Дейности:
|
Дейност 1: Подготовка за възлагане на разработването на Плана за управление на ПП „Беласица“ Изготвяне на всички необходими задания и изисквания към експертите и екипите, които ще разработват Плана за управление; подготовка и осъществяване на процедурите за възлагане (включително за доставка на необходимото оборудване); сключване на договори с всички изпълнители. Дейност 2: Разработване на Описателната част на Плана за управление на ПП „Беласица“ Извършване на необходимите проучвания и анализи (теренна работа) и разработване на следните части от Плана за управление:
- Обща информация за територията
- Абиотична характеристика (Климат; Геология и геоморфология; Хидрология и хидробиология; Почви)
- Биологична характеристика (Екосистеми и биотопи; Растителност; Флора; Фауна)
- Социално-икономическа характеристика (Население и демографска характеристика; Селищна мрежа; Техническа инфраструктура; Селско стопанство; Горско стопанство; Лов, риболов и събиране на природни продукти; Туризъм и спорт; Информираност на обществеността; Промишленост; Водоползване)
- Настоящо ползване на прилежащите територии
- Културно-историческо наследство
- Ландшафт
- Оценка на състоянието на компонентите на околната среда Дейност 3: Изработване на цифров модел на територията на ПП „Беласица“ Дейността включва:
- Събиране на необходимата информация
- Теренно-проучвателни работи
- Систематизиране на събраната информация
- Анализи и изготвяне на ГИС и еDMS
- Концептуален модел на ИС / политики и стратегии
- Разработване на ИС / придобиване на софтуер
- Попълване на ИС
- Внедряване/обучение
- Генериране на карти за Плана за управление
Техническа спецификация за избор на изпълнител по реда на НВМОП (според Заданието за изработване на Плана за управление на ПП „Беласица“):
При създаването на ЦМТ (цифров модел на територията) да се използват данните от:
•Съвместените и обединени цифрови модели от КВС в ZEM формат и от одобрените кадастрални карти в CAD формат.
•резултатите от теренни и други проучвания, посочени в заданието;
•наличната информация в РДГ, РИОСВ, ДГС;
•информацията от Лесоустройствените, ловоустройствените и други технически проекти;
•топографски карти в М 1:25000;
•други източници.
При създаването на ЦМТ задължително са спазват:
•“Структурата на записа на плановете за земеразделяне в цифров вид ZEM формат и приложените номенклатури;
•“Разширение на структурата, налагащи се от включване на дейността по реституцията на горите и земите в горския фонд” и приложените номенклатури;
-Всички резултати от теренни и др. проучвания, свързани с координатни определения /напр. GPS измервания/ се представят в координатна система WGS84 и 70 година, заедно с оценка за точността им;
-Други специфични изисквания, съгласно: ЗЗТ, Закон за кадастър и имотен регистър, ЗУТ и други закони и свързаните с тях поднормативни документи;
-Всички слоеве, потребителския интерфейс, полетата в базата данни, наименования на таблици, файлове и т.н. да са на български език.
Критерии за успешното създаване на ЦМТ ще бъдат:
-Инсталирането му на работната станция в ДПП “Беласица”;
-проверка за функционалност и пълнота на данните в зависимост от предвиденото в заданието;
-коректна визуализация на целия картен материал и свързаните с него списъци, графики и т.н.
При избора на ГИС софтуер задължително да се имат предвид следните изисквания:
-Работа в операционна система в среда на Microsoft
-Поддържане на обектно-ориентиран, комплексен топологичен модел на данните;
-Поддържане (вход/изход) на най-разпространените векторни и растерни формати: DXF и DWG, ArcINFO EOO, ArcView SHP, MIF/MID, DGN, GeoTIFF, GeoSPOT, ZEM, CAD и др.;
-Разнообразни начини за въвеждане и структуриране на данни;
-Директна връзка с най-разпространените бази данни: MS Access, SQL Server, Oracle и т.н.;
-Възможности за поддръжка и обучение. Дейност 4: Разработване на Предписателната част на Плана за управление на ПП „Беласица“ 1. Сформиране на Научен съвет от 5 експерти, който да разработи следните части от Плана за управление:
- Първа оценка и Потенциална стойност на територията
- Дългосрочни цели и ограничения
- Втора оценка
- Норми. Режими. Условия и препоръки за осъществяване на дейностите.
- Оперативни задачи и предписания за опазване и ползване“
- Преглед на изпълнението на целите и задачите
2. Сглобяване и редакция на Плана за управление. Дейност 5: Информация и публичност. Въвличане на заинтересованите страни 1. В началния етап на разработване на Плана:
- оповестяване на целите, процеса и задачите (подготовка на стандартизирани прес-съобщение и статия, обява за Интернет, информационна листовка за Плана за управление, банер за проекта, специален модул към Уеб-сайта на ДПП „Беласица“, посветен на Плана за управление, информационни табла в град Петрич и селата от района);
- информационни срещи със заинтересованите страни (в град Петрич и селата от района);
- обсъждане на наличната информация (среща на целия екип и експертите);
- съвещание за начало на ландшафтната таксация и ландшафтните изследвания (среща на екипа със съответните експерти);
- инвентаризация на флората и фауната (среща на екипа със съответните експерти);
- обсъждане предложения за граници и зони (среща на екипа със съответните експерти).
2. Провеждане семинар за собствениците; режими на ползване и опазване на различните по собственост площи в ПП “Беласица”.
3. Обсъждане въпросите за управлението на специфични дейности - туризъм и туристическа инфраструктура; опазване на културно-историческите паметници, лов, риболов, рибовъдство, паша и други странични ползвания; масови и групови прояви /събори, излети, походи/ и др. (Среща на екипа със съответните експерти; семинар за местните хора).
4. Преглед и приемане резултатите от теренните проучвания на ландшафтната таксация - да се осъществи на обекта от комисия назначена със Заповед на Председателя на ДАГ.
5. Обсъждане на резултатите от етапа на екологична, социална и икономическа оценка и потенциалната стойност / Първа оценка/ на защитената територия ПП “Беласица” (Среща на екипа със съответните експерти; семинар за местните хора)
6. Обсъждане на резултатите от етапа включващ дългосрочните цели и ограничения /Втора оценка, норми, зониране, режими, условия и препоръки за осъществяване на дейностите /Част: 3/ (Среща на екипа със съответните експерти; семинар за местните хора)
7. Разглеждане на предложените оперативни задачи и предписания за опазване и ползване /Част: 4/. (Среща на екипа със съответните експерти; семинар за местните хора)
8. Обществено обсъждане на Проекта за Плана за управление на ПП “Беласица” съгласно чл. 12 (1); чл. 13; чл. 14 от Наредбата за разработване на планове за управление на защитени територии (предшествано от Дни на „отворените врати“ в осемте села от района).
9. Провеждане на прес-конференции в Благоевград и София при възлагането на Плана за управление и при завършването му.
10. Изпращане на регулярни прес-съобщения до списък с целеви медии от района и страната.
11. Учебни пътувания на заинтересовани страни от района на ПП „Беласица“ до други Природни паркове в България и до Национален парк „Керкини“ в Гърция.
12. Провеждане на Фестивал на кестена като специфичен механизъм за въвличане на заинтересованите страни (общо 3 пъти, по веднъж през всеки месец септември от времетраенето на проекта).
13. Организиране на образователни програми за млади хора от района на ПП „Беласица“ по интерпретативните маршрути, разработени на територията на Парка.
14. Обучение за заинтересованите страни „Управление на защитени територии с участие на обществеността“. Дейност 6: Приемане на Плана за управление на ПП „Беласица“ 1. Предаване на изработения План за управление на ПП „Беласица“ за одобрение.
2. Отразяване на предложени корекции и коментари.
3. Публикуване на Плана за управление след одобрението му в кратък вариант (брошура) с приложен компакт-диск с пълния вариант и експертните доклади. Дейност 7: Управление на проекта Дейността включва:
- Назначаване на екипа и определяне на работни характеристики на членовете;
- Извършване на вътрешен мониторинг и оценка на проекта;
- Подготовка на всички необходими технически и финансови отчети;
- Извършване на одит на проекта.
|