Дейности:
|
Информиране и публичност на проекта Дейността се състои от:
- провеждане на 2 бр. пресконференции за стартиране на проекта и заключителна с минимум 20 участници – медии, представители на местна и държавна власт, НПО, социални институции;
- излъчване на 6 радио съобщения в местния радио възел;
- публикуване на 6 съобщения в местния вестник;
- публикуване на 500 броя листовка за популяризиране на проекта;
- дизайн и печатане на 200 броя брошура на тема: „Социален асистент”;
- дизайн и печатане на 200 броя брошура на тема: „Домашен помощник”.
Подбор на потребителите на социалните услуги и извършване на индивидуална оценка. Подборът на потребителите на социални услуги ще се извърши на база на оценка на потребностите на потенциалния потребител. Оценката включва преглед и характеристика на общото физическо и психологическо състояние на потенциалния потребител, способността му да се справя с ежедневните дейности и домашни задачи, битовите условия на живот, социални контакти, изискванията за медикаментозно лечение и диети и безопасност и рискове. На база анализ и оценка на индивидуалните потребности от услуги и оценка на риска се изготвят индивидуални планове за предоставяне на услугите “Домашен помощник” и ‘Социален асистент”. Планът формулира целта на предоставянето на услугата, описва конкретните дейности, които ще бъдат извършвани за задоволяване на установените потребности на потребителя, както и областите, в които той ще бъде стимулиран да използва максимално своя потенциал и да разширява своята самостоятелност. Планът включва оценка на рисковете за здравето и безопасността на потребителя и процедури/ действия за контролиране на основните рискови фактори.
Между водещата организация и потребителите ще се сключи договор в който ще бъдат описани правата и задълженията на двете страни – доставчик и потребител.
Подбор на социалните асистенти и домашните помощници. Подборът и наемането на персонал за предоставяне на социалните услуги „Социален асистент” и „Домашен помощник” ще се осъществи в съответствие на изискванията на българското законодателство. Кандидатите за длъжностите „Социален асистент” и „Домашен помощник” ще се оценяват от страна на водещата организация въз основа на подадените документи и проведено интервю за установяване на мотивацията и нагласата им за работа с хора с увреждания и самотно живеещи хора. Ще бъдат наети 29 лица, които са показали удовлетворяващи резултати по време на събеседването, не са осъждани и се намират в добро физическо и психическо състояние.
С цел безпристрастност и прозрачност при подбора на персонала дейността ще бъде възложена на външен изпълнител.
За предоставяне на социалните услуги, съгласно предварително определен списък, с всеки един от предложените кандидати ще бъде проведено интервю от доставчика с цел установяване на мотивацията и нагласите за работа и ще бъде сключен трудов или граждански договор, с одобрените кандидати. В разработената длъжностна характеристика ясно ще бъдат определени професионални задължения и отговорности на социалния асистент/ домашен помощник.
Въвеждащо обучение за новоназначените социални асистенти и домашни помощници. Разработване и реализиране на обучителни програми, които включват
• Въвеждащо 3-дневно обучение по програма на МТСП преди започване на работа в дома на потребителя.
Задачите, по които ще се работи по време на обучението, са:
• Представяне на същността на социалните услуги в домашни условия;
• Очертаване на правата и задълженията на социалния асистент и домашния помощник;
Обучението ще се извърши от външен обучител/лектор за срок от 3 дни.
Предоставяне на услугите социален асистент и домашен помощник. Назначените социални асистенти и домашни помощници ще предоставят социалните услуги, съгласно предварително подписани договори. Услугите ще бъдат предоставени на 58 лица от целевата група.
Два пъти месечно лицата назначени за „Социален асистент” и “Домашен помощник” ще посещават офиса на проекта в град Попово за консултиране, отчитане и обмен на информация . За целта в бюджета се ще бъдат заложени съответните разходи за командировки.
Съгласно процедурата за получаване на обратна връзка за качеството на предлаганите социални услуги в края на проекта ще бъде организирана среща с потребителите и техните законни представители, близки или роднини за запознаване с тяхното мнение за предоставените услуги и предложения за подобряването им.
Поддържащо обучение и супервизия. В хода на предоставяне на услугата ще се реализират две поддържащи обучения.
Основни теми:
несправяне със ситуацията при клиенти, чиито проблеми не се разрешават;
претоварване с роли;
полето на взаимодействие с клиенти със социални проблеми е многозначно и неспецифично;
поради натрупване на проблеми от различно естество често възниква нужда от рефлексия;
трудноизмеримият успех в професията води до конфликт между специалиста с помагаща професия и управлението /между контрол и помощ/;
емоционалните и личностни характеристики на специалиста се проявяват в единство с професионалната му дейност - чрез супервизия се постига ясно разграничаване между личност, роля и функция на специалиста;
проблеми, свързани с позицията на власт в отношенията с клиента и на безсилие към причинителите на проблемната ситуация.
Ще се прилагат активни методи на обучение – работа в малки групи, ролеви игри, групови дискусии, индивидуални задачи. На социалните асистенти и домашни помощници ще бъдат представени презентаци и документални филми, обмяна на опит.
Обучението ще се провежда през 2 месеца по един ден общо 6 дни.
|