Дейности:
|
Дейност 1: Формиране на екипа за организация и управление на проекта. • Осигуряване на общинско помещение за нуждите на проекта;
• Провеждане на работна среща между партньорите в община Свищов за определяне на задълженията на екипа за администриране и управление на проекта.
• Разработване на общ работен проектен план и система за вътрешен контрол и мониторинг на изпълнение
Дейност 2. Провеждане на встъпителна конференция. Издаване на информационни материали • Идентифициране на участници, изготвяне на списък с гостите и на официални покани
• Връзка с медиите - изпращане на информация до местни, регионални и национални медии за проекта;
• Запознаване на местната общност, представители на местната власт, структури на държавната власт, институции и заинтересовани лица, професионални общности и други с проекта - цели, дейности и очаквани резултати.
• Издадена брошура за проекта. Тя ще достигне до хората от общността със съдействието на местната администрация от общинския център и кметствата
Дейност 3: Оборудване на местния офис. Осигуряването на оборудване за местния офис ще се извърши от община Свищов. Предвижда се доставка на офис- техника, материали, включващи флипчарт, блок за флипчарт, папки, химикалки и други, необходими за дейностите по проекта. Дейност 4:
Подбор на потребителите на услугите
След първоначална информационна кампания, която ще представя услугите СА и ДП в общността, ще започне набирането на заявления от потенциални клиенти на услугата. Заявленията ще бъдат придружени с пакет от документии (изисквани по методиката). След изтичане срока за подаване на документи, същите ще бъдат предадени на Д»СП» за оценка и точкуване. Окончателния подбор на потребителите на услугите ще се извършва от съвместен екип от водещата и партньорската организация и максимално ще бъде съобразен с оценките и препоръките на Д»СП».
Комисията ще изготви списък на одобрените потребители, като ги категоризира по следните показатели:
- видове услуги;
- местоживеене на кандидата;
- степен на неотложност на включването им в проекта.
При установяване на потенциални клиенти, които са изведени от специализирани институции, същите ще се ползват с предимство при включването им като потребители.
Процедурата ще се повтори толкова пъти, колкото е необходимо, тъй като е възможно периодично да постъпват заявления от кандидати за услугата, а също така някои от одобрените потребители да се откажат от ползването на услугата поради обективни причини.
След провеждане на процедурата 40 хора с увреждания и самотно живеещи възрастни хора ще придобият право да ползват социалните услуги „Социален асистент” и „Домашен помощник”.
Дейност 5: Набиране и подбор на кандидатите за заемане на длъжностите социален асистент и домашен помощник Набирането и подборът на социалните асистенти и домашните помощници ще се извършват от комисия по подбора, в която участват представители на ресорния отдел в общината, ръководителят на проекта, проектният асистент и местни експерти.
Екипът по подбор ще работи, спазвайки следната процедура:
• Разработване на критерии за подбор.
• Изготвяне на процедура по подбора.
• Публикуване на обява за набиране на социални асистенти и домашни помощници;
• Приемане, регистриране и преглед на кандидатурите;
• Извършване на подбор;
• Уведомяване на кандидатите. .
Дейност 6: Обучение на СА и ДП.
6.1. Провеждане на въвеждащо обучение;
6.2. Провеждане на поддържащо обучение
По 6.1 : Въвеждащо обучение:
Обучението ще бъде насочено към придобиване и разширяване на практическите умения на социалните асистенти и домашните помощници за предоставяне на качествена грижа и подкрепа на хора с физически увреждания и самотно живеещи възрастни хора. Обучителният процес ще е ориентиран практически и ще се основава на добри практики от българския и международния опит.
Основното обучение ще се проведе в 5 модула:
Модул 1: Общи познания за домашните грижи и услуги. Права и задължения на социалния асистент и домашния помощник.
Модул 2: Права на потребителите на домашни услуги. Оказване на първа помощ и емоционална подкрепа.
Модул 3: Специфика на грижите за хора с увреждания и за самотно живеещи възрастни хора
Модул 4: Методика за предоставяне на услугата „Социален асистент”. Работа по случай. Развиване на професионални умения на социалния асистент – процедури за осигуряване на качество и мониторинг на услугата.
Модул 5: Въведение в процедурите за оказване на услуги с физически контакт. Етични стандарти в работата на социалния асистент и домашния помощник. Здравословни и безопасни условия на труд.
Обучението ще се проведе в рамките на четири дни и ще бъде предназначено за 25 кандидати за заемане на длъжностите СА и ДП.
По 6.2.: Ще се проведат две двудневни поддържащи обучения на социалните асистенти и домашните помощници. Темите на поддържащото обучение ще се определят от обратната връзка, дадена от социалните асистенти и домашните помощници по време на основното обучение, както и от актуалните потребности на потребителите на услугите. Обучението ще има интерактивен характер и ще включва теоретични и практически подходи.
Ще бъде изготвена програма за обучението и обучителни материали.
Обучението ще се проведе в рамките на общо четири дни и ще бъде предназначено за 25 кандидати за заемане на длъжностите СА и ДП.
Дейност 7: Назначаване на социалните асистенти и домашните помощници - Изготвяне на длъжностни характеристики;
- Сключване на договор с избраните кандидати;
- Назначаване и инструктаж;
- Изготвяне на индивидуален работен план на всеки социален асистент и домашен помощник (работен график).
Договорът на социалния асистент и домашния помощник ще съдържа описание на дължимите от него услуги, честотата и продължителността на предоставянето им, условия за наблюдение и контрол на услугите и други.
Индивидуалния работен план ще бъде част от «Дневника на потребителя». В него ще се описва подробно работния график на СА/ДП по дни от работната седмица, в зависимост от индивидуалната оценка на всеки потребител. В него ще се посочва времето на престой на социалния асистент или домашния помощник при всеки потребител, видовете услуги и тяхната продължителност, както и времето за придвижване от един потребител до друг (касае придвижването след първия потребител за деня).
Работните графици ще се подписват от доставчика, СА/ДП и потребителя на услугите.
Общо 20 социалните асистенти и домашни помощници помощници ще бъдат назначени на трудови договори при пълна заетост.
Дейност 8: Изготвяне на индивидуални планове за социални услуги на всеки потребител Индивидуалният план за предоставяне на социалната услуга се разработва въз основа на личния избор и на направените анализ и оценка на индивидуалните потребности на потребителя и включва конкретни дейности. Изготвя се с участието на потребителя (или законен представител). В плана се описват:
•Всички специфични потребности и/или проблеми на клиента, свързани с ежедневния му живот и неговото самообслужване, емоционален и психически комфорт, общуване с близки и други хора от общността;
•Конкретните договорени услуги, които удовлетворяват съответната потребност или проблем;
•Честота на оказване на услугата;
•Име и телефон на социалния асистент или домашния помощник;
•Специфични обстоятелства и факти – заболявания, взаимоотношения с други хора, име на личен лекар и други. Те трябва да се отчитат при оказване на социалните услуги;
•Оценка на рисковете за здравето и безопасността на потребителя.
Индивидуалният план за предоставяне на услугите се подписва от потребителя (или негов законен представител) и доставчика на услугите.
Планът се актуализира на всеки шест месеца, а при промяна на потребностите и желанията на потребителя – и по-често. Актуализираният план също се съгласува с потребителя. Дейност 9: Предоставяне на социалните услуги на потребителите
9.1. Сключване на тристранен договор за предоставяне на услугата – клиент - СА/ДП -доставчик
9.2. Предоставяне на услуги
Въз основа на направената оценка на потребностите, ще се предоставят следните видове услуги:
1.Битови и персонални услуги:
текущо почистване – включва подреждане на стаята, измиване на пода, изтупване, обиране на прах, измиване на съдове и други;
основно почистване – измиване на врати и прозорци, санитарен възел, кухненски уреди и други;
поддържане на лична хигиена – включва помощ при ежедневен тоалет и обличане, помощ при къпане, помощ при ресане, подстригване, боядисване на коса, бръснене или придружаване до местата, където се предоставят тези услуги;
хранене – включва приготвяне на храна с продукти на потребителя или доставяне на готова храна, подготовка и подпомагане при хранене, сервиране и отсервиране;
снабдяване с хранителни продукти, хигиенни материали и лекарства, вещи от първа необходимост със средства на потребителя;
заплащане на комунално-битови разходи: вода, електричество, телефон, данъци и др. (със средства на потребителя);
палене на печка през зимния период;
съдействие за извършване на дребни ремонти.
2.Медицински услуги:
помощ при вземане на лекарства, предписани от лекар;
проследяване на правилното приемане на лекарства, предписани от лекар;
мерене на кръвно налягане;
придружаване до личен лекар или друг лекар-специалист и при извършване на различни медицински манипулации и изследвания;
помощ при настаняване в болнично заведение;
грижи в болницата при необходимост.
3.Социални услуги (помощ при общуване и
поддържане на социални контакти, развлечения и занимания в дома и извън него):
четене на ежедневници и художествена литература;
придружаване извън дома – включва разходка, срещи с приятели, посещение на църква и други;
организиране на занимания по интереси – карти, шах, табла, плетене, бродиране и други;
подпомагане при отглеждане на цветя;
подкрепа при кризисни ситуации – загуба на близък човек, тежко заболяване и други.
4.Административни услуги
съдействие при подаване на документи до: дирекция “Социално подпомагане”, районно управление “Социално осигуряване”, община и други административни структури;
съдействие при изготвяне и представяне на необходимите документи за явяване пред ТЕЛК;
съдействие за снабдяване с технически помощни средства на хора с увреждания и при тежки заболявания.
Услугите се предоставят при зачитане на личния избор, личното пространство и достойнство на потребителите.
Акцентите при предоставянето на услугата са поощряване самостоятелността на потребителя и насърчаването му при вземане на решения, относно начина му на живот и контролиране на финансовите му средства, както и подпомагане за развиване на силните му страни.
За предоставяне на качествена социална услуга ще бъдат разработени:
•Правилник за вътрешния ред;
•Необходими документи за кандидатстване и предоставяне на услугите;
•Правила и процедури за предоставяне на услугите, в съответствие с Националните критерии и стандарти;
•Регистър за потребителите;
•Правила за безопасни и здравословни условия на труд;
Правила за вътрешен контрол и мониторинг.
Социалният асистент и домашният помощник ще гарантират поверителност на личните данни в съответствие с националните стандарти и правила.
За ползване на услугите, потребителите заплащат такси, в зависимост от личните си доходи. Таксите ще се събират ежемесечно и ще се отчитат, съгласно установените процедури на ОП „РЧР”. Дейност 10: Популяризиране на проекта Ще бъде издадена брошура, в която ще се промотират услугите „Социален асистент” и „Домашен помощник”, реда и условията за кандидатстване за длъжност „социален асистент” и „домашен помощник”, както и реда и условията за ползване на услугата от хора с увреждания и възрастни хора. Брошурата ще бъде изготвена от екип от специалисти, на достъпен език за голям брой хора.
Ще бъде разработен и издаден наръчник – джобен формат за социални асистенти и домашни помощници. -500 бр.
Ще бъде издадено ръководство „Моите права като потребител” за потребители на услугите СА и ДП. -500бр.
На всеки три месеца ще се публикува информация в местната и регионалната преса за напредъка по проекта – дейности, брой потребители, социални асистенти, домашни помощници, както и оценка на постигнатите резултати. Дейност 11:
11.1. Консултиране на социалните асистенти и домашните помощници
11.2. Консултиране на потребителите на услугата
По 11.1.: Консултациите са индивидуални и групови, като акцентът се поставя върху методологията на работа. След всяка консултация, съответният експерт, който е отговорен за нейното провеждане, представя в едноседмичен срок отчет.
Социалните асистенти и домашните помощници ще получават консултиране един път месечно по два дни и супервизия веднъж на тримесечие.
При кризисни ситуации ще се осигурява психологическа подкрепа на социалните асистенти и домашните помощници.
По 11.2.: На потребителите на услугите се осигурява социално, психологическо и здравно консултиране и информиране. Хората трябва да бъдат стимулирани като съавтори и собственици на личните си стратегии за развитие, за да възстановяват самоувереността си, за да се чувстват сигурни и защитени в домашната си среда, подкрепяни от специалисти.
Дейност 12: Заключителна конференция Организиране и провеждане на конференция с представители на местната власт, структури на държавната власт, институции, представители на професионалните общности и заинтересовани лица за представяне резултатите от проекта.
|