Оперативна програма: Всички
Район за планиране: Всички  
Обобщена информация
 

Идентификация
Номер на проект от ИСУН: BG051PO001-5.1.01-0112-C0001
Номер на проект: BG051PO001-5.1.01/D01/0042
Наименование: Социално предприятие „ Да успеем заедно”
Бенефициент: “СВ. АРХАНГЕЛ”
Източник на финансиране: ЕСФ ==> Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси"
Дата на решение на договарящия орган: 28.09.2009
Начална дата: 12.11.2009
Дата на приключване: 12.05.2011
Статус: Приключен
Място на изпълнение: БЪЛГАРИЯ
     ЮГОЗАПАДНА И ЮЖНА ЦЕНТРАЛНА БЪЛГАРИЯ
          Югозападен
               София град
                    Столична
Описание
Описание на проекта: Създаване и функциониране на социално предприятие-шивашко ателие като иновативна форма на социална услуга , съчетаваща социални и икономически цели, предприемаческа култура и социална ориентация . Подбор, оценка, изготвяне на индивидуални планове за работа на хората от целевите групи; Провеждане на обучения, консултации и оказване на подкрепа за развиване и упражняване на социални и трудови умения на потребителите. Създаване на реални условия за социално включване и подобряване качеството на живот на хората от целевите групи чрез осигуряване на пазарна реализация на създадената от тях продукция. Оигуряване на „защитена заетост” и за преминаване към реалния пазар на труда на лицата от целевите групи; Създаване на устойчив модел и добра практика на социално предприятие като част от процеса на развитие на социалното предприемачество и социалния капитал.
Дейности: Сформиране и работа на Екипа за управление и организация на Проекта и изграждане на система за мониторинг, контрол, оценка и отчет на изпълнението 1.1. Обособяване на офис-помещение за Екипа за управление на проекта – Фондацията ще предостави офис безвъзмездно, където се помещава - ул.”Позитано” №8, ет.2.,гр.София. Екипът за управление на проекта ще се състои от 4 члена: ръководител, счетоводител, координатор, с ясно разпределени отговорности. Предвид сложността и иновативността при създаване на социалното предприятие в Екипа за управление се включва и организатар дейности и мониторинг, който ще разработи професионално необходимата документация, ще организира компетентно предоставянето, мониторинга и оценката на предоставяните услуги/дейности, което ще гарантира доброто изпълнение на Проекта. Координаторът ще организира дейностите по публичност и обучения – изискващи добра организация, проследяване и отчитане. 1.2. Провеждане на работни срещи за определяне задълженията на екипа и диференциране на отговорностите, необходимо за доброто управление. На заседанията се разработват и приемат: - “Правилник за работа на Проекта”, в който се определят вътрешните правила на работа и задължения на екипа; - вътрешна Система за мониторинг, контрол, оценка и отчет на изпълнеието; - за успешното изпълнение на Проекта е необходимо да се изготви детайлен Бизнес план за създаване и функциониране на социалното предприятие. За целта Екипът за управление ще подбере консултанти
Изготвяне и прилагане на Бизнес план за създаване и функциониране на конкретното социално предприятие-шивашко ателие. За успешното изпълнение на Проекта е необходимо да се изготви детайлен Бизнес план за създаване и функциониране на социалното предприятие. 2.1.За целта Екипът за управление ще подбере 1 консултант с икономически познания за ефективен мениджмънт, бизнес планиране и маркитинг и 1 консултант с опит в спецификата на организиране и работа на шивашко ателие, като стопанска единица, които не само ще разработят, но и ще участват в реализацията му. 2.2.Изготвяне на “Бизнес план за създаване и функциониране на конкретното социално предприятие-шивашко ателие, като модел на предприемачество, заетост и развитие на работната сила”, при който стопанската дейност има изразен ефект за развиване на социални и трудови умения на хора от уязвимите групи. Същността на социалното предприятие, което искаме да създадем по Проекта е: чрез създаването на шивашкото ателие, осъществяването на подходящи обучения за потребителите – за социални и трудови умения и специфични умения за работа в шиваческата индустрия, създаване и реализиране на конкурентна продукция, да се създадат работни места в сферата на социалното предприемачество и условия за преминаване към реалния пазар на труда на участниците от целевите групи. Основни моменти на Бизнес плана: 1.Визия, мисия, цели и описание на социалното предприятие 2.Оценка на организацията и стратегическата среда – организационни и операционни нужди на начинанието 3.Мениджмънт план 4.Маркетингов план 5.Оперативен план 6.Финансов план Изключително важно е да се разработят възможностите за проучване и осигуряване на пазарната реализацията на продукцията на социалното предприятие, като възможност за бъдещо самофинансиране. Бизнес планът се изготвя с активното участие на Екипа за управление и се приема от него. 2.3.Изпълнение на Бизнес плана – осъществява се от Екипа за управление и с участието на двамата консултанти, като в процеса на изпълнение ще се извършва преглед и актуализация.
Изготвяне и прилагане на Комуникационен план за осигуряване на информиране и публичност при стартиране и реализиране на Проекта. За информиране и публичност на Проекта се предвижда изготвяне и прилагане на Комуникационен план за действие, в чието изпълнение ще се включат доброволците към Фондацията и ще включва три направления: 3.1. При стартиране дейността на Проекта е необходима да се информират потенциалните потребители - хората от ЦВН, бизнеса и обществеността за възможностите и ролята на ЕСФ и ОПРЧР при реализацията на дейности: • провеждане на 3 встъпителни информационни срещи - 2 срещи с целевите групи и служителите от 2- та ЦВН, които ще се проведат в самите центрове за да се обяснят възможностите за включване в Проекта и ролята на социалното предприятие за тях. - 1 среща с представители на бизнеса, общини, заинтересовани организации, институции – изключително важно за успешното реализиране на Проекта и неговата устойчивост е реалното включването на бизнеса и общините Ще бъдат подготвени обяви за срещата – плакати и съобщения в интернет сайтове и ще се изберат подходящи помещения за провеждането им; • медийна кампания - 1 публикация във в-к “24 часа”; - 1 участие в подходящи рубрики в телевизии; • публикуване на интернет страницата на Фондацията подходяща информация • изработване и разпространение на рекламни материали - брошура / 1 500 бр./ и листовка / 2000 бр./ с отразени условията и дейностите по предоставяне на услугите, които ще се разпространят на основни места в гр. София 3.2. Популяризиране дейността на Проекта и ролята на ЕСФ и ОПРЧР за реализацията му чрез продължаващо информиране за развитието на Проекта, постигнатите резултати и необходимо за включване на бизнеса и заинтересуваните o информационно табло за входа на офиса на Проекта и на помещението, където ще се обособи шивашкото ателие, отбелязващи наименованието и целта на проекта, както и източникът на финансиране – ЕСФ и че се изпълнява по ОПРЧР. o 2 публикации във в-ци “Труд”, “Капитал” o 2 информационни сесии за запознаване на бизнеса, обществеността и заинтересованите институции с развитието на социалното предприятие и възможностите за включване в реализациите му. o периодично разпространение на останалите рекламни материали брошури, листовки,и на интернет страницата 3.3. Приключване на Проекта, като се отчитат резултатите, промоцират се създадените материали, добрата практика и др. - организиране на Кръгла маса за отчитане на резултатите от изпълнението на проекта при приключването му. В нея ще бъдат поканени всички заинтересовани от развитието на проекта страни и ще се промоцират всички създадени материали, добрата практика и по-натошъшното развитие на социалното предприятие. При визуалната идентификация се прилагат правилата, предвидени в чл.8 от Регламент на Комисията № 1828/2006 и приложение 1 към него. Посочва се съфинансирането от ЕСФ чрез ОП „РЧР.
Текущ ремонт и оборудване на шивашкото ателие за създаване на реална трудова среда на социалното предприятие. 4.1. Текущият ремонт на помещението на шивашкото ателие, където ще се изпълнява основната дейност на социалното предприятие ще се осъществи по стопански начин по смисъла на настаящите Насоки за кандидатстване. Помещението, в което ще се разположи шивашкото ателие е собсвеност на „МОЛБЕРТА” ЕООД и е наето под наем от Фондация „Св. Арахангел”за срок от 6 г. за целите на Проекта. Касае се за постройка № 3 /три/, находяща се в гр.София, ж.к. „Западен парк”, ул. „Западна” №5, в промишлена база затворен тип, с ограничен пропускателен режим и постоянна жива охрана, състояща се от три стаи, коридор и санитарно помещение, със застроена площ от 62,00 /шестдесет и два/ кв. м., която е подходяща и разполага с достатъчно помещения за обособяването на производствена единица шивашко ателие, - условие за успешното развитие дейностите на социалното предприятие. За да се постигне необходимата среда за дейността следва да се извършат ремонтни работи. Текущият ремонт ще включва: частична подмяна на дограми и врати,боядисване, теракот – настилка, подмяна и изграждане на ел.захранване, необходимо за производствени цели и др. по приложено КСС. Целта на ремонта е да се осигури безопасно изпълнение на проекта и по-добра енергийна ефективност и приятна и здравословна работна среда. 4.2.Оборудване на шивашкото ателие 4.2.1.Провеждане на процедури за закупуване на машини и оборудване, пряко свързани с изпълнението на дейностите – ще са съобразени с българското законодателство в областта на провеждането на тръжни процедури в рамките на финансиран проект - ПМС № 55 от 12.03.2007 г. за условията и реда за определяне на изпълнител от страна на бенефициенти на договорена безвъзмездна финансова помощ от Структурните фондове на Европейския съюз. 4.2.2.Осигуряване на подходящи машини и оборудване на шивашкото ателие по опис - то е съобразено с разкриването на социалното предприятие като предприемачески модел – осъществяване на стопанската дейност с цел развиване на социални и трудови умения на хора от уязвимите групи в реална трудова среда и със спецификата на шивашкото производство. 4.2.3. Осигуряване на материали и консумативи, необходими за изпълнението на дейностите на Проекта – те са много важни за реализацията на обучението в реална производствена среда – шивашкото ателие и за функционирането на социалното предприятие - създаване на продукция: платове, конци, игли, опаковъчен материал и др. по опис. Предвид липсата но трудови умения на хората от целевата група и спецификата на шивашкото производство се очаква голямо количество брак, което трябва да се предвиди при планиране на количеството на материалите.
Подбор, оценка, изготвяне на индивидуални планове за работа на хората от целевите групи 5.1. Подбор и оценка на потребителите - Подборът на 10 потребители от 2-та ЦВН ще се извърши от комисия от Екипа за управление с помоща на консултант с компетентности и опит по управление на човешки ресурси и екипите от специалисти от ЦВН на база индивидуална оценка на потребностите на хората от целевите групи. При подбора ще се избягват всякакви форми на дискриминация и ще се спазва принципа за равенство между половете. Основните критерии на индивидуалната оценка са: кратка история на лицето, базови умения за самообслужване, здравословно състояние, социално поведение, психомоторно и емоционално развитие, образование. При подбора особено важно ще бъде личния избор и мотивация на лицата да станат потребители на иновативната форма на социална услуга - социално предприятие, като се обяснят перспективите за развитие и отговорностите, които те ще имат. Предвид спецификата на шивашката дейност се очаква по-вече жени от целевите групи да проявят интерес за участие. Комисията ще изготви и одобри списък с кандидат-потребителите. 5.2. Сключване на договори с потребителите В съответствие с нормативната уредба, касаеща предоставянето на социални услуги /социалното предприятие се разглежда като иновативна форма на социална услуга/, доставчикът ще сключи договори с потребителите за ползване на социалните услуги, който основно ще включва: вид и обем на предоставяните социални услуги, условия и правила за ползването им,контрол и мониторинг на изпълнението на услугите, процедура за подаване на жалби, условия за прекратяване на договора. 5.3. Изготвяне на индивидуални планове за работа и развитие на всеки потребител - разработва се въз основа на на индивидуалната оценка на потребноститеи личния избор и включва конкретни дейности. Изготвя се с участието и се подписва от потребителя. В плана се описват: - Всички специфични потребности и/или проблеми на клиента, свързани с ежедневния му живот и неговото самообслужване, емоционален и психически статус, степен на общуване с близки и др.; - Оценка на рисковете за здравето и безопасността на потребителя; - Формулиране на целите, които трябва да бъдат постигнати; - Планиране на дейности за постигане на целите Планът се актуализира на всеки шест месеца.
Провеждане на обучения, консултации и оказване на подкрепа за развиване и упражняване на социални и трудови умения на потребителите. Обучението и консултирането на подбраните хора от целевите трябва да се осъществи в две направления: - Развитие на социални и комуникационни умения, подобряване на емоционално състояние, повиши самочувствието, увереността мотивацията за водене на независим живот. Без преодоляване на липсите в социално-емоционалното си развитие подкрепа хората от уязвимите групи няма да придобият мотивация за развитие на трудови и професионални умения, където е необходимо да има дисциплина и ангажираност; - Развитие и упражняване на общи трудови умения и в сферата на шивачеството в реална производствена среда, с цел усвояване на специфични професионални умения за включването им в сферата на социалната икономика и преминаване към реалния пазар на труда. За целта ще се разработят социална и трудово рехабилитационни програми, които ще са взаимно обвързани и допълващи се за оказване на комплексно въздействие и подкрепа на потребителите за изграждане на изгубени социални умения и навици, придобиване на трудови умения и реализация. 6.1. Подбор на подходящи консултанти и обучители, които да разработят и приложат социално-трудови рехабилитационни програми и да провеждат индивидуални и групови консултации и пряка подкрепа на потребителите. За да се направи подбор се изготвя процедура за подбор съдържаща: критерии за всяка една позиция, процедура на избор – по документи и интервю - целта на интервюто е да се установи мотивацията на кандидата за работа с хора от уязвимите групи,трудовия и професионален опит, физическото и психично състояние.начин на обявяване – чрез медии; прием на документи – място, срокове; подбор и наемане. • за изготвяне и реализиране на социално рехабилитационната програма чрез обучения и консултации са необходими и 2 - ма обучители и 1 консултант с подходящо образование и опит. • за изготвяне и прилагане на трудово рехабилитационната програма, която включва и организиране на шивашко ателие за провеждане на обучение в сферата на шивашката професия са необходими 2-ма обучители. 6.2. Разработване на Програма за обучение и развитие на потребителите; Програмата за обучение и развитие на социалните асистенти следва следните стъпки: - Анализ на нуждите от обучение; - Разработване на план за обучение; - Провеждане на обучението – извършва се съобразно предвидения план и времеви график за изпълнение; - Анализ на резултатите от обучението, който да послужи за оценка за индивидуалното развитие на потребителите – предвижда се при завършване на отделните модули от обучението да се прави оценка на всеки потребител за степента на и да послужи за определяне на хората, които ще бъдат назначени в шивашкото ателие на трудови договори 6.2. Провеждане на обученията и консултациите Обучението ще се базира на потребностите на всеки отделен индивид като се цели да се постигне комплексно въздействие, водещо до реализирането на пазара на труда и повишаване качеството на живот на потребителите. По време на обученията ще се осигурява кетъринг за кафе-пауза и обяд. o Ще се започне с реализиране на социално рехабилитационната обучителна програма с обучения в две направления - социална рехабилитация и комуникационни умения в рамките на 2 месеца. Освен обученията от 2- мата обучители ще се провеждат и психосоциални индивидуални и групови консултации за психологична подкрепа, справяне с възникнали проблеми и кризисни ситуации от консултанта три пъти месечно в рамките на 1 ден по график. В програмата ще бъдат ангажирани специалисти, които познават отблизо целевата група и нейните специфични нужди и проблеми, с богат опит в социално-подпомагащата сфера, с познания по организационна психология и комуникационни умения, с доказани качества при разрешаване на социални конфликти. Обучението ще се провежда по изработен план-график. o Трудово рехабилитационната обучителна програма ще бъде с практична насоченост и ще се осъществяват в оборудвано шивашко ателие от 2-ма обучители - доказани професионалисти в тази сфера. Обучението ще бъде с продължителност 8 месеца поради многообразието и сложността на манипулациите за обхващане пълния процес на работата в шивашко ателие и липсата на трудови навици и нагласа в потребителите. Целта е към края на обучението те да придобият необходимите умения и да се започне произвеждането на продукция с качество, което ще позволи пазарна реализация. С получените средства ще се изплащат стипендии на хората от уязвимите групи, участници в обучението. Така те ще имат възможност да излязат от групата на социално подпомаганите, което е крачка към постигане на независимост и подобряване качеството им на живот. Ще се проведат и посещения в производствени звена от реалния пазар на труда.
Функциониране на шивашкото ателие като социално предприятие Изграждането и развитието на социалното предприятие ще се осъществява на базата на приетия “Бизнес план за създаване и функциониране на конкретното социално предприятие-шивашко ателие, като модел на предприемачество, развитие и заетост на работната сила”, при който стопанската дейност има изразен ефект за развиване и упражняване на социални и трудови умения на хора от уязвимите групи. По време на Проекта социалното предприятие като правно-организационната структура ще бъде интегрирана част от самото ЮЛСН – приходите от нестопанската дейност ще надвишават приходите от стопанска дейност. 7.1.Проучване на възможностите и осигуряване на пазарна реализацията на продукцията на социалното предприятие. Междувременно в съответствие с изпълнение на Бизнес плана ще се прави проучване на възможностите от 1 консултант маркетинг продажби и ще се осигури пазарна реализацията на продукцията, като по този начин ще се осигурят възнаграждения на ангажираните в социалното предприятие лица и финансова устойчивост след приключване на Проекта. Ще се търсят възможности продукцията да се реализира в социалната сфера – общини, където има специализирани институции и необходимост от постеловъчен инвентар. Ще се търсят контакти с бизнеса не само от гр. София, но и от цялата страна за създаване на контакти. Ще се реализират: продуктова стратегия - разширяване на видовете продукция, гъвкава ценова политика, дистрибуторска стратегия – създаване на регулярни клиенти. Целта е да се постигне социален и стопански ефект на база качество и достъпни цени. 7.2. Осигуряване на «защитена заетост» на хора от целевите групи. Предвижда се от 10-те обучаеми, успешно да завършат Програмата за обучение 8 човека и след оценка да се подберат и да се назначат на работа в социалното предприятие – шивашкото ателие на трудови договори 5 от тях – осигуряване на «защитена заетост». Те ще работят 3 месеца на 6 часов работен ден поради неоходимостта от постепенна адаптация, след което ще бъдат ангажирани на пълен работен ден. Едно лице ще получи подкрепа и ще започне работа на реалния пазар на труда. Останалите 4 лица също ще продължат да получават подкрепа до приключване на Проекта, като те ще са придобили базови социални и трудови умения, които ще им помогнат при намиране на работа. При бъдещото разширяване дейността на социалното предприятие след приключване на Проекта, тези лица ще могат да бъдат ангажирани, ако не са намерили работа. За доброто управление на шивашкото ателие е необходимо да се назначи екип от 2-ма специалисти с доказани квалификация и опит – един отговарящ за кроячество и пакетиране и един за шивашката дейност. Те ще оказват подкрепа на хората от целевите групи за справяне на работното им място, ще организират и контролират работата в шивашкото ателие. Възможно е да се направи подбор от специалистите разработили и изпълнили трудова програма. 7.3. Разработване и издаване на Методология на работа на социалното предприятие «Да успеем заедно» - при приключване на Проекта ще се разработи и отпечата Методология на работа на социалното предприятие, като модел на предприемачество, развитие и заетост на работната сила”, което ще бъде основа на добрата практика на конкретното социалното предприятие като иновативна форма на социална услуга съчетаваща социални и икономически цели, предприемаческа култура и социално включване. Ще се разработи от консултант с опит в изготвяне на процедури и методологии в социалната сфера и ще се отпечатат 500 бр. от методологията.
Партньори
Партньори:  
Изпълнители:  
Финансова информация
Одобрен бюджет БФП: 339 542 BGN
Общ бюджет: 279 618 BGN
БФП: 273 243 BGN
Общо изплатени средства: 273 241 BGN
Източник на финансиране Верифицирани средства Валута
Безвъзмездна финансова помощ 273 243 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 0 BGN
2009 0 BGN
2010 39 901 BGN
2011 233 341 BGN
2012 0 BGN
2013 0 BGN
2014 0 BGN
2015 0 BGN
273 241 BGN
В т.ч. Финансиране от ЕС 232 256 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 0 BGN
2009 0 BGN
2010 33 916 BGN
2011 198 339 BGN
2012 0 BGN
2013 0 BGN
2014 0 BGN
2015 0 BGN
232 255 BGN
В т.ч. Национално финансиране 40 986 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 0 BGN
2009 0 BGN
2010 5 985 BGN
2011 35 001 BGN
2012 0 BGN
2013 0 BGN
2014 0 BGN
2015 0 BGN
40 986 BGN
Финансиране от бенефициента 7 938 BGN
Индикатори
Индикатор 1 Брой лица, започнали работа в сектора на социалната икономика
Индикатор 2 Брой лица, преминали от сектора на социалната икономика към реалния пазар на труда, вследствие на предоставени интегрирани социални услуги
Индикатор 3 1.Новосъздадено социално предприятие
Индикатор 4 2.Брой лица включени в обучителни програми за създаване на социални и трудови умения
Индикатор 5 3. Брой проведени информационни кампании за повишаване на обществената информираност , възможностите на социалната икономика и създаване на общностни инициативи:
Индикатор 6 брой участници в информационните кампании.
Индикатор 7 Брой лица успешно завършили Програмата за обучение и развитие


Забележка:
Подчертан елемент от таблицата позволява показване на детайли при избирането му.
Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на оперативна програма „Техническа помощ”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие
ЕС
Европейски съюз