът се финансира от Европейския социален фонд и Република България”, флагът на ЕС.
• Две публикации в печатни издания, в началото и в края на проекта с цел постигане на информираност относно заложените и постигнатите резултати и ползи, съдържащи най-малко следната информация на корицата: логото на финансиращия фонд и ОП РЧР, наименованието на проекта, пълно изписване на оперативната програма – Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” 2007 – 2013, изречението „Проектът се финансира от Европейския социален фонд и Република България”, флагът на ЕС.
• Два /2/ банера за учебните зали, които да бъдат използвани на мястото, където ще се извършват обученията, съдържащи най-малко следната информация: наименованието и стойността на проекта (включително европейското и националното съфинансиране), флага на ЕС, пълното изписване на финансиращия фонд и ОП РЧР, логото на финансиращия фонд и ОП РЧР.
• Организиране и провеждане на две /2/ пресконференции, в началото и в края на проекта с цел постигане на информираност относно заложените и постигнатите резултати и ползи, свързни с изпълнението на проекта, които да оповестяват, че съответният проект се съфинансира от СКФ чрез ОП РЧР.
• Публикуване на периодични информационни съобщения за напредъка по проекта на корпоративния сайт на „Черноморско злато” АД с цел осигуряване на широка публичност на проекта и включените в него дейности, както и периодично обновяване на тази информация.
Обосновка:
Описаните по-горе мерки за осигуряване на публичност и визуализация отговарят на изискванията на Регламент на ЕК №1828/ 2006 и Регламент 1083/2006 за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд и Кохезионния фонд, Насоките за кандидатстване по настоящата процедура, Ръководството за изпълнение на дейностите за информиране и публичност по ОП РЧР. Те са от ключово значение за информиране на широката общественост за финансовото подпомагане, което е отпуснато от фондовете и популяризиране на обстоятелството, че ЕС съфинансира проекта и операцията, която се изпълнява е в рамките на ОП РЧР, съфинансирана от ЕСФ.
Дейност 8: Процес на управление, координация, мониторинг и отчитане на проекта, включително комуникация с ДО и МЗ и одит на проекта Описание:
Тази дейност предвижда спазване на план-графика за изпълнение на проекта, стриктно придържане към разписаните дейности в проекта и посочените индикатори; управление на бюджета и неговото целесъобразно и добросъвестно изпълнение; навременно установяване на нередности и предотвратяване на евентуални проблемни ситуации; текущ контрол по осъществяване на дейностите; анализиране и оценка на документи и др.
Обосновка:
Описаната дейност е заложена да обезпечи успешната реализация на проекта посредством постоянен процес на управление, координация, наблюдение и отчитане.
|