Дейности:
|
Формиране на екипа за организация и управление на проекта Осигуряване на общинско помещение за нуждите на проекта;
- Провеждане на работна среща в община Пирдоп за определяне на задълженията на екипа за администриране и управление на проекта Разработване на общ работен проектен план и система за вътрешен контрол и мониторинг - Работна среща на екипа за организация и управление на проекта за разработване на детайлен проектен план за изпълнение и отчет на всяка задача;
- Създаване на вътрешна система за контрол и мониторинг
Провеждане на встъпителна конференция. Издаване на информационни материали - Идентифициране на участници, съставяне на списък с гостите и официални покани
- Връзка с медиите - изпращане на информация до местни, регионални и национални медии за проекта;
- Запознаване на местната общност, представители на местната власт, структури на държавната власт, институции и заинтересовани лица, професионални общности и други с проекта - цели, дейности и очаквани резултати.
Издадена дипляна за проекта. Тя ще достигне до хората от общността със съдействието на местната администрация от общинския център и кметствата
Оборудване на местния офис и доставка на офис-материали за обучения Осигуряването на оборудване за местния офис ще се извърши от община Пирдоп.
Предвижда се доставка на офис-материали за обученията, включващи флипчарт, блок за флипчарт, папки, химикалки и други, необходими за провеждане на обученията
Набиране и подбор на кандидатите за социален асистент и домашен помощник Набирането и подборът на социалните асистенти и домашните помощници ще се извършват от комисия по подбора, в която участват представители на ресорния отдел в общината, ръководителят на проекта, проектният асистент и местни експерти.
Екипът по подбор ще работи, спазвайки следната процедура:
- Разработване на критерии за подбор;
- Публикуване на обява за назначаване на социални асистенти и домашни помощници;
- Приемане, регистриране и преглед на кандидатурите;
- Провеждане на интервюта;
- Уведомяване на кандидатите.
- Разработване на план за обучение и развитие на социалните асистенти и домашните помощници;
- Провеждане на въвеждащо обучение;
- Провеждане на поддържащо обучение
1. Формиране на положителни нагласи към професията „социален асистент” и „домашен помощник”;
2. Придобиване на основни теоретични познания, необходими за работа с хора с увреждания и възрастни хора;
3. Повишаване на уменията за качествено и ефективно справяне с работата на индивидуално ниво;
4. Надграждане знания и умения на социалните асистенти и домашните помощници
По 6.1.: Планът за обучение и развитие на социалните асистенти следва следните стъпки:
- Анализ на нуждите от обучение;
- Разработване на план за обучение;
- Провеждане на обучението – извършва се съобразно предвидения план и времеви график за изпълнение;
- Анализ на резултатите от обучението;
- Разработване на стратегия за развитие на социалните асистенти и домашните помощници.
По 6.2.: Въвеждащо обучение:
Обучението ще бъде насочено към придобиване, усъвършенстване и разширяване на практическите умения на социалните асистенти и домашните помощници за предоставяне на качествена грижа и подкрепа на хора с физически увреждания и самотно живеещи възрастни хора. Обучителният процес е ориентиран практически и се основава на добри практики от българския и международния опит.
Въвеждащото обучение ще се проведе след сключване на трудовите договори със социалните асистенти и домашните помощници, преди да започнат работа в дома на потребителите.
Основното обучение ще се проведе в 5 модула:
Модул 1: Общи познания за домашните грижи и услуги. Права и задължения на социалния асистент и домашния помощник.
Модул 2: Права на потребителите на домашни услуги. Оказване на първа помощ и емоционална подкрепа.
Модул 3: Специфика на грижите за хора с увреждания и за самотно живеещи възрастни хора
Модул 4: Методика за предоставяне на услугата „Социален асистент”. Работа по случай. Развиване на професионални умения на социалния асистент – процедури за осигуряване на качество и мониторинг на услугата.
Модул 5: Въведение в процедурите за оказване на услуги с физически контакт. Етични стандарти в работата на социалния асистент и домашния помощник. Здравословни и безопасни условия на труд.
Обучението ще се проведе в рамките на четири дни.
По 6.3.: Ще се проведат две двудневни поддържащи обучения на социалните асистенти и домашните помощници. Темите на поддържащото обучение ще се определят от обратната връзка, дадена от социалните асистенти и домашните помощници по време на основното обучение, както и от актуалните потребности на потребителите на услугите. Обучението ще има интерактивен характер и ще включва теоретични и практически подходи.
Ще бъде изготвена програма за обучението и обучителни материали. Ще бъде издаден наръчник „Как да спазвам стандартите за социални услуги за възрастни”.
За предоставяне на качествена социална услуга ще бъдат разработени:
- Правилник за вътрешния ред;
- Необходими документи за кандидатстване и предоставяне на услугите;
- Правила и процедури за предоставяне на услугите, в съответствие с Националните критерии и стандарти;
- Регистър за потребителите;
- Правила за вътрешен контрол и мониторинг.
Назначаване на социалните асистенти и домашните помощници Изготвяне на длъжностни характеристики;
- Сключване на договор с избраните кандидати;
- Назначаване и инструктаж;
- Изготвяне на индивидуален работен план на всеки социален асистент и домашен помощник (работен график).
Договорът на социалния асистент и домашния помощник ще съдържа описание на дължимите от него услуги, честотата и продължителността на предоставянето им, работно място и работно време, условия за наблюдение и контрол на услугите и други.
В индивидуалния работен план на всеки социален асистент и домашен помощник ще се описва подробно работния му график по дни от работната седмица или по месеци, в зависимост от индивидуалната оценка на всеки потребител. В него ще се указва времето на престой на социалния асистент или домашния помощник при всеки потребител, видовете услуги и тяхната продължителност, както и времето за придвижване от един потребител до друг (касае придвижването след първия потребител за деня).
Работните графици ще се изготвят в 2 екз. и ще се подписват от доставчика и социалния асистент или домашния помощник.
. Подбор на потребителите на услугите;
Сключване на договори с потребителите
Подборът на потребителите на услугите се извършва от съвместен екип от водещата и партньорската организация, на базата на постъпили заявления от кандидатите и извършената индивидуална оценка на потребностите на хората с увреждания и/или самотно живеещите възрастни хора от социален работник от дирекция „Социално подпомагане”.
Комисията изготвя списък на потенциалните потребители, като ги категоризира по следните показатели:
- видове услуги;
- местоживеене на кандидата;
- степен на неотложност на включването им в проекта.
При установяване на потенциални клиенти, които са изведени от специализирани институции, същите ще се ползват с предимство при включването им като потребители.
В съответствие с нормативната уредба, касаеща предоставянето на социални услуги, доставчикът ще сключи договори с потребителите на услуги, който ще включва:
- името на социалния асистент или домашния помощник, който ще предоставя услугите;
- видовете услуги, които ще се предоставят;
- честота и продължителност на предоставяне на услугите;
- размер на дължимата потребителска такса и срок на внасяне от потребителя;
- общи задължения на социалния асистент (домашния помощник) относно достъп и напускане на дома на потребителя;
- условия за контрол и мониторинг на изпълнението на услугите;
- адрес и телефон за връзка с доставчика на услугите;
- условия за прекратяване на договора с потребителя.
Изготвяне на индивидуални планове за социални услуги на всеки потребител Индивидуалният план за предоставяне на социалната услуга се разработва въз основа на личния избор и на направените анализ и оценка на индивидуалните потребности на потребителя и включва конкретни дейности. Изготвя се с участието на потребителя (или законен представител). В плана се описват:
- Всички специфични потребности и/или проблеми на клиента, свързани с ежедневния му живот и неговото самообслужване, емоционален и психически комфорт, общуване с близки и други хора от общността;
- Конкретните договорени услуги, които удовлетворяват съответната потребност или проблем;
- Честота на оказване на услугата;
- Име и телефон на социалния асистент или домашния помощник;
- Специфични обстоятелства и факти – заболявания, взаимоотношения с други хора, име на личен лекар и други. Те трябва да се отчитат при оказване на социалните услуги;
- Оценка на рисковете за здравето и безопасността на потребителя.
Индивидуалният план за предоставяне на услугите се подписва от потребителя (или негов законен представител) и доставчика на услугите.
Планът се актуализира на всеки шест месеца, а при промяна на потребностите и желанията на потребителя – и по-често. Актуализираният план се съгласува с потребителя.
Предоставяне на социалните услуги на потребителите Въз основа на направената оценка на потребностите, ще се предоставят следните видове услуги:
1. Битови и персонални услуги:
- текущо почистване – включва подреждане на стаята, измиване на пода, изтупване, обиране на прах, измиване на съдове и други;
- основно почистване – измиване на врати и прозорци, санитарен възел, кухненски уреди и други;
- поддържане на лична хигиена – включва помощ при ежедневен тоалет и обличане, помощ при къпане, помощ при ресане, подстригване, боядисване на коса, бръснене или придружаване до местата, където се предоставят тези услуги;
- хранене – включва приготвяне на храна с продукти на потребителя или доставяне на готова храна, подготовка и подпомагане при хранене, сервиране и отсервиране;
- снабдяване с хранителни продукти, хигиенни материали и лекарства, вещи от първа необходимост със средства на потребителя;
- заплащане на комунално-битови разходи: вода, електричество, телефон, данъци и др. (със средства на потребителя);
- палене на печка през зимния период;
- съдействие за извършване на дребни ремонти.
2. Медицински услуги:
- помощ при вземане на лекарства, предписани от лекар;
- проследяване на правилното приемане на лекарства, предписани от лекар;
- мерене на кръвно налягане;
- придружаване до личен лекар или друг лекар-специалист и при извършване на различни медицински манипулации и изследвания;
- помощ при настаняване в болнично заведение;
- грижи в болницата при необходимост.
3. Социални услуги (помощ при общуване и поддържане на социални контакти, развлечения и занимания в дома и извън него):
- четене на ежедневници и художествена литература;
- придружаване извън дома – включва разходка, срещи с приятели, посещение на църква и други;
- организиране на занимания по интереси – карти, шах, табла, плетене, бродиране и други;
- подпомагане при отглеждане на цветя;
- подкрепа при кризисни ситуации – загуба на близък човек, тежко заболяване и други.
4. Административни услуги
- съдействие при подаване на документи до: дирекция “Социално подпомагане”, районно управление “Социално осигуряване”, община и други административни структури;
- съдействие при изготвяне и представяне на необходимите документи за явяване пред ТЕЛК;
- съдействие за снабдяване с технически помощни средства на хора с увреждания и при тежки заболявания.
Услугите се предоставят при зачитане на личния избор, личното пространство и достойнство на потребителите.
Акцентите при предоставянето на услугата са поощряване самостоятелността на потребителя и насърчаването му при вземане на решения, относно начина му на живот и контролиране на финансовите му средства, както и подпомагане за развиване на силните му страни.
Социалният асистент и домашният помощник ще гарантират поверителност на личните данни в съответствие с националните стандарти и правила.
За ползване на услугите, потребителите заплащат такси, в зависимост от личните си доходи. Таксите ще се събират ежемесечно и ще се отчитат, съгласно установените процедури на ОП „РЧР”.
Популяризиране на проекта Ще бъде издадена брошура, в която ще се промотират услугите „Социален асистент” и „Домашен помощник”, реда и условията за кандидатстване за длъжност „социален асистент” и „домашен помощник”, както и реда и условията за ползване на услугата от хора с увреждания и възрастни хора. Брошурата ще бъде изготвена от екип от специалисти, на достъпен език за голям брой хора.
На всеки три месеца ще се публикува информация в местната и регионалната преса за напредъка по проекта – дейности, брой потребители, социални асистенти, домашни помощници, както и оценка на постигнатите резултати.
Консултиране на социалните асистенти и домашните помощници
Консултиране на потребителите на услугата
Консултациите са индивидуални и групови, като акцентът се поставя върху методологията на работа. След всяка консултация, съответният експерт, който е отговорен за нейното провеждане, представя в едноседмичен срок отчет.
Социалните асистенти и домашните помощници ще получават консултиране един път месечно по два дни и супервизия веднъж на тримесечие.
При кризисни ситуации ще се осигурява психологическа подкрепа на социалните асистенти и домашните помощници.
На потребителите на услугите се осигурява социално, психологическо и здравно консултиране и информиране. Хората трябва да бъдат стимулирани като съавтори и собственици на личните си стратегии за развитие, за да възстановяват самоувереността си, за да се чувстват сигурни и защитени в домашната си среда, подкрепяни от специалисти.
Заключителна конференция Организиране и провеждане на конференция с представители на местната власт, структури на държавната власт, институции, представители на професионалните общности и заинтересовани лица за представяне резултатите от проекта.
|