Дейности:
|
Дейност 1: Управление и координиране на дейностите по проекта Описание: С цел успешно управление и изпълнение на проекта е формиран екип от експерти, които ще ръководят и координират проектните дейности в съответствие с клаузите на сключения с Договарящия орган договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. Екипът е съставен от експерти от различни области, имащи отношение към успешното изпълнение на дейностите по проекта – психолог с опит в работа с лишени от свобода, специалист в сферата на социалните дейности и професионалното ориентиране, експерт в сферата на управление на проекти, финансирани от донорски програми, и пр..
Екипът за управление на проекта (ЕУП) следва да изпълнява следните задачи:
• да изготви подробен план за действие за изпълнението на предвидените по договора дейности;
• да осигурява постоянен контрол на място върху изпълнението на проектните дейности;
• да подпомага Водещия кандидат и партньора за своевременната подготовка и провеждане на предвидените тръжни процедури, както и да осъществява контрол върху изпълнението на договорните задължения на определените изпълнители/доставчици;
• да изготвя и представя своевременно изискваните технически и финансови отчети по изпълнението на проекта, и да осъществява ефективна комуникация с Договоращия орган.
Обосновка: Успешното изпълнение на проекта се основава на добро техническо и финансово управление на предвидените по договор дейности. То прездполага екип от експерти, които задълбочено познават различните аспекти, свързани с работата по ресоциализация на бивши затворници и спецификата на управлението на дейности в проектен формат. С оглед успешното упарвление на проекта ЕУП ще създаде и поддържа ефективна система за комуникация в екипа, редовни срещи на екипа с цел да се следи цялостния напредък по проекта и своевременно да се вземат решения за коригиращи действия.
Дейност 2: Подготовка на тръжната документация и провеждане на процедурите за възлагане на предвидените по проекта текущ ремонт на помещения, доставка на оборудване и възлагане на услуги в съответствие с правилата на ПМС №55/2007 Описание: В рамките на проекта са предвидени дейности, които ще бъдат възложени за изпълнение на външни изпълнители. Касае се за:
1. извършването на текущ ремонт на помещенията, предвидени за предоставяне на социалната услуга. Обхватът на СМР е описан в Приложение №Б-5;
2. закупуване на офис оборудване и обзавеждане, свързано с предоставянето на социалната услуга. Предиденото оборудване и обзавеждане и посочено в Приложение №Б-4.
3. осигуряване на хотелско настаняване на клиенти на социалната услуга за срока за ползване на услугите на Центъра за ресоциализация. Параметрите на тази проектна дейност са описани по-подробно в Дейност 8.
4. осигуряване на целодневно хранене (закуска, обяд и вечеря) в заведение за обществено хранене за клиентите на социалната услуга за срока на ползване на услугите на Центъра за ресоциализация. Параметрите на тази проектна дейност са описани по-подробно в Дейност 8.
5. извършване на независим финансов одит на проекта от регистриран одитор – експерт-счетоводител
Обосновка:
Възлагане на тези услуги и доставки ще бъдат ще бъдат осъществено в съответстве с приложимите правила на ПМС №55/2007.
Дейност 3: Извършване на текущ ремонт на помещенията за предоставяне на социалната услуга в гр.Бургас, ул.”Хаджи Димитър” №10, партер Описание: Текущият ремонт на помещението,предвиедно за предоставяне на социалната услуга включват смяна на дограма, подово покритие, осветителни тела, боядисване и др. подобни дейности. Предвидените СМР ще отговарят на релевантните стандарти и в резултат на изпълнението им помещенията ще могат да изпълняват предвидените им функции.
Обосновка: Посоченото помещеинето е в добро общо състояние, но се нуждае от посочения ремонт, за да прибодобие подходящ приветлив вид и да се създадат на необходимите условия за предоставяне на социалната услуга.
Дейност 4: Доставка на оборудване за Центъра за ресоциализация на бивши затворници (гр.Бургас, ул.”Хаджи Димитър” №10, партер) Описание: По проекта е предвидена доставката на подходящо офис оборудване (компютърна техника) и обзавеждане, съгласно посоченото в Приложение №Б-4.
Обосновка: Предвиденото оборудване и обзавеждане са предназначени да създадат подходяща работна среда за провеждане на индивидуалната работа на експертния персонал с клиентите на социалната услуга, както и за груповите занимания (тренинги, групи за взаимопомощ, и пр.), влизащи в социално-психологическото подпомагане на клиентите.
Дейност 5: Подбор и назначаване на експертния и технически персонал в Центъра за ресоциализация Описание: Подбор на експертен и технически персонал за изпълнението на отделните дейности, включени в обхвата на социалната услуга, и сключване на договори с тях в рамките на проекта за работа в Центъра по ресоциализация.
Предвижда се да бъдат избран и нает следния персонал, който пряко да бъде ангажиран в предоставянето на социалните услуги на Центъра за ресоциализация:
Технически персонал:
- Ръководител на Центъра за ресоциализация
- Административен координатор на Центъра
Експертен персонал
- Консултант-психолог
- Персонални наставници (ментори) – 7 души;
- Консултант социална интеграция;
- Консултант образователна подкрепа, професионално ориентиране и обучение
- Медицински консултант
Предвижда се екпертният и техническият персонал на Центъра персонал (с изключение на менторите и медицинския консултант) да бъде назначен и да започне работата си в 4-ия месец от началото на проекта, т.е. един месец преди стартирането на практическото предоставяне на социалната услуга от центъра. Това е необходимо, за да може персонала на Центъра да извърши през този предхождащ необходимата подготвителна работа по стартирането на услугата - подготовка на методологическата документация, установяване на преки контакти с основните заинтересовани страни (затворническата администрация на Затвора –Бургас, службите на АСП, с представители на целевата група), провеждането на обучения за спецификата на работата и за работа в екип, и др.под. Предвидено е и провеждането на командировки в страната на част от техническия и експертния персонал на Центъра за проучване на опита на други подобни институци и/или проекти за работа с лица в уязвимо положение и със лица, изтърпели наказание „лишаване от свобода”.
Обосновка: Социалната услуга за ресоциализация на бивши затворници е комплексна по своя характер. Тя включва серия от различни дейности, предназначени да адресират приоритетните нужди на бившите затворници – социално-психологическо подпомагане за реинтеграция, образователна подкрепа, професионално ориентиране и квалификационно подпомагане, и др. За качественото предоставяне на социалната услуга по ресоциализация в този й обхват е необходимо наемането на експерти с подходяща квалификация и задълбочен практически опит в основните сфери, обхванати от услугите на Центъра.
Дейност 6: Методологическо обезпечаване на предоставянето на социалната услуга от Центъра по ресоциализация Описание: Предвижда се да бъдат разработени следните детайлни методологически документи, свързани с предоставянето на социалната услуга и цялостното функциониране на Центъра по ресоциализация:
• Методология (критерии и процедура) за подбор на потребителите на социалната услуга;
• Правила за предоставяне на социални услуги от Центъра за ресоциализация (включват описание на съдържанието на социалната услуга, на целевата група клиенти, правата и задълженията на персонала, ангажиран с предоставянето на услугата, и на потребителите й, регламентиране на контрола по предоставянето на услугата, и др.под.);
• Длъжностни характеристики на персонала на Центъра за ресоциализация, и план за обучението му;
• Правен пакет, свързан с ползването на социалната услуга (формуляр на молба и договор за ползване на услугата);
• Регистър на клиентите на услугата, и правила за воденето му;
• Дневник за отчитане на предоставените социални услуги, и правила за воденето му.
При необходимост ще бъдат разработени и други допълнителни методически документи.
Обосновка: Съобразно добрите практики по предоставяне на социални услуги, посочената методологическа документация е необходимо да бъде разработена, за да регламентира предоставянето на социалната услуга преди нейното стартиране, и въобще да регламентира цялостното функциониране на Центъра за ресоциализация.
Дейност 7: Практическо предоставяне на социалната услуга за ресоциализация от Центъра по ресоциализация Описание:
ОБХВАТ И СЪДЪРЖАНИЕ НА УСЛУГАТА
Социалната услуга, която ще бъде предоставяна от екипа на Центъра за ресоциализация на лица, изтърпели наказание „лишаване от свобода”, е комплексна по своя характер и ще включва съвкупност от отделни услуги, адресиращи приоритетните нужди на целевата група, както следва:
1. Социално-психологическа подкрепа за успешна адаптация към живота извън затвора, развитие на жизнени умения и формиране на увереност за личностен растеж.
Услугата се реализира чрез (1.1) менторство, (1.2) индивидуално консултиране, и различни форми на (1.3) групови занимания (тренинги, беседи, групи за взаимопомощ, и пр.).
1.1. Менторство. На всеки клиент на услугата се определя персонален ментор, който му оказва емоционална подкрепа, персонално наставничество и практическо ориентиране в реалния живот. Чрез менторството се подпомагат на клиентите да преодоляват негативни бариери в ежедневния живот (настаняване, транспорт, връзка с институции, намиране на работа, здравно осигуряване и други) и да се адаптират успешно в живота в общността извън затвора.
Менторът ще прекарва средно 4 часа седмично с клиента за срок от първите 6-те месеца. Един ментор може да поеме наставничество върху 3 до 4 клиента едновременно за срока на проекта.
1.2. Индивидуално консултиране с консултант-психолог по въпроси, свързани със: себеприемането; житейската перспектива, професионалния избор; решенията, които предстоят; силните страни и предизвикателствата; уменията за управление на емоциите, взаимоотношенията с близки и непознати хора и др.под. Осъществява се 2-3 пъти седмично, с продължителност по 1 час, за срок от първите 6 месеца.
1.3. Групи за взаимопомощ. Групата ще се събира 1 път на две седмици през първия месец и по 1 път месечно през следващите месеци, за по 1 час, като ще се води от специално подготвен психолог с опит в групови процеси и динамика. Групата ще помогне на клиентите да почувстват, че не са изолирани и сами със своите проблеми; да станат по-уверени и силни; да споделят ресурси, идеи за справяне и информация.
Дейността се модерира от психолога.
2. Обучение, консултиране и съдействие за решаването на социалните проблеми на клиента, вкл. придружаване пред различни институции, свързано с реализирането на неговите права и задължения.
Дейността включва: предоставяне на социално-правни консултации и обучения на клиентите (напр. запознаване с по-важни закони относно гражданските им права и задължения, относно процедурата за възстановяване на родителски права, и пр.); консултации и съдействие по различни въпроси, свързани с ежедневието (напр. изваждане на лични документи, включване в системата на общественото здравеопазване, и пр.); оказване на индидивуално съдействие, вкл. придружаване на клиентите пред съответни институции с оглед реализирането на правата им и социалната им интеграция. Дейността се извършва от консултанта по социална интеграция от екипа на Центъра.
3. Предоставяне на образователна подкрепа, професионално ориентиране и съдействие за придобиване на професионална квалификация.
В рамките на тази услуга се прави оценка на образователния статус и потребности на всеки един от клиентите, и ще се оказва съдействие за включване в образователна програма в съответствие с възрастта, нивото на образование и личния избор (курс за ограмотяване по реда на чл.25, ал.2, т.1 от ППЗНЗ; насочване към завършване на основно образование, и пр.).
В рамките на услугата се извършва и професионално ориентиране въз основа на нивото на образование, изявените умения и личния избор на лицата, като след това ще се оказва и съдействие за включване в подходащи курсове за придобиването на съответната професонална квалификация.
Ще се работи и по развитие на умениятата за търсене на работа и явяване на интервю за наемане на работа.
Дейността ще се осъществява от консултанта по образователна подкрепа, професионално ориентиране и обучение, със съдействието и на персоналния ментор.
4. Медицинско консултиране (без медицинско обслужване)
Тази услуга включва първоначално снемане на здравен статус; при необходимост насочване клиентите към подходящо здравно задедение, в което те могат да получат необходимото им медицинско обслужване; обучаване и консултиране на клиентите относно режима на личната хигиена, болести, начин на хранене, алкохолни зависимости, тютюнопушене, информация относно най-често поблзваните лекарства, и пр. Услугата се изпълнява от медицинскшия консултант на Центъра за ресоциализация
5. Осигуряване на хранене в заведение за обществено хранене и хотелско настаняване на нощуване за времето на ползване за тези клиенти, които нямат източник за препитание и място за живеене след напускането на местята за лишаване от свобода (описано в следващата дейност)
ОСНОВНИ ПАРАМЕТРИ НА СОЦИАЛНАТА УСЛУГА, КОЯТО ЦЕНТЪРЪТ ЗА РЕСОЦИАЛИЗАЦИЯ ЩЕ ПРЕДОСТАВИ В РАМКИТЕ НА ПРОЕКТА
• Целева група клиенти (потребители): лица, напускащи или вече напуснали местата за лишаване от свобода
• Максимален срок за ползване на социалната услуга от клиент: 6 месеца
• Общ брой клиенти, които ще ползват социалната услуга на Центъра за срока на проекта: 20 души (за период от минимално 3 до максимално 6 месеца всеки един)
Обосновка:
Социалната услуга, предназначена до подкрепи преодоляването на социално изключване и за ресоциализация на лицата, изтърпели наказание „лишаване от свобода”, е съвкупна по своя характер. Това произтича от комплекните проблеми, които най-често следва да преодолеят бившите затворници. Анализът сочи като приоритетни проблеми за тази социална група липсващото или ниско образование, липсата на професионална квалификация, ниска здравна култура, силния социално-психологически стрес, както и в много случаи липсата на източник за препитание и на място за живеене след излизането си извън затвора, и др.под. В тази връзка социалната услуга за ресоциализация включва серия от различни дейности, адресиращи именно тези приоритетни нужди на бившите затворници – социално-психологическо подпомагане за реинтеграция, медицинско консултиране, образователна подкрепа, професионално ориентиране и квалификационно подпомагане, и пр. Комплексът от тези дейности се конкретизира за всеки потребител на услугата чрез изготвянето на индивидуалния план за социално включване, с оглед специфичните потребности на всеки потребител и постигането на оптимарен ефект. Комплексът от посочените съставни услуги се доказва като ефективно средство за социално включване на бившите лишени от свобода, което се доказва и от добри практики от програми за ресоциализация на бивши затворници, изпълнявани в редица европейски страни.
Дейност 8: Осигуряване (чрез възлагане на външни услуги) на храненето и хотелско настаняване за клиенти на Центъра за ресоциализация, за времето на ползване от тях на социалната му услуга Описание:
Осигуряване на целодневно хранене (закуска, обяд и вечеря) в заведение за обществено хранене за всичките 20 клиенти на Центъра за ресоциализация, за целия срока на ползване на услугите му (до 6 месеца за всеки един). Това ще стане чрез процедура за възлагане на външна услуга, като ще бъде избрано подходящо заведение за обществено хранене за изпълнител на услугата „целодневно хранене”.
Осигуряване и на хотелско настаняване на клиенти на социалната услуга (в надлежно лицензирано място за настаняване) за срока за ползване на услугите на Центъра за ресоциализация. Това ще стане чрез процедура за възлагане на външна услуга, като ще бъде избран доставчик на хотелски услуги. В рамките на проекта, допускането е, че от такова хотелско настаняване ще имат нужда не всички, а част от планираните клиенти на центъра (половината от планираните в рамките на проекта 20 клиенти на Центъра, т.е. 10 души), за пълния максимален срок срок за ползване на социалната услуга на центъра за ресоциализация от 6 месеца. В случай, че потребностите на конкретните клиенти на Центъра се разминават с това допускане, предвидената по проекта възможност за настаняване ще бъде ползвана гъвкаво, съобразно действиетелните потребности на клиентите в рамките на така определения максимален брой човеко/месеци хотелско настаняване.
Обосновка:
Осигуряването на целодневно хранене и настаняване за нощуване е важна част от социалната услуга на Центъра за ресоциализация за онези негови клиенти, които нямат работа, източник за препитание и място за живеене след напускането на местата за лишаване от двобода. Поради спецификата на целевата група храненето и хотелското настаняваяне се явяват необходима опция, включена в социалната услуга, с цел създаването на оптимални предпоставки за ефективно ползване на другите компоненти на услугата от нейните потребители. Включването на тази възможност в социалната услуга се налага с оглед на обстоятелството, че съгласно аналитичната информация пребладаващата част от целевата група по проекта са лица без собствено място за живеене след напускането на местата за лишаване от свобода, без работа и източник на препитание, както и често без връзка с роднини, близки и приятели, при които биха могли да живеят и които биха могли да ги издържат поне в първоначалния период след напускането на затвора. За тези лица осигуряването на място за живеене и хранене в първоначалния период след напускането на затвора е необходимо базово условие, за да имат шанс да се адаптират към живота извън затвора, и въобще за последваща ресоциализация и социално включване, вкл. и да ползват услугите на Центъра по ресоциализация. Включването в социалната услуга на храненето в място за обществено хранене и опция за настаняването за нощуване на хотелски принцип, е избрано с оглед спецификата на целевата група с цел най-добро способстване за ефективната ресоциализация на напусналите местата за лишаване от свобода. Тяхната ресоциализация изисква разчупване на групово-задължителните форми на социален живот от затвора и избягване на тяхното възпроизвеждане и след излизането на свобода. Именно за това е особено подходящо нощуването и храненето на лицата да се извършва в сводобна социална среда, в която те да имат възможността пълноценно индивидуално общуване и реинтегриране.
Дейност 9: Провеждане на курсове за професионално обучение на част от клиентите на Центъра за ресоциализация Описание: В рамките на проекта със съдействието на Центъра за ресоциализация част от клиентите на Центъра да бъдат насочени към придобиването на подходящо за тях професионално обучение, което ще бъде организирано и проведено от партньора по проекта сдружение „Бизнес център – Бургас”, което е лицензирано от НАПОО за провеждането на професионално обучение по редица професии. Индикативно, с оглед извършените предварителните проучвания за интересите, възможностите и предпочитанията на представители на целевата група, се предвижда провеждането на курс за професионално обучение на две групи от по 8 души – една по специалността „Производство на кулинарни изделия и напитки”, професия „Готвач”, и втора по специалност „Вътрешни облицовки и настилки”, професия „Строител”. В случай, че реалните интереси на конкретните потребители на услугите на центъра ца ресоциализация се насочат към други специалност/професии от кръга на тези, за които партньора БЦ-Бургас е лицензиран да обучава, то курсовете за обучение ще бъдат съответно променени.
Така посоченото професионално обучение ще бъде проведено в рамките на разработената от партньора оптимална обучителна програма, включваща 300 обучителни часа за всеки един от курсовете за обучение, с крайна цел получаването на Удостоверение за професионално обечение за част от професия по чл.38, ал.3 от ЗПОО.
С оглед високо-рисковия характер на целевата група участници в професионалното обучение поради техния специфичен социален статус, по проекта се залага допускане за 50% на успешно приключилите курса спрямо общия брой участници в обучението (т.е. 8 души от общо първоначално включилите се 16 души, клиенти на Центъра за ресоциализация). Това съотношение като цяло се поддържа от съществуващата неофициална статистика относно успешното приключване на въобще на програми за ресоциализация на затворници, която е средно около 40-50%.
Обосновка:
Завършването на професионално обучение и придобиването на призната професионална квалификация е важна предпоставка за успешна трудова реализация на бившите затворници. Ангажираноста с обучение, ангажираността с производителен труд намалява риска от рецидив на престъпна дейност, и подобрява съществено възможността за преодоляване на социалното изключване и за успешна реинтеграция в обществото.
Изборът на професонално обучение за част от професия по чл.38, ал.3 от ЗПОО е продиктуван от специфичните образователни характеристики на целевата група, в която пребладават лица с лисващо или ниско образование (неграмотни, с начално или основно образование), които в повечето случаи покрива входящото минимално образователно равнище за придобиване на едва на първата и втора степен на професионална квалификация, съгласно ЗПОО. От друга страна, тази характеристика на курсовете за професионално обучение (с продължителност 300 часа) е подходяща и с оглед планираната максимална продължителност на ползването на социалната услуга на Центъра за ресоциализация (6 месеца). По този начин по време на ползавето на социалната услуга на Центъра клиентът ще има създадени всички благоприятни условия да завърши курса на обучение, да придобие Удостоверението за професионално обучение, и да получи по-нататъшното съдействие на центъра за успешно намиране на работа въз основа на новопридобитата си квалификация.
Дейност 10 : Мерки за информация и публичност Предвидените по проекта дейности и съответните резултати от изпълнението на проекта ще бъдат популяризирани пред обществеността като за целта бъдат спазвани стриктно изискванията на „Насоките на ЕС за визуална идентификация при външни действия”. В съответствие с подписания договор, ''Рестор'' ЕООД ще предприеме всички необходими за популяризиране на получената безвъзмездна помощ действия, а именно:
• Публикуване на прес-съобщения в медиите относно провеждането на двете пресконференции, развитието на проекта и резултатите от изпълнението му
• Провеждане на встъпителна и заключителна пресконференция, на която ще се представят сведения за проекта, целта и постигнатите резултати, като същевременно ще бъде отбелязано, че финансирането е осигурено от ЕС, информация за размера на предоставеното финансиране от ЕС в евро и в съответната национална валута
• Информационни брошури, съдържащи описание на социалните услуги, информация за потенциалните потребители и целите които си поставя организацията. Ще се разпространяват на места, където имат достъп всички заинтересовани страни.
• Две информационни табла с данни на проекта, оповестяване на участието на ЕС и всички задължителни реквизити, което ще се монтира пред административната сграда на Центъра за ресоциализация – „Рестор” ЕООД и на партньора Бизнес център – Бургас.
• Стикери – ще бъдат залепени на оборудването и обзавеждането, предвидени за закупуване по проекта, както и на материалите, раздавани на клиентите.
В хода на изпълнение на проектните дейности ще бъдат ползвани подходящо оформени бланки на документи с ясна визуализация в съответствие с изискванията. Всички доклади, свързани с проектните дейности също ще бъдат съобразени с изискванията за визуализация на проекта. Това се отнася и за предвидените правила за работа, методики и т.н
Обосновка: Дейностите за информация и публичност ще популяризират резултатите от проекта не само сред неговaтa целевa групa, а и сред широката общественост.
Дейност 11: Одит на проекта Описание: Предвидената дейност ще се извърши от одобрен одитор, лицензиран от Института на дипломираните експерт-счетоводители в България. Ще му бъде предоставен достъп до цялата документация по проекта и съответните разходооправдателни документи, доказващи изпълнението на проектните дейности.
Обосновка: Извършването на тази дейност е необходимо с цел установяване на законността и целесъобразността на направените разходи и в съответствие с разпоредбите на договора за безвъзмездна помощ. Независимият одит е гаранция за отговорното и ефективно разходване на отпуснатата безвъзмездна помощ.
|