Дейности:
|
Дейност 1. Сформиране и работа на Екипа за управление и организация на Проекта и изграждане на система за мониторинг, контрол, оценка и отчет на изпълнението 1.1. Обособяване на офис-помещение за Екипа за управление на проекта – Фондацията ще предостави офис безвъзмездно, където се помещава - ул.”Позитано” №8, ет.2.,гр.София. Екипът за управление на проекта ще се състои от 4 члена: ръководител, счетоводител , координатор, с ясно разпределени отговорности. Фондацията с този Проект ще стартира дейността си по предоставяне на социални услуги в семейна среда и за доброто предоставяне на услугите в Екипа за управление се включва специалист в тази област организатар социални дейности и мониторинг, който ще разработи професионално необходимата документация, ще организир компетентно предоставянето, мониторинга и оценката на предоставяните услуги, което ще гарантира доброто изпълнение на Проекта. Координаторът ще организира дейностите по публичност и обучения– тези дейности са важни за изпълнението на Проекта и изискват добра организация, проследяване и отчитане.
1.2. Провеждане на работна среща в рамките на 3 дни за определяне задълженията на екипа и диференциране на отговорностите, необходимо за доброто управление. На заседанията се разработват и приемат:
- “Правилник за работа на Проекта”, в който се определят вътрешните правила на работа и задължения на екипа;
- детайлен План за работата на екипа;
- вътрешна Система за мониторинг,контрол, оценка и отчет на изпълнеието;
1.3. За предоставяне на качествена социална услуга ще бъдат разработени:
- Необходими документи за кандидатстване и предоставяне на услугите;
- Правила и процедури за предоставяне на услугите, в съответствие с Националните критерии и стандарти;
- Регистър за потребителите;
- Правила за безопасни и здравословни условия на труд;
Дейност 2. Изготвяне и прилагане на Комуникационен план за осигуряване на информиране и публичност при стартиране и реализиране на Проекта. За информиране и публичност на Проекта се предвижда изготвяне и прилагане на Комуникационен план за действие, в чието изпълнение ще се включат доброволците към Фондацията е ще включва три направления:
2.1. При стартиране дейността на Проекта е необходима да се информират потенциалните потребители и кандидати за предоставяне на услугата и обществеността за възможностите и ролята на ЕСФ и ОПРЧР при реализацията на дейности:
o провеждане на встъпителна информационна среща - ще бъдат разпратени покани на всички заинтересовани организации, институции и лица за участие в тази среща. Ще бъдат подготвени обяви за срещата – плакати и съобщения в интернет сайтове .
o медийна кампания
- по 2 публикации във в-ци “Трета възраст ”, “ Пенсионер” и в регионалните приложения на в-к “Труд” и “24 часа”;
- 3 радиопредавания в подходящи рубрики;
- 2 участия в подходящи рубрики на кабелни телевизии;
o публикуване на интернет страницата на Фондацията подходяща информация
o изработване и разпространение на рекламни материали - брошура / 1 500 бр./ и листовка / 2000 бр./ с отразени условията и дейностите по предоставяне на услугите, плакати / 150 бр./, които ще се разпространят на основни места в гр. София
2.2. Популяризиране дейността на Проекта и ролята на ЕСФ и ОПРЧР за реализацията му чрез продължаващо информиране за развитието на Проекта, постигнатите резултати и необходимо за допълване на потребителите и преките доставчици на услугата.
o информационно табло за входа на офиса на Проекта, отбелязващи наименованието и целта на проекта, както и източникът на финансиране – ЕСФ и че се изпълнява по ОПРЧР.
o публикации във в-ци “Трета възраст ”, “ Пенсионер” и в регионалните приложения на в-к “Труд” и “24 часа” - 2 пъти по време на изпълнението;
o 2 радиопредавания ;
o 2 информационни сесии за запознаване на обществеността и заинтересованите лица с предоставяните социални услуги и постигнати резултати.
o периодично разпространение на останалите рекламни материали - брошури, листовки, плакати и на интернет страницата
2.3. Приключване на Проекта, като се отчитат резултатите, промоцират се създадените материали, добрата практика и др.
- организиране на Кръгла маса за отчитане на резултатите от изпълнението на проекта при приключването му. В нея ще бъдат поканени всички заинтересовани от развитието на проекта страни и ще се промоцират всички създадени материали и добрата практика.
При визуалната идентификация се прилагат правилата, предвидени в чл.8 от Регламент на Комисията № 1828/2006 и приложение 1 към него. Посочва се съфинансирането от ЕСФ чрез ОП „РЧР.
Дейност 3. Избор и доставка на оборудване и материали, необходими за изпълнението дейностите на Проекта
3.1. Избор и доставка на оборудване и материали, необходими за дейностите пряко свързани с предоставянето на социалните услуги, обученията и офиса - компютърна конфигурация, мултифункционално устройство, канцеларски материали и др., които се доставят се по описи, неразделна част от Бюджета на Проекто-предложението и са свързани с провеждане на обученията и поддържане и ползване на база данни с информация за потребители и социални асистенти; финансови отчети и за дейността; счетоводна документация; изготвяне на отчети за изразходвани средства и събрани такси от потребителите, отчети за консултиране на потребители и социални асистенти и др.договори с потребители и социални асистенти,. Обучението на социалните асастенти и домашни помощници е задължитилно условие за правилното предоставяне на услугите. Дейност 4: Набиране, подбор и назначаване на кандидатите за социален асистент и домашен помощник 4.1.Подбор на преките доставчици на социалните услуги
Подборът на кандидатите за СА и ДП е съобразен с равнопоставеността, недискриминационното и трудово законодателство и осигуряване защитата на потребителите. Ще бъдат назначени 10 СА и 5 ДП от следните групи: търсещи допълнителни доходи – медицински работници, студенти, пенсионери и безработни лица.
За да се направи подбор се изготвя процедура за подбор съдържаща: критерии за всяка една позиция, съобразени със изискванията на длъжностните характеристики; процедура на избор – по документи и интервю - целта на интервюто е да се установи мотивацията за работа на кандидата,нагласата за работа с хора с увреждания и самотно живеещи възрастни хора,трудовия и професионален опит,физическото и психично състояние.начин на обявяване – чрез медии; прием на документи – място, срокове; подбор и назначаване.
4.2. Назначаване на социални асистенти и домашни помощници включва:
- Изготвяне на длъжностни характеристики;
- Сключване на договор с избраните кандидати;
- Назначаване и инструктаж;
- Изготвяне на индивидуален работен план на всеки социален асистент и домашен помощник (работен график).
Договорът на СА и ДП ще съдържа описание на дължимите от него услуги, честотата и продължителността на предоставянето им, работно място и работно време, условия за наблюдение и контрол на услугите и други. Те могат да са трудови и граждански, като са съобразени с трудовото законодателство в България.
4.3. Оценка на работата на СА и ДП
Съгласно изпълнението на стандартите и критериите за предоставяне на социални услеги определени от ППЗСП е необходимо да се разработи и въведе Система за периодична оценка на изпълнението на задачите на персонала, която ще осугури мониторинг и контрол и ще гарантира добро качество на работата.
Всеки пряк доставчик ще има изготвен Индивидуален работен план, в който се определят целите и изискванията към изпълнението, които трябва да се реализират за определен период и съобразно планираните грижи за потребителите. Индивидуалните работни планове отчитат основната цел, преките задължения, управляваните ресурси, желаните резултати и прилагане на компетентностите, регламентирани в длъжностната характеристика. Ще се описва подробно работния график по дни от работната седмица или по месеци. В него ще се указва времето на престой на социалния асистент или домашния помощник при всеки потребител, видовете услуги и тяхната продължителност, както и времето за придвижване от един потребител до друг.
Дейност 5. Провеждане на обучение и консултиране на социални асистенти и домашните помощници 5.1. Разработване на Програма за обучение и развитие на социалните асистенти и домашните помощници;
Програмата за обучение и развитие на социалните асистенти следва следните стъпки:
- Анализ на нуждите от обучение;
- Разработване на план за обучение;
- Провеждане на обучението – извършва се съобразно предвидения план и времеви график за изпълнение;
- Анализ на резултатите от обучението, който да послужи за индивидуалното развитие на СА и ДП
5.2. Провеждане на въвеждащо обучение в рамките на 5 дни от компетентни обучители.То ще бъде насочено към придобиване, усъвършенстване и разширяване на практическите умения на социалните асистенти и домашните помощници за предоставяне на качествена грижа и подкрепа на хора с увреждания и самотно живеещи възрастни хора. Обучителният процес е ориентиран практически и се основава на добри практики от българския и международния опит и ще се осъществи от компетентни специалисти.
Броят на обучените СА и ДП ще бъде по-голям от определените бройки /26/, поради това, че е възможно да се получи текучество на персонал, поради болест, преместване на друго работно място, др..
Въвеждащото обучение ще се проведе преди да започнат работа в дома на потребителите.
Въвеждащото обучение ще се проведе по 5 основни теми:
Тема 1: Общи познания за домашните грижи и услуги. Права и задължения на социалния асистент и домашния помощник.
Тема 2: Права на потребителите на домашни услуги. Оказване на първа помощ и емоционална подкрепа.
Тема 3: Специфика на грижите за хора с увреждания и за самотно живеещи възрастни хора
Тема 4: Методика за предоставяне на услугата „Социален асистент”. Работа по случай. Развиване на професионални умения на социалния асистент – процедури за осигуряване на качество и мониторинг на услугата.
Тема 5: Въведение в процедурите за оказване на услуги с физически контакт. Етични стандарти в работата на социалния асистент и домашния помощник. Здравословни и безопасни условия на труд.
5.3. Провеждане на поддържащо обучение. Потребностите от поддържащо обучение на социалните асистенти се идентифицират ежемесечно по време на оценката на персонала и се включват в програмата за развитие и обучение на персонала. Предвидени са 3 поддържащи обучения в рамките на 2 дена всяко, през месеците на предоставяне на услугите. Те ще включват теоретични и практически подходи, симулиране на реални ситуации и тяхното решаване.
5.4. Консултиране на социалните асистенти и домашните помощници - Консултациите са индивидуални и групови и се извършват от външен консултант по предоставяне на услугите, като тази дейност е пряко свързана с качеството на директното предоставяне на услугите и справянето на преките доставчици с възнекнали проблеми и кризисни ситуации, като акцентът се поставя върху методологията на работа. За дейността „консултиране” от най-голямо значение е личността на консултанта. Ще бъде ангажиран специалист, който познава отблизо целевата група и нейните специфични нужди и проблеми, с богат опит в социално-подпомагащата сфера, със познания по организационна психология, с доказани качества при разрешаване на социални конфликти. Консултации ще се предоставят всеки месец в рамките на 3 дена по график.
Дейност 6: Подбор, оценка и изготвяне на индивидуални планове на потребителите на социалните услуги “социален асистент” и “домашен помощник” 6.1. Подбор и оценка на потребителите на услугите - Подборът на потребителите на услугите се извършва от комисия от Екипа за управление, на базата на постъпили заявления от кандидатите и извършената индивидуална оценка на потребностите на хората с увреждания и/или самотно живеещите възрастни хора от социален работник от съответната Д„СП”. При подбора ще се избягват всякакви форми на дискриминация и ще се спазва принципа за равенство между половете.Комисията изготвя списък на потенциалните потребители, като ги категоризира по:
- видове услуги;
- степен на неотложност на включването им в проекта.
Предимство при включването като потребители имат лица, които са изведени от специализирани институции или имат нужда от придружаване „от и до работното място” .
6.2. Сключване на договори с потребителите В съответствие с нормативната уредба, касаеща предоставянето на социални услуги, доставчикът ще сключи договори с потребителите на услуги, който ще включва:
- името на социалния асистент или домашния помощник, който ще предоставя услугите;
- видовете услуги, които ще се предоставят;
- честота и продължителност на предоставяне на услугите;
- размер на дължимата потребителска такса и срок на внасяне от потребителя;
- общи задължения на социалния асистент (домашния помощник) относно достъп и напускане на дома на потребителя;
- условия за контрол и мониторинг на изпълнението на услугите;
- адрес и телефон за връзка с доставчика на услугите;
- условия за прекратяване на договора с потребителя.
6.3. Изготвяне на индивидуални планове за социални услуги на всеки потребител - разработва се въз основа на личния избор и на индивидуалната оценка на потребностите и включва конкретни дейности. Изготвя се с участието и се подписва от потребителя (или законен представител). В плана се описват:
- Всички специфични потребности и/или проблеми на клиента, свързани с ежедневния му живот и неговото самообслужване, емоционален и психически статус, степен на общуване с близки ;
- Конкретните договорени услуги,
- Честота на оказване на услугата;
- Име и телефон на прекия доставчик;
- Специфични обстоятелства и факти – заболявания, взаимоотношения с други хора, име на личен лекар и др.
- Оценка на рисковете за здравето и безопасността на потребителя.
Планът се актуализира на всеки шест месеца, а при промяна на потребностите и желанията на потребителя и по-често.
Дейност 7: Предоставяне на социалните услуги на потребителите Въз основа на направената оценка на потребностите, ще се предоставят следните видове услуги, които в зависимост от потребностите ще се предоставят чрез социалните услуги „социален асистент” и „домашен помощник”:
1. Битови услуги:
- текущо почистване – включва подреждане на стаята, измиване на пода, изтупване, обиране на прах, измиване на съдове и други;
- основно почистване – измиване на врати и прозорци, санитарен възел, кухненски уреди и други;
- поддържане на лична хигиена – включва помощ при ежедневен тоалет и обличане, помощ при къпане, помощ при ресане, подстригване, боядисване на коса, бръснене или придружаване до местата, където се предоставят тези услуги;
- хранене – включва приготвяне на храна с продукти на потребителя или доставяне на готова храна, подготовка и подпомагане при хранене, сервиране и отсервиране;
- снабдяване с хранителни продукти, хигиенни материали и лекарства, вещи от първа необходимост (със средства на потребителя);
- заплащане на комунално-битови разходи: вода, електричество, телефон, данъци и др. (със средства на потребителя);
2. Медицински услуги:
- помощ при вземане на лекарства, предписани от лекар;
- проследяване на правилното приемане на лекарства, предписани от лекар;
- мерене на кръвно налягане;
- придружаване до личен лекар или друг лекар-специалист и при извършване на различни медицински манипулации и изследвания;
- помощ при настаняване и в болнично заведение.
3. Социални услуги (осигуряване на компания чрез общуване;помощ при поддържане на социални контакти, развлечения и занимания в дома и извън него):
- четене на ежедневници и художествена литература;
- придружаване извън дома – разходка, срещи с приятели, посещение на кино, театър, концерт, църква и др. организиране на срещи, честване на празници;
- организиране на занимания по интереси – карти, шах, табла, плетене, бродиране отглеждане на цветя и др.;
- подкрепа при кризисни ситуации – загуба на близък човек, тежко заболяване и други.
4.Административни услуги
- съдействие при подаване на документи до: дирекция “СП”, районно управление “Социално осигуряване”, община и други административни структури;
- съдействие при изготвяне и представяне на необходимите документи за явяване пред ТЕЛК;
- съдействие за снабдяване с технически помощни средства на хора с увреждания и при тежки заболявания.
Услугите се предоставят при зачитане на личния избор, личното пространство и достойнство на потребителите. Акцентите при предоставянето на услугата са поощряване самостоятелността на потребителя и насърчаването му при вземане на решения, относно начина му на живот и контролиране на финансовите му средства, както и подпомагане за развиване на силните му страни.
СА и ДП ще гарантират поверителност на личните данни в съответствие с националните стандарти и правила. За ползване на услугите, потребителите заплащат такси, в зависимост от личните си доходи. Таксите ще се събират ежемесечно и ще се отчитат, съгласно установените процедури по Схемата.
|