Дейности:
|
Дейност 1.1. – Консултиране относно ключови въпроси в работата на Одитния орган Дейността предвижда осигуряване на специализирана консултантска помощ по ключови въпроси в областта на одитиране на средствата от СКФ и по възникнали проблеми в работата на Одитния орган. Предвид факта, че институциите в България не разполагат със значителен опит в одитирането на средства от Структурните фондове и Кохезионния фонд, е необходимо да бъдат използвани външни експерти с необходимите квалификации и опит, които да подпомогнат ИА ОСЕС за подобряване методологията и организацията й при изпълнението на одитни ангажименти по СКФ.
Външните експерти ще бъдат канени при идентифициране на конкретни потребности на Одитния орган във връзка с функциите му по Структурните фондове и Кохезионния фонд. Външните експерти ще предоставят на служителите на Одитния орган методологически наставления и прилагането на добри практики, ще осигурят консултации при изпълнението на конкретни одитни ангажименти и ще предоставят становища, доклади и анализи по конкретни документи на Одитния орган.
Съгласно изискванията на европейската нормативна база Одитният орган е необходимо да извърши оценка на съответствието на своите системи за управление и контрол, които се явяват неразделна част от описанието на системите за управление и контрол на оперативните програми по Структурните фондове и Кохезионния фонд. Предвид спецификата на тази дейност и необходимостта от осигуряване на допълнителна увереност относно качеството на извършената самооценка, ще бъдат поканени експерти от Одитен орган на страна-членка на ЕС с опит в областта със задачата да предоставят консултации и да дадат становище по изготвяне на самооценката.
Дейност 1.2. – Участие в работни посещения с цел обмяна на опит, работни срещи, комитети, специализирани обучения и семинари за служителите на Одитния орган Дейността е насочена към укрепване на административния капацитет на Одитния орган и повишаване на компетенциите на неговите служители посредством придобиване на международно признати одитни сертификати, участия в обучения, семинари, посещения за обмяна на опит, работни срещи и др.
Придобиването на международно признати одитни сертификати допринася за подобряване качеството и ефективността на извършваните одитни ангажименти и е насърчавано от Европейската комисия. В тази връзка се предвижда служители на Одитния орган да се явят на изпити за придобиване на такъв тип сертификати. Изпитите се провеждат на регулярна база в страната, като се предвижда да се финансират таксите за явяване.
Дейността предвижда също така участия в специализирани обучения, организирани от обучителни институции в страната и чужбина, по теми, свързани с дейността на Одитния орган, като:
• одитна методология и добри практики,
• международни одитни стандарти,
• одит на информационни системи,
• анализ и управление на риска,
• управление и контрол на средства от Структурните фондове и Кохезионния фонд,
• превенция, установяване и докладване на нередности и измами,
• системи за финансово управление и контрол,
• обучение за използване на одитен софтуер
• и др. теми, свързани с одитната дейност
В допълнение, ще се организират и провеждат специализирани семинари в страната с цел повишаване на административния капацитет и компетенциите на служителите на структурата бенефициент.
Поради спецификата на дейностите на ОО, един от най-ефективните начини за запознаване с най-новите и най-добрите практики в сферата на одита е участието в обмени на опит със Одитни органи на други страни членки. Дейността предвижда финансирането на всички разходи свързани с осъществяването на подобни учебни посещения.
Освен това в изпълнение на важни контролни функции на ОО по СКФ, се предвижда участие в работни и координационни срещи и мониторингови комитети за подобряване контрола на разходването на средствата от СКФ.
Дейност 2.1. – Извършване на одитни ангажименти по СКФ За изпълнение на своите ангажименти по издаване на становище и доклад за оценка на съответствието на системите за управление и контрол по програмите за транс-гранично сътрудничество съгласно чл. 116 от Регламент 718/2007, ОО се нуждае от външни експерти в областта на одита и оценката за съответствие на транс-гранични програми, предвид спецификата на ангажимента и липсата на опит на ОО в областта. Дейността предвижда осигуряване на външни одитори с необходимите квалификация и опит, които ще се използват от ОО при оценката за съответствие на системите за управление и контрол по програмите за транс-гранично сътрудничество България – Сърбия, България – Турция, България – бивша югославска република Македония.
Другата основна функция на Одитния орган, извършването на одити на операциите, е свързано с провеждането на проверки на място с цел осигуряване на разумна увереност, че проектите се изпълняват в съответствие с приложимото европейско и национално законодателство, декларираните разходи са реално извършени и активите и услугите са действително получени от бенефициентите. Настоящата дейност предвижда финансирането на разходи, необходими за провеждането от ОО на проверки на бенефициенти по седемте оперативни програми и програмите за транс-гранично сътрудничество. В допълнение е наложително да бъдат проведени съвместни одити и да се осъществява мониторинг върху дейността на турски, сръбски и македонски одитори, участващи в групите на одиторите, извършващи проверки по трансграничните програми.
Поради спецификата на част от одитната дейност, е наложително използването на външна експертна помощ за подпомагане ИА ОСЕС. Дейността предвижда да бъдат финансирани разходите за осигуряване на експертизи, лабораторни анализи и оценки във връзка с извършване на проверки на място. Последните ще се предоставят от квалифицирани независими експерти - вещи лица, независими оценители и др.
Дейност 2.2. – Ресурсна обезпеченост за подпомагане на извършването на одитни ангажименти по СКФ от ОО. За да изпълняват ефективно своите задължения по СКФ, свързани с провеждане на одити и проверки на място, служителите на ИА ОСЕС следва да разполагат с необходимото техническо оборудване и специализиран софтуер. Дейността предвижда осигуряването и поддържане на необходимото техническо оборудване и специализиран софтуер във връзка с изпълнение на одитните ангажименти по секторните оперативни програми, трансграничните и транснационалните оперативни програми.
Предвижда се да бъде закупено следното оборудване във връзка с извършването на проверки на място на крайни бенефиценти:. електронни устройства за позициониране (GPS) – 5 бр., електронни рулетки – 5 бр., цифрови фотоапарати – 3 бр. Оборудването ще се използва за определяне на пространственото местоположение на проверяваните обекти, измерване на площи, разстояния и размери, фотографиране на състоянието на обектите и прилаганите мерки за публичност и информираност (билбордове, възпоменателни табели) и т.н. Резултатите от извършваните измервания с горепосоченото оборудване (снимки и измервания) се документират и съхраняват в одитните досиета от извършените проверки и служат като одитни доказателства за извършените проверки.
Във връзка с изпълнението на функциите на ОО по СКФ се предвижда да бъдат закупени също така 10 бр. преносими компютри и одитни софтуери в 2 одитни области. Първата област за която е необходим специализиран софтуер е за управление и изпълнение на одитна дейност. Необходимо е да се обслужват всички бизнес процеси във връзка с одитната дейност, от планиране на одитните ангажименти, създаване на електронни одитни книжа и електронни одитни досиета, изготвяне на констатации и препоръки до отчитане и проследяване на изпълнение на препоръките. При необходимост закупеният софтуер ще бъде адаптиран съобразно нуждите и одитната методология прилагана от Одитния орган. Втората област за която е необходим софтуер е за обработка и анализ на информационни масиви и има за цел да повиши ефективността на работата на Одитния орган при обработване на данни и одиторски извадки, при оценка на риска на проекти по оперативните програми с цел изготвяне на извадки за нуждите на одитната дейност.
Оборудването и специализирания софтуер ще бъдат използвани минимум 3 години от тяхното закупуване в съответствие със законовите изисквания за амортизация на активите.
Разходи за специализирана литература Разходи за информираност и публичност Разходи за преводачески услуги
|