Дейности:
|
Дейност 1: Организация и управление на проекта - Осигуряване на помещение за нуждите на проекта;
- Провеждане на работна среща в община Бойница за определяне на задълженията на екипа за администриране и управление на проекта;
- Разработване на детайлен проектен план за изпълнение и отчет на всяка задача;
- Създаване на вътрешна система за контрол и мониторинг;
- Осигуряване на офис-материали и консумативи за администриране на проекта.
В рамките на проекта екипът ще организира цялостната дейност за изпълнението му, в съответствие с правилата, определени от Договарящия орган – технически и финансови, изисквания за публичност и визуализация, за изготвяне на документация, за провеждане на обучения, супервизия и публични събития, отчитане на проекта и съхранение на проектното досие.
Екипът ще извършва мониторинг на дейностите, ще създаде организация за събиране и отчитане на събраните такси от потребителите и други.
Дейност 2: Подбор на потребителите на услугата „Домашен помощник”; Подбор на домашните помощници Подборът на потребителите на услугите преминава през следните етапи::
1. Подготовка на пакет от документи за кандидатстване от страна на потенциалните потребители на услугата „ДП” – заявление, декларация или друг документ удостоверяващ доходите на бенефициентите.
2. Подборът на потребителите на услугите се извършва от двама външни експерти, на базата на постъпили заявления от кандидатите и извършената индивидуална оценка на потребностите им.
3. При установяване на потенциални потребители, които са изведени от специализирани институции, същите ползват с предимство при включването им в проекта.
Подборът на кандидатите за домашни помощници ще се реализира на няколко етапа:
1. Подбор на документи – всеки от кандидатите за ДП подава молба за участие в проекта, професионална автобиография, документи за завършено образование, медицинско свидетелство и свидетелство за съдимост и попълва специално разработен за целта въпросник, насочен към определяне мотивацията на кандидата за работа и потребностите от обучение и квалификация;
2. Интервю с кандидатите – Провежда се от членовете на екипа по проекта, като има за цел да проучи нагласите и очакванията на кандидатите, както и да им предостави изчерпателна информация за ангажиментите и функциите на домашния помощник;
3. Изготвяне и подписване на договори с одобрените кандидати за ДП. Назначените по проекта домашни помощници подписват трудов договор на пълен работен ден . Работодател на домашните помощници ще бъде партньорската организация (община Бойница). Неразделна част от процеса на договаряне са изготвянето и подписването на длъжностна характеристика и запознаване с Правилника за вътрешния трудов ред и правилата за безопасност при работа съгласно действащото законодателство.
В съответствие с правилата на ОП „РЧР”, ще се сключат тристанни договори за предоставяне на социалните услуги между доставчика на услугите, назначения домашен помощник и потребителя.
Договорите с потребителите ще съдържат:
• описание на конкретните потребности на потребителя,
• услугите, които ще бъдат предоставени;
• времетраене и честота на предоставяне;
• размер на потребителската такса;
• условия за актуализиране и/или прекратяване на договора.
Дейност 3: Изготвяне на индивидуална оценка на потребностите на кандидат-потребителите; Разработване на индивидуални планове за предоставяне на услугите 1. Изготвянето на оценка на нуждите на кандидат-потребителите ще се извърши от двама външни експерти с опит, наети на граждански договори с акцент върху социалния статус и потребностите на лицето, включително и работа с близкото семейно обкръжение. Експертите извършват комплексна оценка на потребностите на лицата, която представлява неразделна част от процедурата по подбор на потребителите.
Оценката включва преглед и характеристика на общото физическо и психическо състояние на кандидат-потребителя; битови условия на живот; способност за справяне с ежедневни дейности; взаимоотношения с близките и социални контакти; изисквания за диетично хранене и допълнителни потребности; рискове и безопасност.
Изготвената оценка е база за разработване на Индивидуален план за предоставяне на социална услуга и определяне на конкретните видове социални услуги.
Индивидуалните планове за услугите ще се изготвят от екипа за изпълнение и управление на проекта. Всички планове ще се обсъдят и съгласуват с екипа по проекта и потребителя и при необходимост с медицинско лице.
Всеки индивидуален план съдържа:
• ясно формулирана цел на предоставената услуга,
• видовете дейности, които ще бъдат извършвани в полза на потребителя и в съответствие с извършената оценка на нуждите,
• план за намаляване рисковете, свързани с опазване здравето и живота на потребителя.
Индивидуалните планове за предоставяне на услугите ще се актуализират на всеки 6 месеца, а при необходимост – и по-често.
Дейност 4: Обучение на домашните помощници Обучението ще бъде насочено към придобиване, усъвършенстване и разширяване на практическите умения на домашните помощници за предоставяне на качествена грижа и подкрепа на хора с увреждания и самотно живеещи възрастни хора. Обучителният процес е ориентиран практически и се основава на добри практики от българския и международния опит.
1. Въвеждащото обучение ще се проведе с ДП, които не са били обучавани по предишни фази на схемата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.
Обучението ще включва следните теми:
• Общи познания за домашните грижи и за необходимите на домашния помощник умения;
• Основни задължения на домашния помощник;
• Специфика на грижите за стари хора и лица с увреждания;
• Стандарти за работа на домашния помощник;
• Работа с потребителите и техните семейства;
• Справяне с кризисна ситуация при загуба и смърт;
• Процедури за осигуряване на качество на услугата и за мониторинг.
• Въведение в процедурите за оказване на услуги с физически контакт. Етични стандарти в работата на домашния помощник. Здравословни и безопасни условия на труд;
• Методика за предоставяне на социалната услуга „Домашен помощник”.
Въвеждащото обучение ще се проведе в рамките на четири дни.
2. Ще се проведе едно двудневно поддържащо обучение на ДП. Темите на поддържащото обучение ще се определят от обратната връзка, дадена от ДП по време на основното обучение, както и от актуалните потребности на потребителите на услугите. Обучението ще има интерактивен характер и ще включва теоретични и практически подходи.
3. Надграждащо обучение – ще се проведе едно тридневно надграждащо обучение на домашни помощници, които са предоставяли услугите повече от 12 месеца по правилата на ОП „РЧР”. То се извършва след оценка на персонала и се включва като компонент на Програмата за развитие и обучение на персонала.
Обученията ще се провеждат от двама външни експерти с опит при провеждане на обучения на домашни помощници и/или социални асистенти.
Дейност 5: Провеждане на супервизия на домашните помощници Супервизиите са индивидуални и групови, като акцентът се поставя върху методологията на работа. За проведените супервизии се изготвя отчет. Ще се провеждат по два дни месечно в рамките на 10 месеца.
При кризисни ситуации ще се осигурява консултация и психологическа подкрепа на домашните помощници.
Консултациите се отнасят до:
• Затруднения в работата с клиенти;
• Затруднения в работата с институции на домашните помощници;
• Необходимост от допълнителни знания и умения за работа.
Дейността ще се извършва от външен експерт-супервайзор и консултант.
Дейност 6:
Предоставяне на услугата „домашен помощник”
Дейността включва:
• Изготвяне на работни графици за предоставяне на услугата „домашен помощник” - всеки домашен помощник предоставя услугите на минимум двама потребители на пълен работен ден, според конкретните нужди на потребителите;
• Документация за услугите - досиета на потребителите и домашните помощници, регистър на трудови злополуки и необичайни ситуации, жалби и оплаквания, месечни формуляри за отчитане на посещенията в дома на потребителя, дневници на потребителите;
• Предоставяне на услугата “домашен помощник” по график – всеки потребител ползва услугите според предварително договорен график и установени потребностите. В рамките на предоставяните услуги са интегрирани елементи за усвояване на умения за самопомощ и самостоятелно справяне с ежедневните потребности, съобразени с индивидуалните възможности на потребителя;
• Преразглеждане и актуализиране на Индивидуалните планове за предоставяне на услуги след шестия месец от началото на предоставяне на услугите.
Видове услуги:
Ежедневни услуги:
• Текущо почистване;
• Хранене;
• Битови услуги.
Периодично предоставяни услуги:
• Основно почистване на помещенията, обитавани от потребителя;
• Административни услуги.
Домашният помощник ще гарантира поверителност на личните данни в съответствие с националните стандарти и правила.
За ползване на услугите, потребителите заплащат такси, в зависимост от личните си доходи. Таксите ще се събират ежемесечно и ще се отчитат, съгласно установените процедури на ОП „РЧР”.
За предоставяне на качествена социална услуга ще бъдат разработени:
- Правилник за вътрешния ред;
- Необходими документи за кандидатстване и предоставяне на услугите;
- Правила и процедури за предоставяне на услугите, в съответствие с Националните критерии и стандарти;
- Регистър за потребителите;
- Правила за вътрешен контрол и мониторинг;
- Други задължителни документи.
Дейност 7: Провеждане на конференция. Информационна кампания за популяризиране на проекта. Провеждане на конференция:
- Идентифициране на участници в конференцията, съставяне на списък с гостите и официални покани;
- Връзка с медиите - изпращане на информация до регионални медии за проекта;
- Запознаване на местната общност, представители на местната власт, структури на държавната власт, институции и заинтересовани лица, професионални общности и други с проекта - цели, дейности и очаквани резултати.
Информационни материали:
Дейността предвижда разработването и разпространяването на два типа материали:
- Информационна дипляна за набиране на кандидати за домашни помощници – 200 броя;
- Информационна брошура, адресирана към крайните потребители с подробно описание на диапазона от услуги, предоставяни по проекта и процедурите по кандидатстването – 200 броя.
- Ще бъдат изработени две информационни табели по проекта.
- Публикуване на три статии в регионалната преса за напредъка по проекта.
- Ще бъдат отпечатани 500 обозначителти етикети и 100 плаката с логото на ЕС и ЕСФ.
Дейност 8: Обмяна на добри практики за услугата „Домашен помощник” Организиране и провеждане на семинар с представители на 11-те общини в област Видин, структури на държавната власт, институции, външните експерти по проекта, представители на професионалните общности и заинтересовани лица за обмяна на добри практики, свързани с предоставяне на услугата "ДП". Предвиждат се презентации от изпълнителите на проекти по фаза 3 както на добри практики, така и на срещани трудности и проблеми при изпълнение на проектите.
СНЦ "Хоризонт" ще представи и постигнатите резултатите от проекта.
|