Оперативна програма: Всички
Район за планиране: Всички  
Обобщена информация
 

Идентификация
Номер на проект от ИСУН: BG051PO001-2.3.03-0858-C0001
Номер на проект: ESF-2303-01-07014
Наименование: Подобряване условията на труд в Терем ЕАД
Бенефициент: Терем ЕАД
Източник на финансиране: ЕСФ ==> Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси"
Дата на решение на договарящия орган: 22.05.2013
Начална дата: 28.06.2013
Дата на приключване: 01.08.2014
Статус: Прекратен
Място на изпълнение: БЪЛГАРИЯ
     ЮГОЗАПАДНА И ЮЖНА ЦЕНТРАЛНА БЪЛГАРИЯ
          Югозападен
               София град
                    Столична
Описание
Описание на проекта: Подобряване условията на труд на работното място.
Дейности: Дейност 1 . Проектен старт. Организация и управление на проекта. Дейност 1 ще обхване дейности по: 1.1. Сформиране на проектния екип, първоначални срещи за разпределение на отговорностите по изпълнение на проекта. Ще бъдат проведени толкова срещи, колкото са необходими за да: - се разпределят задълженията и отговорностите между членовете на екипа; - се изготви система за контрол върху изпълнението на проекта; - се уточни и детайлизира план-графика на предстоящите дейности; - се обсъдят предстоящите дейности за избор на подизпълнители и да се съгласува график за планираните процедури за избор на изпълнители. 1.2. Управлението на проекта ще включва дейности като: - провеждане на процедури по избор на изпълнители и доставки съгласно изискванията на ПМС 55; - финансова и техническа отчетност; - финансов мениджмънт, включително осчетоводяване на дейностите по проекта; - осъществяване на вътрешен контрол върху дейностите по проекта; - комуникация с различните заинтересовани страни; - архивиране и друга всекидневна работа, свързана с управлението. 1.3. Действия за подготовка на тръжна документация за избор на организации, които да осъществят предвидените по проекта дейности, които ще бъдат възложени на външни изпълнители, както и изпълнение на самите тръжни процедури съгласно изискванията заложени в Постановление на Министерски Съвет 69 от 2013 г. Документацията ще бъде структурирана и подборът ще бъде осъществен по правилата на Постановление 69 на Министерски Съвет и съгласно указанията и изискванията на Договарящия орган – Агенция по заетостта. В рамките на дейността ще бъдат подготвени и подписани договори с изпълнители, след което ще се пристъпи към изпълнение на отделните дейности. В изискванията на ПМС №69/2013 г. е заложено условието за спазване принципите на равнопоставеност. Проведените процедури за избор на изпълнители ще гарантират принципа на лоялна и честна конкуренция, като изпълнителите ще бъдат подбирани в зависимост от техните умения, ефективност, опит и надеждност за реализация на конкретните услуги и доставки. Дейността ще допринесе за установяване на система за управление и вътрешен мониторинг на проекта и проследимост на резултатите от всяка дейност, което ще позволи оценка на дейностите на всеки един етап от проекта и ще допринесе за качествено изпълнение на проекта като цяло. Дейността включва също така одит на финансовия отчет на проекта, който ще бъде извършен от регистриран одитор - дипломиран експерт счетоводител (ДЕС), за удостоверяване, че предоставените от безвъзмездната помощ средства са изразходвани съгласно условията на Договора за безвъзмездна помощ. Дейността ще послужи за оценка на постигнатите резултати от проекта, както и за оценка на ефективността на реализираните дейности. Дейността ще спомогне за съпоставка на заложените по проекта и постигнатите след неговата реализация цели, както и за оценка на използваните методи и подходи и постигане на максимална прозрачност и отчетност на разходваните средства. Качественият анализ при финализиране на проекта ще подпомогне проектния екип при бъдещо реализиране на проектни инициативи.
Дейност 2. Анализ на състоянието и проектиране на организацията на трудовата дейност. Анализът на състоянието и проектиране на организацията на трудовата дейност ще се реализира от компетентна фирма и консултантски екип. При избор на компетентна фирма ще бъдат приложени правилата за избор на изпълнител, регламентирани в Постановление на Министерски Съвет №69/2013 г., като по този начин ще бъде избран качествен и надежден изпълнител на услугата. Анализът ще съдържа следните раздели: „Въведение”, „Изложение и анализ”, „Обосновка за оптимизиране на работата и нуждата от повишаване и проектиране на организацията на трудовата дейност”, „Заключение”. Раздел „Въведение” В тази част ще бъдат представени използваните изходни данни, ще бъдат описани характеристиките и състоянието на предприятието и организацията на трудовата дейност към момента, в т.ч.: - съдържание и характеристики на основните и спомагателни трудови дейности, използвани технологии, използвани материали и реализация на услугите, работни помещения и работни места, работно оборудване, съоръжения с повишена опасност и др; - управление на основните и спомагателните дейности (планиране, изпълнение, наблюдение и контрол на изпълнението, анализ и подобрения), процедури, вътрешни трудови стандарти и документи; - показатели за ефективност на трудовата дейност; - управление на персонала, в т.ч.: състав, квалификационна структура, здравно състояние, рискови групи, заплащане, социално партньорство, колективно трудово договаряне и социални придобивки, мотивация; - условията на труд при изпълнение на основните и спомагателните трудови дейности, които влияят на качеството и ефективността на трудовата дейност, вкл. физични условия (фактори на работната среда), изисквания на задачата и трудовия процес, социални и организационни фактори - източници на опасности за безопасността и здравето, основни рискови фактори, оценки на риска, средства за колективна защита, лични предпазни средства, санитарно-битови условия, травматизъм и заболеваемост и др.; - управление на дейността по осигуряване на безопасността и здравето – законови и други изисквания, оценки за съответствия, документиране, докладване, информиране и консултиране и др., процедури и практики. Раздел „Изложение и анализ” В тази ще бъдат описани силните и слабите страни на организацията на трудовата дейност и работната среда в предприятието; Ще бъдат определени елементите на организацията на трудовия процес и работната среда, които имат ключово значение за ефективността на предоставените услуги и производителността на труда. Подробно ще бъдат анализирани и оценени нивото на организацията и ефективността на трудовите процеси, иновациите, управлението на човешките ресурси, условията на труд, организацията на дейностите по осигуряване на ЗБУТ и документирането и др. Въз основа на анализ на силните и слабите страни (SWOT – анализ) на елементите на организацията и проектирането на трудовия процес и работната среда ще се определя кои от тях следва да се поддържат и развиват и за кои е необходимо да се предприемат допълнителните мерки за подобрения. Силните и слабите страни на вътрешната среда ще се разглеждат в съчетание с възможностите и опасностите, произтичащи от външната среда. Ще бъдат съставени SWOT-матрици, -таблици и -диаграми, илюстриращи съотношението на характеристиките (силните и слабите страни) на трудовата дейност. Раздел „Обосновка за оптимизиране на работата и нуждата от повишаване и проектиране на организацията на трудовата дейност” В тази част се обосновава и описва надлежно при кои елементи на организацията на основните и спомагателни дейности има необходимост от усъвършенстване и подобрения и какви; подобрения на условията на труд и други мерки за повишаване и поддържане на работоспособността и производителността на труда и как ще се постигне това; какви методи и средства ще бъдат използвани за постигането на целите на проекта. Раздел „Заключение” Въз основа на обобщен анализ на резултатите: - ще направят изводи за състоянието на предприятието и организацията на трудовия процес; - ще определят приоритетите и ще препоръчат необходимите действия и съответно необходимите за всяко от тях ресурси.
Дейност 3. Закупуване на специално работно облекло Фирмата периодично извършва оценка на риска съвместно със службата по трудова медицина. Въз основа на оценката е изготвен и се поддържа актуален, списък на видовете дейности, за които се предоставят лични предпазни средства и специално работно облекло. Те осигуряват необходимата защита срещу съществуващите основни рискове от неблагоприятен микроклимат и работа на открито, но съществува възможност за подобрения. При специалното работно облекло (зимно яке):  подходящо е да се повиши студо- и водонепропускливостта и ветро устойчивостта чрез използване на хидрофобиран плат и студоизолираща подплата, за случаите на провеждане работни срещи и полеви тестове на открито;  необходимо е и да се осигури защита от статично електричество с цел намаляване на рисковете при посещение на взривоопасни и пожароопасни обекти;  и не на последно място за важността за безопасността на инженерно-техническия състав е необходимо наличието на светло отразителни и/или цвето сигнални елементи. При зимните обувки тип боти, необходимо да се предвиди допълнителна защита по посока на:  олекотяване на обувката, като вместо метално се използва композитно противоударно бомбе;  намаляване на риска от подхлъзване, чрез използване на подходящи материали;  повишаване на издръжливостта на обувката чрез промяна на типа на използваната лицева кожа, и на подметката чрез маслоустойчиви материали;  повишаване на водонепропускливостта;  осигуряване на допълнителна защита от навяхване чрез използване на подходяща анатомична стелка и висок профил на обувката,  постигане на по-висок енергоабсорбиращ и ергономичен ефект. Предвиденото за закупуване специално работно облекло включва:  Яке, зимно, водо- и студо непропускливо, ветроустойчиво, антистатично, с светлоотразителен и/или цветосигнален елемент;  Зимни обувки тип "боти", водо- и студо непропускливи с маслоустойчива подметка. Дейността е в изпълнение на Наредба № 3/2001 г. и съответства на Програмата за планираните мерки за намаляване на риска през 2012 г., изготвена от СТМ на „ТЕРЕМ” ЕАД. Като допълнителен аргумент в полза на предвиденото за закупуване специално работно облекло се явяват и данните от заболеваемостта с временна неработоспособност, от където е видно, че с най-висока честота сред отсъствията поради болест са заболяванията на дихателната система – остри инфекции на горните и долните дихателни пътища. Предвиденото за закупуване ново специално работно облекло не само ще отговори на минималните изисквания на нормативните документи, но и ще осигури по-висока степен на комплексна защита – както от влиянието на работните процеси, така и от влиянието на специфичната среда, в която те се извършват. Предвид развитието на пазара и материалите, от които ще бъдат направени ще бъдат по-качествени и устойчиви на въздействие. Предвиденото за закупуване специално работно облекло ще бъде със светлоотразителна маркировка, ветроустойчиво, влагоустойчиво и ще улеснява идентификацията на работниците при затруднена видимост и допълнително ще ги осигури срещу неблагоприятни инциденти, като намали риска от злополуки и травми например пътно-транспортни произшествия, инциденти при провеждане на полеви тестове и други. Защитата на хората при осъществяване на трудовата им дейност е приоритетна грижа при управлението на човешките ресурси и с оглед дейността на „ТЕРЕМ” ЕАД, осигуряването на специално работно облекло е особено важно. Използването на специално работно облекло не може да премахне рисковете и опасностите, но позволява да се осигури превенция и/или да се отстрани възможността за тяхното неблагоприятно въздействие. Предвиденото за закупуване специално работно облекло ще:  Осигурят защита от рисковете, при които се прилагат;  Отговарят на условията на съответното специално работно облекло с по-високо качество и допълнителна защита;  Бъдат съобразени с ергономичните изисквания и здравословното състояние на работещите, които ги използват.
Дейност 4. Подобряване на условията на труд чрез закупуване на климатици за работните помещения и монитори. Във връзка с изпълнението на „Програмата на дейността по намаляване на риска” в „ТЕРЕМ” ЕАД е предвидено закупуване и монтаж на инверторни сплит системи за климатизиране на работните помещения и осигуряване на съответствие с изискванията на БДС 14776-87 по отношение на фактора „температура”, както през студения така и през топлия годишен период. Тази инвестиция освен, че пряко ще намали риска от заболявания на дихателната система, косвено ще спомогне и за намаляване на стреса при работа, за който е установена ролята на отклоняващата се от хигиенните норми температура като стресогенен фактор на работната среда. В дългосрочен план това е свързано с превенцията и профилактиката на социално-значими заболявания на сърдечно-съдовата и ендокринната системи. Друг елемент от „Програмата на дейността по намаляване на риска” в „ТЕРЕМ” ЕАД е подмяната на мониторите на 17 работни места. Наличните монитори при някои от работните места с видеодисплеи не съответстват напълно на изискванията на Наредба № 7, обн., ДВ, бр. 70 от 26.08.2005 г. – изображението на екрана не е достатъчно стабилно и без трептения, яркостта и контрастът между знаците и фона не дават достатъчна възможност изображенията и знаците да са добре и ясно оформени. Това води до пренапрежение на зрителния анализатор и бързо настъпваща зрителна умора. Трябва да се вземе в предвид и фактът, че голяма част от работещите са във възрастовата група, в която се по принцип настъпват изменения в структурата, еластичността и пречупващата способност на естествената леща на окото – т. нар. пресбиопия. Пренапрежението на зрителния анализатор води до ускоряване на този естествен процес на стареене на лещата на окото. Взирането в монитора е свързано с принудителна работна поза с навеждане, което генерира значително статично мускулно напрежение на гръбначния стълб и висок риск от мускулно-скелетни увреждания. Не бива да се пренебрегва и стресогенното действие на този фактор, което е свързано с нарушения във функционалното състояние на различни системи в организма (нервна система, сърдечно-съдова система, храносмилателна система, ендокринна система); раздразнение и поведенчески реакции, а в по-дългосрочен план неминуемо ще доведе до зачестяване на някои социално-значими хронични заболявания на сърдечно-съдовата и ендокринната система.
Дейност 5. Информация и публичност Дейността ще обхване разнообразни действия, целящи популяризиране на проекта, както и информиране на обществеността за ползите от инвестирането в здравословните и безопасни условия на труд, както за самите служители, така и за работодателите. В рамките на дейността ще бъде направена специална публикация в печатно издание и ще бъдат изработени, отпечатани и разпространени 1000 брошури – цветни - гланц, А4 формат, съдържащи информация относно провежданите дейности и резултатите от тях. Публикацията в печатно издание, както и брошурите ще съдържат информация за проекта, целите и дейностите по проекта и планираните резултати, както и информация относно полученото финансиране по ОП „РЧР”, както и препоръки към работещите и работодателите за следване принципите на стандарта като гаранция за устойчива заетост и ефективност на труда. Брошурите ще бъдат разпространени на публични места, чрез което ще достигнат до най-голям брой хора. Освен това, те ще бъдат разпространени и сред партньори и работодатели от района, както и в местни институции и неправителствени организации. Същевременно, регулярно ще бъдат реализирани и публикации в интернет-сайта на дружеството със съответната информация за дейностите и резултатите от проекта. Предвиждат се поне 2 публикации. В допълнение към тези дейности, ще бъде изработена информационна табела, която ще бъде поставена на видно място в сградата на „ТЕРЕМ” ЕАД. Дейностите за информация и публичност представляват съпътстващи изпълнението на проекта дейности, които ще допринесат като цяло за разпространение на резултатите от настоящия проект, както и за популяризиране на Оперативна Програма „Развитие на човешките ресурси”. В рамките на тези дейности ще бъдат реализирани редица публикации и мерки за визуализация и информация. Предлаганите дейности са разнообразни и разнородни като с това се цели достигане до максимален брой представители на целевите групи и заинтересовани страни. Ще бъдат издадени брошури, ще бъдат направени и публикации, които представляват изпитан метод за повишаване на информираността, както и за популяризиране и разпространение на проектните резултати. В допълнение, публикациите в интернет пространството представляват съвременен и популярен метод за разпространение на информация, чрез което ще допринесе за разпространение на резултатите от проекта и промотиране на финансовата подкрепа получена по ОПРЧР.
Партньори
Партньори:  
Изпълнители:  
Финансова информация
Одобрен бюджет БФП: 134 656 BGN
Общ бюджет: 0 BGN
БФП: 0 BGN
Общо изплатени средства: 0 BGN
Източник на финансиране Верифицирани средства Валута
Безвъзмездна финансова помощ 0 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 0 BGN
2009 0 BGN
2010 0 BGN
2011 0 BGN
2012 0 BGN
2013 26 931 BGN
2014 - 26 931 BGN
2015 0 BGN
0 BGN
В т.ч. Финансиране от ЕС 0 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 0 BGN
2009 0 BGN
2010 0 BGN
2011 0 BGN
2012 0 BGN
2013 22 892 BGN
2014 - 22 892 BGN
2015 0 BGN
0 BGN
В т.ч. Национално финансиране 0 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 0 BGN
2009 0 BGN
2010 0 BGN
2011 0 BGN
2012 0 BGN
2013 4 040 BGN
2014 - 4 040 BGN
2015 0 BGN
0 BGN
Финансиране от бенефициента 33 664 BGN
Индикатори
Индикатор 1 Брой работодатели (предприятия), получили подкрепа за подобряване условията на труд и за привеждането им в съответствие с изискванията на стандартите
Индикатор 2 Намаляване на трудовите злополуки и професионалните заболявания при подкрепените работодатели


Забележка:
Подчертан елемент от таблицата позволява показване на детайли при избирането му.
Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на оперативна програма „Техническа помощ”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие
ЕС
Европейски съюз