Дейности:
|
1.1. Създаване и дейност на Група за управление на проекта (ГУП) Създаването на Групата за управление на проекта (ГУП) ще осигури ефективно и прозрачно управление на проекта. ГУП се председателства от ръководителя на проекта и включва представители на партньорските организации и на системата за закрила на детето. За работата на ГУП се изработва концепция, която се приема от участниците. ГУП ще се събира веднъж месечно за обсъждане на плановете по проекта, оценката на напредъка и трудностите, ресурсната обезпеченост, междуведомствените отношения в процеса на предоставяне на услугите в СКЦ в кв. Столипиново. 1.2. Ремонт и оборудване на Семеен консултативен център (СКЦ) „Столипиново” СКЦ ще бъде създаден в сграда в квартала, предоставена на ФРР “Рома-Пловдив” за здравни и социални дейности.
1.2.1. Провеждане на тръжни процедури за избор на доставчици на материали за ремонта, обзавеждане и оборудване.
1.2.2. Извършване на ремонтни дейности в помещенията на СКЦ (2 зали и 1 офис) - боядисване на стени, ВиК, ремонт на санитарен възел.
1.2.3. Обзавеждане и оборудване на СКЦ, което включва бюра и столове за посетители, маси и столове за учебните зали; материали за занималнята и клубовете по интереси.
1.3. Подбор, обучение и развитие на екипа на СКЦ (персонал, експерти, програмен екип) 1.3.1.Сформиране на екип от експерти и специалисти с необходимата квалификация за СКЦ „Столипиново” Подбраният екип ще бъде утвърден от ГУП.
1.3.2.Обучение на персонала и част от експертите (27 дни):
• 15 дни въвеждащо обучение (25 участници);
• 10 дни специализирани тренинги по отделните направления на работа в СКЦ;
• 2 дни обучение за работа в екип (25 участници);
Обучението ще се проведе паралелно с ремонта в СКЦ в учебните зали на ФРР „Рома-Пловдив”. Обучението за работа в екип ще се извърши в Хисаря с откъсване от работната среда, което е доказан успешен метод за изграждане на екипното взаимодействие.
Обученията ще развият капацитета на персонала за предоставяне на качествени услуги на целевите групи. Те са организирани модулно, интерактивно. Включен е и тренинг за спецификите в работата с уязвими етнически общности.
1.3.3.Обучение на 20 доброволци, които ще подпомагат дейността на СКЦ. Обучението е модулно за 2 дни; ще се проведе в Хисаря, за да се постигнат обучителните резултати и допълнително да се стимулира мотивацията на доброволците за участие.
1.3.4. Супервизия за работата по случаи ще бъде предоставяна на екипа в хода на изпълнението на проекта. Ще бъдат организирани 2 вида супервизия – индивидуална и екипна с общ обем 450 часа.
1.4. Изграждане на партньорство и взаимодействие със заинтересованите страни 1.4.1.Текущи срещи с ДСП и ОЗД Пловдив за обмен на информация и съгласуване на дейностите. СКЦ ще сигнализира ОЗД за конкретни случаи, в които се налагат мерки за закрила; при нужда екипът и доброволците от СКЦ ще придружават децата/ родителите до ОЗД за консултация и подкрепа. Организиране на обсъждания на случаи с ОЗД, което спомага за регулиране на отношенията между СКЦ и ОЗД и е ефективна форма на междуведомствена супервизия.
1.4.2.Срещи и сътрудничество с действащи социални услуги в Пловдив (като КСУДС, Звено „Майка и бебе”, приемна грижа, организации за борба с наркомании) за взаимо-действие и работа в мрежа, вкл. препращане на случаи и бенефициенти, нуждаещи се от специфична подкрепа.
1.4.3.Срещи с училищата за идентифициране на деца, застрашени от отпадане от училище и за съгласуване на учебното съдържание в образователните дейности.
1.4.4. Провеждане на редовни срещи на всички заинтересовани страни (всеки 2 месеца) за обмен на информация, съгласуване на социални дейности и мерки за социално включване на рисковите групи.
2.1. Работа в общността за защита правата на децата 2.1.1.Курсове за развитие на родителски умения - обучение в родителски умения, курс „Бременност и грижи за новороденото”, насочени към споделяне на опит, развитие на знания и умения за родителстване. Курсовете ще се организират в малки групи, както с родители, така и сред млади хора, бъдещи родители и ученици от горен курс.
2.1.2.Услуги за семейна подкрепа в домашна среда за рискови групи деца: деца на непълнолетни родители; деца с увреждания/ здравословни проблеми/ честа хоспитализация; деца, живеещи в бедност; деца от многодетни семейства или от семейства на самотни родители. СКЦ ще развие схеми за работа в общността с цел идентифициране на рискови семейства и договаряне на подкрепа към родителите за разпознаване и гарантиране на правата на децата.
В работата в общността СКЦ цели няколко ефекта за повишаване благосъстоянието на децата в Столипиново: 1) подкрепа на семействата на рискови групи деца за развитие на родителски умения; 2) повишаване чувствителността и знанията в общността за правата и нуждите на децата; 3) ранно идентифициране на рискове за детето и гарантиране правото на закрила; 4) овластяване на общността за самоподкрепа, добър стандарт за грижа за децата и нетърпимост към насилието и експлоатацията на деца.
2.2. Услуги за деца по мярка на закрила и подкрепа на техните семейства 2.2.1.Услугите за превенция на изоставянето са насочени към подкрепа на семействата на деца в риск за преодоляване на затрудненията и гарантиране на сигурна среда за детето в семейството на своите родители. Превантивните услуги са най-важната част от работата с деца и семейства - те подкрепят семействата да се справят с кризите, да градят родителския си капацитет, да запазват децата в семейството, вместо да ги изоставят или поставят в условия на насилие.
2.2.2.Услугите по реинтеграция са насочени към подкрепа на връщането на деца в семействата им. Екипът на СКЦ участва в целия процес – оценка на децата и семействата, подготовката им за съвместен живот, подкрепа за връщане на детето в семейството, подкрепа след реинтеграцията. Работата е насочена към преодоляване на причините, довели до настаняването и е необходимо да се работи активно както с детето, така и със семейството. Много често това не се случва поради ограничения капацитет на ОЗД. Услугите, предлагани в СКЦ, преодоляват това ограничение на системата за закрила и водят до сигурно и трайно връщане на деца от домове в семействата им.
2.2.3.Услуги за развитие на алтернативни семейства- на роднини или близки до детето възрастни, осиновители или приемни семейства. Услугите включват целия процес – от запитване на граждани, информиране, оценка и обучение на кандидати, представяне пред Комисия, до подкрепа при настаняване/осиновяване, консултиране при трудни ситуации, супервизия на срещи с биологични родители, групи за подкрепа. Ще бъде реализирана Информационна кампания по приемна грижа с разпространение на листовки, но която ще заложи предимно на специфичните за общността подходи, а именно информиране в малки групи в самата общност. Кампанията ще търси възможностите за развитие на професионалната приемна грижа в общността.
3.1. Здравна просвета на родителите в Столипиново Здравната просвета е изключително необходима за маргинализираните семейства на неграмотни родители, както и за семействата от малолетни и непълнолетни родители, които не притежават необходимия социален опит, здравна култура и познания за здравословните и хигиенните изисквания в отглеждането на децата.
3.1.1.Беседи и групови дискусии с родители по здравни проблеми - ще се организират от СКЦ веднъж месечно с участието на лектор – специалист по избраната тема.
3.1.2.Провеждане на 5 курса по семейно планиране с по 15 участници и с продължителност по 4 уч. часа.
4.1. Образователни услуги - клубове по интереси за децата в Столипиново Клубовете по интереси в СКЦ ще работят за приобщаване на децата към училището, за повишаване на тяхната обща култура, интереси и знания. Клубните занимания ще бъдат избрани в съответствие с интересите на децата.
4.1.1.Подготовка и провеждане на срещи в общността и в училищата за популяризиране на дейностите и за проучване на специфичните интереси на децата.
4.1.2.Организиране и дейност на 4 клуба по интереси (като народни и модерни танци, музика, езикова подготовка, рисуване и др.). Заниманията ще се провеждат 2 пъти седмично по 2 уч. ч. от преподаватели в съответната област.
4.2. Занималня за деца, застрашени от отпадане от училище Занималнята е предназначена за деца, застрашени от отпадане от училище, които не получават подкрепа от своите семейства за своето образование. В занималнята децата ще подготвят уроците и домашните си и с помощта на учители и възпитатели ще наваксват изоставането си в усвояването на учебния материал.
4.2.1. Подготовка на дейността, подбор на участниците. Изоставащите ученици ще бъдат идентифицирани съвместно с училищата по препоръка на учителите.
4.2.2.Работа на занималнята с 2 групи по 25 изоставащи ученици. Занятията ще се провеждат следобед в двете зали за обучения на ФРР “Рома-Пловдив. С децата от начален курс (1-4 клас) ще работи специалист начална педагогика, а за основен курс (5-8 клас) ще бъдат осигурени педагог – възпитател и учители за консултации по проблемните предмети (веднъж седмично), по които има затруднения с усвояването на учебния материал. Учебната програма ще се съгласува с училищата, в които учат децата. През лятната ваканция занималнята ще подготвя за поправителните изпити други 40 ученици, застрашени от повтаряне на класа.
4.2.3.Срещи и индивидуални консултации с родителите за повишаване на интереса им към образованието на техните деца и улесняване на комуникацията им с учителите.
5.1. Услуги за превенция на наркотиците, рисково и зависимо поведение сред децата и младежите Кампаниите за превенция на зависимости и рисково поведение сред деца и ученици ще бъдат организирани съвместно с училищата, НПО, училищни настоятелства, като се привлекат всички партньори, които работят в сферата на образованието и детското развитие.
5.1.1.Провеждане на масирани информационни кампании Антидрога във всички училища (1-12 клас) в квартала – хепъниги, беседи и дискусии в часа на класа, раздаване на шалчета, стикери и топки с надписи, поставяне на плакати и банери във всички училища в Столипиново.
5.1.2. Създаване на младежки клуб «Антидрога» към СКЦ – обучения на 30 активисти за превантивна работа в общността (1 изнесено обучение за 2 дни; 3 обучения в СКЦ); участие в организирането на кампанията «Антидрога» водене на дебати, дискусии, инициативи.
5.1.3.Провеждане на здравни беседи в СНЦ пред младежи над ученическа възраст за вредата от наркотиците
5.2. Услуги за ре-интеграция на деца и младежи със зависимости, наркомании и рисково поведение 5.2.1. Посредничество. СКЦ ще съдейства за свързването на младежите с подходящи социални, здравни и др. услуги в зависимост от техните нужди и проблеми. Нуждата от посреднически услуги в СКЦ се поражда от факта, че сериозен проблем на лицата със зависимости е изолацията, ниската социална компетентност и незнанието/неумението да се обърнат към подходяща институция или специалист, които да им помогнат в решението на проблемна ситуация.
5.2.2. Предоставяне на следните услуги от СКЦ:
- развиване на умения за самостоятелен живот и превенция на рисково поведение;
- семейно консултиране психологическо консултиране, медиация, рехабилитация,
- информационно-консултантски услуги,
- консултиране за професионална квалификация и посредничество за намиране на работа.
5.2.3. Консултации и подкрепа на родители и близки как да спомагат за превенция на зависимости и преодоляване на наркоманиите и отклоняващо се поведение при техните деца
6.1. Дейности за информиране и популяризиране на услугите в СКЦ, добрите практики и приноса на ЕСФ 6.1.1.Публикуване и разпространение на 1200 листовки (2 стр., формат А4, цветност 4+4) и 50 плаката за представяне на целите, дейностите и услугите в СКЦ.
6.1.2.Поставяне на опознавателна табела за популяризиране на приноса на ЕСФ на ЕС и ОП “РЧР” за изграждането и дейността на СКЦ „Столипиново”.
6.1.3.Срещи с общността за популяризиране на СКЦ и информиране за прогреса на проекта:
• Провеждане на 4 срещи с общността в Столипиново
• Посещения по домовете на младите семейства на малолетни и непълнолетни родители
6.1.3.Официално откриване на СКЦ в Столипиново (под формата на хепънинг с програма, подготвена от ученици.
6.1.4.Заключителна конференция за представяне резул-татите от проекта и разпространение на добрите практики и натрупания опит - в Пловдив, 1 ден, 60 участници.
|