Дейности:
|
1. Организиране на информационни кампании Координаторът на екипа изпраща съобщения до всички местни медии, че проектът "Заедно за по- добър живот" е одобрен и е получил финансиране от Европейския социален фонд чрез ОП "РЧР". В резултат на това се организира публична среща за презентиране на проекта с екипът (посочват се мястото, датата и часът), на която подробно се разгласяват социалните услуги СА и ДП. Води се отчетност на присъстващите лица.
По време на кампанията паралелно с брошури и диплянки по проекта ще бъдат раздавани и материали, свързани с профилактиката на рака - насърчаване към редовни профилактични прегледи - най- сигурният метод за успешно лечение.
Проектът предвижда такава среща - презентация да се извърши и пред студенти от Бургаския свободен университет, от специалността "Социални дейноста", с цел включването им като доброволци или наети.
2. Техническо оборудване на офиса Проектът предвижда закупуване на компютър и многофункционално устройство. Воденето на прецизна документация, размножаванто на анкетните карти, картите за обратна връзка на потребителя и т. н. обуславят необходимостта от техническото оборудване на офиса. 3. Разработване на индивидуална оценка на потребностите на кандидатите за потребители Оценката на потребностите на кандидатите се извършва от социален работник от Дирекция "Социално подпомагане" в присъствието на самия кандидат потребител. Оценката включва оценка на общото физическо и психическо състояние на потенциалния потребител, способността му за справяне с ежедневни дейности, социалната му активност и интереси, взаимоотношенията със семейството му и други значими хора, битовите условия на живот, изискванията за медикаментозно лечение и диети, допълнителни потребности, безопасност и рискове. На база на направената оценка в плана за предоставяне на услугата се разписват конкретни дейности за удовлетворяване на индивидуалните потребности на конкретния потребител. 4. Подбор на потребители на услугата „СА” и „ДП” Желаещите да ползват социалните услуги по проекта, се регистрират в офиса на доставчика или отправят молба за посещение в дома. Получават пълна информация, относно предоставяните услуги чрез консултантите, както и чрез предварително издадена брошура за целта.
След като е направена оценка на потребностите от специалист социален работник на Дирекция „Социално подпомагане” град Бургас, се сключва договор между доставчика и потребителя на социалните услуги. В договора се вписва размера на потребителската такса и начина на нейното заплащане. В зависимост от направената оценка на потребностите, се определят конкретните дейности, които ще задоволят нуждите.
Проектът предвижда да бъдат обхванати 30 онкоболни. Отчитайки спецификата на заболяването, екипът предвижда, известно „текучество” на ползващите услугата „СА” и „ДП”, като някои ще се възползват временно в рамките на проекта, в зависимост от здравословното състояние. В този смисъл ще се променя и индивидуалния план на доставяните услуги.
5. Изготвяне на индивидуални план графици за предоставяне на услугите на всеки потребител Индивидуалният план за предоставяне на услугата описва дейностите, които доставчикът се ангажира да извършва за удовлетворяване на нуждите на потребителя. Планът се изготвя на база анализ и оценка от индивидуалните потребности от социални услуги и оценка на риска. Онкологичното заболяване предполага чести промени както във физически , така и в психически план.
Планът се изготвя с участието на потребителя, или на негов близък или законен представител. Изготвя се на достъпен език за потребителя, в два еднообразни формуляра, които се подписват от него или от негов законен представител
6. Подбор на „СА” и „ДП” Идеята е в изпълнението на тези услуги да бъдат включени и лица от целевата група- т.е. лица, успешно излекувани, с по- леки форми на заболяването, в стадий на ремисия, които желаят и имат необходимите качества за работа. Включването на такива изпълнители на дейността ще допринесе в по- голяма степен за реализирането на основните цели на проекта – създаване на условия за социално включване чрез упражняване правото на труд и социална активност.. След направеното проучване и анализ на нуждите на онкоболни, с които кандитатстващата организация е във връзка, екипът реши да се назначат по- голям брой ДП, тъй като са много повече нуждаещите от този вид услуга. Паралелно един потребител може да ползва и двата вида услуги – на СА и ДП.
Общият брой СА и ДП по решение на екипа на проекта е 13, като съотношението е 3 „СА” и 10 „ДП”.
Кандидатиете се назначават след провеждане на интервюта за работа и събеседване. Задължително представят медицинско свидетелство, психиатрично свидетелство, и свидетелство за съдимост.
Новоназначените подписват трудов договор, по реда и условията на Кодекса на труда, декларация за спазване на поверителността на личните данни и информацията, запознават се с длъжностната си характеристика и получават копие от Правилника за вътрешния ред на доставчика.
7. Обучение на СА и ДП Преди да започнат същинска работа, в продължение на 4 дни новоназначените социални асистенти и домашни помощници ще преминат задължително въвеждащо обучение относно методиката на предоставяне на услугата СА и ДП, обща представа за онкологичните заболявания, методите на лечение и негативния ефект, който оказва заболяването върху болния, стадиите, през които преминават терминално болните, поведение в случаи на криза, управление на кризисни интервенции (въпреки, че те се водят от специалист, наетите трябва да са запознати с основните положения и начин на действие), релаксиращи техники за снемане на напрежението и вентилиране на негативните емоции. Освен това СА иДП се обучават по здравословни и безопасни условия на труд. Инструктират се.
Освен въвеждащото 4- дневно обучение, се предвижда и поддържащо такова, като на всеки 3 месеца ще се събира екипа с наетите лица и ще се обсъждат отделни казуси, ще се обменя опит и т. н.
С цел развитие и надграждащо обучение, екипът предвижда двудневен събото- неделен семинар на тема: "Предизвикателствата на социалната работа", на който освен действащите СА и ДП ще бъдат включени и външни лица, имащи интерес към социалната работа. Включването на наетите социални асистенти и домашни помощници ще бъде доброволно.
8. Предоставяне на услугата "Домашен помощник" Услугите, предоставяни от ДП включват:
- Текущо почистване (подреждане и хигиенизиране жилището на потребителя)
- Основно почистване (измиване на прозорци и врати, баня, кухненски уреди, др)
- Поддържане на лична хигиена - помощ при ежедневния тоалет и обличане, къпане, сресване, подстригване..
- Хранене - приготвяне на храна, подготовка и подпомагане при хранене, сервиране и отсервирване.
- Битови услуги - закупуване на хранителни продукти, хигиенни материали, лекарства, и др със средства на потребителя.
Онкологичното заболяване предполага лечение, което се понася трудно (химиотерапевтичните процедури, хирургическата интервенция), прави немощни болните за дълго време. Освен това терминално болните са на особен режим, който изисква грижи. Тези факти обуславят доставянето на грижата ДП.
9. Предоставяне на социалната услуга "Социален асистент". "СА" е лице, предоставящо комплекс от услуги, насочени към социална работа и консултации на потребителите и дейности, свързани със организация на свободното време. Услугите, предоставяни от СА са:
- Помощ при общуването и поддържане на социални контакти, развлечения в дома и извън него (организиране на срещи, празници, четене на литература и еженевници, разходка, кино, театър и т.н., грижи за осигуряване на психически комфорт на клиента)
- Административни услуги - съдействие при изготвяне и подаване на документи в институции, куриерска и посредническа дейност.
- Медицински услуги- съдействие при настаняване в болница, съпровождане болния за химиотерапия до болницата при необходимост, рехабилитация, измерване на кръмно налягане контролиране редовния прием на лекарства и т.н.
Онкологичното заболяване е стресиращо и стигмиращо. Болните се оттеглят от обществения живот и се капсулират в здравословния си проблем. Много от тях приемат заболяването си като смъртна присъда и не виждат смисъл от социални контакти. Компетентната намесата на СА е особено необходима и спасителна за тези хора.
10. Наблюдение и контролиране осигуряване на качество при предоставяне на услугите. Осигуряването на качество при предоставянето на услугата е обвързано справила и процедури, които са в съответствие с действащото законодателство. В тях са заложени основните принципи на социално взаимодействие, именно: зачитане на личното пространство и достойнство на потребител, самостоятелност и независимост, както и конфиденциалност. Потребителите се запознават с правилата и процедурите и имат право да оказват контролни функции по тяхното спазване.
Правилата и процедурите се създават в защита на правата и интересите на потребителя, включват дейности по опазване на здравето и личността на потребителя, в защита на имуществото и финансовите средства на потребителя.
Правилата и процедурите могат да се променят, когато е необходимо. За контрол на качеството, екипът предвижда механизми за обратна връзка - т.нар. Карти за обратна връзка - оценка на потребителя за доставената му услуга (приложена примерна), Анкетни карти, за проучване мнението на потребителя на място.
|