Дейности:
|
Дейност 1. Сформиране на екип и детайлно планиране на дейностите по проекта Сключване на договори с членовете на екипа за работа по проекта;
Провеждане на конкурс за избор на Социален консултант и организатор на услугата „Домашен помощник” 1 лице на пълно работно време.
Разработване на правила и процедури в защита на правата и интересите на потребителите;
Разработване и включване в Правилника за вътрешния ред на доставчика – Община Разлог правила и процедури за предоставяне на услугата, основаващи се на практиката и съответстващи на действащото законодателство;
Разработване на правила и процедури за осигуряване на здравето и безопасността на домашните помощници, които включват: оценка на риска за здравето и безопасността, която обхваща работните процеси и други странични фактори; планирани подходящи мерки за предотвратяване на риска в съответствие с направената оценка; описание на необходимата организация за осъществяване на наблюдение и контрол по изпълнението на планираните мерки; процедурите за докладване и проучване на злополуки, опасност от предаване на инфекциозни болести (при заболяване на потребител или домашен помощник) и заплахи от насилие към домашен помощник; план и програма за обучения на домашните помощници по темата;
Разработване на система за подкрепа на домошните помощници, както и ясни критерии и процедури за оценка на техния труд;
Разработване на длъжностни характеристики на целия екип за работа по проекта;
Разработване на длъжностни характеристики на домашните помощници;
Дейност 2. Оповестяване на проекта и провеждане на информационна кампания за същността на услугата. Създаване на обща визия на проекта; Подготовка и публикуване на информация за същността на проекта в медиите и на сайта на общината.
Разработване, отпечатване и разпространяване на листовка за същността на услугата Домашен помощник”, предоставяна в рамките на проекта, финансиран от ОП „РЧР” организацията-доставчик; информация за процеса на предоставяне на услугата; описание на правата и задълженията на домашните помощници и на потребителя; размер на потребителската такса; описание на процедурите за подаване на жалби и обратна връзка.
Разработване и отпечатване на брошура/дипляна, която съдържа информация за ОП „РЧР” организацията-доставчик; информация за процеса на предоставяне на услугата; описание на правата и задълженията на домашните помощници и на потребителя; размер на потребителската такса; описание на процедурите за подаване на жалби и обратна връзка, моменти от реализацията на проекта.
Организация и провеждане на кампании за популяризиране на проекта по населените места в общината със съдействието на кметовете на населените места и пенсионерските клубове.
Подготовка, печат и разпространение на информационни материали;
Изработка и разпространение на рекламни материали;
Организация и провеждане на информационни събития /информационни дни, семинари, обучения/;
Провеждане на анкети и проучвания по проекта;
Разработване и включване в електронната страница на доставчика – общината на информация и данни за същността на проекта с цел осигуряване на публичност;
Оповестяване на електронния адрес на общината, като място където могат да бъдат открити всички данни за същността и изпълнението на проекта;
Организация и поддръжка на базата данни. Тя ще съдържа полезна информация, включително: публикации по проекта; новини; информационни материали за: проведените обучения, семинари, отговори на най-често задавани въпроси от потребителите, етапите на изпълнение на проекта, списък с координати на лицата, отговорни за управление на проекта за контакт и др.
Изготвяне и разпространение на плакати с цел реклама на проекта;
Поставяне на табели, описващи проекта на фасадата на Общинска администрация Разлог и на фасадата на помещението, определено за офис на проекта;
Дейност 3. Ремонт на помещение и организиране на специализиран офис и приемна на проекта Подготовка на техническите задания за избор на външни изпълнители, които да реализират конкретни дейности по ремонта и оборудването на помещението, определено за специализиран офис и приемна на проекта;
Сключване на договор с външния изпълнител на ремонтните дейности;
Изпълнение на ремонтните дейности;
Подписване на Акт 19 за извършените ремонтни дейности;
Организиране на специализирания офис /приемна по проекта/: оборудване на помещението с бюра, маси, столове, компютърна конфигурация, мултифункционални устройства, канцеларски материали и др.
Дейност 4. Индивидуално договаряне и планиране на социалната услуга „Домашен помощник” Набиране на заявления за ползване на услугата „Домашен помощник” от кандидатите или от техни законни представители /подадени до Кмета на общината/; Извършване на оценка на потребностите от социални услуги от социален работник на Дирекция ”Социално подпомагане” въз основа на подадените заявления от кандидатите за потребители, приложените документи и по методика, разработена за целите на конкретния проект. Дейността се извършва с участието на кандидата; Оценка на потребностите от социални услуги – кратка история на лицето и описание на: общо физическо и психическо състояние; образователно ниво/степен; способност за справяне с ежедневни дейности и домашни задачи; социална активност и интереси; взаимоотношения със семейството; други социални контакти; битови условия на живот; изисквания за медикаментозно лечение и диети; други потребности, свързани със специфични състояния; безопасност и рискове. Резултатите от оценката на потребностите се отразяват в доклад-предложение за подходящите услуги; Запознаване на всеки кандидат за потребител с методите и условията за предоставяне на социалната услуга и с екипа, администриращ услугата /ръководител, координатор, счетоводител и социален консултант/; Дейност 5. Подбор на кандидати за длъжността „Домашен помощник” и сключване на договори Подаване на заявление до Дирекция „Бюро по труда” за набиране на безработни лица за домашни помощници;
Публикуване на обява във вестник „Струма” за набиране на работещи или учащи кандидати за домашни помощници;
Кандидатите за домашен помощник подават пред доставчика следните документи: заявление за постъпване на работа; копие от документ за самоличност и оригинал за справка; автобиография; свидетелство за съдимост; медицинско свидетелство за работа; копие от диплома за завършено образование и оригинал за справка; копие на трудовата книжка;
Извършване на първичен подбор по документи и интервю на кандидатите с работодателя за установяване на мотивацията и нагласите на кандидата за работа с уязвими групи хора. Подборът на домашни помощници се извършва съгласно разпоредбите на българското трудово и антидискриминационно законодателство; Подписване на трудов или граждански договор /в зависимост от вида заетост – на пълен или непълен работен ден/, изготвен по реда и условията на Кодекса на труда /КТ/ или Закона за задълженията и договорите /ЗЗД/. Всеки домашен помощник се запознава с длъжностната си характеристика, получава копие от Правилника за вътрешния ред и подписва декларация за спазване на поверителността на личната информация на потребителя. Към договора се прилага график за извършваните услуги; Изготвяне на индивидуален работен план на домашния помощник с описани услуги за всеки от потребителите, за които се грижи, тяхната продължителност; място на извършване и времето, необходимо за придвижване от един потребител до друг потребител. Индивидуалният план се базира на сключения договор, длъжностната характеристика на домашния помощник и индивидуалните планове на обслужваните потребители.
Дейност 6. Обучения на домашни помощници за предоставяне на качествени услуги Провеждане на поетапни въвеждащи обучения на всички новоназначени домашни помощници, преди да започнат работа в дома на потребителя, които траят минимум 3 дни и задължително включват: общи познания за домашните грижи и за необходимите на домашния помощник умения; основни задължения; специфика на грижите за стари хора; методика за предоставяне на социалната услуга „Домашен помощник” /специално разработена от доставчика за целите на проекта/; етични стандарти в работата на домашния помощник; здравословни и безопасни условия на труд, включително въвеждане в процедурите за оказване на услуги с физически контакт; процедури за осигуряване на качество на услугата и за мониторинг.
Обучението ще се извърши под формата на комбинация от следните форми: теоретично групово обучени, проведено от специализирана организация с опит в обучения в сферата на социалните дейности/услуги; съвместна работа с опитни социални работници и санитари от ОП „Домашен социален патронаж”, както и индивидуални занимания с подходящи наръчници и помагала, които ще бъдат раздадени на всеки обучаващ се за домашен помощник. Предвиждат се периодични две еднодневни поддържащи обучения в хода на проекта за две групи.
Обучението задължително включва следните теми:
- спазване на основните принципи на грижата в общността, свързани с насърчаване на независимостта на потребителя, зачитане на неговото достойнство и правото му на лично пространство;
- поверителност на личните данни и информация;
- антидискриминационни практики, включително зачитане на различията;
- недопускане и ранно сигнализиране на опасност от различни форми на злоупотреба или експлоатация на потребителите;
- действия и поведение при предоставяне на услуги, изискващи физически допир;
- действия и поведение при боравене с пари и имущество на потребителя;
- злоупотреба с алкохол, цигари и други вредни за здравето вещества по време на работа;
- действия и поведение при отказ от получаване на подаръци и завещания;
Идентифициране на потребността от поддържащо обучение на домашните помощници след 6 месеца от началото на проекта.
Обучението по здравословни и безопасни условия на труд задължително включва следните теми:
- оценка на рисковете;
- избор на подходящо облекло и обувки, използване на лични предпазни средства;
- оказване на първа помощ и начин на действие при спешни случаи;
- оказване на помощ при приемането на лекарства, правила и граници на отговорност;
- основни правила за поддържане на лична хигиена и контролиране опасностите от заразяване;
- действия и поведение при случаи на насилие и предизвикателно поведение;
- основни изисквания към подготовката и съхраняването на храна съобразно изискванията на Закона за здравето и нормативните актове по прилагането му;
- опасности, произтичащи от битовите условия на живот на потребителя;
- поведение спрямо домашни любимци;
- правила и процедури за достъп до дома на потребителя;
- правила за водене на документация относно инцидентите, случили с домашни помощници или потребители.
Осигуряване на консултиране и психологическа подкрепа на домашните помощници в кризисни ситуации .
Дейност 7. Предоставяне на услугата „Домашен помощник” в общността Сключване на писмен договор с потребителя в 7-дневен срок от началото на предоставяне на услугата. Договорът съдържа информация за организацията – доставчик, домашния помощник, срока на действие на договора, видовете дейности и параметрите им, правата и задълженията на страните, дължимата такса от страна на потребителя, процедурите за администриране и осигуряване на качество на услугата, условията за прекратяване на договора и др.
Направа на оценка на риска с участието на потребителя /или негов законен представител/ преди да започне предоставянето на услугата. Оценката се актуализира най-малко веднъж годишно;
Изготвяне на индивидуални планове за предоставяне на услугата за всеки потребител в съответствие с чл.40г, ал.2 от ППЗСП, въз основа на направената оценка на потребностите и основан на сключения договор. Индивидуалният план се разработва с участието на потребителя /или негов законен представител/. Съобразява се със специфичните потребности и изесквания на потребителя, със стила на живот и изразените предпочитания. Планът се изготвя на достъпен за потребителя език в два еднообразни екземпляра, които се подписват от него или от негов законен представител и от доставчика.
Оценка на изпълнението на индивидуалния план след първите 6 месеца и при промяна на потребностите от социални услуги – актуализация на индивидуалния план; Управление на основните рискове за потребителя съгласно нарочно разработени правила от страна доставчика – общината; Организация на основните дейности на услугата „Домашен помощник”: текущо почистване /подреждане на стаята; измиване на пода; изтупване; обиране на прах; измиване на съдове и др./; поддържане на лична хигиена /помощ при ежедневен тоалет; помощ при къпане; помощ при ресане, подстригване, боядисване на коса, бръснене; придлужаване до места, където се предоставят тези услуги/; хранене /приготвяне на храна с продукти на потребителя; доставяне на храна; подготовка и подпомагане при хранене, сервиране и отсервиране/; закупуване на хранителни продукти, материали, лекарства и вещи от първа необходимост /със средства на потребителя/; дребни ремонти в дома и/или съдействие при извършването им; заплащане или помощ при заплащането на комунално-битови разходи /вода, електричество, телефон, данъци и др./ със средства на потребителя; при заявена потребност от други специфични битови или сезонни услуги е допустимо домашният помощник да предоставя такива /с негово съгласие и по преценка на доставчика/; Разработване на ясно и достъпна процедура за разглеждане на жалби от страна на потребителя, неговия законен представител и близки, посочваща сроковете, стъпките за тяхното проучване и планиране на конкретни действия;
Дейност 8. Оценка на риска и работа по намаляване на рисковете за потребителите Разработване на правила за своевременно информиране и предприемане на действия при възникване на нови рискове;
Оценка на потенциалните опасности за потребителя, възникващи в процеса на предоставяне на услугата. В оценката задължително се включва анализ на следните рискове:
при взимане на лекарства; при оказване на физическа подкрепа; от битовите условия на живот на потребителя; от ограничаване на самостоятелността и независимостта на потребителя; от изолация от семейството и общността; от злополуки; от заболявания; от неблагоприятни отношения в семейство.
Разработване на план за намаляване на рисковете, който е част от индивидуалния план на потребителя за ползване на услугата “Домашен помощник”.
Поддържане на редовен контакт с организации и лица, които :
• реагират в спешни ситуации (бърза помощ, болници, полиция, и др.);
• имат отговорности за здравето на потребителя (лекар, попечител, роднини, и др.);
имат компетенции в областта на социалните дейности в общността (дирекции „Социално подпомагане”, общинска администрация, доставчици на социални услуги).
Дейност 9. Осъществяване на процедури за обратна връзка, вътрешна оценка и мониторинг Провеждане на информационни кампании в общността, които представят дейността по проекта и активно подържат връзките с други правителствени и неправителствени организации и институции; Посредничество между потребителите и останалата част на общността - граждани, доброволци, неправителствени организации, социални служби, пр., с цел подобряване социалното включване на потребителите; Насърчаване и улесняване включването на потребителите в социални и културни събития в общността и подкрепа на инициативите им.
Осигуряване получаването на обратна връзка за степента на удовлетвореност на потребителите.
Редовно наблюдение на работата на домашните помощници и оценка на нейното качество; Посещения на потребителя веднъж месечно от доставчика, за да мониторира на място предоставянето на услугата. Резултатите от проведените срещи и предприетите действия се документират; Оценка на работата на домашните помощници и техните потребности от обучение веднъж на 6 месеца. Копие от тази оценка се съхранява в трудовото досие на домашния помощник.
|