Дейности:
|
Двудневна работна среща Дневният ред включва планиране и организация на дейностите по проекта и създаване на работни екипи от водещата организация и партньора. Информационна кампания за популяризиране на проекта сред целевите групи в общността. 3 прессъобщения: за стартиране на проекта, включващо информация за целта на проекта и за финансовото участие на Европейския социален фонд; отразяване на междинни и крайни резултати от проекта.
3 информационни бюлетини за развитие на проекта, публикувани на интернет - страницата на фондацията.
300 брошури с информация за предоставяните услуги (оценка на потребности, риск, планиране на услугата, периодична преоценка на потребностите); описание на правата и задълженията на социалния асистент и потребителя; размер на потребителска такса; описание на процедурите за подаване на жалби и обратна връзка. Брошурите се разпространяват в централните райони на София и по време на семинарите.
3 еднодневни семинара с лектори-експерти в здравната и социална области. Теми: 1. Специфични здравни проблеми в процеса на застаряване, 2. Позитивна нагласа на социалните асистенти при обгрижване на възрастни хора, етични стандарти, опазване на околната среда, 3. Герантология – поведенчески и психологични проблеми при хората в пенсионна възраст. Попълват се анкетни карти за обратна връзка.
При визуалната идентификация се прилагат правилата, предвидени в чл.8 от Регламент на Комисията № 1828/2006 и приложение 1 към него. Посочва се финансов принос, предоставен от Европейски социален фонд чрез ОП „Развитие на човешките ресурси”.
Подбор на кандидати за социални асистенти по проекта Оценката и подбора на социални асистенти се извършва след положен изпит-тест от участниците и интервю с цел установяване на мотивацията и нагласите им за работа.
Критерии за оценяване са следните позитивни качества: излъчване, нагласа за предоставяне на социалните услуги, ведрост, милосърдие, съпричастност към проблемите на потребителите, тактичност, загриженост, дискретност (спазване и зачитане на личната тайна на потребителя), устойчивост на стрес, емоционална стабилност, убедителност.
За услугата „Социален асистент” от особено значение е мотивацията на предоставящите я, за да се гарантира съхраняването на човешкото достойнство и правото на личен избор на обслужваните лица.
Подборът включва и качества за разбиране и уважение към възрастовите, религиозни, етнически, културни, физически, психически, полови и сексуални различия на потребители, техните близки, роднини или законни представители.
Правилата за подбор съответстват на изискванията на българското трудово законодателство и осигуряват защита на потребителите.
Оценка на специфичните потребности на потребителите. Изготвянето на индивидуална оценка на специфичните потребности на потребителите се извършва от специалист-експерт от Дирекция «Социално подпомагане». За тази цел кандидат-потребителят на социални услуги подава молба с приложени необходими документи, въз основа на което се изработва доклад-предложение до съответния специалист-експерт от Дирекция «Социално подпомагане».
За всеки потребител се извършва оценка на потребностите, с негово лично участие или на негов законен представител. Оценяват се общото физическо и психическо състояние на потенциалния потребител; способността му за справяне с ежедневни дейности; социалната му активност и интереси; взаимоотношенията със семейството му и други значими хора; битови условия; изисквания за медикаментозно лечение и диети; допълнителни потребности; безопасност и рискове, съгласно «Методика за предоставяне на услугата „Социален асистент” в общността», утвърдена от Изпълнителния директор на АСП. Индивидуалната оценка на потребностите е основа за разработване на индивидуални планове за предоставяне на услугата.
Избор и доставка на преносим компютър, мултимедиен проектор и преносим екран Преносимият компютър е необходим при провеждане на работни срещи и семинари; подбор и обучение на социални асистенти; документиране и презентации; актуализиране на база данни с информация за потребители и социални асистенти; сключване договори с потребители и социални асистенти; изготвяне на финансови отчети за изразходвани средства и събрани такси от потребителите, отчети за консултиране на потребители и социални асистенти.
Мултимедиен проектор и преносим екран са необходими за организиране на презентации за популяризиране на проекта и за работни срещи с практическа насоченост.
Обучение на социални асистенти за работа с хора на пенсионна възраст с различни увреждания. Провеждане на пет-дневно въвеждащо обучение за социални асистенти, преди да започнат работа в дома на потребителя, което включва следните теми:
• познания за домашни грижи и умения;
• задължения на социалния асистент;
• специфика на грижите за стари хора;
• методика за предоставяне на услугата;
• етични стандарти, опазване на околната среда;
• безопасни условия на труд;
• процедури за осигуряване на качество на услугата;
• спазване на принципите, свързани с насърчаване независимостта на потребителя, зачитане на неговото достойнство и правото му на лично пространство;
• поверителност на личните данни и информация;
• антидискриминационни практики;
• недопускане и ранно сигнализиране на опасност от различни форми на злоупотреба или експлоатация на потребители, включително сексуален, расов/етнически и други форми на тормоз;
• действия и поведение при предоставяне на услуги, изискващи физически допир;
• действия и поведение при боравене с пари и имущество на потребителя;
• действия и поведение при отказ от получаване на подаръци и завещания;
• злоупотреба с алкохол, цигари и други вредни за здравето вещества по време на работа;
• начини, по които се изразява загриженост относно управлението и/или предоставянето на услугата, включително обсъждането на лоши практики.
За поддържащо обучение са предвидени 11 работни срещи с практическа насоченост, при които се симулират реални ситуации и се търси тяхното решаване.
Попълват се анкетни карти за оценка на обучението и обучителите. Издават се удостоверения за завършено ниво на обучение след проведен тест.
Сключване на договори със социалните асистенти и изготвяне на длъжностни характеристики. По проекта са предвидени:
6 социални асистенти, заети на 4 часа за 12 месеца
12 социални асистенти, заети на 4 часа за 11 месеца
6 социални асистенти, заети на пълен работен ден за 12 месеца.
Социалните асистенти подписват трудов или граждански договор, изготвен по реда и условията на Кодекса на труда, декларация за спазване на поверителност на лични данни и информация, запознават се с длъжностната си характеристика и получават копие от Правилника за вътрешен ред на Фондация „Живот с достойнство”.
За всеки социален асистент се изготвя индивидуален работен план, в който се разписват конкретни дейности, насочени към постигане на най-пълно задоволяване на индивидуалните потребности на потребителя.
Договорите формулират целта на предоставянето на услугата „Социален асистент” и съдържат описание на дейностите, които ще се извършват за задоволяване на установените в съответствие с чл. 40 г, ал.2 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане индивидуални потребности на потребителя. Договорите съдържат още възнаграждението, което получава социалният асистент, начинът на оценка на дейността му и стимулите за обвързване на качество на предоставяни услуги със заплащането.
Всички социални асистенти получават длъжностна характеристика, която е част от техния трудов или граждански договор и която описва задължения, отговорности и подчиненост в зависимост от начина на предоставяне на социарната услуга - в рамките на пълен работен ден или почасово от работещи, учещи или пенсионирани лица.
Сключване на договори с потребителите на социални услуги за тяхното обслужване. Договорите регламентират правата и задълженията на доставчик и потребител на социалната услуга. Договорът се сключва писмено в 7-дневен срок от началото на предоставяне на услугата в два еднообразни екземпляра -по един за потребителя и за доставчика.
Договорите съдържат:
дейности по практическото предоставяне на услугата “Социален асистент”,
времетраене и честота на извършване,
допустима степен на гъвкавост при тяхното изпълнение;
име на доставчика и телефонен номер за връзка,
име на социалния асистент и телефонен номер за връзка с него;
процедури за преоценка и актуализация на потребностите на потребителя и на неговия индивидуален план;
осигуряване на качество на услугата;
договорености за достъп до дома на потребителя;
размер на потребителската такса и начин за нейното заплащане;
отговорности и неустойки при неспазване на клаузите на договора;
срок на договора и условия за прекратяването му.
Изработване на индивидуален план за предоставяне на услугата “Социален асистент” за всеки потребител. Индивидуалният план за предоставяне на услугата описва дейностите, които доставчикът се ангажира да извършва за удовлетворяване на специфичните потребности на потребителя. Изготвя се на база на анализ и оценка на индивидуалните потребности от социални услуги и оценка на риска с участието на потребителя, а когато това е невъзможно – с участието на негов роднина, близък или законен представител. Планът се съобразява с начина на живот на потребителя и с неговите предпочитания. Той формулира целта на предоставяне на услугата „Социален асистент” и съдържа описание на дейностите, които ще се извършват за задоволяване на установени в съответствие с чл. 40 г, ал.2 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане индивидуални потребности на потребителя, както и на областите, в които той ще бъде стимулиран да използва максимално своя потенциал и да разширява своята самостоятелност. Индивидуалният план включва оценка на рисковете за здравето и безопасността на потребителя, както и процедури за контролиране на основните рискови фактори. Доставчикът го актуализира веднъж на шест месеца или по-рано, ако са настъпили изменения в констатираните обстоятелства. Промените се съгласуват с потребителя, негов роднина, близък или законен представител, след което се вписват в плана.
Услугите, предоставяни от социален асистент за възрастни над 60 години са:
Помощ при общуването и поддържането на социални контакти, развлечения и занимания в дома и извън него (организиране на срещи, честване на празници, четене на ежедневници и литература, придружаване при разходка, посещение на кино, театър, концерт, църква, осигуряване на компания чрез общуване, полагане на грижи за осигуряване на психическия комфорт на клиента, др.);
Административни услуги (съдействие при изготвяне и подаване на документи в институции, при снабдяване с помощни средства, куриерска работа, др.);
Медицински услуги (измерване кръвно налягане, следене прием на лекарства, съдействие при настаняване в болница, грижи в болница, рехабилитация, др.)
Текущо консултиране на наетите социални асистенти и техните потребители. Фондация «Живот с достойнство» осигурява консултации и супервизия на социалните асистенти и психологическа подкрепа на потребителите в кризисни ситуации.
Тази дейност включва организиране на работни срещи за поддържащо обучение на социалните асистенти и обсъждане на специфичните случаи в процеса на предоставяне на услугите, както и обмен на опит между участниците. Попълват се анкетни карти за оценка на обучението и предложения за теми при следващи срещи.
Потребностите от поддържащо обучение на социалните асистенти се идентифицират ежемесечно по време на оценката на персонала и се включват в програмата за развитие и обучение на персонала. Предвидени са 11 работни срещи за осъществяване на поддържащото обучение, включващи симулиране на реални ситуации и тяхното решаване.
Дейностите, които извършват социалните асистенти, се мониторират и оценяват редовно, като доставчикът посещава потребителя поне веднъж месечно, за да мониторира на място предоставянето на услугата. Резултатите от мониторинга, проведените срещи и предприетите действия се документират.
Периодично се оценява работата на социалните асистенти и техните потребности от обучение. Копие от тази оценка се съхранява в трудовото досие на социалния асистент.
Предоставяне и контрол на услугата „Социален асистент”. Фондация „Живот с достойнство” има ясна управленска структура с разпределение на отговорностите, което й позволява да предоставя социалната услуга ефективно и в съответствие с целите и мисията си. Използват се прозрачни и ясни процедури за изчисляване на потребителски такси, издават се финансови документи при заплащането им. Правата и интересите на потребителите са защитени чрез водене на прецизна документация, която се съхранява в посочения в българското законодателство срок. Всички документи се изготвят, поддържат и използват в съответствие със Закона за защита на личните дани, актуализират се периодично, съхраняват се в информационна система, съдържаща данни за потребителите и следните други данни:
• срок на предоставяне на социална услуга;
• специфични потребности, установени при оценката на потребителя;
• дата на следваща преоценка на специфични потребности;
• цели при предоставянето на услугата;
• описание на основни дейности и предоставяни грижи;
• оценка на рисковете;
• план за вземане на лекарства, здравословни проблеми;
• допълнителни обстоятелства.
Социалният асистент води дневник за посещенията, в който записва ежедневни дейности, които е извършил. Той се запознава с разработените и периодично актуализирани правила и процедури. Потребителите и законните представители имат достъп до тях, предоставени в подходящ формат. Осъществява се текущо наблюдение и контрол върху изпълнението на услугите. Разработена е ясна процедура за получаване на обратна връзка за качеството на социалните услуги. Тя включва:
• редовни посещения на потребителите и мониториране на дейността на социалния асистент;
• периодични срещи с потребители, техните представители и близки за запознаване с мнението им за предоставените социални услуги и предложения за подобряването им;
• периодична проверка на документацията.
Стандартите по осигуряване на качество се оценяват и актуализират ежегодно.
|