Дейности:
|
Дейност 1:1.Формиране на екипа за организация и управление на проекта
2.Разработване на общ работен проектен план
- Осигуряване на общинско помещение за нуждите на проекта;
- Провеждане на двудневна работна среща в община Борово за определяне на задълженията на екипа за администриране и управление на проекта; Разработва се подробен план за изпълнение на дейностите по проекта; Обсъжда се и подписва договор за партньорство
Дейност 2: Оборудване на офиса и доставка на материали за обучение Осигуряването на оборудване за местния офис и материали за обученията ще се извърши по правилата на ОП „РЧР”, по изготвена техническа спецификация. След приключване на проекта закупеното оборудване – комплект офис обзавеждане с три работни места ще остане за ползване от водещата организация за нуждите на екипа по предоставяне на социалните услуги „Социален асистент” и „Домашен помощник”. На партньорската организация ще бъде предоставено следното оборудване – преносим компютър, който ще се използва в последващи проектни дейности в община Борово.
Предвижда се доставка на офис-материали за обученията, включващи мултимедия като флипчартът се осигурява от сдружение „Нов избор”; закупуват се още: папки, химикалки и други, необходими за провеждане на обученията.
Дейност 3: Разработване на необходимата документация за успешно и ефективно изпълнение на проекта, за мониторинг и контрол.
Подготовка за промотиране на проекта
Разработват се:
„Правилник за вътрешния ред” с разписана в него система за мониторинг и вътрешен контрол за изпълнение на проекта
-„Процедура за жалби и сигнали”.
-Типов тристранен договор за предоставяне на социални услуги
-„Правила и процедури за своевременното сигнализиране и компетентна намеса в случаи на насилие, дискриминация, неглижиране или унижение”.
-„Правила и процедури за защита на имуществото и финансовите средства на потребителите”.
- „Правила за доставка на услугата”
- Длъжностни характеристики на прекия доставчик на услугите –социални асистенти и домашни помощници.
- ”Правила и процедури за осигуряване здравето на клиентите и на предоставящите услугите ”Социален асистент и „Домашен помощник””
- Процедура за подбор на социалните асистенти и домашните помощници
- Процедура за подбор на потребителите
- „План и програма за обучение и развитие на социалните асистенти и домашни помощници” с акцент върху правата, задълженията, сигурността, методиката, безопасните условия за труд; постигане и развитие на качество на услугата в интерес на потребителя, принципи на грижата в общността и пр. Планът за обучение и развитие на социалните асистенти следва следните стъпки:
- Анализ на нуждите от обучение;
- Разработване на план за обучение;
- Провеждане на обучението – изготвяне на план и времеви график за изпълнение;
- Разработване на програма за развитие на социалните асистенти и домашните помощници.
Разработват се още:
- „Система за подкрепа на социалните асистенти и домашни помощници”;”Процедура за достъп до дома на потребителя”;
- Изготвят се текстовете на листовки и брошури, редактират се и се подготвят за печат;
-Извършва се оценка на риска от лицензирана фирма по трудова медицина, която изготвя програма за превенция на риска и инструкция за безопасни условия на труд. Програмата се включва задължително при обучението на социалните асистенти и домашни помощници.
Дейност 4: Промотиране и популяризиране на проекта 1. Грижата в семейна среда за независимост и достоен живот на хора с увреждания и самотноживеещи хора - дейности „Социален асистент” и „Домашен помощник” не са познати добре в общността. Целите, обхвата и схемата за предоставяне на безвъзмездна помощ по ОП ”РЧР” не са популяризирани на местно ниво.
2. Информационните кампании -5 на брой, запознават обществеността с новите услуги в общината и популяризира инициативите на ЕСФ. Предвижда се издаване на информационни бюлетини/ листовки/- 500 броя. Разпространението ще се осъществява по време на предварително организирани в пенсионерските клубове на селата и в гр. Борово срещи с жителите на общината. Бюлетините съдържат описание инициативите на ЕСФ, стратегически цели на ОП”РЧР”, запознава общността с опита на двете организации и ролята им в проекта и други.В тяхното разпространение се включват всички заинтересовани страни – доброволци, членове на пенсионерски клубове, читалищни дейци и др.
3. Брошурите - 500 броя, запознават общността с начина на определяне на таксите; с информационната система на доставчика; процедурите и правилата при предоставяне на услугите; начин за кандидатстване на услугата; описание на предоставяния комплекс от услуги.
4. В информационната кампания е предвидено участие на всички заинтересовани страни: 9 доброволци – 3 студенти от ВТУ, близки на хора с увреждания, 4 представители на местната общност от групата на равните; 10 представители на пенсионерските клубове; 4 читалищни дейци, 2 учители и 2 представители на бизнеса. Последните имат за задача да привлекат представители на бизнеса за по- ефективно подпомагане на хората, които не се справят сами с трудностите на ежедневието. Планирано е еднодневно обучение за доброволци, насочено към методите на социална работа в общността и комуникацията с потребителите при прожеждане на информационната кампания.
5. Провеждане на начална конференция
-Идентифициране на участниците, съставяне на списък с гостите и официални покани
- Връзка с медиите - изпращане на информация до местни и регионални медии за проекта; 1 телевизионен репортаж
- Запознаване на местната общност, представители на местната власт, структури на държавната власт, институции и заинтересовани лица, професионални общности и други, свързани с проекта - цели, дейности и очаквани резултати;
7. Регулярно се провеждат срещи с обществеността в местните читалища за информиране по текущата работа по проекта – постижения и проблеми.
8. Изгражда се партньорска мрежа и се включват всички заинтересовани страни на местно и централно ниво за постигане на основната цел на проекта чрез включването в нея на представители на държавните институции, работещи с рискови групи, местната общност и бизнес.
9. Провежда се заключителна конференция с представители на кметствата, доброволци, потребители на услугите и доставчици; журналисти.
10. Резултатите от проекта се популяризират в регионалния печат , чрез радиопредавания и проведената заключителна конференция.
11. Всички събития, издания и документи се визуализират.
Дейност 5: Набиране и подбор на кандидатите за социален асистент и домашен помощник Набирането и подборът на социалните асистенти и домашните помощници ще се извършват от комисия по подбора, в която участват представители на ресорния отдел в общината, ръководителят на проекта, координаторът и двама местни експерти.
Екипът по подбор ще работи, спазвайки разработените критерии за подбор като е изключена всякаква възможност за проявена дискриминация и спазен принципа за равенство между половете;
Извършват се следните поддейности:
- Публикуване на обява за назначаване на социални асистенти и домашни помощници;
- Приемане, регистриране и преглед на кандидатурите;
- Провеждане на интервюта;
- Уведомяване на кандидатите.
Дейност 6: Назначаване на социалните асистенти и домашните помощници 1. Сключване на договор с избраните кандидати, неизменна част от който е правилникът за вътрешния ред и длъжностната характеристика за изпълнители на трудов договор. За изпълнителите на граждански договор в самия ддоговор подробно се записват задълженията, времето за предоставяне на услугата, имената на потребителите и хонорара за 1 час; общ брой действително обработени часове. Трудовият договорът на социалния асистент и домашния помощник ще съдържа описание на дължимите от него услуги, честотата и продължителността на предоставянето им, работно място и работно време, месечно възнаграждение, право на годишен отпуск и други. Необходими документи за назначаване :
-свидетелство за съдимост
- копие от трудова книжка
-автобиография
- медицинско за работа
-удостоверение за психично здраве
2. Назначаване и инструктаж;
3. След стартиране на предоставяне на услугата - изготвяне на индивидуален работен план на всеки социален асистент и домашен помощник (работен график).
В индивидуалния работен план на всеки социален асистент и домашен помощник ще се описва подробно работния му график по дни от работната седмица или по месеци, в зависимост от индивидуалната оценка на всеки потребител. В него ще се указва времето на престой на социалния асистент или домашния помощник при всеки потребител, видовете услуги и тяхната продължителност, както и времето за придвижване от един потребител до друг (касае придвижването след първия потребител за деня).
Работните графици ще се изготвят в 2 екз. и ще се подписват от доставчика и социалния асистент или домашния помощник.
4. До 7 дни след стартиране на услугата и социалният асистент/ домашният помощник, заедно с доставчика и потребителя, подписват тристранен договор за предоставяне на услугата.
Дейност 7: Обучение и развитие на социалните асистенти и домашните помощници
7.1. Провеждане на въвеждащо обучение;
7.2. Провеждане на поддържащо обучение
7.3 Супервизия на персонала
По 7.1.: Въвеждащо обучение:
Обучението ще бъде насочено към придобиване, усъвършенстване и разширяване на практическите умения на социалните асистенти и домашните помощници за предоставяне на качествена грижа и подкрепа на хора с увреждания и самотноживеещи възрастни хора. Обучителният процес е ориентиран практически и се основава на добри практики от българския и международния опит.
Въвеждащото обучение ще се проведе след сключване на трудовите договори със социалните асистенти и домашните помощници, преди да започнат работа в дома на потребителите.
Основното обучение ще се проведе в 5 модула:
Модул 1: Общи познания за домашните грижи и услуги. Права и задължения на социалния асистент и домашния помощник.
Модул 2: Права на потребителите на домашни услуги. Оказване на първа помощ и емоционална подкрепа.
Модул 3: Специфика на грижите за хора с увреждания и за самотноживеещи възрастни хора
Модул 4: Методика за предоставяне на услугата „Социален асистент”. Работа по случай. Развиване на професионални умения на социалния асистент – процедури за осигуряване на качество и мониторинг на услугата.
Модул 5: Въведение в процедурите за оказване на услуги с физически контакт. Етични стандарти в работата на социалния асистент и домашния помощник. Здравословни и безопасни условия на труд.
Обучението ще се проведе в рамките на пет дни.
По 7.2.: Ще се проведат две двудневни поддържащи практически обучения на социалните асистенти и домашните помощни. Темите на поддържащото обучение ще се определят от обратната връзка, дадена от социалните асистенти и домашните помощници по време на основното обучение, както и от актуалните потребности на потребителите на услугите. Обучението ще има интерактивен характер и ще включва практически подходи.
Ще бъде изготвена програма за обучението и обучителни материали. Ще бъде издаден наръчник „Помагащата професия на социалния асистент и домашния помощник”
За предоставяне на качествена социална услуга ще бъдат разработени:
- Необходими документи за кандидатстване и предоставяне на услугите;
- Регистър за потребителите;
Супервизия на персонала – всички социални асистенти получават от ръководителя на екипа за управление индивидуална супервизия на всеки 2 месеца; екипът за управление получава групова супервизия от психолога – консултант през 6 месец от стартиране на проекта; през 5 месец от стартиране на проекта социалният консултант извършва една групова супервизия на социалните асистенти и домашните помощници. Констатираните слабости са обект на еднодневно практическо обучение за всички социални асистенти и домашни помощници през 7 месец.
Дейност 8: Подбор на потребителите на услугите и сключване на договори
8.1. Подбор на потребителите на услугите;
8.2. Сключване на договори с потребителите
По 8.1.: Подборът на потребителите на услугите се извършва от комисия, в която са включени членове от водещата и партньорската организация, от заинтересованите страни – доброволци, представител на пенсионерските клубове, читалищен деец, педагог, представител на бизнеса; овластяват се всички заинтересовани страни. Подборът е на базата на постъпили заявления от кандидатите и извършената индивидуална оценка на потребностите на хората с увреждания и/или самотноживеещите възрастни хора от социален работник от дирекция „Социално подпомагане”.
Комисията изготвя списък на потенциалните потребители, като ги категоризира по следните показатели:- видове услуги; - местоживеене на кандидата; - степен на неотложност на включването им в проекта.
При установяване на потенциални клиенти, които са изведени от специализирани институции, същите ще се ползват с предимство при включването им като потребители.
По 8.2.: В съответствие с нормативната уредба, касаеща предоставянето на социални услуги, доставчикът ще сключи тристранни договори с потребителите на услуги, който ще включва:
- името на социалния асистент или домашния помощник, който ще предоставя услугите;
- видовете услуги, които ще се предоставят;
- честота и продължителност на предоставяне на услугите;
- размер на дължимата потребителска такса и срок на внасяне от потребителя;
- общи задължения на социалния асистент (домашния помощник) относно достъп и напускане на дома на потребителя;
- условия за контрол и мониторинг на изпълнението на услугите;
- адрес и телефон за връзка с доставчика на услугите;
- условия за прекратяване на договора с потребителя.
Дейност 9: Изготвяне на индивидуални планове за социални услуги на всеки потребител Индивидуалният план за предоставяне на социалната услуга се разработва въз основа на личния избор и на направените анализ и оценка на индивидуалните потребности на потребителя и включва конкретни дейности. Изготвя се с участието на потребителя (или законен представител) от консултанта на сдружение”Нов избор”, екипа за управление на проекта и един доброволец – експерт . В плана се описват:
- Всички специфични потребности и/или проблеми на клиента, свързани с ежедневния му живот и неговото самообслужване, емоционален и психически комфорт, общуване с близки и други хора от общността;
- Конкретните договорени услуги, които удовлетворяват съответната потребност или проблем;
- Честота на оказване на услугата;
- Име и телефон на социалния асистент или домашния помощник;
- Специфични обстоятелства и факти – заболявания, взаимоотношения с други хора, име на личен лекар и други. Те трябва да се отчитат при оказване на социалните услуги;
- Оценка на рисковете за здравето и безопасността на потребителя.
Индивидуалният план за предоставяне на услугите се подписва от потребителя (или негов законен представител) и доставчика на услугите.
Планът се актуализира на всеки шест месеца, а при промяна на потребностите и желанията на потребителя – и по-често. Актуализираният план се съгласува с потребителя.
Дейност 10: Предоставяне на социалните услуги Въз основа на направената оценка на потребностите, ще се предоставят следните видове услуги:
1. Битови и персонални услуги:
- текущо почистване – включва подреждане на стаята, измиване на пода, изтупване, обиране на прах, измиване на съдове и други;
- основно почистване – измиване на врати и прозорци, санитарен възел, кухненски уреди и други;
- поддържане на лична хигиена – включва помощ при ежедневен тоалет и обличане, помощ при къпане, помощ при ресане, подстригване, боядисване на коса, бръснене или придружаване до местата, където се предоставят тези услуги;
- хранене – включва приготвяне на храна с продукти на потребителя или доставяне на готова храна, подготовка и подпомагане при хранене, сервиране и отсервиране;
- снабдяване с хранителни продукти, хигиенни материали и лекарства, вещи от първа необходимост със средства на потребителя;
- заплащане на комунално-битови разходи: вода, електричество, телефон, данъци и др. (със средства на потребителя);
- палене на печка през зимния период;
- съдействие за извършване на дребни ремонти.
2. Медицински услуги:
- помощ при вземане на лекарства, предписани от лекар;
- проследяване на правилното приемане на лекарства, предписани от лекар;
- мерене на кръвно налягане;
- придружаване до личен лекар или друг лекар-специалист и при извършване на различни медицински манипулации и изследвания;
- помощ при настаняване и изписване в/от болнично заведение;
- грижи в болницата при необходимост.
3. Социални услуги (помощ при общуване и поддържане на социални контакти, развлечения и занимания в дома и извън него):
- четене на ежедневници и художествена литература;
- придружаване извън дома – включва разходка, срещи с приятели, посещение на църква/джамия и други;
- организиране на занимания по интереси – карти, шах, табла, плетене, бродиране и други;
- подпомагане при отглеждане на цветя;
- подкрепа при кризисни ситуации – загуба на близък човек, тежко заболяване и други.
4. Административни услуги
- съдействие при подаване на документи до: дирекция “Социално подпомагане”, районно управление “Социално осигуряване”, община и други административни структури;
- съдействие при изготвяне и представяне на необходимите документи за явяване пред ТЕЛК;
- съдействие за снабдяване с технически помощни средства на хора с увреждания и при тежки заболявания.
Услугите се предоставят при зачитане на личния избор, личното пространство и достойнство на потребителите.
Акцентите при предоставянето на услугата са поощряване самостоятелността на потребителя и насърчаването му при вземане на решения, относно начина му на живот и контролиране на финансовите му средства, както и подпомагане за развиване на силните му страни.
Социалният асистент и домашният помощник ще гарантират поверителност на личните данни в съответствие с националните стандарти и правила.
За ползване на услугите, потребителите заплащат такси, в зависимост от личните си доходи. Таксите ще се събират ежемесечно и ще се отчитат, съгласно установените процедури на ОП „РЧР”. Предоставянето на социалните услуги става в условията на липса на дискриминация и нейната превенция; насърчаване на социалното включване и преодоляване на социалната изолация на всички потребители;включване на доброволци и създаване на заинтересованост на бизнеса от трудния живот на самотноживеещите и с увреждания хора от общността. Прилагат се методи на работа, включени в системи, които гарантират ефикасност и ефективност при постигане на заложените проектни цели.
|