Дейности:
|
Дейност 1. Дейности за организация и управление на проекта. В тази дейност се включва и дейност първа от Изискванията за кандидатстване - „Подготовка на тръжно задание за избор на външна организация”, като неразделна част от дейностите за организацията и управлението на проекта.
Създава се екип за организация и управление на проекта /ЕОУП/. Екипът се състои от един ръководител, един финансист и двама експерти. Екипът за организация и управление на проекта:
Ръководи, организира и контролира изпълнението на дейностите по проекта и отговаря за постигане на заложените цели;
Отговаря за целесъобразното изразходване на средствата по проекта и осъществява текущ мониторинг;
Изготвя, поддържа и съхранява необходимата документация по проекта, в съответствие с изискванията на договарящия орган;
Изготвя и представя междинни и окончателни отчети по изпълнение на дейностите на проекта и предоставя информация на договарящия орган;
Контролира провеждането на процедурите за избор на изпълнител по ЗОП и НВМОП за целите на проекта.
Подготвя тръжно задание/ документация за избор на външна организация, която да извърши оценка на изпълнението на Националната стратегия за детето.
Дейност 2: Анализ на ежегодните доклади за изпълнението на годишните програми за закрила на детето и анализ на резултатите от проведените интегрирани проверки по правата на детето. В тази дейност са обединени Дейност 2 и Дейност 3 от Насоките за кандидатстване. Това се налага поради логическата свързаност на дейностите и еднаквата методология за отчитане на изпълнението им.
Анализът на ежегодните доклади за изпълнението на годишните програми за закрила на детето и на резултатите от проведените интегрирани проверки по правата на детето е залегнал в изискванията за мониторинг и оценка на самата Национална стратегия.
За обединяване на усилията на отговорните ведомства, ще се сформира екип от петима експерти от ДАЗД, който ще: разработи и предложи набор от индикатори за ежегодно проследяване и отчитане на всяка една от съответните институции, ведомства и организации, които имат отношение и задължения за изпълнението на Националната стратегия. Експертният екип на ДАЗД ще: извърши анализ на ежегодните доклади за изпълнението на годишните програми за закрила на детето и преглед и анализ на резултатите от извършените интегрирани проверки за периода 2008-2010г.; подготви аналитичен доклад с изводи и препоръки; представи методология и индикатори за ежегодно наблюдение и отчитане на изпълнението.
Екипът ще разработи сравними индикатори по изпълнението на Националната стратегия, които дават възможност за очертаване на тенденции, успехи, проблеми и предизвикателства в отделните секторни политики и в цялостната държавна политика за гарантиране правата на детето. Това ще доведе до по-добро планиране, реализиране и мониториране на цялостната политика за детето.
В анализа на годишните доклади и интегрираните проверки ще бъде направена оценка и на начина на разработване на Националните програми за закрила на детето и как те се съотнасят към цялостната политическа рамка, към потребностите на децата и семейството, към общите дефицити в страната и приоритетите в международен план.
Ръководителят на проекта наблюдава пряко работата на експертния екип.
Дейност 3: Извършване на социологически проучвания. За оценка и анализ на изпълнението на Националната стратегия на детето в тригодишния период от нейното приемане е необходимо да се изследват реалните резултати за децата и техните семейства, като бъде проведено проучване и на тяхното мнение за въздействието върху живота им както на съществуващите видове услуги на местно ниво и степента на удовлетвореност от качеството им, така и на необходимостта от нови мерки и услуги.
Ще бъде проведено представително социологическо изследване в 6-те региона за планиране в страната, което включва:
Преглед на национални и разработени на местно ниво документи като стратегии, планове, програми и на съществуващи изследвания по темата за развитието и планирането на услуги според реалните потребности в общността (кабинетно изследване тип Desk Research).
Провеждане на изследване с различни фокус групи от: деца, родители и граждани, представители на различни рискови групи.
Провеждане на изследване със специално изготвени въпросници за интервю, както и с анкетни карти, които да включват „открити” въпроси – свободни отговори и „закрити въпроси” (за количествена обработка) за всяка една от групите. В изследването ще бъдат обхванати няколко заинтересовани страни:
Деца, ползватели на услуги;
Възрастни, полагащи грижи за тях: родители; осиновители; приемни семейства; роднини и близки; специалисти, работещи с децата: учители; възпитатели; директори на институции; психолози; педагогически съветници, лекари; друг персонал от услугите за детето и семейството; експерти и представители на други институции, имащи отношение по темата – общини; отдели за закрила на детето. Дейността ще бъде извършена за срок от 4 месеца от външен изпълнител чрез процедура по ЗОП. Изпълнителят на обществената поръчка следва да подготви инструментариум и методология за проучването до един месец след неговия избор. Ще бъде проведен двудневен изнесен работен семинар за обсъждане и приемане на инструментариума и методологията за социологическото проучване, с участието на 12 представители на ДАЗД, МТСП, АСП. Участието на представители на тези институции при обсъждането и приемането на методологията и инструментариума е необходимо, за да се постигнат целите на социологическото изследване в максимална степен. Представителното изследване на терен ще бъде проведено за период от 1 месец, като ще стартира едновременно в цялата страна. Обобщението на данните на регионален и национален принцип, анализът на резултатите и изготвянето на доклад, ще се извърши за период до 2 месеца след приключване на изследването.
Дейност 4: Извършване на специализирани проучвания и изследвания за оценка на резултатите от изпълнението на стратегията. Спазването на основополагащите принципи на управлението за ефективност, ефикасност и демократичност изисква оценка на въздействието на предлаганите решения при разработването на политики за детето и семейството и при промени в законодателството.
Методът оценка на въздействието позволява:
Да се определи степента, в която заложените цели отговарят на цялостната политическа рамка, на потребностите на разработващите политиките органи ДАЗД, МТСП, АСП и на общите дефицити в страната;
Да се оцени изпълнението на заложените в стратегията цели, като бъдат анализирани факторите за тяхното постигане;
Да се оцени цялостното изпълнение на стратегията от гледна точка на съотношението на вложените ресурси спрямо постигнатите резултати;
Да се анализира цялостното въздействие на постигнатото изпълнение, като се отчетат промените и ефектите върху обществото и децата и семействата;
Да се предлагат политически решения, аргументирани и обосновани според степента на изпълнение на Националната стратегия.
Дейността ще бъде осъществявана от външен изпълнител чрез процедура по ЗОП. Изпълнителят ще предложи най-подходящите инструменти за оценка на въздействието на Националната стратегия и конкретни решения, които да бъдат използвани за осъществяване на политиките.
Изпълнителят на обществената поръчка за оценка на въздействието, ще извърши анализ и ще оцени разходите от заложените политики - социални алтернативни разходи; ще направи качествено и количествено описание на значимите ползи за гражданите и правителството от предприеманите действия (икономически и неикономически ползи за потребителите, правителството, обществото), които могат да се представят и като социални ефекти от въздействието; ще представи доклад с анализ и аргументирани препоръки.
Оценката на въздействието, като аналитичен и като консултативен документ, изисква да се оценят монетарните и немонетарните разходи и социалното въздействие, след като бъдат определени измерителите за изпълнението и след провеждането на целеви и/или публични консултации със заинтересованите страни. Изпълнителят на обществената поръчка ще разработи и представи общите насоки за мониторинг на дейностите за оценка спрямо тези измерители на изпълнението.
Дейност 5: Анализ на резултатите и изготвяне на обобщена оценка на стратегията. Изготвяне на препоръки за промени в НСД 2008 – 2018г., приложимата нормативна уредба и начина на работа на отгов. инст-ии на нац.,регионално и местно ниво Тази дейност обединява Дейност 6 и Дейност 7 от Насоките за кандидатстване. Това се налага поради пряката обвързаност на двете дейности.
При разработването на препоръки и предложения за промени в Националната стратегия за детето е важно да има координация на ключово ангажираните институции, които са целевите групи по проекта: Държавна агенция за закрила на детето, Агенция за социално подпомагане и Министерство на труда и социалната политика. За обединяване на усилията на отговорните ведомства към ДАЗД се сформира и функционира в рамките на 3 месеца, девет членен междуведомствен експертен екип от представители на целевите групи по проекта, пряко ангажирани с дейностите по разработване и прилагане на политиките за закрила на детето в страната. В междуведомствения експертен екип ще бъдат включени петима представители на ДАЗД, двама на АСП и двама на МТСП.
Ръководителят на проекта наблюдава пряко работата на експертния екип.
Екипът обобщава резултатите от анализа на годишните доклади и интегрираните проверки, от извършените социологически проучвания и от оценката на въздействието на Националната стратегия.
На тази база, междуведомственият експертен екип предлага промени в Националната стратегия за детето 2008–2018г., в структурата на Националната програма за закрила на детето, приложимата нормативна уредба и начина на работа на отговорните институции на национално, регионално и местно ниво.
Междуведомственият експертен екип прави обосновано предложение за: утвърждаването на система от индикатори, осигуряващи надеждна информация, с цел повишаване ефективността от прилаганите политики; повишаване капацитета на ДАЗД, МТСП, АСП чрез надграждащи методи и умения за оценка на практическите резултати и осигуряване на възможност за по-добра оценка на работата и за развитие на политиките и законодателството.
Междуведомственият експертен екип прави обосновано предложение за утвърждаването на методология за мониторинг на дейностите за периодична оценка на изпълнението и резултатите от прилагането на Националната стратегия за детето.
В тази връзка, проектът предвижда провеждане на работен семинар с участието общо на петнадесет представители на ДАЗД, МТСП, АСП, които да подготвят за разглеждане обобщението и анализа на резултатите, методологията за мониторинг на дейностите за периодична оценка на изпълнението и резултатите от прилагането на Националната стратегия за детето, системата от индикатори, осигуряващи надеждна информация за ефективността от прилаганите политики и оценка на практическите резултати.
Ще бъде проведено публично обсъждане на обобщените и анализирани резултати, като бъде организирана национална кръгла маса, на която ще присъстват представители на ДАЗД, МТСП, АСП и на всички заинтересовани страни.
Публичното обсъждане ще даде възможност за по-ефективна координация и взаимодействие на местно и национално ниво, за превенция на социалното изключване и преодоляване на последиците за личността и социума, включително и недопускане на дискриминиращи практики в съответствие с изискването на настоящата процедура и в изпълнение на Основната цел на Националната стратегия за детето.
На кръглата маса ще бъдат представени за обсъждане резултатите от обобщения анализ и направените предложения за методология и система от индикатори.
Дейност 6: Дейности за информиране и публичност. Реализиране на дейностите на няколко нива:
Ще бъдат подготвени рекламни материали /химикалка, папка и блок-нот по 300 бр./ и информационна брошура (300 бр.), в която в детайли е представен проекта, неговите възможности, кандидата, заложените цели и желаните резултати, които ще бъдат раздадени на участващите в предвидения семинар и двете конференции в началото и в края на проекта.
Вторият етап от дейностите по информираност и публичност е насочен към организиране на две конференции – една в началото на проекта и една заключителна, които ще се проведат в гр. София. Участници в конференциите ще са представителите на ДАЗД, МТСП, АСП, МВР, МП, МВнР, МОМН, МЗ, МК, МФВС, НСОРБ, НПО, работещи в областта на закрилата на децата, представители на външните изпълнители по дейности 3 и 4, и ресорни журналисти.
Ще бъдат изготвени и публикувани прес съобщения /интервюта, публикации/ за различните етапи от изпълнението на проекта, с цел таргетиране на различна аудитория и предоставяне на информация.
Ще бъде проведен работен семинар за журналисти. Ще бъдат поканени ресорни журналисти, на които ще бъдат представени подхода и методите на планиране на политиките за детето; методите на вземане на решения, свързани с политиките за деца; необходимостта от планиране на нови и адекватни мерки и услуги, съобразени с нуждите на общността; предложените промени в законодателството и актуализацията на Националната стратегия за детето 2008-2018г.
Като краен продукт на дейността за информиране и публичност ще бъдат отпечатани на електронен носител /тираж 1 000 броя/: анализа на годишните доклади за изпълнението на годишните програми за закрила на детето и анализа на проведените интегрирани проверки по правата на детето; анализа на резултатите от социологическото проучване; оценката на изпълнението на Националната стратегия за детето 2008-2018г.; подготвените препоръки за промени в законодателството и за актуализирането на Националната стратегия за детето 2008-2018г.. Те ще бъдат разпространени сред всички участници в заключителната конференция. Специален акцент е поставен върху дейностите по информираност и публичност на запознаването и пълната прозрачност в подхода и методите на планиране на политиките за детето, необходимостта от планиране на нови и адекватни мерки и услуги, съобразени с нуждите на общността и наложените промени в законодателството и за актуализацията на Националната стратегия за детето 2008-2018г. Всички дейности по информиране и публичност изцяло ще са съобразени с Ръководството за изпълнение на дейности за информиране и публичност по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”.
Чрез дейностите за информация и публичност на проекта се цели да бъдат оповестени пред широката общественост намеренията, постигнатите цели на проекта, както и полученото европейско финансиране.
Всички дейности ще бъдат изпълнявани според ръководството на ОП „РЧР”.
|