Дейности:
|
Дейност 1: Провеждане на информационна кампания и изготвяне на информационни материали. Фондация „Хоризонти” ще осъществи възможно най-широка информационна кампания за стартирането и развитието на настоящия проект.
Тази дейност ще обхваща две фази:
1. Подготвителни дейности, които ще стартират в самото начало на плановия период. Те включват :
-подготовка на информационните и рекламни материали - изготвяне, набор и печат на информационна брошура. Тя ще бъде адаптирана на брайлов шрифт в Национално читалище на слепите „Луи Брайл” за пълно информиране на незрящите хора.
В съдържателен аспект в брошурата ще бъдат изчерпателно обяснени основните дейности по проекта, обхвата на предлаганите услуги, начините и формите на получаването им, целевите групи и пр. Специално място ще бъде отделено за кратка презентация на ЕСФ и ОП „РЧР”. Ще се включи и кратка информация за Фондация „Хоризонти” и за организацията партньор.
-организиране на информационна среща; Ще бъдат разпратени покани на всички заинтересовани организации, институции и лица за участие в тази среща. Ще бъдат подготвени обяви за срещата – плакати и съобщения в интернет сайтове.
- избор на подходящи медии за огласяване на проекта; Ще се изпратят прес- съобщения до широк кръг печатни и електронни медии. Ще се подготвят интернет съобщения. При избора на медии ще се имат предвид и специализираните издания на незрящите хора. Обширен материал ще бъде подготвен за аудио списание „Хоризонти”, което е издание на нашата фондация, има над 150 абоната, и е достъпно в нашата интернет страница, където се слуша от още близо 600 слушатели. Ще се публикуват материали и статии в изданието на партньора - списание „Вестител.
2. Провеждане на информационната кампания.
Стартирането на проекта ще бъде огласено по няколко начина:
-разпространение на информационната брошура; Тя ще бъде предоставена на всички места, където може да бъде достъпна за целевата група и други заинтересовани лица и организации. Поделенията на ДСП, организациите и сдруженията на незрящите, регионалните структури на ССБ и пр. Ще бъде достъпна в два формата - плоскопечатен и брайлов шрифт. Ще бъде публикувана на нашата интернет страница, на интернет страницата на партньора и широко разпространена в интернет.
-Провеждане на информационната среща; На информационната среща ще бъде изнесена презентация за ОП “РЧР”, конкретното направление и област на интервенция. Ще бъде представен проектът на фондация „Хоризонти” с подробна информация за предлаганите услуги. Срещата ще се проведе в подходяща за дискусии зала, ще бъде интерактивна и ще бъде осигурена с печатни и брайлови материали.
-Медийна кампания; Фондацията и Националното читалище ще представят и презентират проекта в медийното пространство през целия проектен период. Широка информация ще бъде публикувана в специализираните издания за незрящи, както и в специализираните интернет сайтове на сродни организации.
Хората от целевата група както и крайните потребители ще имат възможността да се информират изчерпателно и своевременно за обхвата и формите на предлаганите услуги. За това ще бъдат използвани всякакви средства за комуникация: телефон, електронна поща, skype, както и лични срещи с координатора и консултант.
По подходящи начини ще бъдат рекламирани финансиращите институции.
Дейност 2.Подготвителни дейности по създаване на материално техническите и организационни условия на работа. Фондацията разполага със свои ресурси за изпълнение на проекта : подходящ офис, опитен ръководен персонал, технически и технологичен ресурс.
За да се постигне добро управление, организация, планиране, координиране и контрол на работата, са ангажирани ръководител и служители с професионален опит и доказани умения, с които ще бъдат сключени трудови договори.
В началото на плановия период ще се извърши подготовка на работния офис за обслужване на клиенти. Фондация „Хоризонти” разполага с подходящо помещение за офис на проекта. То е предоставено за безсрочно ползване на фондацията от УНСС и се намира в Студентски град. В това помещение, което се състои от две стаи ще бъде обособена приемна за посетители, както и място за разговори между потребителите на услуги и представител на организацията или консултант.
За по-ефективната работа на персонала ще бъде закупен един компютър с подходящи технически характеристики. Чрез него ще се извършва цялостното техническо информационно и административно обслужване по проекта.
Фондацията разполага с една телефонна линия, но за да се оптимизира комуникацията с разширения персонал и потребителите е необходимо монтиране на модем и електронен телефонен секретар свързани с компютър. По този начин ще може да се приемат обажданията до офиса дори и извън работно време.
Контактът между координатора и социалните асистенти трябва да е подсигурен с мобилна телефонна връзка, за да се осигури гъвкавост и ефективност на работата. За това е достатъчно координаторът да бъде обезпечен с мобилен телефон и подходящ към него икономичен абонамент.
На социалните асистенти ще бъдат предоставени за ползване мобилни апарати с презаредими карти ”ваучер”. По този начин ще се осигури безпрепятствен и непрекъснат контакт между координатора и асистентите. Координаторът ще има възможност да организира по най-бърз и гъвкав начин работата на асистентите и да следи за най ефективното оползотворяване на работното им време.
Дейност 3. Набиране и подбор на желаещи да работят като социални асистенти. 1. Подготовка:
- Съставяне на комисия за подбор на кандидати; Членовете на комисията ще бъдат трима, като единият от тях ще е представител на партньора. Тази комисия извършва подбора на базата на интервю, автобиография и препоръки.
- Информиране и набиране на кандидати;
Целевите групи сред които ще бъде извършено набиране на кандидати за социални асистенти са няколко:
- Студенти от социално ориентираните специалности на висшите училища в София;
- Студенти от специалност „Педагогика на зрително затруднени деца” на ФНПП;
- Специалисти с профил социални и подпомагащи дейности, търсещи допълнителна работа;
- Пенсионери, работили в сферата на образованието и организациите на зрително затруднените и търсещи почасова работа.
- Членска общност и целеви групи на НС „Луи Брайл”;
За набиране на желаещите да работят като социални асистенти, фондацията и нейният партньор ще използват изградени вече връзки и контакти с ВУЗ и спродни орагизации.
Ще бъде изготвена информираща обява с прикрепена към нея длъжностна характеристика за социален асистент, която ще бъде разпространена в организации и училища.
2. Изпълнение:
Подбор на кандидатите за социални асистенти
- Изготвяне на списък: Желаещите ще бъдат включени в списък, който ще бъде непрекъснато актуализиран.
- Провеждане на интервю за работа: Ще бъде извършен подбор на подходящи лица, които ще защитават здравето, сигурността и благополучието на потребителите на услугата „Социален асистент”. Това ще бъде постигнато като кандидатите за социални асистенти и за доброволци задължително ще бъдат интервюирани от съставената комисия, с цел установяване на мотивацията и нагласите им за работа. Ще се наемат кандидати, които са показали удовлетворителни резултати по време на събеседването, намират се в добро физическо и психическо състояние и не са осъждани.
Подборът и наемането на персонал ще съответства на изискванията на българското трудово и антидискриминационно законодателство и ще осигурява защита на потребителите. Ще се съобразим с принципите за равенството между половете при подбора на кандидатите.
Дейност 4. Провеждане на обучение за социални асистенти. Обучението ще се извърши под формата на курс.
Ще бъдат сформирани 5 групи от по 8 човека, които ще се обучават не по-малко от 3 обучителни дни за всяка група.
Ще бъдат обучени 40 човека успешно допуснати след проведено интервю за работа. От тях 15 – 20 човека ще бъдат назначени на работа като социални асистенти на пълен работен ден или почасово, според желанието и възможностите на кандидатите.
Обучителната програма за социални асистенти на зрително затруднени лица ще включва: общи познания за специализираната помощ и за необходимите на социалния асистент умения; основни задължения на социалния асистент; специфика на асистирането и подпомагането на лица със зрителни увреждания; методика за предоставяне на услугата „Социален асистент”; етични стандарти в работата на социалния асистент; здравословни и безопасни условия на труд, включително въведение в процедурите за оказване на услуги с физически контакт; процедури за осигуряване на качество на услугата и за мониторинг; начини за придружаване и придвижване на хора без зрение; мотивационни игри; практически упражнения в симулативни ситуации и участие на доброволци (лица със зрителни увреждания).
Обучителният курс ще бъде проведен от лица, които са с подходяща квалификация (тифлопедагогика) и богат социален опит в тази специфична материя. На курсистите ще бъдат раздадени обучителни материали за индивидуална подготовка. Ще имат възможност да се консултират и лично с обучителите.
През целият планов период на проекта, ще бъдат създадени условия за поддържащо обучение, обмяна на опит, консултации със специалист, екипност.
Приносът на партньора при тази дейност ще бъде при осигуряването на обучителни зали и обучителни материали.
5.Дейност 5. Подбор на потребителите. В края на първия месец от плановия период, представители на ръководния екип на проекта заедно с представител на организацията партньор ще сформират комисия за подбор на 40 младежи и студенти със зрителни увреждания на които в продължение на минимум 11 месеца ще бъде предоставяна услугата „Социален асистент”.
Подборът ще бъде извършен на базата на индивидуалната социална оценка на потребностите, извършена в поделенията на ДСП по установения ред.
При оценката и подбора ще се имат предвид специфичните потребности на потенциалните потребители обусловени от зрителното увреждане, както и някои важни условия и характеристики напр.:
- общото физическо и психическо състояние на потенциалния потребител:
зрение, слух и възможности за комуникация; способност за придвижване, ползване на технически средства при придвижване – бял бастун; способност за справяне с ежедневни дейности и задачи; възможности за социална адаптация
- социална активност и интереси; спектър от социални контакти;
- възможности за трудова заетост; възможности за повишаване на степента на образование и квалификация; допълнителни потребности, свързани със специфични състояния напр. шок при загуба на зрение, заболявания, бременности, майчинство и др.;
При подбора ще се избягват всякакви форми на дискриминация и ще се спазва принципа за равенство между половете.
След извършената индивидуална оценка, и след проведена социална анкета за социална активност, съставената комисия ще подбере бъдещите ползватели. След това комисията ще организира лична среща с всеки един от тях за окончателен избор.
Процедурата по оценка и подбор на потребителите ще се извърши и в месец – 6 от плановия период, като се усъвършенства и актуализира.
Дейност 6. Сключване на трудовите договори със социалните асистенти и договорите с потребителите. Сключването на трудовите договори с кандидатите за социални асистенти ще отговаря на всички предвидени в трудовото законодателство правила.
Договорите между фондацията и потребителите ще бъдат сключени в 7 дневен срок от стартирането на услугата. Тези договори ще се сключат по законен ред и според правилата и формата препоръчана в „Методиката за социален асистент”, точка 2.3.
Дейност 7. Изготвяне на индивидуални планове на потребителите На базата на индивидуалната оценка на потребностите и на анкетите за социалната активност на потребителите се извършва общ списък на конкретните услуги, които ще бъдат обхванати.
В присъствието на потребителя ще бъде изготвен индивидуалния план изцяло съобразен с неговите лични предпочитания и специфични нужди.
Индивидуалният план ще формулира целта на предоставянето на услугата „Социален асистент” и ще съдържа описание на дейностите, които ще бъдат извършвани за задоволяване на установените в съответствие с чл. 40 г, ал.2 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане индивидуални потребности на потребителя, както и на областите, в които той ще бъде стимулиран да използва максимално своя потенциал и да разширява своята самостоятелност.
Планът ще се актуализира на 6 месеца или по-често при промяна на потребностите и предпочитанията на ползвателя.
Дейност 8. Доставка на услугата социален асистент на младежи със зрителни увреждания. Основната дейност по настоящия проект „Предоставяне на услугата „социален асистент” на младежи със зрителни увреждания” ще бъде организирана, планирана и управлявана от Фондация „Хоризонти” по най-ефективен начин, тъй като екипа на фондацията е всестранно запознат с проблемите и най-важните приоритети в потребностите на целевата група. Наемането на работа на екип от асистенти с подходящо образование, квалификация, социален опит и мотивация ще гарантира успешното изпълнение на дейността.
Потребителите ще получават гъвкава и надеждна услуга, съответстваща на техните индивидуални потребности.
Необходимите формални условия за това са следните:
- Опознавателна среща. Запознанството между потребителя и асистента ще бъде организирано от доставчика в присъствието на социалния консултант. Периодът на взаимно приемане или отхвърляне ще бъде определен до 3 дни.
- Изготвяне на план-графици на социалните асистенти. Работното време на асистента се разпределя за обслужване на отделните потребители, като се планира за ден, седмица, месец и т.н. . . Работното време е разчетено почасово, като време за обслужване на потребител, и време за пътуване от един към друг потребител. План-графика ще включва и описание на специфичните услуги за потребителите. План-графика на социалния асистент ще се актуализира на 6 месеца. -Дневник на потребителя. Социалният асистент ще води дневник за своите посещения, в който ще записва важни ежедневни дейности, които е извършил при предоставяне на услугата, като това ще се удостоверява с подписите и на двете страни. Дневникът ежемесечно ще се проверява от координатора и ръководителя на проекта и ще служи за мониторинг и вътрешна оценка на работата.
- Регистър за жалби и оплаквания. Ползвателите на услуги и социалните асистенти ще бъдат надлежно информирани за процедурата на подаване на жалби и оплаквания, за начините на тяхното разглеждане, формите за отговор и мерките за реагиране.
- Управление и оценка на риска. Фондация „Хоризонти” ще има надежден план за управление на рискови и кризисни ситуации.
- Инструкции по следните въпроси: Достъп до дома на потребителя, опериране с лични средства и имущество на потребителя, начини за идентифициране на асистента пред потребителя, действия при инциденти, инструкция за злоупотреби и тн...
- Цялостната документация и информация свързана с управление и предоставяне на услугата „Социален асистент”ще се събира, съхранява и ползва по установения законов ред.
В съответствие с хоризонталните принципи на ЕС: Доставчикът и неговият персонал ще се отнасят с разбиране и уважение към възрастовите, религиозните, етническите, културните, физическите, психическите, половите и сексуалните различия на потребителите, техните близки и роднини.
С разширяването и усъвършенстването на услугата „Социален асистент” за лица със зрителни увреждания, ще се постигнат значимите обществени ползи и ефекти, залегнали в целите на настоящия проект.
Дейност 9. Консултантска помощ и поддържащо обучение на екипа. За дейността „консултиране” от най-голямо значение е личността на консултанта. Ще бъде ангажиран специалист, който познава отблизо целевата група и нейните специфични нужди и проблеми, с богат опит в социално-подпомагащата сфера, със познания по организационна психология, с доказани качества при разрешаване на социални конфликти.
Консултантът ще има приемно време 12 часа седмично За консултиране на асистентите индивидуално или групово (заедно с потребител). Ще води обучение на нови асистенти (ако има текучество), и ще осигурява поддържащо обучение на персонала.
Той ще ръководи методическите екипни срещи във всеки петък от седмицата. Тези срещи са от голямо значение за обмяната на опит, разрешаването на конфликти, повишаването на знанията и уменията на асистентите, вземането на групови решения от екипа и текущо отчитане на работата.
Консултантът ще има функцията за бързо и навременно реагиране при евентуални инциденти и кризисни ситуации, като ще има готовност за връзка със социални, здравни, юридически, психотерапевтични и др. организации и структурни звена.
Дейност 10. Заключителен семинар за предаване на натрупания опит. Изпълнението на дейностите по проекта предполага натрупване на професионален и организационен опит. За да успеем да предадем този натрупан опит и да го разпространим в публичното пространство в края на проекта ще организираме заключителен семинар.
На този семинар ще бъдат поканени представители на институции и организации имащи отношение към предлагането на социални услуги за хора с увреждания. Ще бъдат поканени също най-мотивираните и изявени участници в настоящия проект.
В началото на семинара ще бъде представен документалния филм заснет и съставен през целия период на реализацията на проекта. След кратка кафе-пауза ще бъде изнесен публичен доклад за изпълнението на дейностите по проекта, последван от лекция за добрите практики изнесена от консултанта. Ще бъде дадена възможност за задаване на въпроси и за дискусии по различни теми.
Дейност 11. Заснемане и разпространение на документално-учебен филм „Как да се помага на хора без зрение или как да се помага без страх и предразсъдъци”. Филмът с работно заглавие „Как да се помага на хора без зрение или как да се помага без страх и предразсъдъци” ще има обучителен и документален характер с акцент върху социално-психологическите аспекти на заснетия материал. Той обективно и достоверно ще покаже цялостния ход на развитие на нашия проект. Ще се акцентира върху проблемите и трудностите, постигнатите ефекти, както и върху добрите практики и спецификата във взаимоотношенията асистент-потребител. Ще се цели предизвикване на интерес у широката публика, а не само у специалистите и пряко заинтересованите от тази материя.
Заснемането ще се извърши в пет снимачни сесии, най-често съвсем импровизирано, с екип от двама оператори, монтажист и режисьор.
Филмът ще бъде разпространен в медиите, в интернет, и ще бъде безплатно предоставян на дискове на всички желаещи. Ще бъде обезпечен с превод на английски език.
Дейност 12. Администриране, мониторинг и вътрешен контрол. Основните дейности и професионални задължения на ръководния екип отразени в длъжностните характеристики ще бъдат следните:
- Ръководство, ефективно планиране и управление на проекта– ръководител;
Стратегически решения и висш контрол – УС на Фондация „Хоризонти”, настоятелство на НЧС „Луи Брайл”;
- Координиране, текущ контрол, текуща организация, гъвкави решения – координатор;
- Мониторинг на текущата работа (ежемесечно) и система за вътрешна оценка – координатор и ръководител;
Мониторинг и оценка на висше ниво (всяко полугодие) – Председател на фондацията с членове от УС и представители на НЧС;
Управление на риска, разглеждане и действия при жалби и конфликти, супервизия и мотивация на персонала – координатор и консултант;
Финансова отчетност, водене на документация – счетоводител;
Изготвяне на междинни съдържателни и финансови отчети – счетоводител и ръководител;
Подписване на договори и важни документи с трети страни, висше ръководство – председател на фондация „Хоризонти”;
Обезпечаване на общ контрол на всеки 3 месеца, организационна помощ и съдействие – управителен съвет;
Механизъм за обратна връзка с потребителите
|