Дейности:
|
ИЗГРАЖДАНЕ НА СОЦИАЛНО ПРЕДПРИЯТИЕ В търсене на възможности за трудова реализация ТДПЗ проучи нагласите, потребностите и възможностите на хората от целевата група. Проучихме и възможностите за реализация на бъдещата продукция. Направеният SWOT анализ ни даде убеждението, че е умесно да развиваме социалното предприятие в следните две направления: оранжерия и шивашко ателие.
По първо направление- оранжерия: в началото ще проучим пазара за намиране на подходящ доставчик на готова оранжерийна конструкция. Ще направим избор на доставчик и ще сключим договор с него. Ще бъдат проведени аграрно- мелиоративни мероприятия за подготовка на почвата, закупуване на семена, растителни препарати и торове, засяване, текуща обработка, и осъществяване на цялостния производствен процес.
По второто направление- шивашко ателие. По това направление сдружението работи от няколко месеца. Благодарение на добрите партньорски взаимоотношения с БЧК гр. Търговище имаме осигурени две шевни машини и една машина оверлог. Проучените възможности на пазара ни дават основание да се насочим към шиене на спално бельо, покривки, декоративни шалчета и др. Ще назначим и тук консултант моделиер - технолог в шивашко производство.
Ще назначим консултант маркетинг, който ще се грижи за проучване на пазара, снабдяване с необходимите материали и пласмента на готовата продукция от двата клона на социалното предприятие.
Ще проведем обучения под ръководството на експерти в двете направления на 30 човека от целевата група. Обученията ще се провеждат от консултанта агротехнически мероприятия и консултанта моделиер- технолог шивашко производство. Предвиждаме всяко обучение да включва по 5 модула- по 2 теоретични и 2 практически части и по 1 модул посещение на действащи оранжерии и шивашки предприятия в региона. На обучените ще се осигури възможност да работят почасово в оранжерията и шивашкото ателие и да получават възнаграждение за това. Обученията ще продължат по един месец и ще се провеждат успоредно.
Поне половината от обучените хора от целевата група ще бъдат назначени в социалното предприятие, а на останалите ще се търси трудова заетост, чрез посредническите услуги на изградения по проекта Център за подкрепа.
В социалното предприятие ще работят хора насочени от Центъра за подкрепа и преминали посочените по-горе обучителни курове. Заплащането на положения от тях почасов труд ще става на база остойностените отделни производствени операции от консултанта маркетинг, заедно с консултантите на съответните производсвени направления на база реализирана продукция.
Подготвена оранжерия; назначен консултант агротехнически мероприятия; осъществен цялостен производствен оранжериен цикъл; обучени 10 и назначени на работа минимум 8 хора от целевата група; произведена и реализирана селскостопанска продукция; остойностен почасово и изплатен труд.
Изградено шивашко ателие; назначен консултант моделиер- технолог; осъществен цялостен производствен шивашки цикъл; обучени 15 и назначени на работа минимум 8 хора от целевата група; произведена и реализирана шивашка продукция; остойностен почасово и изплатен труд. СЪЗДАВАНЕ НА „ЦЕНТЪР ЗА ПОДКРЕПА” Предвиждаме ремонт на 3 помещения в „Комплекс за психично здравни грижи в общността” кв. Бряг. Предварително ще са изготвени нужните документи. Ще изработим и проведем тръжна процедура за изпълнител на строително- ремонтни работи. Ще сключим договор със спечелилия търга. След завършването на ремонта ще оборудваме Центъра.
След направения ремонт ще започне развитие и предоставяне на социални услуги- дейности, които подпомагат и разширяват възможностите на лицата от целевата група, да водят самостоятелен начин на живот, чрез реализация на пазара на труда.
В изградения „Център за подкрепа” ще се получават следните социални услуги:
І. Провеждане на индивидуални интервенции:
1. Провеждане на интервю, индивидуална оценка и мотивиране за включване в програмите на „Центъра за подкрепа” на лицата с нарушена трудова заетост от целевата група.
2. Договаряне обема на социалните услуги, които ще ползва конкретния потребител и очакваните от него резултати.
3. Провеждане на индивидуални консултации.
4. Посреднически услуги в сферата на трудовата заетост.
5. Лобизъм пред потенциални работодатели.
ІІ. Специфични обучителни групови програми:
1. Обучения в умения за самозаявяване: мотивационно писмо, автобиографии; попълване на документи; поведение при явяване на интервю; поведение при срещи с работодатели.
2. Обучения за справяне в различни проблемни ситуации, свързани с трудовата дейност: проблеми с точността; проблеми с ежедневното присъствие; проблеми с влизането в определена трудова социална роля; проблеми в отношенията с колеги; проблеми с продължителността на работата на определено работно място; проблеми със съсредоточаване в определена работна задача; проблеми с поставяне на приоритети; проблеми с импулса да се откаже от работната задача, когато нещата не вървят добре; проблеми със съпротивите.
3. Обучения за повишаване информираността на лицата относно техните права и ефективност при контактите им с институции и работодатели, в т.ч. поделенията на НОИ, дирекция „Бюро по труда” и др.
ІІІ. Разработване на механизми и процедури:
1. За помирение и посредничество при конфликти в сферата на трудовата заетост.
2. Процедури за бърза и качествена работа по жалби на клиенти;
ІV. Осъществяване на промоционна и информационна дейност в областта на социалното и здравното осигуряване;
В Центъра за подкрепа предвиждаме да работят следните консултанти – 2 психолози, 2 социални работници, психиатър. Координирането и организацията на работата в Центъра ще се осъществява от консултант методист- специалист в областите на психологията и социалните дейности и с организационен опит. ПРОВЕЖДАНЕ НА СЕМИНАР НА ДОСТАВЧИЦИТЕ НА СОЦИАЛНИ УСЛУГИ, РАБОТОДАТЕЛИ И ТРУДОВИ ПОСРЕДНИЦИ Предвиждаме провеждане на двудневен изнесен семинар. В него ще участват 20 представители на доставчиците на социални услуги, работодатели и трудови посредници и представители на местната власт. Научният консултант ще запознае участниците със същността на социалното предприемачество, законовите разпоредби на които то се базира, ролята му и ползата за лицата от уязвимите групи. Ще бъде представена правителствената политика за насърчаване на заетостта на хора с увреждания. Лектора- психиатър ще запознае работодатели, доставчици на соц. услуги и трудови посредници със същността на психиатричното боледуване; предимствата и рисковете от наемане на работа на човек с психично разстройство. С интерактивни методи той ще работи за смъкване на съпротивите им по назначаване на хора от целевата група. Лектора- социален работник ще акцентира върху значимостта на соц. предприятие; ще разясни Закона за социално подпомагане, в частност ползите от социалното предприемачество и спестените чрез него средства за социални помощи; ще запознае и със Закона за социална интеграция на хора с увреждания и Правилника за прилагането му. Цялостната програма ще бъде изготвена така, че да дава възможност на работодателите да видят ролята, мястото и ползите си от включване в социалната икономика. В хода на изнесеният семинар, ще се създадат формални и неформални отношения между професионалисти от областта на трудовата заетост и специалистите по психично - здравни грижи. Те впоследствие ще бъдат използвани в интерес на хората от целевата група, като възможности за разкриване на нови работни места за тях. ИЗГРАЖДАНЕ НА МРЕЖА ОТ СТРУКТУРИ И ОРГАНИЗАЦИИ ОТ СЕВЕРНА БЪЛГАРИЯ, АНГАЖИРАНИ С ПРОБЛЕМИТЕ ЗА СОЦИАЛНО ВКЛЮЧВАНЕ НА ЛИЦАТА С ПСИХИЧНИ РАЗСТРОЙСТВА. Възнамеряваме да се свържем с известни ни организации и структури от Северна България, работещи в областта на психично- здравните грижи в общността. Имаме партньорски взаимоотношения, създадени по време на реализиране на проекти по програма ФАР в градовете Шумен, Добрич, Ловеч, Плевен и Русе. Допълнителните ни проучвания показаха, че защитени жилища има изградени и в градовете Смядово и Варна. В хода на проекта ще издирим и други организации и структури с посочената целева група, които също ще поканим за участие. Предвиждаме да поканим по двама участника от всяка организация.Ще проведем тридневен семинар като изнесено обучение. Първият ден участниците ще бъдат запознати с идеите, целите и ползите от социалното предприемачество. Ще ги запознаем и с пътищата за изграждане на нашето социално предприятие като иновативна форма на социална услуга и създаване на устойчива практика в сферата на социалната икономика в област Търговище. Ще разясним законовите разпоредби; ще споделим проблемите, пречките, които съпътстваха изграждането му и ползите за целевата ни група. Вторият ден предвиждаме да използваме интерактивни методи и работа в малки групи за практическо отработване на услугата „социално предприятие” според специфичните особености на съответните населени места. Третия ден ще отделим за учредяване на мрежа от структури и организации, ангажирани с проблемите за социално включване на лицата с психични разстройства и обсъждане необходимостта от стратегия за включване на хората с психични разстройства в реалната трудова заетост.
За изграждане на стратегия е необходимо да се поучим от опита на водещи социални предприятия, да се запознаем с политиката на държава от ЕС в тази област. Предвиждаме да проведем обмяна на опит, в който да участват хора от семинара /по един от всеки регион/, както и представители на водещата организация.
След приключване на обмена ще направим кръгла маса за споделяне на придобития опит от участниците и ще положим основите на бъдещата стратегия.
ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ НА „СОЦИАЛНОТО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО” И ПОВИШАВАНЕ ОБЩЕСТВЕНАТА ИНФОРМИРАНОСТ НА ГРАЖДАНСКОТО ОБЩЕСТВО ЗА ВЪЗМОЖНОСТИТЕ НА СОЦИАЛНАТА ИКОНОМИКА. Медийната кампания ще започнем още първия месец с промоция за запознаване на обществеността с целите, дейностите и очакваните резултати на проекта. Регулярно ще има 8 публикации в местните и национални медии, за да отразяваме напредъка на проекта през целия период на реализацията му. Предвиждаме от стартирането на проекта да започнем заснимане на етапите на изграждането на социалното предприятие и монтирането на видео филм. Копия от него ще раздадем на участниците в кръглата маса и ще разпространим сред заинтересованите страни. В началото на проекта предвиждаме издаването на 1000 дипляни. В тях ще дадем кратка информация за същността на проекта и информация на хората от целевата група за възможностите за включване в проектните дейности със съответните координати за връзка. Предвиждаме в 2 телевизионни и 10 радио предавания да информираме обществеността за развитието на проекта, да даваме публична отчетност и да предоставяме знания за възможностите на социалната икономика.
Ще поставим възпоменателна табела, която да информира гражданите за финансиращата организация и изпълнителя на проекта. В края на проекта ще издадем 1000 брошури, в които ще опишем пътя на изграждане на социалното предприятие. Тя ще е средство за популяризиране на социалното предприемачество и социалното предприятие като иновативна форма на социална услуга за реализиране на трудова заетост.
Последния месец ще проведем заключителна конференция, на която ще представим пред обществеността и медиите постигнатите резултати.
|