Дейности:
|
1. Организация и управление на проекта В рамките на тази дейност ще бъде сформиран екип на проекта. В него ще бъдат включени два подекипа – екип за организация и управление и екип за изпълнение на преките дейности. Ще бъде създадена организация на работа и разпределение на задълженията, които да гарантират доброто управление. Ще бъдат определени регулярни екипни сбирки и механизъм за комуникация в екипа. 2. Техническо обновяване на офиса за управление на проекта Ще бъдат закупени три компютърни конфигурации, които да бъдат използвани от екипа на проекта за осъществяване на дейностите по проекта. Те ще обслужват както управлението на проекта, така и консултациите и супервизии по скайп. 3. Наблюдение и вътрешна оценка на изпълнението на проекта 3.1 Екипни сбирки на обучителите и консултантите
3.2 Изработване и събиране на обратни връзки от участниците в проекта
3.3 Провеждане на семинар за вътрешна оценка
За да може да бъде оценен ефектът от проекта и за целите на вътрешния мониторинг и оценка се предвижда събиране на обратна връзка на няколко нива. От целевите групи, от заинтересованите страни и от самия екип на проекта. За това ще бъдат разработени разнообразни форми за обратна връзка, които ще бъдат попълвани и събирани от четвъртия месец на проекта. Те ще бъдат анализирани и обобщавани на всеки три месеца, след което ще се дават препоръки за управление на проекта. В предпоследният месец от проекта ще бъде проведен вътрешен семинар за оценка на изпълнението на проекта. 4. Обучение на деца (12-20 г) от домовете за деца в социални умения Децата, на които предстои напускане на институциите нямат изградени социални умения поради спецификата на живота в домовете. Те се оказват неподготвени за социалния живот и това носи риск от социално изключване и злоупотреба с тях. За преодоляване на тази празнота се предвижда провеждане на двудневно 5- модулно обучение за юношите, на които предстои напускане на институция- от 12 до 20 год, от 3 дома в София област и Област Враца. Планирано е обучението да се провежда на територията на Учебен център, ФАА, като групите ще се състоят от 15 – 20 деца. Транспортът ще се осигурява от ДД, юношите ще се придружават от възпитател. Включени са следните модули: професионална реализация: професионално ориентиране и избор, търсене на работа, Образование и обучение , Социално включване: управление на време и средства, търсене на жилище, съвместно съжителство и разпределяне на пространство, сексуална култура, общуване между половете, Общуване и социални контакти: социални роли, изразяване на мнения, избор, решаване на конфликти, изграждане на умения за рефлексия и себерефлексия, активно слушане, Превенция на трафик и насилие: разпознаване на рискови ситуации, механизми за защита, институционална мрежа за подкрепа в рискови ситуации. 5. Индивидуални онлайн консултации по скайп за юношите от конкретните институции Чрез изграждане на връзка на близост, доверие и приемане се дава възможност за професионална подкрепа за справянето на юношите с кризата на възрастта. Тъй като това е период на планиране и отделяне от институцията, свързана с резки промени, проблемите в реалността и бъдещето могат да провокират страх и усещане за несправяне и провал. В такъв етап интензивността на преживяванията и отношенията прави промяната трудна, ако няма поддържаща среда и подкрепа. Анализирането, споделянето и преосмислянето на проблемите и отношенията е ключ към създаване на условия за справяне с много от проблемите на юношите. Индивидуалните онлайн консултации по скайп ще се провеждат с обучителите, които участват в тренинга в предварително договорени дни и часове. Консултирането по скайп ще се провежда по време на обученията, но ще има възможност да продължи и след приключването им. Юношите ще ползват отделено място и компютър в домовете, където има условия за конфиденциалност. 6. Обучение за повишаване на професионалните умения на персонала на ДДЛРГ Стратегическите документи и конкретните програми за преструктуриране на институциите поставят нови изисквания към персонала на Домовете на деца. Необходими са по-широк и специализиран кръг умения за работа с деца – индивидуално и в група. С цел развитие на капацитета на персонала в настоящото проектно предложение се предвижда тримодулно обучение от 20 обучителни часа за общо 24 представители на трите Дома за деца. Програмата включва следните модули: Юношество – психологически особености и кризи, Общуване и решаване на конфликти, Мултидисциплинарна работа по случай 7. Супервизия за персонала на ДДЛРГ
7.1 Индивидуална супервизия по скайп
7.2 Групова супервизия
Във връзка с изискванията и предписанията от ДАЗД на домовете според Наредбата за критериите и стандарти за социални услуги за деца (Приложение 1 към чл.17, стандарт 10) всеки един от възпитателите е необходимо да получава системна професионална подкрепа. Супервизията, като част от тази подкрепа повишава ефективността на работата в институциите и дава възможност на екипа да надгражда знанията и уменията си за работа по случай. По време на проекта всеки един член от екипа на дома ще има възможност да използва регулярни, предварително договорени групови и индивидуални супервизии. Предвиждат се общо 84 индивидуални супервизии, които ще се осъществяват онлайн по скайп и 42 групови супервизии (за всеки екип поотделно), които ще бъдат осъществявани в Учебен център на Фондация «Асоциация Анимус». 8. Програма за социално-психологическа помощ на родители (близки), осиновители и приемни родители на деца Поради липса на достатъчно добри алтернативни услуги в София област, ОЗД нямат възможност да насочват за надграждаща консултативна работа със семействата, близките, осиновителите и приемните родители на деца. Тази дейност ще даде възможност за психологическа помощ и подкрепа и допълва работата на социалните работници от ОЗД в подпомагането на родителите, осиновители, приемни родители за справяне с психологическите проблеми при реинтеграция – преодоляване на отдалечаването, адаптиране и приемане на детето в семейството, такова каквото е в момента, страховете за справяне с поведенческите проблеми, ако има такива, проблеми с доверието и привързаността, притеснения за финансовото бъдеще и осъзнаване на промяната. В рамките на тези консултации, родителите, близките, осиновителите и приемните родители ще имат възможност да поставят и обсъждат въпроси свързани с особеностите на конкретното дете и неговите потребности. Консултирането ще бъде фокусирано върху родителски умения за отглеждане и възпитание на децата, за преодоляване на кризи в семейството, когато става дума за
риск от институционализация. В рамките на проекта се предвижда да се обезпечи финансово пътуването до София на включените в Програмата родителите, осиновители и приемни семейства. Предвиждат се общо 140 консултации в рамките на проекта да бъдат обезпечени с транспорт и още толкова могат да бъдат предоставени при заявено желание от родителите, осиновителите и приемните семейства. 9. Огласяване на проекта и дейностите, които осъществява
10.1 Провеждане на две пресконференции
10.2 Издаване на информационна дипляна
10.3 Производство на фланелки за децата с името на проекта и мото изработено от децата
Във връзка с необходимостта за добро информиране и огласяване на проекта според насоките за осъществяване на мерки за информиране и публичност на бенефициентите на Оперативната програма «Развитие на човешките ресурси» 2007 – 2013 г, екипът на проекта предвижда три типа дейности.
Ще бъдат проведени две пресконференции едната в началото на проекта, а другата в края на проекта. По време на първата ще бъде представен проекта и предвидените дейности, а по време на втората, ще бъдат представени резултатите от проекта. На пресконференциите ще бъдат поканени представители на партниращите институциите. Ще бъде издадена дипляна, която представя проекта и дейностите в него. Тя ще бъде разпространена чрез ОЗД , които са ангажирани н проекта. Предвижда се и производството на фланелки с името на проекта и с мото изработено от юношите по време на обученията.
Предвидени са фланелки за всички деца от трите институции, дори и за по-малките, които не са включени в проекта.
|