Дейности:
|
Двудневна работна среща Двудневна работна среща Информационна кампания за популяризиране на проекта сред целевите групи и общността. - 3 прессъобщения: за стартиране на проекта с информация за целта на проекта и за финансовото участие на ЕСФ; отразяване на междинни и крайни резултати от проекта.
- 3 информационни бюлетини за развитие на проекта, публикувани на интернет - страницата на фондацията.
- 1900 брошури с информация за предоставяните услуги; описание на правата и задълженията на социалния ассистент и потребителя. Брошурите се разпространяват в централните райони на София и по време на обучения и семинари.
- 3 еднодневни семинара с лектори-експерти. Теми: 1. Възможности за реализация в социалната сфера 2. Модели за неформална коммуникация 3. Екологична и достъпна околна среда. Попълват се формуляри за обратна връзка.
При визуалната идентификация се прилагат правилата, предвидени в чл.8 от Регламент на Комисията № 1828/2006 и приложение 1 към него. Посочва се финансов принос, предоставен от Европейски социален фонд чрез ОП „Развитие на човешките ресурси”.
Набиране на потребители за услугата „Социален асистент” Осъществяване на контакти с кандидат-потребители, консултиране и приемане на документи. Кандидат-потребителите за социални услуги подават по образец Заявление и Декларациа за доходите с приложени документи, отразяващи увреждания и здравословното им състояние, подписват декларация, че не ползват услуги по други програми, финансирани от националния бюджет и/или ЕСФ.
Желаещите да ползват услугите са повече от възможностите на програмата. С оглед равни възможности се приемат документите и се изготвя списък за оценки на кандидатите.
Подбор на кандидати за социални асистенти по проекта Оценката и подбора на СА се извършва след тест и интервю с цел установяване на мотивацията и нагласите им за работа. Критерии за оценяване са следните позитивни качества: излъчване, нагласа за предоставяне на соц. услуги, милосърдие, ведрост, съпричастност, тактичност, загриженост, дискретност (зачитане на личната тайна на потребителя), устойчивост на стрес, емоционална стабилност, убедителност. За социалните услуги от особено значение е мотивацията на СА, за да се гарантира човешкото достойнство и правото на личен избор на обслужваните лица. Подборът включва и качества за разбиране и уважение към възрастови, религиозни, етнически, културни, физически, психически, полови и сексуални различия на потребители и техните близки.
Правилата за подбор съответстват на изискванията на българското трудово законодателство и осигуряват защита на потребителите.
Разработване на индивидуални оценки на потребностите от социални услуги на кандидатите за потребители. Изготвянето на индивидуална оценка на потребностите на потребителите се извършва от консултант за изготвяне оценка на потребителите.
За всеки кандидат-потребител се извършва оценка на потребностите, с негово лично участие и/или на негов законен представител. Оценяват се общото физическо и психическо състояние; способността му за справяне с ежедневни дейности; социалната му активност и интереси; взаимоотношенията със семейството му и други значими хора; битови условия; изисквания за медикаментозно лечение и диети; допълнителни потребности; безопасност и рискове, съгласно «Методика за предоставяне на услугата „Социален асистент” в общността», утвърдена от Изпълнителния директор на АСП. Индивидуалната оценка на потребностите е основа за разработване на индивидуални планове за предоставяне на услугата „Социален асистент”.
Избор и доставка на три преносими компютъра; цифров фотоапарат и ДМА за обслужване на потребители. Преносимите компютри са необходими за провеждане на работни срещи, семинари; подбор и обучение на СА; документиране и презентации; актуализиране на база данни с информация за потребители, СА; сключване на договори; изготвяне на финансови отчети за изразходвани средства и събрани такси от потребителите, отчети за консултиране на потребители и СА; изготвяне на междинни и финални доклади към донора. Цифров фотоапарат и ДМА (16 стола, 4 шкафа и 2 аптечни шкафа) са необходими за обслужване на потребителите при организиране на срещи, чествания, празници и др. Обучение на социалните асистенти за работа с възрастни хора с различни увреждания. Провеждане на петдневно въвеждащо обучение за новопостъпили СА, включващо следните теми:
• познания за домашни грижи и умения;
• задължения на социалния асистент;
• специфика на грижите за стари хора;
• методика за предоставяне на услугата;
• етични стандарти, околната среда;
• безопасни условия на труд;
• процедури за осигуряване на качество на услугата;
• спазване на принципите, свързани с насърчаване независимостта на потребителя, зачитане на неговото достойнство и правото му на лично пространство;
• поверителност на личните данни и информация;
• антидискриминационни практики;
• недопускане и ранно сигнализиране на опасност от различни форми на злоупотреба или експлоатация на потребители, включително сексуален, расов/етнически и други форми на тормоз;
• действия и поведение при предоставяне на услуги, изискващи физически допир;
• действия и поведение при боравене с пари и имущество на потребителя;
• начини, по които се изразява загриженост относно управлението и/или предоставянето на услугата, включително обсъждането на лоши практики.
За поддържащо обучение са предвидени 11 работни срещи с практическа насоченост, при които се симулират реални ситуации и се търси тяхното решаване.
Попълват се формуляри за оценка на обучението и обучителите. Издават се удостоверения за завършено ниво на обучение след проведен тест.
Сключване на договори със социалните асистенти; изготвяне на длъжностни характеристики. По проекта са предвидени: 52 социални асистенти, заети на 4 часа за 12 месеца.
СА подписват трудов/граждански договор, изготвен по реда и условията на Кодекса на труда, запознават се с Правилника за вътрешен ред на Фондация „Живот с достойнство” и получават длъжностната си характеристика, която е част от техния трудов договор и описва задължения, отговорности и подчиненост в зависимост от начина на предоставяне на социалната услуга. За всеки СА се изготвя индивидуален работен план с разписани конкретни дейности за задоволяване на индивидуални потребности на потребителя в съответствие с чл. 40 г, ал.2 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане.
Сключване на договори с потребителите на социални услуги за тяхното обслужване. Тристранните договори регламентират правата и задълженията на доставчик, СА и потребител на социалната услуга. Договорът се сключва писмено в три еднообразни екземпляра -по един за потребител, СА и доставчик. Договорите съдържат:
- дейности по практическото предоставяне на социалните услуги,
- времетраене и честота на извършване,
- име на доставчика и телефон за връзка,
- име на СА и телефон за връзка с него;
- индивидуален план на потребителя;
- осигуряване на качество на услугата;
- размер на потребителската такса;
- отговорности и неустойки при неспазване на клаузите на договора;
- срок на договора и условия за прекратяване
Изработване на индивидуален план за предоставяне на социални услуги за всеки потребител. Индивидуалният план /ИП/ за предоставяне на услугата описва дейностите, които доставчикът се ангажира да извършва. Изготвя се на база на анализ и оценка на индивидуалните потребности от социални услуги и оценка на риска с участието на потребителя, а когато това е невъзможно – с участието на негов роднина, близък или законен представител. Планът се съобразява с начина на живот на потребителя и с неговите предпочитания. Той съдържа описание на дейностите, които ще се извършват за задоволяване на установени в съответствие с чл. 40 г, ал.2 от ППЗСП индивидуални потребности на потребителя, както и на областите, в които той ще бъде стимулиран да разширява своята самостоятелност. ИП включва оценка на рисковете за здравето и безопасността на потребителя, както и процедури за контролиране на основните рискови фактори. Доставчикът го актуализира, ако са настъпили изменения в констатираните обстоятелства. Промените се съгласуват с потребителя, негов роднина, близък, законен представител, след което се вписват в плана. Предоставяните социални услуги за възрастни са:
Помощ при общуването и поддържането на соц. контакти, развлечения и занимания в дома и извън него (организиране на срещи, празници, четене ежедневници, литература, придружаване при разходка, посещение на кино, театър, концерт, църква, общуване, осигуряване на психическия комфорт, др.);
Административни услуги (съдействие при изготвяне и подаване на документи в институции, при снабдяване с помощни средства, куриерска работа, др.);
Медицински услуги (измерване кръвно налягане, следене прием на лекарства, съдействие при настаняване в болница, др.)
Предоставяне и супервизия на услугата „Социален асистент”. Фондация „Живот с достойнство” и партньора й имат ясни управленски структури с разпределение на отговорностите, което им позволява да предоставят социалните услуги ефективно и в съответствие с целите си. Използват се прозрачни и ясни процедури за изчисляване на потребителски такси, издават се финансови документи при заплащането им. Правата и интересите на потребителите са защитени чрез водене на прецизна документация, която се съхранява в посочения в българското законодателство срок. Всички документи се изготвят, поддържат и използват в съответствие със Закона за защита на личните дани, актуализират се периодично, съхраняват се в информационна система, съдържаща данни за потребителите, срок на предоставяне на социална услуга; специфични потребности, установени при оценката на потребителя и прочее. Сключва се договор за оценка на риска със Служба по трудова медицина.
Фондация „Живот с достойнство” осигурява супервизия на социалните асистенти и потребителите. Дейностите, които извършват СА се мониторират и оценяват редовно, като доставчикът посещава потребители веднъж месечно, за да мониторира на място предоставянето на услугите. Резултатите от мониторинга, проведените срещи и предприетите действия се документират с Формуляр за посещение. Извършва се текущо консултиране на СА по въпроси, свързани с организацията на работа, влошаване състоянието на потребители, документиране на дейности, емоционално състояние на потребители, организиране на срещи, чествания, празници и др.
|