Дейности:
|
Дейност 1. Организация и управление на проекта Със стартирането на проекта ще бъде сформиран 2-членен екип по проекта – ръководител и счетоводител, които ще бъдат назначени на граждански договори. Екипът на проекта притежава експертиза и опит за изпълнение основните дейности по проекта.
Екипът ще се събира месечно с цел проследяване на изпълнението на проекта. Основните задължения ще бъдат:
- провеждане на кампания по визуализация и публичност по проекта;
- избор на изпълнители за доставки на материали, консумативи и обучение на персонала и т.н.
- изготвяне на междинни и окончателни технически и финансови отчети по проекта
Дейност 2. Анализ на състоянието и проектиране на организацията на трудовата дейност I. Въведение
Основен предмет на дейност на фирмата е извършване на периодична проверка на техническата изправност на пътни превозни средства(ППС), организацията и провеждането на шофьорски курсове.
Рисковете при работа на различните работни места във фирмата се определят в следните основни категории:
• потенциална опасност от изгаряния при къси съединения, термични травми, пожар;
• рискове свързани с монотонност и повтаряемост на работните операции и повтарящи се пози на работа;
• риск от механични наранявания с работното оборудване;
• риск от увреждане на слуха поради шум от работата на съоръженията за технически прегледи на автомобилите и от двигателите на автомобилите;
• висок риск от вдишване на химически агенти – вдишване на пари, газове и сажди, отделяни от двигателите на автомобилите;
Работещите в АВТОШКОЛА ЕООД са под влияние на комплекс от неблагоприятни фактори като монотонност на работата, съчетана с повтарящите се операции, и принудителна работна поза. Работата с видео дисплей на персонала ангажиран с оформяне на документацията, работещ в офиса на фирмата е причина за дискомфорт, повишена уморяемост, напрежение в очите. Работата във фирмата е свързана с натоварване на нервната система и голяма отговорност при обучението на курсистите, което води до пренапрежение и стрес, умствена и физическа умора. Работата в контролно техническият пункт е свързана с проверка на техническата изправност на ППС. Отчитането на отделените вредни газове и изправността на шумозаглушителните им устройства поставя механиците в риск от вдишване на вредни газове и работа в шумна среда.
Тези както и редица физиологични, социални и психологични фактори, водят до определени трудово-хигиенни, организационни, ергономични и социално-битови проблеми, от решаването на които зависи здравето и работоспособността на работещите.
II. Изложение и анализ
В „АВТОШКОЛА” ЕООД решенията и организацията на работата се взимат от управителя. Той разпределя работата между служителите и задава задачите свързани с изпълнението на дейностите. Управителя е ангажиран с намирането на клиенти и договаряне на условията на предлаганите услуги, сключването на договори с доставчици.
Силни страни:
• Структура с един управител, ясни правила и еднозначни решения;
• Наличие на нова техника и автомобили, улесняващи работния процес;
Слаби страни:
• Липса на място за отдих;
• Лоши условия в санитарните помещения;
• Липса на установени стандарти за безопасни условия на труд.
До момента е разработена оценка на риска от служба по трудова медицина – „ДЕРМА ТМ 2007” ЕООД
III. Обосновка за оптимизиране на работата и нуждата от повишаване и проектиране на
организацията на трудовата дейност.
Организацията на трудовата дейност във фирмата ще се усъвършенства с:
• Разработване и внедряване на стандарта OHSAS 18001
• Обучения за ЗБУТ на персонала на фирмата
• Провеждане на работни срещи за „Обмен на добри практики”.
Средствата за отчитане на дейността и повишаване на трудовата дейност на служителите в предприятието са свързани с наблюдаване и измерване на резултатите.
Ще бъдат разработени, приложени и периодично преразглеждани процедури за редовно наблюдение, измерване и документиране на резултатите свързани с безопасността и здравето при работа. Мониторингът на дейностите ще се реализира чрез следните:
• системно инспектиране на системите за работа, помещенията, превозните средства и оборудването;
• наблюдение на работната среда, включително и на организацията на труда;
• наблюдение на здравето на работещите, чрез подходящо медицинско наблюдение за откриване на ранен стадий на признаци и симптоми на увреждания с цел определяне на ефективността на превенцията и контролните мерки;
IV. Заключение
Планираният за изготвяне от Изпълнител АНАЛИЗ на състоянието и условията на труд в нашата организация, както и проектиране на трудовата дейност и реализиране на дейностите по проекта целим подобряване условията на труд на нашите служители. По този начин ще се подобрят условията на труд във фирмата в т.ч. безопасността и здравословната работна среда.
Чрез анализа на реалното състояние на организацията на фирмата очакваме да предотвратим трудовите злополуки, да намалим трудозагубите от отсъствия, отпуски по болест и текучество на служителите; да подобрим качеството, производителността на труда и трудовия морал; да постигнем положителен финансов ефект за фирмата, вследствие избягване на трудозагуби и юридически спорове.
Дейност 3. Разработването и внедряването на Системи за управление на здравето и безопасността при работа (OHSAS 18001 – Occupational Health and Safety Management Systems) АВТОШКОЛА ЕООД успешно е внедрила и е сертифицирана в Система за управление на качеството ISO 9001:2008. Въвеждането на системата за управление в съответствие със стандарт ISO 9001, води до многократно подобряване на управленската дейност и оптимизиране на работният процес, с което фирмата гарантира постоянно качество на предлаганите услуги. За подобряване ефективността и ефикасността на дейностите си фирмата предвижда да разработи и внедри Система за управление на здравето и безопасността при работа, като създаде интегрирана система за управление(ИСУ) покриваща изискванията на двата стандарта ISO 9011 и OHSAS 18001. Внедряването на ИСУ позволява постигането на непрекъснато усъвършенстване и максимална ефективност на всички предлагани услуги от АВТОШКОЛА ЕООД.
Въвеждането на Система за управление на здравето и безопасността при работа цели свеждането до минимум на трудовите злополуки и инциденти.
Стандартът OHSAS 18001, обхваща всички изисквания на българското законодателство и международно признатите изисквания към тези системи. По конкретно елементите на OHSAS 18001 включват:
• политики и ангажираност;
• идентификация на опасностите, оценка и контрол на риска, законови изисквания;
• цели и програми, организация на персонал, обучение, комуникация и консултации;
• документи и записи;
• оперативен контрол, готовност за извънредни ситуации, наблюдение и измерване, разследване на инциденти и злополуки;
• коригиращи и превантивни действия, одит и преглед от ръководството.
Основните ползи от въвеждането на системата за управление на здравето и безопасността при работа са:
• подобряване управлението и контрола на здравето и безопасността по време на работа;
• гарантира спазването на законовите задължения за безопасността при работа;
• подобрява културата на безопасен труд в организацията;
• намали разходите по злополуки и подобри ефикасността на труда;
• подобри репутацията на организацията на безопасен труд.
Внедряването на стандарта ще бъде възложено на външен Изпълнител в зависимост от праговете на ПМС №55 и при спазване на правилата за провеждане на процедури за възлагане на обществени поръчки.
Дейност 4. Обучения за ЗБУТ на персонала на фирмата Конкретната цел на обучението е подпомагане и насърчаване на работниците да овладеят съвременните превантивни подходи за осигуряване на здраве и безопасност при работа, базирани на оценката и управлението на риска и приложение на добра практика. Допълнителна насоченост на обучението са пътищата за постигане на съответствие със законодателството на ЕС и с международните пазарни стандарти.
Теми на обучението:
• Държавна политика и нормативни актове по ЗБУТ - европейски директиви.
• Организиране на дейността по ЗБУТ - системи за организация и управление - OHSAS - 18001
• Оценката на риска като процес, а не като епизодични действия
• Важни акценти от наредба №7 на МТСП и МЗ от 1999 г. за минималните изисквания по ЗБУТ на работните места и при обслужване на работното оборудване.
• Права и задължения на органите/длъжностните лица/ по здраве и безопасност при работа.
Организация на работата на служителите и работниците във фирмата.
• Права и задължения на работодателя и работещите при възникване на сериозна и непосредствена опасност по време на работа. Действия при авария
• Колективни средства за защита
• Безопасни изисквания при ремонтните работи
• Задължение на работодателите да сключват договори по чл. 18 от ЗЗБУТ
• Задължение на работодателите да информират и се консултират с работещите по ЗБУТ
• Нормативни изисквания за предприемане на действия срещу корозията
• Хигиена на труда. Направления. Изисквания.
Чрез осъществяване на дейността ще проведем вътрешно фирмено обучение за поддържане и повишаване на практическите умения на всички работници, съгласно спецификата на работното им място и дейността им и по този начин ще информираме работниците за условията и реда за провеждане на периодично обучение и инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд
Дейност 5. Проучване на фирмите внедрили стандарт за здравословни и безопасни условия на труд и анализ за наличие на добри практики в подобни сфери на дейност. Предвиждаме проучване и анализ на фирмите, работещи в сферата на услугите, които успешно са внедрили и/или сертифицирани стандарти за здравословни и безопасни условия на труд. Вниманието ще бъде концентрирано върху фирми извършващи технически прегледи на ППС. Целта на проучването е да се почерпи опит от фирми с подобен предмет на дейност и да се използват добри практики в изграждане на благоприятна среда за работа и подобряване условията на труд на служителите във фирата.
Проучването ще бъде възложено на изпълнител след провеждане на процедура по възлагане съгласно правилата на ПМС 55.
В България съществуват множество фирми, които са внедрили и сертифицирали стандарти за здравословни и безопасни условия на труд. Считаме, че познаването на тези фирми и анализа на ползите от внедрените стандарт във фирмата ще доведат до по-голяма увереност у управителя на фирмата за необходимостта от внедряване и сертифициране на стандарта в бъдеще.
Дейност 6. Провеждане на работни срещи за „Обмен на добри практики”. Дейност 7. Публичност и реклама по проекта С цел да се гарантира широкото разпространение на информация относно финансирането на проекта от Европейския социален фонд и съфинансирането от националния бюджет на Р България, сред заинтересованите страни и търсенето на прозрачност и публичност при изпълнение на дейностите по проекта предвиждаме:
1. Отпечатване на 200 бр. брошури;
2. Изработване на табела за визуализация на сградата с включено СМР;
3. Изработване на 1 бр. Банер със стойка за обучителни семинари за обмяна на добри практики;
4. Провеждане на 2 пресконференции, една при стартиране на проектните дейности, втора за отчитане резултатите от реализирането на проекта;
|