Дейности:
|
Пресконференция за представяне на проекта. Проектът ще бъде представен официално пред медиите на пресконференция в общинския център с участието на екипа на проекта, представители на социалните институции, кметовете на двете населени места, представители на НПО-та, работещи с лица в неравностойно положение. Ще се презентират и очакваните резултати от реализацията му Изработване на критерии за подбор на социални асистенти и домашни помощници. Сформиране на Комисия (Работна група). Необходимост от по-голяма прозрачност и отговорност на процедурата.
- Сформиране на Комисия с участието на представители на социалните институции и на проектния екип.
-Запознаване с действащата нормативна уредба, стандарти, правила и критерии;
- Изработване на Критерии:
-Съобразяване на критериите с особеностите на целевата група и териториалния обхват на проекта.
Подбор на социални асистенти и домашни помощници. - Обявяване на работните места;
- Поддържане база данни с постъпилите заявления на кандидати;
- Предварителен подбор по документи;
- Интервю с кандидатите и оценка;
- Избор на лицата.
Начално обучение на социални асистенти и домашни помощници. Поддържащо обучение. Супервизия и консултиране Най-общо дейността ще бъде разделена на 3 основни елемента:
1. Начално обучение за социални асистенти и домашни помощници в рамките на 60 часа:
- Ще се идентифицират лектори, като се вземе предвид опита им в тази област ;
- Ще се изготви Програма за обучение, съобразена в съответствие с раздел „Развитие и обучение” от Методика за предоставяне на услугата в общността „Социален асистент”, утвърдена от Изпълнителния директор на АСП;
- Ще се направи график на обучението;
- В рамките на 60 учебни часа ще се проведат 6 модула, които ще бъдат организирани най-общо като:
=Законодателство в сферата на социалните услуги – 6 часа теория.
=Организация и управление на социални дейности. Работа с документация – 12 часа теория.
=Здравословни и безопасни условия на труд. Трудово-правни и икономически знания – 12 часа теория.
=Специфични проблеми при възрастните хора, които пораждат нуждата от услугите „социален асистент” и „домашен помощник” – 6 часа теория.
=Морално-етични аспекти в работата на социалния асистент и домашния помощник – 6 часа теория.
=Делово общуване. Практически тренинг – 8 часа теория и 10 часа практика.
2. Поддържащо обучение и супервизия за социални асистенти – 10 месеца по 6 часа на месец – общо 60 часа.
3. Поддържащо обучение и консултиране на домашни помощници.
– 10 месеца по 4 часа на месец – общо 40 часа.
Подбор на потребители на услугата сред целевата група Необходимо е да се изготвят ясни правила, критерии и методика за подбор на лицата.
-Провеждане на информационна кампания сред целевата група;
-Прием на заявления;
-Провеждане на социална оценка;
-Изготвяне списък на кандидат-поребителите според количествената оценка на медико-социалното им състояние.
-Избор на лицата
Комплектоване на книги от читалищната библиотека за целевата група. Заемането на книги от библиотеките е практически невъзможно (затруднено) поради проблеми от здравословно естество за по-голямата част от самотноживеещите стари хора
Ще бъде направена анкета сред бенефициенти на услугата за проучване на читателските потребности. Партньорите по проекта ще комплектуват сбирка от книги в читалищната библиотека, съобразно индивидуалните изискванията и възможности на всеки от потребителите на двете социални услуги. Сбирката ще бъде допълнена с подходящи книги от фонда на читалищната библиотека, които ще бъдат предоставяни на бенефициентите. След приключване на проекта с библиотечните книги от сбирката ще бъдат обслужвани и други читатели от целевата група.
Предоставяне на услугите „домашен помощник” и „социален асистент” 1. Сключване на договори с потребителите за предоставяне на услугите “Социален асистент” и “Домашен помощник”. Работа с тях за изясняване на правата и отговорностите на всички страни по договора.
2. Изработване на индивидуални графици за предоставяне на услугите “Социален асистент” и “Домашен помощник” на всеки потребител.
3. Предоставяне на услугата социален асистент чрез:
- Помощ при общуването и поддържането на социални контакти, развлечения и занимания в дома и извън него (организиране на срещи, честване на празници, придружаване при разходка и посещение на кино, театър, концерти, църква, осигуряване на компания чрез общуване, полагане на грижи за осигуряване на психическия комфорт на клиента, др.); - Административни услуги (съдействие при изготвяне и подаване на документи в институции, при снабдяване с помощни средства, куриерска работа, др.);
- Медицински услуги (съдействие при настаняване в болница, грижи в болницата при необходимост, рехабилитация, измерване на кръвно налягане, проследяване на приема на лекарства, др.);
- Библиотечни услуги – разнасяне книги по домовете 1 път в месеца и четене в дома на лицата със зрителни проблеми; среща с писател в библиотеката, организирана специално за потребителите на услугата.
4. Предоставяне на услугата домашен помощник чрез:
- Подреждане и хигиенизиране на обитаваното от потребителя помещение;
- Основно почистване (измиване на прозорци и врати, баня, кухненски уреди, др.);
- Поддържане на лична хигиена (помощ при ежедневния тоалет и обличане, при къпане, сресване, подстригване, др. или придружаване до мястото на услугата);
- Хранене (приготвяне на храна, подготовка и подпомагане при хранене, сервиране и отсервиране);
- Битови услуги (закупуване на хранителни продукти, хигиенни материали, лекарства и вещи от първа необходимост; заплащане на ел.енергия, телефон, вода, данъци; осигуряване на отоплителни материали; цепене, внасяне и палене на печка през зимния сезон; телефонна подкрепа; дребни технически ремонти; др.).
Мониторинг и оценка на социалните услуги. . Мониторинг и оценка.
Разработва се модел за извършване на текущ мониторинг и оценка на предоставяните услуги. Мониторингът включва постоянно проследяване качеството на социалните услуги и техния ефект чрез ясни индикатори и правила при предоставянето им. Резултатите от всяка проверка ще се вкарват в специален формуляр за мониторинг и ще се обобщават в ежемесечен отчет. Мониторингът се осъществява чрез: Посещения в дома на потребителя на социалната услуга; Посещения в отговор на възникнали потребности; Оценяване качеството на услугата; Обратна връзка със социалните асистенти; Оценяване рисковете за потребителите; Внасяне на промени в индивидуалните планове за социални услуги.
Издаване на брошура. Дейностите по проекта се нуждаят от по-широка популяризация и представяне. Това се налага от засиленото търсене на услугите „домашен помощник” и „социален асистент” и липсата на адекватна информация за параметрите на предоставянето им.
Изданието ще обобщи резултатите от проекта и ще представи спецификата на предоставените социални услуги. Ще се разпространява чрез социалните служби, социалните работници на водещата организация и със съдействието на партньорите по проекта.
Ден на отворените врати за представяне резултатите от проекта и социалните услуги Планирани социалните услуги са търсени, но недостатъчно известни. Популяризирането им ще доближи услугата до евентуалните бъдещи бенефициенти.
В събитието ще вземат участие екипът по проекта, представители на социалните служби в областния център, общинска администрация, представител на АСП, медии, граждани. С мултимедийна презентация ще бъдат представени резултатите от проекта. Всички участници в събитието ще бъдат информирани за възможностите за по-нататъшно предоставяне на двете социални услуги на територията на Община Пазарджик.
Ще бъде представена и информационната дипляна.
|