Дейности:
|
Дейност 1: Управление на проекта Дейността е разделена на две поддейности:
Поддейност 1.1. Администриране
Поддейност 1.2. Подготовка и провеждане на обществени поръчки за избор на изпълнители
С оглед на успешното изпълнение на целите на проекта е необходимо:
• Утвърждаване на правила за работа и мониторинг от страна на проектния ръководител;
• Изготвяне на подробен план за отчетност и контрол;
• Изготвяне на необходимия документоборот, свързан с изпълнението на проекта, в това число 3 пакета тръжни досиета за провеждане на процедури по ЗОП, протоколи, технически отчети, формуляри и форми и др.;
• Провеждане на процедури за избор на изпълнители;
• Управление на отношенията с изпълнителите по проведените процедури и създаване на механизъм за мониторинг и контрол, с цел проследяване на изпълнението на дейностите по заложените график и бюджет;
• Проследяване изпълнението на заложените индикатори;
• Изготвяне и съхраняване на проектно досие.
Дейност 2: Изготвяне на Оценка на изпълнявания Общински план за развитие 2007-2013 г., с оглед разработване на новото издание на документа за следващия програмен период 2014-2020 г. Изготвяне на оценка на ОПР 2007-2013 г., която ще включва:
• ●Оценка на динамиката на изпълнение на ОПР въз основа на регламентираните индикатори;
• ●Оценка на постигнатите резултати от изпълнението на ОПР и програмата;
• ●Оценка на степента на постигане на целите;
• ●Оценка на използваните финансови ресурси и процедурите по управление и наблюдение;
• ●Изводи и препоръки за разработване на ОПР 2014-2020 г.
Дейност 3: Разработване и въвеждане на Система от правила и методики за мониторинг, контрол и последваща оценка на конкретни политики на общинска администрация Плевен Дейността включва разработването на Система за мониторинг, контрол и последваща оценка, която ще бъде интегрирана в оперативната дейност на общинската администрация и инкорпорирана във всички документи за стратегическо планиране. Системата ще бъде разработена под формата на правила и методики, които ще включват:
• Система от индикатори за наблюдение.
• Дефиниране на административна структура за наблюдение, контрол и оценка.
• Процедури за наблюдение, контрол и оценка
Дейност 4: Разработване на пакет от 4, свързани в субординация, документа: Общински план за развитие за периода 2014 – 2020 г.; Стратегия за развитие на образованието на Община Плевен за периода 2014 – 2020 г.; Концепция за пространствено развитие на Основната дейност включва следните поддейности:
Поддейност 4.1. Разработване на Общински план за развитие за периода 2014 – 2020 г.;
Поддейност 4.2. Разработване на Стратегия за развитие на образованието на Община Плевен за периода 2014 – 2020 г.;
Поддейност 4.3. Разработвена Концепция за пространствено развитие на Община Плевен за периода 2014 – 2025 г.;
Поддейност 4.4. Разработване на Програма за развитие на земеделието в Община Плевен за периода 2014 – 2020 г.
При разработването на План за развитие на община Плевен 2014-2020 г. ще се следва структурно съдържание на стратегическия документ, заложено в Методическите насоки за разработване на НСРР, РПР, ОСР, ОПР на МРРБ от 2011 г., което включва:
1.Анализ на икономическото и социалното развитие на общината;
Разработването на Анализ на икономическото и социалното развитие на общината във връзка с подготовката на Общински план за развитие на община Плевен за периода 2014-2020 г., ще обхване 24-те населени места на общината без град Плевен. (Община Плевен има 25 населени места с общо население към 01.02.2011 г. - 131 152 жители).
Община Плевен изпълнява проект за разработване на Интегриран план за градско възстановяване и развитие на гр. Плевен, в рамките на който е изготвен целеви и проблемен анализ и SWOT анализ за територията на град Плевен. Тези анализи ще бъдат използвани за целите на настоящия проект за допълване на аналитичната част на ОПР 2014-2020 г.
Следва външният изпълнител, на който ще бъде възложено изпълнението на тази дейност, подробно да се запознае с изготвените в рамките на ИПГВР – гр. Плевен анализи, които ще му бъдат предоставени от общината и да ги използва при разработването на Общинския план за развитие.
2.Целите и приоритетите за развитие на общината за периода 2014-2020 г.;
3.Индикативна финансова таблица, обобщаваща необходимите ресурси за реализация на Плана;
4.Индикаторите за наблюдението и оценката на Плана;
5.Необходимите действия по наблюдението, оценката и актуализацията на Плана;
6.Описание на необходимите действия за прилагане принципа на партньорство и осигуряване на информация и публичност;
7.Програма за реализация на Общинския план за развитие, с която се конкретизират проектите за неговото изпълнение, съответните финансови ресурси и звената за изпълнение на проектите;
Предварителната оценка на въздействие на ОПР ще бъде реализирана от община Плевен със собствен ресурс, за сметка на общинския бюджет и не е предмет на настоящото проектно предложение. Тя ще бъде извършена от независим консултант, успоредно с подготовката на проекта на ОПР 2014-2020 г..
Концепция за пространствено развитие 2014-2025 г.
Концепцията за пространствено развитие на община Плевен според Закона за регионално развитие ще съдържа:
1.Функционално-йерархична структура на мрежата от населени места в общината и връзки с центровете на съседните общини, областния и други градски центрове, свързани с развитието на общината;
2.Оси на развитие - с регионално, надобщинско и общинско значение, и връзки с осите на развитие на съседни общини и с националните оси;
3.Транспортни и други инфраструктурни мрежи - с областно и местно значение, включително връзки със съседни общини и трансгранични връзки;
4.Функционално зониране на пространството - индустриални и бизнес зони с регионално и местно значение на територията на общината, зони за туризъм и отдих с регионално и местно значение, зони за транспортни дейности, защитени територии, пространствена организация на инфраструктурата в областта на здравеопазването и образованието;
5.Дейности за интегрирано градско развитие, включително за градско възстановяване.
Стратегия за развитие на образованието 2014-2020 г.
Целта на Стратегията ще бъде да се анализира състоянието на образователната система и да се определи посоката на развитие на образованието в община Плевен, с оглед на текущото състояние на метериално-техническата база, кадровия състав, демографските изменения, миграционните процеси, модерните технологии на обучение и други значими фактори.
Стратегията ще има най-общо следното съдържание:
1.Анализ на текущото състояние:
- Обща характеристика.
- Учебно – техническа и материална база.
- Педагогически персонал.
- Социалните фактори в образованието.
- Финансиране.
2.Визия за развитието на образованието в община Плевен.
3.Стратегически цели.
4.Преодоляване на съществуващите проблемите и насоки за работа в периода до 2020 г. – конкретни цели, мерки и резултати.
5.План за действие.
Програма за развитие на земеделието 2014-2020 г.
Най-общо програмата следва да има следното съдържание:
1.Обобщен анализ на сектор земеделие в общината.
2.Приоритети и дейности.
3.Реализация на програмата.
Предварителните варианти на разработените стратегически документи ще бъдат представени за обществено консултиране със заинтересованите страни.
По отношение включването и участието на граждани, органи, организации и институции от трите обществени сектора в разработването и обществените обсъждания на стратегическите планови документи, ще бъда приложени изискванията на Методическите указания на МРРБ от 2011 г.за разработване на ОПР 2014-2020 г., част V-та, и Приложение 9 „Подходи за включване на гражданите и заинтересованите страни, и за прилагане принципа на партньорството в процеса на стратегическо планиране и програмиране на регионалното и местното развитие”, като избраният подход е „Планиране с широко участие”
Разработването и приемането на Общинския план за развитие на община Плевен ще спомогне за структурирането на конкретни решения на основните въпроси и проблеми на икономическото, социалното и екологичното развитие на местната общност. Общинският план за развитие, като стратегически документ, обвързва сравнителни предимства и потенциал за развитие на местно ниво, с ясно дефинирана визия, цели и приоритети за постигане на стратегически намерения за промяна, свързани общо от стремежа към по-висок жизнен стандарт на хората в общината и устойчиво развитие. Съгласно нормативната уредба, регулираща процесите на планиране и управление на територията (ЗРР), ОПР е структуриран от две логически свързани части- аналитична и стратегическа. Чрез осъществяването на тази дейност, на основата от осъществения задълбочен анализ на територията и обобщен в SWOT анализа, ще бъде разработена, адекватна на очакванията, стратегическите предимства, потенциали и проблеми, стратегическа рамка за развитие на община Плевен. Същата ще бъде съобразена и с всички останали стратегически документи: Национална стратегия за регионално развитие, Регионален план за развитие на Северозападен район и Областната стратегия за развитие на област Плевен. При разработването на ОПР, ще се прилагат принципите на публичност, партньорство, с включване на всички заинтересовани страни.
В Закона за регионално развитие бяха направени промени, които са в сила от 26.11.2012 г. Част от тези промени е Втора глава - Стратегическото планиране на пространственото развитие. Съгласно Чл. 7а на Закона, стратегическото планиране на пространственото развитие обхваща разработването и актуализацията на система от документи за пространствено развитие на национално, регионално и общинско ниво, определящи стратегия за интегрирано пространствено развитие при отчитане на териториалния потенциал и принципите за балансирано устойчиво развитие. Част от Системата от документи за стратегическото планиране на пространственото развитие е Концепцията за пространствено развитие на община. Съгласно Чл. 7д от ЗРР тя определя стратегията за пространствено развитие на територията на общината и връзките със съседните общини. Концепцията за пространствено развитие на община Плевен ще определя дългосрочни перспективи и цели за пространствено развитие на територията, по отношение на мрежата от населените места, връзките със съседните общини и областния център, както и интегрирането на територията на общината в регионалната транспортна, енергийна и телекомуникационна мрежа.
Обосновка за разработване на Стратегия за развитие на образованието. Основен проблем на образователната система е неравнопоставеният достъп до качествено обучение на деца със специални образователни потребности, и на учащите се в малките селища. Остарялата и амортизирана материална база по селата сериозно затруднява придобиването на знания, ориентирани към съвременните изискванията, макар че в настоящия момент, функциониращите училища покриват държавните стандарти, постигането на по-качествено образование, отговарящо на европейските норми все още предстои. Подобни неблагоприятни характеристики значително комплицират качеството на обучителния процес по отношение подготовката на конкурентноспособни кадри за пазара на труда. В периферията на общината не съществуват условия (специализирани училища и центрове) за професионална подготовка в рамките на квалификационно обучение. За сметка на това, по-голямата част от професионалните гимназии в гр.Плевен разполагат със свои ученически общежития. Териториалният дисбаланс, формирането на устойчива мултикултурна среда в учебните заведения, приобщаването на децата с интелектуални затруднения и увреждания, дефицитът в качеството на обучението, наличието на маломерни паралелки, ранното отпадане на ученици от училище, идентифицирането на естествените средищни училища и нуждата от модернизиране на материалната база извеждат, със силен акцент в дневния ред на обществото, въпроса за оптимизиране на образователната инфраструктура, което е логично да се случи, на основата на стратегически документ за планово развитие на сектора.
Обосновка за разработване на Програма за развитие на земеделието. Възстановяването на аграрния сектор в община Плевен, засилването на пазарните позиции и подобряването на икономическите показатели изисква решаването на редица проблеми, като: разработване на схема за комасация на земите; насърчаване сдружаването на производители; технологично обновление и въвеждане на иновации в селското стопанство - задължително условие за постигане висока степен на ефективност в производството, особено развитието на биоземеделие; стимулиране на дейности, подпомагащи постигането на по-добри добиви, каквито са напояването, механизацията, растителната защита и наторяването; изграждане на учебно-експериментални бази за оптимизиране системата за подготовка на кадри. Решаването на тези въпроси изисква прилагането на адекватни управленски подходи за намирането на адекватни решения, облечени в рамката на стратегическото планиране.
Дейност 5: Осигуряване на информираност и публичност Изпълнение на дейности за популяризиране на целите, дейностите, очакваните резултати от проекта, за да се информира обществеността чрез различни комуникационни канали
|