Дейности:
|
Дейност 6: Сертификация на Система за управление на здравето и безопасността при работа съгласно стандарт OHSAS 18001 Сертификацията на разработената и внедрена Система за управление на здравето и безопасността при работа ще позволи получаването на независима оценка на функционирането на системата и получаването на международно валиден сертификат за съответствие със стандарт OHSAS 18001. Сертификацията на системата ще позволи на организацията да демонстрира пред служителите, партньорите и клиентите, както и пред други заинтересовани страни в лицето на държавни и общински структури и обществото като цяло своята ангажираност за ефикасно управление и непрекъснато подобрение на процесите по осигуряване на ЗБУТ.
Дейността се състои от следните етапи:
1) Заявление за сертификация
Дейността се състои в подготовка и подаване на заявление за сертификация към сертификационна организация, акредитирана от орган, който е член на Международния акредитационен форум (International Accreditation Forum - Multilateral Recognition Agreement (IAF MLA) съгласно ISO/IEC 17021:2006 (EN 45012/ISO/IEC Guide 62). Сертификационната организация избира подходящ одиторски екип и планира извършването на сертификациония одит. Сертификационният одит се състои в провеждане и изготвяне на първоначална оценка, която включва два етапа:
2) Одит Етап 1 - ще се проведе на място в Рилена ООД, като одитът включва следните дейности:
- Обиколка на офисите, за да се запознае одиторския екип с дейностите и процесите в Рилена ООД,
- Обсъждане и потвърждаване на предложения от Рилена ООД, обхват на сертификация и предмет на дейност;
- Преглед на документираната СУЗБР, за да се провери дали цялата документация, която се изисква от стандарта и се отнася до организацията, е разработена, внедрена и контролирано документирана;
Потвърждение, че СУЗБР е ефективно внедрена и има категорични предпоставки за преминаването към Одит Етап 2 и определяне заедно с екипа на Рилена ООД, на дата за одит Етап 2.
Доклад от одитора за етап 1 с крайно становище за готовност за преминаване към Етап 2, установени несъответствия (ако има такива), констатации и препоръки. При открити несъответствия се изготвя план за прилагане на адекватни коригиращи действия.
3) Одит Етап 2 - ще се проведе на място в Рилена ООД, и включва следните дейности:
- Обсъждане на ефективното внедряване на коригиращи действия за несъответствията, повдигнати по време на Одит Етап 1 (ако има такива);
- Оценка на степента на ефективно внедряване на СУЗБР и потвърждение, че тя съответства на изискванията на стандарт OHSAS 18001 и предмета на дейност;
- Преглед на основните процеси и дейности на фирмата – одиторският екип извършва оглед на технологични, производствени, управленски и спомагателни процеси и дейности, интервюта с ключови служители и работници и преглед на документи и записи. Оценява се тяхното съответствие спрямо стандарта, СУЗБР и нормативните изисквания;
- Преглед на Програми, Доклади и протоколи за Вътрешен одит и Преглед от Ръководството, за да се потвърди, че са съставени и проведени така, че да гарантират ефективността на внедрената СУЗБР.
Доклад от Етап 2 и резюме от водещия одитор, относно несъответствията (ако има такива) и препоръките за подобряване
Крайното решение на водещия одитор за препоръка към сертифициращата организация за издаване на сертификат ще бъде основано върху доказателствата, събрани по време на одит Етап 1 и Етап 2.
След преглед на препоръките на водещия одитор и след приемането на предложените коригиращи действия спрямо евентуално повдигнатите несъответствия, сертифициращата организация следва да одобри сертификация спрямо OHSAS 18000 и да издаде сертификат на Рилена ООД.
Дейност 3:Анализ на състоянието и проектиране на организацията на трудовата дейност Дейността включва следните етапи:
I. Въведение – описание на характеристиките и състоянието на предприятието, както и организацията на трудовата дейност. Преглед и анализ на историята на организацията. Описание на актуалната ситуация на организацията.
a) основните и спомагателни трудови дейности, използвани технологии, използвани суровини и материали и произвеждани продукти, работни помещения и работни места, работно оборудване, съоръжения с повишена опасност;
b) управление на основните и спомагателни дейности (планиране, изпълнение, наблюдение и контрол на изпълнението, анализ и подобрение), процедури, вътрешни трудови стандарти и документи;
c) показатели за ефективност на трудовата дейност;
d) управление на персонала, в. т.ч.: състав, общ брой и разпределение по възраст, пол, трудов стаж, професия, етническа принадлежност, квалификация, здравно състояние, рискови групи, заплащане, социално партньорство, колективно трудово договаряне и социални придобивки, мотивация, данни за здравни проблеми във връзка с работата;
e) условия на труд при изпълнение на основните и спомагателните трудови дейности, които влияят на качеството и ефективността на трудовата дейност, вкл. факторите на работната среда, изисквания на задачата и трудовия процес, социални и организационни фактори – източници на опасности за безопасността и здравето, основни рискови фактори, оценки на риска, средства за колективна защита, лични предпазни средства, санитарно-битови условия, данните за професионалните заболявания, трудов травматизъм и отсъствията поради болест.
II. Изложение и анализ – описание на силните и слабите страни на организацията на трудовата дейност и работната среда в предприятието.
a) определят се елементите на организацията на трудовия процес и работната среда, които имат ключово значение за ефективността на производството и производителността на труда;
b) оценява се нивото на организацията и ефективността на трудовите процеси, иновациите, управлението на човешките ресурси, условията на труд, организацията на дейностите по осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд и документирането им;
c) анализ на вътрешната среда на организацията; анализират се силните и слабите страни ( SWOT – анализ ) на елементите на трудовия процес и работната среда;
d) определя се кои елементи следва да се поддържат и развиват и за кои е необходимо да се предприемат допълнителни мерки за подобрение;
e) анализ на външната среда на организацията; разглеждат се възможностите и опасностите, произтичащи от външната среда влияещи на организацията;
f) съставяне на SWOT – матрици, - таблици и – диаграми, илюстриращи силните и слабите страни на трудовата дейност на предприятието.
III. Обосновка за оптимизиране на работата и нуждата от повишаване и проектиране на организацията на трудовата дейност:
a) описание на елементите на организацията на основните и спомагателни дейности при които има необходимост от усъвършенстване и подобрение;
b) какви подобрения на условията на труд и други мерки за повишаване и поддържане на работоспособността и производителността на труда;
c) описание на методи и средства за повишаване на трудовата дейност на служителите в предприятието.
IV. Заключение
a) изводи за състоянието на предприятието и организацията на трудовия процес;
b) план за действие: определяне на целите, задачите за изпълнение на целите, действия за решаване на задачите, срокове, отговорници и ресурсите за бъдещо развитие и подобряване на организацията на работа и за подобряване условията на труд и работната среда, намаляване на травматизма и заболеваемостта в предприятието
Дейност 2: Подготовка и провеждане на избор на изпълнители по проекта Дейността допринася непряко за постигане на заложените резултати като ще доведе до избор на изпълнители по проекта, които да осигурят качествени услуги и доставки по проекта при спазване на принципите на добро финансово управление. Дейност 5: Разработване и внедряване на Система за управление на здравето и безопасността при работа съгласно стандарт OHSAS 18001 OHSAS 18001 представлява международно признат стандарт, който съдържа изисквания към Системи за безопасни условия на труд. Въвеждането на Системи за безопасни условия на труд в организацията цели свеждането до минимум на трудовите злополуки и инциденти.
Стандартът за безопасни условия на труд дава насока на организацията как да интегрира управлението на Системата за безопасни условия на труд с другите функциониращи управленски практики. Целта е да се намали риска за служителите и за евентуални други засегнати лица, да се подобрят финансовите резултати, да се подобри имиджа на организацията на пазара, на който тя оперира.
Стремежът към постоянно подобрение на условията за труд и концентрацията на усилията по посока превенция на инцидентите на работното място са основен приоритет на Рилена ООД, като организация стремяща се към повишаване на производителността на труда, чрез грижа за работоспособността и здравето на работниците;
Освен това, Рилена ООД желае да демонстрира ангажираност по отношение безопасността на труда, да управлява и минимизира рисковете за здравето на своите служители, и тези, към които е насочена дейността й.
Основните предимства и ползи, до които ще доведе внедряването на Система за управление на здравето и безопасността при работа в организацията са:
Подобрява управлението и контрола на здравето и безопасността по време на работа;
Здравословните и безопасни условия на труд се управляват като процес, така че ефективността на СУЗБР да може да бъде измервана и подобрявана;
Позволява на ръководството да насочи ресурси и усилия към дейности с висок риск;
създава механизъм за контрол над подизпълнители и доставчици за осигуряване на по-здравословни и по-безопасни условия на труд;
осигурява механизъм за самоконтрол по познаването и спазването на приложимите законови и други външни изисквания за здравословни и безопасни условия на труд;
Повишава доверието в организацията както от страна на служителите, така и от гледна точка на нейните бизнес партньори, клиенти, акционери и др.
Дейността ще включва:
Дефиниране на политика и цели по здраве и безопасност
Разработване на Документацията на СУЗБР, съгласно изискванията на стандарта
Внедряване на СУЗБР
Провеждане на Вътрешен одит на СУЗБР
Подготовка за сертификация
Дейност 1: Проектен старт Дейността ще продължи 2 месеца и ще обхване дейности по сформиране на проектния екип, първоначални срещи за разпределение на отговорностите по изпълнение на проекта. Ще бъдат проведени толкова срещи, колкото са необходими за разработването на подробен линеен план график включващ конкретните задачи за изпълнението на всяка една от дейностите по проекта, както и ще бъдат определени отговорните за изпълнението на задачите лица.
Дейността е основополагаща за изпълнение на останалите проектни дейности и постигане на заложените цели на проекта.
Дейност 7: Обучение В обучението ще се включат всички (22 към настоящия момент) заети в Рилена лица.
Обучението ще се проведе на групи, като продължителността на всяко обучение ще бъде минимум 45 учебни часа.
Обучението ще включва следните основни модули:
• Модул 1: Стандарт OHSAS 18001 – принципи за управление на здравето и безопасността при работа. Изисквания на стандарта
• Модул 2: Система за управление на здравето и безопасността при работа на Рилена ООД – Политика и цели, управление на риска, оперативен контрол, мониторинг.
• Модул 3: Приложими процедури за работа. Механизми за оперативен контрол на риска.
• Модул 4: Управление на извънредни ситуации. Докладване и реакция. Коригиращи и превантивни действия.
Дейността е от изключителна важност за постигане на проектните цели като ще повиши осъзнатостта на служителите и работниците относно важността от недопускане на отклонения от политиката и целите по здраве и безопасност с оглед намаляване на трудовия травматизъм, намаляване на трудовите злополуки, инциденти и запазване на благоприятни условия на труд в предприятието.
Дейност 8: Финализиране на проекта Отчитането на дейностите по проекта ще се случи след неговото приключване и ще включва изготвянето на технически и финансов отчет за реализираните дейности, постигнатите резултати и изразходваните средства. Дейност 4: Ремонт на вентилационна система В рамките на дейността, избраният в рамките на Дейност 2 изпълнител, ще реализира ремонт на вентилационната система в кухненските помещения към ресторанта на хотелски комплекс Рила.
Съгласно изготвена оценка на риска по отношение на фактора микроклимат, неефективността на наличните вентилационни съоръжения в хотелски комплекс „Рила” град Дупница води до опасност от неблагоприятен микроклимат на работните места в кухнята. Професионалният риск от тази опасност е с възможна вреда върху здравето и безопасността на работещите, увеличава вероятността за настъпване на трудова злополука и нарушаване на организацията на трудовата дейност. Реконструкцията на наличните вентилационни съоръжения ще доведе до оптимален микроклимат в работната зона. Това от своя страна подобрява условията на труд на работното място и създава предпоставка за повишаване на производителността и ефективността на труда.
|