Дейности:
|
Дейност 1: Формиране на екипа за управление на проекта и планиране на дейността 1. Ръководният екип на проекта ще извърши подбор на персонал за бюрата.
2. Подготовка за изпълнение на проекта на административния офис в град София на кандидата, от където ще се осъществява ръководството на проекта.
3. Подготовка на бюрата за работа и определяне на организацията на работа;
Дейност 2. Провеждане на информационна кампания за публичност Ще се проведат серия от информационни срещи в трите града, на които ще бъдат раздадени информационни материали за публичност и информиране на обществеността за безвъзмездното финансиране на проекта и ролята на ЕСФ ОП „РЧР. Първите пресконференции на всички места ще бъдат за стартирането на проекта през първия и втория месец от проекта с отразяване в медии, радио, телевизия. Вторите ще се проведат при разкриване на дейността в бюрата за социални услуги от началото на третия месец. Ще се проведат и трети прес- конференции за отчитане на резултатите през последния месец от проекта. За всяка прес-конференция се предвиждат по около 25 участника на всяко място.
На пресконференциите или информационни срещи ще бъдат поканени представители на държавни и общински структури, НПО, съда, полицията, здравни власти. Предвижда се обявите да бъдат поставени в тези институции и на други обществени места за информиране на обществеността. В дипляните и обявите/чрез плакати/, издадени на всички места, ще бъдат записани целите на проекта, иновативните социалните услуги, които ще бъдат предоставяни, достъпа и др. и ролята на ЕСФ за безвъзмездното финансиране на проекта по ОП „РЧР” за възможността да бъде реализиран в посочените населени места. Ще бъдат изработени и поставени обозначителни табели на разкритите бюра за социални услуги. Ще бъдат издадени и стикери за визуализация на техника, оборудване, материали.
Дейност 3: Разработване и доразвиване на основни програми за интервенция и възстановяване на база проучване на предишен опит, резултати от проекти на кандидата и на други организации, партньори и на чуждестранен опит. Дейността включва:
1.Проучване и обобщение на предишен опит и резултати от дейността на Фондацията, както и на други НПО и чуждестранен опит, с оглед на това да бъдат предложени социални услуги с най- добро качество.
2.Основни програми, които ще бъдат развити и приложени, са програма за социално- психологическо консултиране и за правно консултиране на пострадалите от домашно насилие лица. Подобни интердисциплинарни програми са изпитвани и прилагани при отделни предходни проекти и инициативи на Ф „БЦДИ” в процеса на консултиране за такова консултиране на пострадалите в офисите и приемните на Ф „БЦДИ”. Опитът на кандидата показва, че тези два компонента представляват социални услуги от ключово значение за превенция и преодоляване на риска от социално изключване и от изолация на лицата претърпели домашно насилие. Наред с програмите за социално-психологическо консултиране и за правно консултиране, Ф „БЦДИ” има опит и в предоставяне и консултиране за насочване към трудов посредничество и намиране на работа на пострадалите лица. Услугите са решаващи за извеждането на пострадалите лица от кризисната ситуация след травмата, предлагането на възможности за изход и избор, за тяхното овластяване и за пълноценното им интегриране в обществото.
След краткото проучване на предходен и чужд опит, трима специалисти с предходен опит в областта на консултиране на пострадали от насилие лица- психолог, социален работник и юрист, ще подготвят и доразвият програмите за социално- психологическо и правно консултиране за целите на настоящия проект. При подготовката на програмите специалистите ще имат предвид характеристиките им, идентифицирани по време на приложението им на практика на предходни етапи:
-Социално-психологическото: Програмата , която ще се разработва, ще бъде предназначена за социално- психологическото консултиране от типа на интервенция на насилието в общността, която се отличава от средносрочни и дългосрочни терапевтични програми, които са извън обсега на планираните социални услуги. При идентифициране на необходимост от такава терапия за пострадалите лица, те ще бъдат насочвани по настоящия проект към съответните програми и организации, както ще бъде посочено в дейностите по- долу.
-Правното консултиране: Програмата е съществен елемент за подпомагане на пострадалите лица за вземане на решение за справяне с проблема. То спомага за очертаване на реално възможните действия, които лицето може да предприеме, както и за подреждане на неговите приоритети, тъй като се дава безплатна и достъпна за лицето информация не само за продължителността на един евентуален процес, така и за евентуалния краен резултат. В много от случаите на домашно насилие, пострадалото лице може да предприеме едновременно няколко правни действия, за които са налице и правни основания, и доказателства. Правните консултации дават много широка информация по въпроси от имуществен характер, които ориентират лицето за неговите права и последствията от бъдещи действия. При наличието на насилие, което включва и икономическа зависимост, често пострадалите лица задават въпроси от областта на трудовото право и социалните права, за да се ориентират във възможностите за получаване на помощи, обезщетения и др. Отговорите на всички поставени правни въпроси, внасянето на яснота за последствията от евентуалните правни действия помагат за преодоляване на страха и вземането на решение при максимална информация, което гарантира пълноценното интегриране в обществения живот. Правните консултации дават информация за правата на пострадалите от домашно насилие лица, както и за функционирането на различните институции. Програмата за правно консултиране допълва правата и възможностите на пострадалите лица да се ползват от предвидената в закона правна помощ, като получат като социална услуга, преди евентуално завеждане на дело, бърза и навременна безплатна правна консултация.
-Програмата за консултиране и посредничество за намиране на работа на лицата пострадали от домашно насилие: Тази програма е също много важен елемент от комплекса от социални услуги необходими за успешната интеграция и реализация на пострадалите лица на трудовия пазар и в останалите сфери на социалния живот. Пострадалите от насилие лица често са икономически зависими от насилниците или са изнудвани икономически от тях, имат затруднение с намирането на работа или със запазването й, подложени са често на дискриминация и допълнителна виктимизация. С реализацията на тази дейност ще се обобщят добрите практики на кандидата в София и в страната до момента в областта на комплексните социални услуги за лица пострадали от домашно насилие, с оглед предоставянето на възможно най- качествени социални услуги при изпълнение на проекта.
При разработването на програмите ще се вземе предвид необходимостта от прилагане на индивидуалния подход, както и особеностите на отделните групи пълнолетни лица потенциални жертви на насилие- жени, като преобладаваща група потърпевши от джендър обосновано насилие при насилие в двойката, възрастни хора от техните деца, хора с увреждания, лица от етническите малцинства, лица чужди граждани, бежанци, лица с хомосексуална ориентация и др. С това ще се допринесе за реализация на основни хоризонтални принципи на настоящата схема- равенство между половете и недопускане на дискриминация. Тримата специалисти, които ще бъдат включени впоследствие в предоставяне на съответните услуги, ще работят съвместно и в партньорство при разработване на програмите. Последните ще съдържат основни способи за разпознаване на пострадалите от насилие лица, на конкретните им нужди, методи на специализирана интервенция на домашното насилие чрез различните видове консултиране, характеристики на подходите при работата с отделните групи лица, описание на различните професионални подходи, принципи на консултиране, необходими системи за регистрация на потребителите и др. Ще се вземат предвид действащото законодателство и политики, съществуващи подобни програми, социални стандарти, методики за предоставяне на социални услуги.
4. Разработване на иновативна програма за превенция и преодоляване на риска от социално изключване на лица пострадали от домашно насилие - специална програма за работа със семейства и двойки Статистиката на неправителствените организации работещи по проблемите на домашното насилие сочи, че са чести и повтарящи се случаите на домашно насилие в семейството и двойката при някои житейски ситуации и съдебни процедури като раздяла, развод, дела за родителски права, отношения между бивши съпрузи след развод или на партньори след раздяла и по повод упражняване на родителските права. Това създава сериозни рискове в по- голямата част от случаите за жените, както и за децата, които стават свидетели на продължаващо насилие между техните родители. Като се отчита този риск, с промените в чл. 2 ал. 2 от Закона за защита от домашно насилие от 9.12. 2009 г. се потвърждава изрично, че за психическо и емоционално насилие върху дете се смята и всяко домашно насилие, извършено в негово присъствие.Програмата, разработена по настоящия проект, ще съдържа и подхода индивидуално към мъжа и жената, а когато е необходимо- към двойката като цяло. Програмата предлага психо-социални консултации за двойки с проблем насилие по време на стресиращата и изпълнена с напрежение ситуация на развод/раздяла.При необходимост ще се осъществява връзка с ОЗД. Психологът и адвокатите на двойката по брокоразводното дело и делата за родителски права ще работят във взаимодействие.Ще бъдат разработени процедури за включване в програмата и мултидисциплинарна работа по случаите. 5. Разработване на иновативна програма за превенция и преодоляване на риска от социално изключване на лица пострадали от домашно насилие - специална програма за работа с извършители на домашно насилие Програмите за работа с насилници са необходими за изпълнение на мярката постановена от съда по чл.5 ал 1 т. 5 от Закона за защита от домашно насилие /ЗЗДН/ - задължаване на извършителя на насилието да посещава специализирани програми, с цел допълнителна и по- ефективна защита на пострадалите от насилие лица. До момента свързаните с тази мярка социални услуги не са дефинирани, тествани и утвърдени в страната, въпреки че мярката може да бъде постановена от съда по всяко дело за домашно насилие, в което се издава заповед за защита по ЗЗДН. Нещо повече, с промени на НК от април 2009 г. неизпълнението на заповедта на съда за защита от домашно насилие се счита за престъпление. Отсъствието на съответстващите социални услуги прави мярката по закона неизпълнима и лицата пострадали от домашно насилие не са достатъчно защитени от по- нататъшни посегателства върху тяхната личност. От друга страна, извършителите на насилие нямат възможност да се ползват от услуги за тяхното превъзпитание и интегриране в семейната среда след насилието. Те могат да бъдат обвинени и неизпълнение на заповедта на съда, ако такава мярка е постановена в нея. Статистиката за ефективността на подобни програми в други страни от Европа и в САЩ показва, че превъзпитателният ефект е налице в повече от 50% от случаите.
Програмата за работа с насилници ще предвижда социални услуги, които са непосредствено насочени към извършителите, но са свързани тясно с програмите за възстановяване на пострадалите от насилие лица и са в интерес на сигурността и намаляване на риска от насилие и социално изключване на последните. Етапите от подготовката на програмата ще бъдат както следва: изучаване и обобщаване на чуждия опит- европейски и на САЩ; изучаване на опита, методиката и резултатите от прилагани в РБ отделни инициативи за работа с извършители на насилие и престъпления, включително на НПО; на този етап ще се изследват и обобщят и добрите практики от проекти и инициативи на Ф „БЦДИ”, като пилотните програми за работа със затворници извършители на престъпления основани на пола;
Програмата ще цели овладяване на агресивността и заучаване на поведение за справяне с проблемите и конфликтите по ненасилствен начин. Методиката ще съдържа съчетание от компоненти за групова работа с насилниците/ групи до 10-12 души/ и индивидуални сесии с извършители на насилие, в зависимост от типа насилие, индивидуалните нужди от защита срещу насилие и от превъзпитание.
Програмата за работа с насилници ще бъде изготвена от двама психолози и един социален работник с опит в подобни програми и инициативи. Екипът от специалистите ще включва мъже или ще се консултира в процеса на подготовката с психолози мъже, с опит в работата с мъже с агресивно поведение.
6. Подбор и обучение на специалистите и персонала, който ще предоставя услугите в градовете обхванати от проекта Преди обучението, в самото начало на проекта, Ф „БЦДИ” със своите специалисти ще направи внимателен подбор на лицата-психолози, социални работници, юристи и др. външни експерти, които ще бъдат специално обучени и включени в предоставянето на услугите. Подборът ще се извършва от ръководителя и координатора и специалистите, които вече имат опит с подобна работа в проекти на кандидата.
- Обучението ще се проведе на база на разработените програми, като се вземат предвид и действащото законодателство и политики, действащите правила, стандарти, методики за предоставяне на социални услуги за възрастни, международните стандарти и съществуващите европейски практики за интервенция на пострадали от домашно насилие лица. Участници в обучението ще бъдат лицата, които се предвижда де предоставят услугите по местата на изпълнението на проекта, като част от тях ще имат вече опит от предходни дейности и проекти на кандидата или на други неправителствени организации, които имат практика по проблема. За градовете, където ще се провежда проекта ще бъдат подбрани специалисти както следва:
- За обученията- първи семинар в София за 28 души –обучаеми, 5 обучителя и 2 ръководителя от София и Пловдив- психолози, социални работници, юристи, експерти трудово посредничество.
- За втория- в Хасково на база работата на клона на Ф БЦДИ в Хасково - 28 души обучаеми, 5 обучители и 2 ръководителя от Хасковски регион- Димитровград, Кърджали, Хасково, Свиленград- психолози, социални работници, юристи, експерти трудово посредничество, за разпространение на подхода и по- нататъшно мултиплициране, както и за посрещане на нуждите от социални услуги на тези региони със смесено населения в близко бъдеще.
- За третия семинар в София - за услуги на извършители на насилие 12 души – 8 обучаеми, 2обучителя, 2 ръководители - психолози, социални работници и юристи от трите града както и от Хасковски регион за разпространение на новите подходи.
-
Общото обучение за основните социални услуги, които ще се предлагат, ще се проведе на две обучителни сесии в два компонента за по два дни- общо обучение за всички участници и специални модули на база на специалните програми за съответните специалисти. Общото обучение ще бъде на база на действащото законодателство, политики и практика, ще съдържа запознаване с явлението домашно насилие и с целевата група, както и обучение по хоризонталните приоритети като равнопоставеност на двата пола и спецификата на насилието срещу жени, недискриминация и особености на работа с различните групи потенциални жертви на насилие.. Обучители ще бъдат двама психолози, един социален работник и един юрист, както и един експерт по трудово посредничество и професионално ориентиране.
Обучители за програмата с извършители ще бъдат двама специалисти, участвали и в изготвянето на програмата- един психолог и един социален работник.
Отбелязваме, че става дума за специализирано обучение по социални услуги и подходи, които не са дефинирани, които са иновативни и за които все още няма лицензирани обучители в страната. И в тази обучителна част проектът е иновативен.
7. Подготовка за конкретната работа по предоставяне на услугите - подготовка и оборудване на помещенията в отделните градове и подготовка на необходимата документация за отчетност и регистрация на потребителите на отделните услуги - Чрез тази дейност ще бъде осигурено първоначално оборудване и необходимо приспособяване на помещенията на за предоставяне на услугите в София, Пловдив и Димитровград. Предвижда се подготовката на едно общо помещение за прием, насочване и изчакване за потребителите, както и по едно- две помещения за предоставяне на консултациите, в зависимост от възможностите във всяко конкретно населено място. В помещението за прием се предвижда да има място за служители, които ще регистрират първоначално лицата и ще ги насочват към специалистите за съответните консултации, които ще се предоставят в помещението. Помещенията за консултации ще бъдат подходящо оборудвани, за да създадат обстановка на доверие и конфиденциалност, предразполагаща към споделяне на проблемите на потребителите. В помещенията ще бъдат осигурени самостоятелни телефонни линии. Както в приемните, така и в отделните помещения за консултации, ще се осигурят необходимите материали и документи за съответна регистрация и отчитане на случаите на пострадали от домашно насилие, като ще се води общ регистър, както и отделни регистри за отделните ползвани услуги, бланки за попълване от страна на специалиста при отделните услуги, бланки за декларации за съгласие за предоставяне на лични данни. За оборудване на бюрата за нуждите на предоставяне на социалните услуги и дейностите свързани с тях в София, Пловдив и Димитровград ще се закупят- четири компютърни конфигурации и 4 пакета софтуеър- лицензиран , 3 климатични инсталации и 3 телефонни апарата. Два от компютрите ще бъдат закупени за нуждите на бюрото в София, тъй като там, освен за дейността по предоставяне на социалните услуги и регистриране на потребителите, ще се извършва и координиране и насочване към услуги в страната и от страната и ще се извършва мониторинг на предоставянето на социалните услуги, като ще се обработват данните от обратната връзка с потребителите от София и от другите два града. Това са дейности, пряко свързани с ефективната защита и препращане и с предоставяне на качествени услуги. За нуждите на работата по иновативните комплексни услуги в Пловдив и в Димитровград също ще се закупят по един компютър за координиране на услугите и регистрация на потребителите
За нуждите за целогодишното предоставяне на услугата се предвижда закупуването на три климатични системи.
8. Предоставяне на иновативните услуги за лица пострадали от домашно насилие в четири града в България - гр. София, гр. Пловдив, гр. Димитровград за осъществяване на превенция и преодоляване на риска от социално изключване на тези лица Всички предхождащи дейности ще бъдат подготовка и предпоставка за ефективното предоставяне на социалните услуги по тази основна дейност в обособените бюра за интервенция В резултат на дейността на всички места се предвижда да се изградят бюра за интервенция, възстановяване и интеграция на лица пострадали от домашно насилие и ще бъдат предоставяни следните услуги: социално- психологическо консултиране, правно консултиране, консултиране за работа от експерт по трудово посредничество и професионално ориентиране, специализирано консултиране на двойки- семейства и партньорски двойки, групови и индивидуални сесии с извършители на насилие. При необходимост от други социални услуги за възстановяване и пълноценна интеграция на пострадалите, ще се извършва насочване от местата за предоставяне на услуги към партньори и други заинтересовани лица, както ще бъде описано в дейността по- долу. Услугите ще се предоставят от лица, които вече имат опит в конкретна работа с пострадали от домашно насилие от предишни проекти и програми, или опит с друга социална работа с потребители на социални услуги за възрастни. Същността на предлаганите социални услуги ще отговаря на съдържанието на съответните описани по-горе програми. Социално- психологическото консултиране ще се извършва от социални работници и психолози. Правното консултиране- от адвокати и други квалифицирани по проблема юристи. Специалната програма за двойки в ситуации на насилие ще се провежда от психолози и социални работници. В София тази специална услуга ще се предлага в помещенията на партньора „Анимус” чрез насочване от мястото, където се предоставят основните услуги по проекта. В другите градове обучените по проекта специалисти ще предоставят тази услуга в съответните помещения, наред с основните услуги. Такива специалисти – психолог и социален работник, ще провеждат и специалната програма за извършители на насилие на всички места. Консултирането и насочването към експерт по трудово посредничество ще се извършва първоначално от социален работник и/или юрист, като лицето след това ще бъде насочено към съответния експерт за среща в офиса за предоставянето на услуги или чрез насочване по месторабота на експерта. За всяко лице ще бъдат попълвани съответните регистрационни документи от всички специалисти и декларации за лични данни, ще се изготвя план за индивидуално възстановяване с означение на водещия за случая специалист, който ще следи развитието на проблема и възстановяването на лицето. Във всички центрове за предоставяне на услуги за лица пострадали от домашно насилие и от всички специалисти ще се прилага единна методика базирана на отделните социални програми и на проведеното обучение по проекта, както и на интердисциплинарния и екипния подход и на подхода за координирания отговор на общността/междуинституционално партньорство със заинтересованите лица. Всяко пострадало лице ще има възможност да получи съответните социални услуги на максимум от три до пет индивидуални сесии, което ще гарантира ефективна интервенция и в същото време ще даде възможност на повече лица да получат социална подкрепа. По изключение, в зависимост от случая, подкрепата със социални услуги може да продължи и по- дълго, по решение на екипа от специалисти съвместно с ръководителя на проекта. Със съгласие на лицето потребител, консултациите могат да се провеждат и едновременно от екип от няколко специалиста, с оглед по- пълно изясняване на случая и предлагане на подходящ план и възможности за излизане от кризисната ситуация. Решението за насочване към конкретни предоставяни услуги в центровете или към услуги предоставяни от партньорите или от други заинтересовани лица се взема на база заявка на лицето и след първоначално съвещание с екипа по основните програми-социално-психологическата и правната програма.
Груповите сесии за извършителите на насилие ще се провеждат по веднъж-два пъти месечно, в зависимост от броя на потребителите на съответното място, насочванията със заповеди на съда и заявките за това. Индивидуалните сесии с насилниците също ще бъдат организирани на база насочване от съда, конкретна потребност и уговорка със специалиста.
При желание за връзка и съвет по телефона, пострадалите ще бъдат насочвани към съответни горещи телефонни линии там, където те съществуват- в София на партньора „Анимус”, в Пловдив и другаде.
При предоставянето на социалните услуги, макар и недефинирани в българското законодателство и без да има специални изисквания за тях, кандидатът ще се съобразява с изискванията и методиките за предоставяне на подобни социални услуги за възрастни, като тези за центровете за социална рехабилитация и интеграция.
По проекта в центровете ще работят следните специалисти и ще бъдат обслужени следните бройки потребители на социални услуги:
- Персонал София:
двама социални работника и 1 психолог/ като целодневно ще бъде осигурено дежурство от един от тях от 10 до 17 часа- 7 часа/ , четирима юристи/ по един човек на ден на дежурства в часовете между 14 и 17 часа- по 3 часа дневно – 15 часа седмично/, 1 социален работник и един психолог за специалната програма за насилници/ на база заявки и насочвания всеки месец и за двата вида сесии- групови и индивидуални, 2ма психолога за специалната програма за работа с двойки/ по 6 часа дневно на смени/- с насочване към услуги при партньора „Анимус”, съгласно уговорка със съответния специалист.
Груповите сесии за извършители на насилие- по два пъти месечно по два часа за 12- 14 души.
Консултации за намиране на работа ще се провеждат първоначално от специалистите в офиса, които след това ще осигурят консултация с необходимия специалист в офиса или чрез насочване извън офиса.
Двама координатори с хуманитарно образование на пълно работно време- 7 часа в бюрото в София. Единият- организиране, координиране и улесняване на работата по предоставяне на услугите в София за доброто функциониране на бюрото, за приема на потребителите, регистрацията и насочването и координацията между различните специалисти
Другият ще отговаря за контактите и споразуменията с партньори и заинтересовани странище следи, лица, за информационната кампания и публикации, за връзки с медиите, системата за координация и насочване при работата със случаи на домашно насилие, за мониторинг и обратна връзка и за редовно подаване на информация на ръководителя и координатора на проекта
Персонал Пловдив и Димитровград:
По 1 социален работник и един психолог на смени на пълен работен ден всеки ден в работно време между 10 и 17 часа- 7 часа, по трима юристи на смени четири пъти седмично между 14 и 17 часа- 48 часа месечно/, по един психолог за специалната програма за работа с двойки, по 1 социален работник и един психолог за специализираната програма с насилници, като груповите сесии ще се провеждат по веднъж месечно за два часа за около 10 души.
Консултациите с експерт по трудово посредничество- по един експерт във всеки от градовете.
По един координатор с хуманитарно образование на пълно работно време– 7 часа с функциите организиране, координиране и улесняване на работата по предоставяне на услугите за доброто функциониране на бюрото, за приема на потребителите, регистрацията и насочването и координацията между различните специалисти, както и отговаря за контактите и споразуменията с партньори и заинтересовани страни, ще следи лица, за информационната кампания и публикации, за връзки с медиите и за редовно подаване на информация на ръководителя и координатора на проекта. Предвижда се за работата да се привличат и по трима- четирима доброволци студенти от специалности свързани с предоставяните услуги- право, социална работа, психология.
За София за една година по предвидените програми се очаква да бъдат обслужени 160 лица пострадали от насилие, както и до 50 извършители на насилие. Препращането за обслужване към новосъздадения център за интервенция ще става на база информация от партньори в София и в страната, институции, медии, чрез информационни кампании, чрез мерките постановени от съда по ЗЗДН, от полицията, от общината и др. За периода на изпълнение на проекта в Пловдив и Димитровград се очаква да бъдат обхванати от социалните услуги по 80 пострадали от домашно насилие във всеки от двата града, както и по 35 извършители на насилие.Насочването към услугата ще става по същия начин както и в София.
Ще тече обмен между градовете, където ще се изпълнява проектът, с оглед обмяна на опит, сверяване на подходи и обмен на добри практики.
9. Прилагане на принципа на координирания отговор на общността, сключване на споразумения и насочване към заинтересовани лица В течение на проекта ще се осъществят контакти и ще се постигнат споразумения за съвместни действия с всички организации заинтересовани от процеса на реинтеграция на пострадалите от насилие лица. От опита на кандидата следва, че това са всички партньорски организации в страната, като тези от учредения през август 2009 г. Алианс за защита срещу домашното насилие, които имат опит и компетентност в тази област и могат да помогнат при необходимостта от оказване на услуги на потребителите по проекта на територията на страната. Споразумения ще се сключват и с всички заинтересовани институции- полиция, здравни заведения, социални служби, отдели за закрила на детето, общини, бюра по труда. Ф „БЦДИ” ще създаде и поддържа база данни за насочване на пострадалите лица към тези ключови институции за съдействие и оказване на подкрепа на тези лица. При спешна медицинска помощ лицата ще бъдат насочвани към здравните заведения, при излагане на риск от престъпление или жертва на престъпление ще се търси съдействието на полицията, с която кандидатът има дългогодишни професионални контакти и взаимодействие. При необходимост от социална помощ за лицата пострадали от насилие и техните семейства, ще се търси подкрепата на социалните служби. По проблеми свързани с риска за децата на пострадалите ще се осъществява връзка с органите по закрила- АСП, Държавната агенция за закрила на детето и техните местни структури. При проблеми с жилището и необходимостта от спешно настаняване на пострадалите лица, ще се търси съдействието на организации управляващи кризисни центрове и подслони, както и общината и нейните структури. Ще укрепнат взаимоотношенията със съдилищата по меща, които ще препращат към комплексните услуги както пострадали лица, така и извършители, съгласно ЗЗДН. Същината на принципа на междуинституционалното сътрудничество и на координирания отговор на общността на насилието се състои именно в това, че успешна интервенция чрез осъждане на насилието и защитата на неговите жертви може да се постигне само чрез координирани действия на всички организации и институции- принцип, който е застъпен и в документите срещу насилието на Съвета на Европа и на ООН, включително на кампанията на Генералния секретар на ООН срещу насилието.
Освен постоянните контакти на офисите в трите града със съответните институции, се предвижда еднодневна среща - семинар във всеки един град на представителите на Ф „БЦДИ”, на техните партньори в работата срещу насилието в страната и на заинтересованите институции по места /за около 20 души/за обявяване прилагането на този подход на партньорство навсякъде. Семинарът ще е еднодневен и ще предостави информация за проекта, за ползите и подходите към сътрудничеството и за конкретните стъпки на сътрудничество по проекта във всеки град. Семинарите ще се проведат в началото на третия месец, а дейността по сътрудничеството и насочването ще продължи от третия месец до края на проекта
10. Изработване и прилагане на специални иновативни механизми за предоставяне на социални услуги на представители на специфични уязвими групи След стартиране на социалните услуги по проекта, екипът по проекта и съответните специалисти, на база на наблюдението при изпълнението, ще обсъдят и предложат специални механизми за предоставяне на услуги на уязвими групи като хора с увреждания и представители на ромската общност. Тези лица по принцип имат проблем с достъпа до услуги от типа на консултирането в общността и за тях се налагат специални подходи. Подобни подходи, например, за пострадали лица с двигателни и други увреждания могат да бъдат специално оборудвани и достъпни приемни за пострадали от насилие такива лица, както и организирани посещения по домовете на база повикване и заявка, създаване на механизми за консултиране и насочване по интернет По отношение на пострадалите от насилие представители на ромската общност следва да се има предвид, че се налагат специални подходи, като включване на техни представители като консултанти, изнасяне на услуги по- близо до тяхната общност. Екипът по проекта ще обсъди и предложи подобни подходи, като ще се обърне към общината, полицията и др., които могат да помогнат за прилагането на тези механизми. След изготвянето на концепция от екипа по проекта, механизмите ще се предложат на съответните институции за пилотно приложение- организиране на консултации на място, допълнителни обучения на лица за предоставяне на услуги, осигуряване на транспорт на потребителя и до потребителя и др.
.
11. Изготвяне на система за координиране на услугите за пострадалите от домашно насилие и за насочване към специализирани услуги в София и в страната Екипът по проекта ще създаде условия за по- добра координация и по-бързо насочване на пострадалите лица към съществуващите услуги в страната. Това се налага за избягване на разпокъсаността на интервенциите, особено при подобни иновативни социални услуги, както и нуждата от бързо действие при случаи на домашно насилие. Като пример за това може да се посочи необходимостта от данни за наличните места и възможности за настаняване на пострадалите лица в кризисни центрове, подслони и защитени жилища в страната. Ще бъде изработена надеждна база данни и информационна система, от която ще се ползват както екипите в другите градове, така и други организации и институции. Ще бъде изработена и система за осъществяване на контакт с бюрата и заявяване на потребностите от консултиране по интернет.
Системата за координиране и насочване ще се разработи от един социален работник, един юрист и един специалист по информационни технологии, като първите двама ще са от екипа специалисти по проекта.
Ще се изготвят и разпространяват периодически електронни бюлетини с данните от извършената дейност по този пункт.
12. Подготовка и разпространение на информационни материали за предоставяните услуги за потребители и за специалисти За насочване към съответните социални услуги ще бъдат ще бъдат издадени брошури/700 броя/ във всички градове с описание на предлаганите интервенции и програми, насочени към потребителите и разпространени чрез партньори и заинтересовани лица. Информационните материали ще бъдат издадени през третия и четвъртия месец от проекта, преди началото на предоставяне на основните услуги, съответно тези за превъзпитание на насилниците. Освен това, след период на тестване на новия комплекс от услуги, в хода на проекта ще бъдат изготвени наръчници с упътване и информация за потребителите на различните социални услуги /1000 броя/, както и наръчници за различните специалисти предоставящи комплексните услуги/пет вида/ - социално- психологически консултации, правно консултиране, консултиране за намиране на работа, специално консултиране за насилие в двойката и за превъзпитание на насилници. Такива ще се подготвят в тираж по 300 броя за всеки вид, общо 1500. Двата вида наръчници ще се подготвят и издадат в течение на шестия и седмия месец от проекта.
Ще се издава, без допълнителни разходи, и на всички места периодичен електронен бюлетин за хода и постиженията на проекта.
13. Създаване на система за мониторинг и оценка на предоставяните социални услуги Утвърждаването на иновативните услуги сред социалните услуги в България изисква осигуряване на високо качество на предлаганите услуги и периодична оценка от страна на потребителите. Ето защо екипът по проекта ще подготви специална система за мониторинг и обратна връзка, система от индикатори за качество на услугите. Това ще бъде залог за продължаване на дейността и за устойчивостта на проекта. Ще бъдат подготвени специални въпросници и ще се изготви система постоянен мониторинг, за електронна обработка на данните от обратната връзка. На база на тези резултати ще се вземат решения за продължаване и евентуална промяна на подхода при интервенциите.
|