Дейности:
|
Дейност 1: Организация и управление на проекта Управлението на проекта е ситуирано в „Детски кът за развитие” – Русе и се осъществява от ръководител, координатор, счетоводител и асистент-координатор за Центъра във Варна, който ще подпомага работата на координатора по отношение на дейностите, извършвани от екипа в града. Ще се осъществява ежемесечен контрол върху изпълнението на дейностите от двата екипа чрез предоставяне на технически доклади, протоколи от екипни заседания и изработване на система за вътрешен контрол и мониторинг, включващ периодично наблюдение на индикаторите за изпълнение и резултат.
Дейности спрямо изисквания на Оперативната програма:
1. Откриване на банкова сметка
2. Техническа и финансова отчетност
3.
Дейност 2: Мероприятия за информиране на общността и институциите за реализацията на интегрираната здравно-социална услуга Провеждане на два информационни семинара Русе и Варна в началото на проекта с представители на образователни, здравни и социални институции, както и с представители на общността и управлението, на който ще бъдат представени целите, предвидените дейности и екипите по проекта.
Създаване и отпечатване информационни материали (брошура -1000 бр.).
Създаване и поддържане на интернет-сайт.
Провеждане на два заключителни семинара (кръгли маси) в Русе и във Варна за отчитане на реализираните дейности и постигнатите резултати; представяне на изработената методика за интегрираната здравно-социална услуга и подготовката за включването й като държавно-делегирана дейност; представяне на наръчника за добри практики.
Периодично отразяване на дейностите по проекта в средствата за масова информация и огласяване в публичното пространство за постигнатите резултати. Извършва се от екипите по проекта с методическата помощ на експерт „Връзки с обществеността”.
Дейност 3: Изграждане на Центъра за психологическа подкрепа за деца и семейства във Варна Извършване на подбор на интердисциплинарен екип от следните специалисти: детски психиатър, психиатър с дългогодишен опит с деца, двама психолози, логопед, социален работник, водещ ателие и помощен персонал - служител на регистратура. Екипът ще извършва индивидуална/ групова терапия на деца и юноши, фамилно консултиране, консултиране по случаи на професионалисти от здравната, социалната и образователна системи, терапевтично ателие за деца, срещи за междуинституционално сътрудничество. Провеждане на специализирано обучение на екипа на по утвърдена обучителна програма на Сдружение „Дете и пространство”. Обучителната програма се състои от 5 модула, всеки с продължителност два дни (общо 15 часа), водени от двама обучители. Обучителните модули ще разглеждат следните теми: 1. Страданията на детето: същност, функции и употреба на симптома. 2. Тревога и страх при детето. 3. Тъга, депресия, траур. 4. Диференциална клиника на тревожността. 5. Как да говорим с детето: силата на словото пред страданието на детето.
Закупуване на 12 сгъваеми стола и флипчарт за обзавеждане на зала за групова работа и на комплект психомоторни модули за оборудване на зала за психомоторика. Закупуване на две звуковъзпроизвеждащи устройства и два преносими компютъра необходими за работата в терапевтичните ателиета и закупуване на две видеокамери, необходими за заснемане на работни сесии.
Дейност 4: Развиване на професионалния капацитет на екипите на „Детски кът за развитие” в Русе и Варна 1. Провеждане на интердисциплинарни срещи на екипа за обсъждане на клинични случаи и изработване на работещи подходи при работа с деца и юноши с психични увреждания. Екипните заседания на двата екипа се провеждат ежедневно, като освен за обсъждане на терапевтичната работа и изработване на решения за всеки случай, служат и за изграждане на екипите и развиване на професионална свързаност между екипните членове.
2 Периодични срещи за обсъждане на случаи между двата екипа. Прилагането на клиничен подход при предоставянета на услугата налага осъществяването на съвместни екипни заседания на представители на двата екипа, където ще се изработят общи стратегии при предоставянето на услугата и в двата центъра като така се гарантира качественото й мултиплициране. Съвместната работа на двата екипа ще допринесе за изработването и описването на методиката на интегрираната здравно-социална услуга. Съвместните екипни заседания ще се провеждат веднъж месечно за целия период на предоставяне на услугата.
3. Супервизията има приложение в консултирането, психотерапията, социалната работа и други дейности, които са свързани с работата с хора. Тя представлява регулярни и структурирани срещи на практикуващи в помагащите професии с външен за екипа професионалист, обучен в умения за супервизия, за обсъждане на работа по случаи и собствени преживявания във връзка с това. Супервизията подлага на рефлексия професионалното ежедневие на специалистите, като им помага да обмислят вече взети решения, да разработят промени и да проявят креативност. Целта е да се подпомогнат практикуващите в процесите на учене от терапевтичния опит и повишаване на компетентността, както и да се осигури добра грижа за потребителите.
Планирани са 9 индивидуални супервизионни сесии месечно и 3 групови супервизионни сесии по 5 часа месечно съответно за двата екипа със съответен акцент върху индивидуална/фамилна/групова терапия и екипна супервизия за целия период на предоставяне на услугата. За Центъра в Русе са предвидени 2 групови супервизионни сесии месечно, за Центъра във Варна е предвидена 1 групова супервизионна сесия месечно.
Дейност 5: Подбор на потребителите и изготвяне на индивидуална терапевтична програма за всеки случай Мултидисциплинарна диагностична оценка (осигурена от здравната система) ще бъде оползотворена като основа върху която, в рамките на интегрираната услуга ще се изработи индивидуална терапевтична програма за всеки случай, гарантираща ефективността на терапевтичните намеси. Мястото на изработване на програмата е екипното заседание. Терапевтичната програма може да е само за детето/юношата, да включва и семейството или само родител. Подборът на потребителите от целевата група също ще се опира на мултидисциплинарната оценка и на становището на участващите в екипите социални работници, така че от заявилите нуждите си от подкрепа представители на целевата група, да бъдат подбрани тези, които са най-застрашени от социално изключване. Качественото осъществяване на тази дейност е пряко свързано с намаляване на риска от социална изолация. Дейност 6: Провеждане на индивидуална и групова психотерапия с деца с проблеми в психичното развитие от общността и специализираните институции, индивидуална и групова психотерапия с юноши Психотерапията се практикува при наличие на трайни проблеми, които нарушават способността на индивида да се чувства удовлетворен и свързан с другите. Психотерапията помага за преодоляването им като се насочва към техните причини и по този начин работи за постигането на промяна на едно по-дълбоко ниво.
Индивидуалните психотерапевтични сесии и сесиите за груповата терапевтична работа с деца (група до 5 деца) са с продължителност 50 минути. Индивидуалните и групови сесии се водят от тези професионалисти от екипите, които имат съответната квалификация за това – детски психиатри/психиатри с дългогодишен клиничен опит с деца или специализиращи детска психиатрия и клинични психолози/ сертифицирани психотерапевти.
Честотата на сесиите най-често е 1-2 пъти седмично.
Груповите терапевтични сесии с юноши са с продължителност 3 часа, веднъж седмично, броят на юношите в група е до 15.
Дейност 7: Провеждане на консултиране на родители, фамилна терапия и групова терапия с родители (ателиета за родители) Консултирането на родители предоставя психологична подкрепа и съветване на родители, отглеждащи деца с психични увреждания и висок риск от попадане в институции.
Фамилната психотерапия има за цел благополучието и развитието на индивида, като тя постига тази цел чрез промяна на системата от реални отношения. Тя е успешен начин да се отблокира потенциалът на семейството за справяне с предизвикателството да се отглежда детето, каквито и проблеми да има то. Тя помага на детето и родителите да се чувстват по-сигурни и емоционално свързани, да имат по-ясна комуникация и справяне с ежедневните задачи, да отговарят по-гъвкаво на промените в средата и да функционират по-пълноценно в нея както като семейна система, така и като индивиди. Семейните сесии са с продължителност обикновено около 90 минути. Обикновено промяната се постига за 8 – 12 сесии, които са веднъж на две, три или четири седмици.
Груповата работа с родители (ателиета за родители) се осъществява на принципа на групите за самопомощ, където има пространство за свободни дискусии, споделяне на опит и успешни стратегии за справяне. Те се организират тематично – например родители на деца с аутизъм, приемни семейства и др. Среден брой родители в една група – 5-7. Груповата работа се провежда веднъж седмично с продължителност около 90 минути.
Дейност 8: Провеждане на дейности, развиващи социалните умения на децата с проблеми в психичното развитие от общността и специализираните институции – терапевтични ателиета и занималня за деца в предучилищна и ранна училищна възраст Целта на терапевтичните ателиета е да се създадат подходящи и адекватни условия за децата с прояви на психично страдание, така че те да могат да „обличат в смисъл и значение” онова, което причинява тяхното страдание, да създадат и да поддържат социална връзка с възрастния и с другите деца. В терапевтичните ателиета се работи с различни материали: лего, глина, рисуване, марионетки и пр. Броят на децата в ателието не надвишава 3 деца за предучилищна възраст и 4-5 за по- големите. Продължителността на всяко ателие е 50 минути с честота 1-2 пъти седмично.
Занималнята за деца с проблеми в психичното развитие в предучилищна и ранна училищна възраст има задачата да предоставя пространство за структурирани занимания и развиване на уменията да се свързват с връстници за децата във времето когато родителите им са ангажирани с дейности като групова терапия (ателие за родители) или фамилно консултиране/терапия. Занималнята ще е с продължителност 2-3 часа и ще се предоставя до 3 пъти седмично.
Дейност 9: Създаване на подкрепяща мрежа от институции и професионалсти в сферата на публичното психично здраве и услугите за деца Дефицитът на добре функциониращи връзки в системата на здравеопазване и социални грижи създава предпоставка за непълноценно и фрагментарно обслужване на потребителите. Във връзка с това ще се изгради подкрепяща мрежа от институции и професионалисти в сферата на публичното психично здраве и услугите за деца с помощта на следните дейности: провеждане на индивидуални срещи и контакти с представители на различни. институции във връзка с пряката работа по отделен случай (консултиране по случаи); провеждане на междуинституционални екипни срещи за обсъждане и приемане на комплексни подходи и планиране на дейности по конкретни случаи, влязъл в обсега на интегрираната услуга (конференции по случаи); огранизиране на професионални форуми с представители на различни институции за обсъждане на значими теми от детското психично здраве. Планирани са два форума: „Как да разпознаваме детето със симптом на психично страдание в системата за закрила и социалните услуги за деца” с представители на Отдел „Закрила на детето” и КСУДС в Русе и „Какво е добре да знаем когато образователно подпомагаме децата с разстройства от аутистичния кръг” с представители на Ресурсен център - Русе.
Межудинстицуоналните срещи ще се огранизират от социалните работници. Предвиждат се 12 срещи (ежемесечно) в Центъра за психологическа подкрепа за деца и семейства в Русе и 6 срещи (на 2 месеца) в Центъра във Варна.
Дейност 10: Изработване на методика за осъществяване на комплексната здравно-социална услуга, с оглед прилагането й като държавно делегирана дейност Изработването на методиката ще следва следните стъпки: 1. Дефиниране на критерии за включване на потребители по проекта, продължителност на терапевтичната работа и критерии за приключване на работата с тях. 2. Определяне и описване на ролите, изискванията за професионална компетентност и отговорностите на членовете на екипа. 3. Анализ и описание на терапевтичния процес и конкретните дейности, включени в него. 4. Дефиниране и описване на правилата за работа в екипа и с партниращите институции. 5. Определяне на начини и средства за управление и контрол на дейността. 6. Описване на правила за водене и съхраняване на документацията. 7. Дефиниране на критерии за оценка на постигнатите резултати. 8. Остойностяване на дейностите и изработване на финансов стандарт, с оглед финансиране като държавно делегирана дейност.
С изработването и описването на методиката ще бъдат ангажиран съставител на методиката с квалификация по детска психиатрия, социални дейности и финанси с помощта на методичен консултант.
Дейност 11:Представяне и споделяне на добри практики в сферата на интегрираните здравно-социални услуги за деца и юноши с проблеми в психичното развитие Необходимостта от представяне и споделяне на добри практики от работата с деца и юноши с психични проблеми се мотивира от прилагания клиничен подход и неприложимостта на готови схеми и шаблони; от малкия опит в тази посока натрупан до този момент в страната; от подкрепа и популяризиране на добрите примери на ползотворно междуинституционално сътрудничество между отделните системи в полето на детското психично здраве.
Предвижда се издаване на „Наръчник за добри практики” от дейността на „Детски кът за развитие”. Наръчникът ще бъде публикуван в тираж 500 бройки и ще бъде представен на двата заключителни семинара (кръгли маси) в Русе и Варна и ще бъде разпространен безплатно.
Предвижда се провеждане на 3 дневен семинар с гост-лектор на тема: „Представяне на добри практики в сферата на здравно-социалните услуги в страните от ЕС” в град Русе, на който ще бъдат поканени представители на държавни, социални, образователни и здравни институции, работещи в полето на детското психично здраве и услугите за деца с до 30-40 участика.
|