Дейности:
|
Дейност 1: Организационни дейности за реализация на проекта Непосредствено след стартиране на проекта ще се проведе работна среща на екипа по проекта и партньорската организация, на която ще се извърши следното:
- Изработване на План за действие за реализиране дейностите по проекта. Плана ще включва срокове и отговорници за всяка дейност, както и определения бюджет за изпълнението й.
- Определяне на критерии за избор на учители/възпитатели, които да вземат участие в дейностите по проекта;
- Изготвяне на вътрешни (за проекта) документи, подпомагащи отчетността по проекта: справка - доклад за изпълнението на дейностите (за всеки от екипа и учителите, включени в клубовете по интереси и другите дейности), справка за финансовото изпълнение.
В рамките на тази дейност ще се извършат още следните поддейности:
- Подготовка и провеждане на тръжни процедури за избор на изпълнители на дейностите;
- Подготовка и провеждане на процедура за избор на възпитатели/учители, които да подпомогнат изпълнението на дейностите по проекта;
- Отчетност на проектните дейности (в изпълнение изискванията на Програмата, както и в изпълнение на решенията, взети от мениджмънта на екипа по проекта).
- Ежемесечно ще се провежда работна среща на екипа по проекта в разширен състав – с участието на партньорската организация и на наетите външни експерти. На срещите ще се следи за изпълнение на дейностите по проекта, за възникнали трудности при реализацията му и за потенциални опасности и заплахи от забавяне или други проблеми. При необходимост, екипа ще се събира и по-често от заложеното.
Дейност 2: Обучение на учители и възпитатели за работа в мултикултурна среда В рамките на 16 учебни часа (8 теория и 8 практика) по специална схема, изготвена така, че да не се нарушава учебния процес, ще бъдат обучени педагогическия състав на училището по следните индикативни модули:
• Особености на мултикултурната класна стая
• Преодоляване на конфликти и комуникация в мултикултурна среда
• Предизвикателствата пред учителите и технологии за развитие на междукултурна чувствителност и толерантност у учениците
• Педагогическа и интеркултурна компетентност на учителя. Педагогически интервенции в мултикултурна среда
• Мениджмънт на етнокултурното разнообразие в училище. Ромска култура и идентичност. Турска култура и идентичност.
• Тренинг мултикултурно образование
Обучението ще включва теория и практически техники за работа в мултикултурна среда, в т.ч. с ученици от различни възрастови групи.
Обучението ще се проведе от външна организация в сградата на училището на групи, организирани така, че да не се отделят учителите от учебния процес.
Дейност 3: Създаване на клубове по интереси Групите в клубовете по интереси ще се формират по желание на учениците след попълване на заявление или потвърждение на желанието на ученика от страна на родителя. Групите ще се формират в периода от 1 до 3-ти месец на изпълнение на проекта. Координатора на проекта ще събира заявките и ще ги обобщава като формираните групи ще бъдат утвърдени от Ръководителя на проекта. Групите няма да дублират заниманията по интереси на децата, обхванати в целодневната организация на учебния ден. Децата, включени в тях не участват в заниманията на ПИГ.
В рамките на тази дейност ще се формират и провеждат следните клубове по интереси:
Клуб „Краезнание” (за ученици 3-4 клас, част от целевата група)
Заниманията в клуба целят да удовлетворят интересите и потребностите на учениците, насочени към историческото познание. Водени от любовта към родината, към обкръжаващата ни природа и общество, учениците ще се запознаят с миналото на България, възникването и формирането на селищата в региона, природните дадености и забележителности.
В специални уроци учениците ще оценяват мястото на родния край в националната история – проучване на участието на населението от кърджалийския край в революционни движения, вoйните, икономическия и културен живот на страната.
Чрез разнообразни проучвателски задачи учениците ще усвоят умения за писане на съобщения, реферати, доклади на историческа тема.
Своите умения и знания учениците ще демонстрират чрез участия в чествания, конкурси и др.
Клуб ”Краезнание” ще работи съвместно с училищната библиотека.
Клуб „Туризъм” (за ученици от 9 до 12 клас)
В рамките на този клуб ще бъдат включени максимален брой деца, поради изключителният интерес към дейността. Включва индикативни дейности:
- презентиране на национални туристически обекти;
- разработване на екопътеки и маршрути за туризъм;
- проучване на пещери и други забележителности в страната;
- организиране на еднодневни походи в планина и др. (Перперикон, Триградско ждрело, Ягодинска пещера и др.);
- организиране на вело-изследователски турове;
- други.
Заниманията ще включват самостоятелни и групови проучвания на туристически обекти и предоставяне на възможност за индивидуална презентация от отделните участници. Ще се работи и в групи, като се изграждат така работещи „екипи” от ученици от смесен етнически произход.
Клуб „Туризъм” ще работи в тясно сътрудничество с клуб „Фотография”.
Клуб „Фотография” (за ученици от 7 до 12 клас)
В този клуб ще се правят темтични изложби на снимки на възпитаници на СОУ „Й.Йовков”, обхванати в проекта. Ще бъдат включени и теми „Толерантност”, „Единни”, „Приятели без граници” и т.н.- изложби, творби от които ще бъдат поместени в интернет страницатана училището и в специален годишник. Снимки от Клуб „Фотография” ще се публикуват и в училищния вестник, издаван от клуб „Журналист”.
Клуб „Журналист” (за ученици от 9 до 12 клас)
Участниците в този клуб ще извършват следните дейности:
- издават ежемесечно вестник "Единство";
- подготвят статии, ученически изследвания и проучвания, интервюта с водещи личности от град Кърджали, с педагози;
- изготвят информационен кът и отразяване на всички събития от училищния живот – „стен-вестник”;
- изготвят материали за интернет – страницата на училището и за социалните мрежи.
Клуб „Училищно радио” (за ученици от 9 до 12 клас)
Подобно на клуб „Журналист” участниците в този клуб ще подготвят свои „журналистически” материали, които ще „излъчват” в голямото междучасие и в специално отредено време веднъж в седмицата.
Клуб „Архитектурно макетиране” (за ученици от 5 до 8 клас)
Макетирането е едно от изразните средства на бъдещите архитекти и неразделна част от проектантския процес и презентацията на готовия продукт. В рамките на този клуб учениците ще се учат как да създават макети на отделни предмети, сгради или други обекти.
Макетите ще се изготвят на екипен принцип като екипите ще са съставени от ученици от различен етнически произход.
Клуб „Екология” (за ученици от 9 до 12клас)
Ще съдейства за формиране на нова ценностна система у учениците и на нов модел на поведение в училище, вкъщи и в обществото в духа на принципите на устойчивото развитие. Това ще доведе до осъзнаване на потребността за поддържане на хармония в отношението ЧОВЕК- ОБЩЕСТВО- ПРИРОДА.
Клуб „История на религиите” (за ученици от 9 до 12клас)
Тук ще се изучават основните линии на религиите, обуславящи етносите, представени в страната ни. Участието в този клуб ще даде на учениците знанията, които да им покажат каква е религията на техните приятели и съученици, защо трябва да ги уважават и как да почитат техните празници и ритуали.
Клуб „Етнография” (за ученици от 5 до 8 клас)
В този клуб децата ще подготвят с изложби на обредни кукли, маски, декоративни пана, сувенири и др. Ще пресъздават обичаи и обреди на етническите малцинства, представени в клуба (турци и роми), както и българските традиции и обичаи.
Спортни клубове "Баскетбол" и „Волейбол” (за ученици от 5 до 12 клас)
Целта на клубовете е да превърне баскетболната и волейболната игра в любимо занимание на учениците от СОУ „Й. Йовков”. В рамките на играта в един и същ отбор (за всеки клуб) ще бъдат организирани деца от различен етнически произход – български, турски и ромски. Целта е да възприемат една цел, една идея и с единна стратегия в един екип да я защитават. Ще се организират турнири на всеки 3 месеца, в които участие ще вземат смесени отбори с представители на всички етноси, представени в училището.
Дискусионен клуб „Моят училищен живот” (за ученици от 9 до 12 клас)
- обсъждане ежедневни актуални теми, касаещи учениците в целевата възраст;
- овладяване на свободното говорене пред аудитория и защитаване на гражданска позиция
Клуб „Вокална инструментална група” (за ученици от 2 до 6 клас)
Включва:
- провеждане на дискусии върху различни стилове музика;
- създаване на секция „Караоке”;
- участие във фестивал на коледарската песен и други видове традиционни песни;
- занимания с налични музикални инструменти в училището.
Песните, които децата ще изпълняват, ще са съобразени с тяхната възраст, певчески възможности и интереси. Заниманията стимулират пробуждането на техните творчески импулси. Предвижда се да се пеят типичните за различните групи етнически малцинства песни, както и традиционни български народни песни.
Клубовете НЕ дублират дейността на ПИГ и не обхващат деца, обхванати от групите, както и от целодневната организация на учебния процес. Това би могло да бъде установено от присъствените списъци по проекта и тези на ПИГ.
Дейност 4: Конкурс „Толерантност” Тази дейност включва:
- Организиране на конкурс със слоган „Толерантност”. В конкурса ще участват всички деца от училището, без оглед на етническа или религиозна принадлежност.
Учениците ще имат за задача да проучат историята на етноса на другарчето си и да го пресъздадат чрез снимков или рисунков материал. Най – добрите „творби” ще бъдат наградени от училищното ръководство, а самите снимки или рисунки ще съставят Изложба „Толерантност”.
- Изложба „Толерантност” ще бъде изложена във фоайето на училището за времето до края на проекта.
- Материали от изложбата ще бъдат поместени в училищния вестник „Единство”, който ще издава Клуб „Журналист”, както и в интернет страницата на училището.
В комисията за оценка на творбите ще вземе участие и представител на партньорската организация.
Дейност 5: Работа с родителите на деца от СОУ „Й. Йовков” Тази дейност включва следните под-дейности:
- Провеждане на „Час на родителя”. Провежда се всеки месец с участието на различни родители. В рамките на този час ще се организират срещи с родители, които имат проблеми с интеграцията на децата. На срещата, учители и възпитатели, които са преминали през обучението по Дейност 2 – за работа в мултикултурна среда – ще разяснят на участниците основните похвати, чрез които да „работят” с децата и подходите за тяхната успешна интеграция. На срещата ще се даде информация на всеки родител какво са проблемите на детето му по отношение интеграцията му със съучениците.
Акцент на срещите ще бъде въпросът как да възпитаваме детето си в дух на толератност спрямо неговите другарчета. Възпитанието в дух на толерантност започва с обучаването на хората на това, в какво се състоят техните общи права и свободи, за да се осигури осъществяването на тези права, и с поощрение на стремежа към защита на правата на другите.
- Дни на отворените врати. Провеждат се на всеки 3 месеца. В Дни на отворените врати всеки родител ще има възможност да се запознае с условията и дейностите, които представителите на педагогическия състав на училището правят за успешната образователна и социална интеграция на децата в училище. Ще се демонстрира работата по клубовете на учениците, както и техните резултати. Ще се акцентира върху добрите практики, реализирани в рамките на проекта.
- Разработване анкета за ученици и родители, свързана с културната им идентичност и анализ на резултатите. Резултатите ще бъдат оформени като доклад и ще се презентират в „Час на родителя”. Участието в анкетата ще бъде доброволно и анонимно. Предвижда се участието на минимум 50% от представителите на целевата група – учениците и техните родители.
Дейност 6: Познавателни дейности и мероприятия Тази дейност включва:
1. Честване на Международният ден на толерантността 16 ноември
Събитието ще се отбележи с голям концерт на учениците от СОУ „Й.Йовков”, в който участници ще бъдат ученици - представители на всеки етнос. Всеки ще представи част от културата на своя етнос, като всички общо ще представят най-популярните музикални творби. Концертът ще се превърне в ежегоден фестивал, който ще чества училището в дух на толерантност спрямо представителите на етническите малцинства.
2. Посещение на Перперикон
Групово посещение (3 групи х 1 ден, осигурена храна, екскурзовод и транспорт)
Целта е да се адаптират един към друг учениците от смесените групи (различни етноси).
3. „Открит урок” - изнесена извън пределите на града лекция на 4 групи ученици от целевата група, придружена с презентация „Етническа толерантност”. По достъпен за учениците начин темата за толерантността ще бъде представена и разгледана, подкрепена с идеята, че трябва да се харесваме такива, каквито сме, да приемеме различието в другия и да бъдем толерантни във взаимоотношенията си.
Групово посещение (4 групи х 1 ден, осигурена храна, лектор и транспорт)
Дейност 7: Информационна кампания за етническа толерантност В рамките на тази дейност ще се отпечатат и разпространят сред целевата група и заинтересованите страни следните материали:
- Информационни брошури
- Информационни плакати
- Флаери, информиращи за честването на Международният ден на толерантността 16 ноември и концерта на учениците
Подробна информация от всяка стъпка на реализираният проект ще се помества в интернет страницата на СОУ „Й. Йовков” и на партньора.
Подробно описание на методите – моля виж т.5.2.2.
Подготовка на дейност 2 Обучение на учители и възпитатели за работа в мултикултурна среда Подготовка на дейност 3 Създаване на клубове по интереси Подготовка на дейност 4 Конкурс „Толерантност” Подготовка на дейност 5 Работа с родителите на деца от СОУ „Й. Йовков” Подготовка на дейност 6 Познавателни дейности и мероприятия Подготовка на дейност 7 Информационна кампания за етническа толерантност
|