Оперативна програма: Всички
Район за планиране: Всички  
Обобщена информация
 

Идентификация
Номер на проект от ИСУН: BG051PO001-5.2.07-0276-C0001
Номер на проект: ---
Наименование: Социални асистенти и домашни помощници в помощ на лица със зрителни увреждания
Бенефициент: фондация "Хоризонти"
Източник на финансиране: ЕСФ ==> Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси"
Дата на решение на договарящия орган: 05.08.2010
Начална дата: 02.11.2010
Дата на приключване: 01.02.2012
Статус: Приключен
Място на изпълнение: БЪЛГАРИЯ
     ЮГОЗАПАДНА И ЮЖНА ЦЕНТРАЛНА БЪЛГАРИЯ
          Югозападен
               София град
                    Столична
Описание
Описание на проекта: Дейност 1: Провеждане на информационна кампания и изготвяне на информационни материали. Дейност 2: Подготвителни дейности по създаване на материално техническите и организационни условия на работа. Дейност 3: Подбор на желаещи да работят като социални асистенти и домашни помощници и сключване на договори. Дейност 4: Провеждане на въвеждащи обучения за социални асистенти и домашни помощници. Дейност 5: Подбор на потребители на услугите, сключване на тристранни договори и изготвяне на индивидуални планове на потребителите Дейност 6: Доставка на услугите Социален асистент и Домашен помощник на лица със зрителни увреждания. Дейност 7: Консултантска помощ и поддържащо обучение на екипа. Дейност 8: Провеждане на заключителен семинар по проекта. Дейност 9: Администриране, мониторинг и вътрешен контрол.
Дейности: Дейност 1: Провеждане на информационна кампания и изготвяне на информационни материали. Фондация „Хоризонти” ще осъществи възможно най-широка информационна кампания за стартирането и развитието на настоящия проект. Тази дейност ще обхваща две фази: 1. Подготвителни дейности, които ще стартират в самото начало на плановия период: -подготовка на информационните и рекламни материали - изготвяне, набор и печат на информационна брошура. За по-широка достъпност сред целевата група брошурата ще бъде адаптирана на брайлов шрифт. В съдържателен аспект в брошурата ще бъдат изчерпателно обяснени основните дейности по проекта, обхвата на предлаганите услуги, начините и формите на получаването им, целевите групи и пр. Специално място ще бъде отделено за кратка презентация на ЕСФ и ОП „РЧР”. - изготвяне на плакати и банер - избор на подходящи медии за огласяване на дейностите по проекта. Прес-съобщения ще бъдат изпратени до широк кръг печатни и електронни медии. Ще се подготвят интернет съобщения. При избора на медии ще се има в предвид и специализираните издания за незрящи хора. - изработване на рекламен клип, информиращ незрящите и тнехните близки за възможностите за включване в проекта. 2. Провеждане на информационната кампания. Стартирането на проекта ще бъде огласено по няколко начина: - организиране на пресконференция Покани ще бъдат изпратени до всички заинтересовани организации, институции и лица. Целта на пресконференцията е да се даде по-широка гласност на проекта и социалните услуги, които ще бъдат предоставяни. В рамките на пресконференцията ще бъде направено представяне на ОП “РЧР”, конкретното направление и област на интервенция. Мястото на провеждане ще бъде съобразено с целевата група. Залата ще е подходяща за дискусии, ще бъде интерактивна и ще бъде осигурена с печатни и брайлови материали. - разпространение на информационната брошура. Тя ще бъде предоставена на всички места, където може да бъде достъпна за целевата група и други заинтересовани лица и организации. Поделенията на ДСП, организациите и сдруженията на незрящите, регионалните структури на ССБ и пр. Ще бъде достъпна в два формата - плоскопечатен и брайлов шрифт. Ще бъде публикувана на нашата интернет страница и широко разпространена в интернет. - медийна кампания. Фондацията ще представи и презентира проекта в медийното пространство през целия проектен период. Широка информация ще бъде публикувана в специализираните издания за незрящи, както и в специализираните интернет сайтове на сродни организации. - излъчване на рекламния клип по електронните медии. Чрез специално изработения рекламен клип широката общественост и целевата група ще бъдат информирани за възможността за включване в проекта. По подходящи начини (според изискванията на ЕС) във всички публични събития, предавания и рекламни материали, ще бъдат рекламирани финансиращите институции.
Дейност 2: Подготвителни дейности по създаване на материално техническите и организационни условия на работа. Фондацията разполага със свои ресурси за изпълнение на проекта: подходящ офис, ръководен персонал с опит от предходния сходен проект по същата безвъзмездна схема, технически и технологичен ресурс. За постигането на добро управление, организация, планиране, координиране и контрол на работата, са ангажирани ръководител, координатор и счетоводител, с които ще бъдат сключени договори. В началото на плановия период ще се извърши подготовка на работния офис за обслужване на клиенти. Фондация „Хоризонти” разполага с подходящо помещение за офис на проекта. То е предоставено за безсрочно ползване на фондацията от УНСС и се намира в Студентски град. В това помещение, което се състои от две стаи ще бъде обособена приемна за посетители, както и място за разговори между потребителите на услуги и представител на организацията или консултант. За по-ефективната работа на персонала ще бъде ползван компютър с подходящи технически характеристики, закупен по предходно изпълнения проект. Чрез него ще се извършва цялостното техническо информационно и административно обслужване по проекта. Контактът между координатора и социалните асистенти трябва да е подсигурен с мобилна телефонна връзка, за да се осигури гъвкавост и ефективност на работата. Координаторът ще има възможност да организира по най-бърз и гъвкав начин работата на асистентите и да следи за най ефективното оползотворяване на работното им време. -Сключени 3 договора със членовете на екипа по изпълнението на проекта – ръководител, координатор и счетоводител. -Техническо и технологично обезпечаване на работата чрез мобилни телефони и съответни материали и консумативи за текущата работа. -Осигурена ефективна комуникация. -Обезпечена добра управленска структура, добро координиране, механизъм за вземане на гъвкави решения, повишена ефективност на работата.
Дейност 3: Подбор на желаещи да работят като социални асистенти и домашни помощници и сключване на договори. Подготовка: - Съставяне на комисия за подбор на кандидати. Членовете на комисията ще бъдат трима (вкл. назначените по проекта консултанти). Тази комисия ще извърши подбора на базата на интервю, автобиография и препоръки. - Информиране и набиране на кандидати. Целевите групи сред които ще бъде извършено набиране на кандидати за социални асистенти и домашни помощници са няколко: - Студенти от социално ориентираните специалности на висшите училища в София; - Студенти от специалност „Педагогика на зрително затруднени деца” на ФНПП; - Специалисти с профил социални и подпомагащи дейности, търсещи допълнителна работа; - Пенсионери, работили в сферата на образованието и организациите на зрително затруднените и търсещи почасова работа. За набиране на желаещите да работят като социални асистенти, фондацията ще използва изградени вече връзки и контакти с ВУЗ и сродни организации. Ще бъде изготвена информираща обява с прикрепени към нея длъжностни характеристики за социален асистент и домашен помощник, която ще бъде публикувана в сайта на фондацията и в други сайтове за предлагане на работа 2. Изпълнение: Подбор на кандидатите за социални асистенти и домашни помощници - Изготвяне на списък. Желаещите ще бъдат включени в списък, който ще бъде непрекъснато актуализиран. - Провеждане на интервю за работа. Ще бъде извършен подбор на подходящи лица, които пряко ще обслужват, и ще защитават здравето, сигурността и благополучието на потребителите на услугите „Социален асистент” и „Домашен помощник”. Това ще се постигне като кандидатите задължително ще бъдат интервюирани от съставената комисия, с цел установяване на мотивацията и нагласите им за работа. Ще се наемат кандидати, които са показали удовлетворителни резултати по време на събеседването, намират се в добро физическо и психическо състояние и не са осъждани. Подборът и наемането на персонал ще съответства на изискванията на българското трудово и антидискриминационно законодателство и ще осигурява защита на потребителите. Ще се съобразим с принципите за равенството между половете при подбора на кандидатите. Сключването на договорите с кандидатите за социални асистенти и домашни помощници ще отговаря на всички предвидени в трудовото и осигурително законодателство правила.
Дейност 4: Провеждане на въвеждащи обучения за социални асистенти и домашни помощници. В рамките на тази дейност ще бъдат извършени две обучения – за социални асистенти и за домашни помощници. Обученията ще се извършат под формата на курсове. Двата курса ще траят не по-малко от 3 обучителни дни всеки. Участници в обученията ще бъдат лицата, с които са сключени договори. Обучението за социални асистенти ще преминат всички нови асистенти, които не са били обучени по Фаза 1. Обучителен курс за домашни помощници ще преминат всички кандидати, които не са преминали подобно обучение по други сходни проекти. Обучителната програма за социални асистенти на зрително затруднени лица ще включва: общи познания за специализираната помощ и за необходимите на социалния асистент умения; основни задължения на социалния асистент; специфика на асистирането и подпомагането на лица със зрителни увреждания; методика за предоставяне на услугата „Социален асистент”; етични стандарти в работата на социалния асистент; здравословни и безопасни условия на труд, включително въведение в процедурите за оказване на услуги с физически контакт; процедури за осигуряване на качество на услугата и за мониторинг; начини за придружаване и придвижване на хора без зрение; мотивационни игри; практически упражнения в симулативни ситуации и участие на доброволци (лица със зрителни увреждания). Обучението за домашни помощници ще е подобно на обучението на социалните асистенти и по-специално по отношение на общи правила и запознаване с методиката за предлагане на услугата. Спецификата на обучението ще е по отношение на мястото на предлагане на услугата и особеностите в общуването с незрящи хора. Обучителните курсове ще бъдат проведени от лица, които са с подходяща квалификация (тифлопедагогика) и богат социален опит в тази специфична материя. На курсистите ще бъдат раздадени обучителни материали за индивидуална подготовка. Ще имат възможност да се консултират и лично с обучителите. През целият планов период на проекта, ще бъдат създадени условия за поддържащо обучение, обмяна на опит, консултации с двама специалисти, екипност.
Дейност 5: Подбор на потребители на услугите, сключване на тристранни договори и изготвяне на индивидуални планове на потребителите. В края на първия месец от плановия период, представители на ръководния екип на проекта ще сформират комисия за подбор на 40 лица със зрителни увреждания, 20 от които ще ползват услугата „Социален асистент” и 20 – услугата „Домашен помощник”. Подборът ще бъде извършен на базата на индивидуалната социална оценка на лицата, желаещи да ползват услугите. При оценката и подбора ще се имат предвид специфичните потребности на потенциалните потребители, обусловени от зрителното увреждане, както и някои важни условия и характеристики напр.: - общото физическо и психическо състояние на потенциалния потребител: зрение, слух и възможности за комуникация; способност за придвижване, ползване на технически средства при придвижване (бял бастун); способност за справяне с ежедневни дейности и задачи; възможности за социална адаптация. - социална активност и интереси; спектър от социални контакти; - възможности за трудова заетост; възможности за повишаване на степента на образование и квалификация; Възможности за справяне с ежедневни битови дейности в дома – хранене, поддържане на лична хигиена, приемане на лекарства, готвене, гладене, пазаруване и др. - допълнителни потребности, свързани със специфични състояния (напр. шок при загуба на зрение, заболявания, бременности, майчинство и др.). При подбора ще се избягват всякакви форми на дискриминация и ще се спазва принципа за равенство между половете. След извършената индивидуална оценка и след проведена социална анкета за социална активност, съставената комисия ще подбере бъдещите ползватели. С всеки избран кандидат ще бъде организирана лична среща, след което ще бъде направен окончателен избор. Процедурата по оценяване на потребностите ще се осъществява с активното съдействие на наетите по проекта двама консултанти. Договорите между фондацията и потребителите ще бъдат сключени в 7 дневен срок от приключване на процедурата по избор на потребители. Тези договори ще се сключат по законен ред и според правилата и формата, препоръчани в методиките за социален асистент и за домашен помощник. На базата на извършената от консултантите индивидуална оценка на потребностите и на анкетите за социалната активност на потребителите, в присъствието на потребителя, ще бъде изготвен индивидуален план за предоставяне на социалната услуга, изцяло съобразен с неговите лични предпочитания и специфични нужди. Индивидуалният план ще формулира целта на предоставянето на услугата „Социален асистент”, респективно „Домашен помощник” и ще съдържа описание на дейностите, които ще бъдат извършвани за задоволяване на установените индивидуални потребности на потребителя, както и на областите, в които той ще бъде стимулиран да използва максимално своя потенциал и да разширява своята самостоятелност.
Дейност 6: Доставка на услугите Социален асистент и Домашен помощник на лица със зрителни увреждания. Основната дейност по настоящия проект „Доставка на услугите Социален асистент и Домашен помощник на лица със зрителни увреждания” ще бъде организирана, планирана и управлявана от Фондация „Хоризонти” по най-ефективен начин, тъй като екипът на Фондацията е всестранно запознат с проблемите и най-важните приоритети в потребностите на целевата група и има натрупан опит при изпълнението на проекта по Фаза 1. Наемането на работа на екип от асистенти и домашни помощници с подходящо образование, квалификация, социален опит и мотивация ще гарантира успешното изпълнение на дейността. Потребителите ще получават гъвкава и надеждна услуга, съответстваща на техните индивидуални потребности. Двете социални услуги ще се предоставят паралелно в рамките на 12 месеца. Необходимите формални условия за това са следните: - Опознавателна среща – запознанството между потребителя и асистента или домашния помощник ще бъде организирано от доставчика в присъствието на консултантите. Периодът на взаимно приемане или отхвърляне ще бъде определен до 3 дни. - Изготвяне на план-графици на социалните асистенти. Работното време на асистента се разпределя за обслужване на отделните потребители, като се планира в рамките на календарния месец за всеки работен ден, съответно седмица. Работното време е разчетено почасово, като време за обслужване на потребител, и време за пътуване от един към друг потребител. План-графикът ще включва и описание на специфичните услуги за потребителите. - Дневник на потребителя. Социалният асистент ще води дневник за своите посещения, в който ще записва важни ежедневни дейности, които е извършил при предоставяне на услугата, като това ще се удостоверява с подписите и на двете страни. Дневникът ежемесечно ще се проверява от координатора и ръководителя на проекта и ще служи за мониторинг и вътрешна оценка на работата. - Регистър за жалби и оплаквания. Ползвателите на услуги и социалните асистенти ще бъдат надлежно информирани за процедурата на подаване на жалби и оплаквания, за начините на тяхното разглеждане, формите за отговор и мерките за реагиране. - Управление и оценка на риска. Фондация „Хоризонти” ще има надежден план за управление на рискови и кризисни ситуации. - Инструкции по следните въпроси: Достъп до дома на потребителя, опериране с лични средства и имущество на потребителя, начини за идентифициране на асистента пред потребителя, действия при инциденти, инструкция за злоупотреби и т.н. - Цялостната документация и информация свързана с управление и предоставяне на услугите „Социален асистент” и „Домашен помощник” ще се събира, съхранява и ползва по установения законов ред. В съответствие с хоризонталните принципи на ЕС: Доставчикът и неговият персонал ще се отнасят с разбиране и уважение към възрастовите, религиозните, етническите, културните, физическите, психическите, половите и сексуалните различия на потребителите, техните близки и роднини. С разширяването и усъвършенстването на услугите „Социален асистент” и „Домашен помощник” за лица със зрителни увреждания, ще се постигнат значимите обществени ползи и ефекти, залегнали в целите на настоящия проект и на подприоритет 5.2. на ОП РЧР.
Дейност 7: Консултантска помощ и поддържащо обучение на екипа. За дейността „консултиране” от най-голямо значение е личността на консултанта. Ще бъдат ангажирани специалисти, които познават отблизо целевата група и нейните специфични нужди и проблеми, с богат опит в социално-подпомагащата сфера и с познания по организационна психология, с доказани качества при разрешаване на социални конфликти. По проекта ще бъдат назначени двама консултанти – един за работа със социалните асистенти и друг за работа с домашните помощници. През първия месец от тяхната работа (месец 2 от изпълнението на проекта) те ще извършват в комисия оценка на потребностите на целевата група, ще съдействат за подбора на асистентите и помощниците, ще окажат методическо съдействие за подготвяне на необходимите за работата бланки и формуляри. Всеки от консултантите ще има приемно време 12 часа седмично. За консултиране на асистентите и помощниците индивидуално или групово (заедно с потребител). Ще водят въвеждащо индивидуално обучение на нови асистенти (ако има текучество), и ще осигуряват поддържащо обучение на персонала. Консултантите ще посещават най-малко по веднъж месечно потребителя в присъствието на асистента или домашния помощник на мястото на предоставяне на услугата. Консултантите ще имат задължението бързо и навременно да реагират при евентуални инциденти и кризисни ситуации, като ще имат готовност за връзка със социални, здравни, юридически, психотерапевтични и др. организации или институции.
Дейност 8: Провеждане на заключителен семинар по проекта. Изпълнението на дейностите по проекта предполага натрупване на професионален и организационен опит. За да успеем да предадем този натрупан опит и да го разпространим в публичното пространство в края на проекта ще организираме заключителен семинар. На този семинар ще бъдат поканени представители на институции и организации, имащи отношение към предлагането на социални услуги за хора с увреждания. Ще бъдат поканени също така и най-мотивираните и изявени участници в настоящия проект. В рамките на семинара ще бъдат представени резултатите от настоящия проект под формата на доклад. Ще бъде дадена възможност на участниците в семинара за задаване на въпроси и за дискусии по различни теми.
Дейност 9: Администриране, мониторинг и вътрешен контрол. Основните дейности и професионални задължения на ръководния екип отразени в длъжностните характеристики ще бъдат следните: - Ръководство, ефективно планиране и управление на проекта– ръководител; Стратегически решения и висш контрол – УС на Фондация „Хоризонти”; - Координиране, текущ контрол, текуща организация, гъвкави решения – координатор; - Мониторинг на текущата работа (ежемесечно) и система за вътрешна оценка – координатор и ръководител; Мониторинг и оценка на висше ниво – Председател на фондацията с членове от УС; - Управление на риска, разглеждане и действия при жалби и конфликти, супервизия и мотивация на персонала – координатор и консултант; - Финансова отчетност, водене на документация – счетоводител; - Изготвяне на междинни съдържателни и финансови отчети – счетоводител и ръководител; - Подписване на договори и важни документи с трети страни, висше ръководство – председател на фондация „Хоризонти”; - Обезпечаване на общ контрол на всеки 3 месеца, организационна помощ и съдействие – управителен съвет; - Механизъм за обратна връзка с потребителите.
Партньори
Партньори:  
Изпълнители:
"ГЛОБАЛ КОНСУЛТ БГ" ЕООД
Финансова информация
Одобрен бюджет БФП: 157 358 BGN
Общ бюджет: 125 300 BGN
БФП: 125 300 BGN
Общо изплатени средства: 113 880 BGN
Източник на финансиране Верифицирани средства Валута
Безвъзмездна финансова помощ 125 300 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 0 BGN
2009 0 BGN
2010 31 472 BGN
2011 53 831 BGN
2012 28 577 BGN
2013 0 BGN
2014 0 BGN
2015 0 BGN
113 880 BGN
В т.ч. Финансиране от ЕС 106 505 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 0 BGN
2009 0 BGN
2010 26 751 BGN
2011 45 757 BGN
2012 24 291 BGN
2013 0 BGN
2014 0 BGN
2015 0 BGN
96 798 BGN
В т.ч. Национално финансиране 18 795 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 0 BGN
2009 0 BGN
2010 4 721 BGN
2011 8 075 BGN
2012 4 287 BGN
2013 0 BGN
2014 0 BGN
2015 0 BGN
17 082 BGN
Финансиране от бенефициента 0 BGN
Индикатори
Индикатор 1 Брой лица, започнали работа след осигуряване на грижа в семейна среда за техни деца и близки
Индикатор 2 Брой назначени социални асистенти
Индикатор 3 Бройназначени домашни помощници
Индикатор 4 Брой потребители на услугата "социален асистент"
Индикатор 5 Брой потребители на услугата "домашен помощник"
Индикатор 6 Брой обучени лица за извършване на услугата "социален асистент"
Индикатор 7 Брой обучени лица за извършване на услугата "домашен помощник"


Забележка:
Подчертан елемент от таблицата позволява показване на детайли при избирането му.
Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на оперативна програма „Техническа помощ”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие
ЕС
Европейски съюз