Оперативна програма: Всички
Район за планиране: Всички  
Обобщена информация
 

Идентификация
Номер на проект от ИСУН: BG051PO001-5.2.04-0017-C0001
Номер на проект: BG051PО001/5.2/D02/0012
Наименование: Надежда за достоен живот - социални асистенти и домашни помощници за възрастни с увреждания и самотно живеещи
Бенефициент: ФОНДАЦИЯ "ТАЙМ ЕКОПРОЕКТИ" - ГР. СОФИЯ
Източник на финансиране: ЕСФ ==> Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси"
Дата на решение на договарящия орган: 25.03.2009
Начална дата: 24.06.2009
Дата на приключване: 01.10.2010
Статус: Приключен
Място на изпълнение: БЪЛГАРИЯ
     ЮГОЗАПАДНА И ЮЖНА ЦЕНТРАЛНА БЪЛГАРИЯ
          Югозападен
               София град
                    Столична
Описание
Описание на проекта: Целта е да се подобри качеството на живот на възрастни хора с увреждания и самотноживеещи чрез създаване на условия за реализиране на правото им да бъдат активни и да вземат самостоятелни решения за организиране на ежедневието и живота си, да се намали рискът от зависимост от институционален тип грижи и да се усъвършенства и подобри слугата „Социален асистент” и „Домашен помощник” като се създаде граждански контрол за предоставяните социални услуги.
Дейности: 1. Двудневна работна среща Дневният ред включва планиране и организация на дейностите по проекта и създаване на работни екипи от водещата организация и партньора..
2. Информационна кампания за популяризиране на проекта сред целевите групи в общността. - 3 прессъобщения: за стартиране на проекта, включващо информация за целта на проекта и за финансовото участие на Европейския социален фонд; отразяване на междинни и крайни резултати от проекта. - 3 информационни бюлетини за развитие на проекта, публикувани на интернет - страницата на фондацията. - 1600 брошури с информация за предоставяните услуги; описание на правата и задълженията на социалния ассистент, домашния помощник и потребителя; размер на потребителска такса. Брошурите се разпространяват в централните райони на София и по време на семинарите. - 3 еднодневни семинара с лектори-експерти в здравната и социална области. Теми: 1. Надежда за достоен живот – преглед на добрите практики, 2. Моят дом и моята среда за достойни старини, 3. Добри практики в ЕС за достъпност на околната среда. Попълват се формуляри за обратна връзка. При визуалната идентификация се прилагат правилата, предвидени в чл.8 от Регламент на Комисията № 1828/2006 и приложение 1 към него. Посочва се финансов принос, предоставен от Европейски социален фонд чрез ОП „Развитие на човешките ресурси”.
3. Набиране на потребители за услугите „Социален асистент” и „Домашен помощник”: Осъществяване на контакти с кандидат-потребители, консултиране и приемане на документи. Желаещите да ползват услугите са повече от възможностите на програмата. С оглед равни възможности се поддържа непрекъснат контакт с тях, приемат се документи и се поддържа лист на чакащите
4. Подбор на кандидати за социални асистенти и домашни помощници по проекта Оценката и подбора на социални асистенти и домашни помощници се извършва след тест и интервю с участниците с цел установяване на мотивацията и нагласите им за работа. Критерии за оценяване са следните позитивни качества: излъчване, нагласа за предоставяне на социалните услуги, ведрост, милосърдие, съпричастност към проблемите на потребителите, тактичност, загриженост, дискретност (спазване и зачитане на личната тайна на потребителя), устойчивост на стрес, емоционална стабилност, убедителност. За социалните услуги от особено значение е мотивацията на предоставящите, за да се гарантира съхраняването на човешкото достойнство и правото на личен избор на обслужваните лица. Подборът включва и качества за разбиране и уважение към възрастови, религиозни, етнически, културни, физически, психически, полови и сексуални различия на потребители и техните близки. Правилата за подбор съответстват на изискванията на българското трудово законодателство и осигуряват защита на потребителите.
5. Разработване на индивидуални оценки на потребностите от социални услуги на кандидатите за потребители. Изготвянето на индивидуална оценка на специфичните потребности на потребителите се извършва от специалист-експерт от Дирекция «Социално подпомагане». За тази цел кандидат-потребителят на социални услуги подава молба с приложени необходими документи, въз основа на което се изработва доклад-предложение до съответния специалист-експерт от Дирекция «Социално подпомагане». За всеки потребител се извършва оценка на потребностите, с негово лично участие или на негов законен представител. Оценяват се общото физическо и психическо състояние на потенциалния потребител; способността му за справяне с ежедневни дейности; социалната му активност и интереси; взаимоотношенията със семейството му и други значими хора; битови условия; изисквания за медикаментозно лечение и диети; допълнителни потребности; безопасност и рискове, съгласно «Методика за предоставяне на услугата „Социален асистент” в общността», утвърдена от Изпълнителния директор на АСП. Индивидуалната оценка на потребностите е основа за разработване на индивидуални планове за предоставяне на услугата.
6. Избор и доставка на три преносими компютъра, копи-принтер и сканер Преносимите компютри са необходими за провеждане на работни срещи, семинари; подбор и обучение на социални асистенти, домашни помощници; документиране и презентации; актуализиране на база данни с информация за потребители, социални асистенти и домашни помощници; сключване на договори; изготвяне на финансови отчети за изразходвани средства и събрани такси от потребителите, отчети за консултиране на потребители и социални асистенти; изготвяне на междинни и финални доклади към донора. Копи-принтер и сканер са необходими за изготвянето не документации.
7. Обучение на социални асистенти и домашни помощници за работа с възрастни с различни увреждания. Провеждане на петдневно въвеждащо обучение за социални асистенти и домашни помощници, което включва следните теми: • познания за домашни грижи и умения; • задължения на социалния асистент; • специфика на грижите за стари хора; • методика за предоставяне на услугата; • етични стандарти, опазване на околната среда; • безопасни условия на труд; • процедури за осигуряване на качество на услугата; • спазване на принципите, свързани с насърчаване независимостта на потребителя, зачитане на неговото достойнство и правото му на лично пространство; • поверителност на личните данни и информация; • антидискриминационни практики; • недопускане и ранно сигнализиране на опасност от различни форми на злоупотреба или експлоатация на потребители, включително сексуален, расов/етнически и други форми на тормоз; • действия и поведение при предоставяне на услуги, изискващи физически допир; • действия и поведение при боравене с пари и имущество на потребителя; • начини, по които се изразява загриженост относно управлението и/или предоставянето на услугата, включително обсъждането на лоши практики. За поддържащо обучение са предвидени 10 работни срещи с практическа насоченост, при които се симулират реални ситуации и се търси тяхното решаване. Попълват се формуляри за оценка на обучението и обучителите. Издават се удостоверения за завършено ниво на обучение след проведен тест.
8. Сключване на договори със социалните асистенти и домашни помощници; изготвяне на длъжностни характеристики. По проекта са предвидени:  20 социални асистенти, заети на 4 часа за 11 месеца  15 домашни помощници, заети на 4 часа за 11 месеца Социалните асистенти и домашни помощници подписват трудов/граждански договор, изготвен по реда и условията на Кодекса на труда, декларация за спазване на поверителност на лични данни, запознават се с Правилника за вътрешен ред на Фондация „Живот с достойнство” и получават копие от длъжностната си характеристика. За всеки социален асистент/домашен помощник се изготвя индивидуален работен план, в който се разписват конкретни дейности, насочени към задоволяване на индивидуалните потребности на потребителя. Договорите формулират целта на предоставяне на услугата и съдържат описание на дейностите, които ще се извършват за задоволяване на установените в съответствие с чл. 40 г, ал.2 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане индивидуални потребности на потребителя. Договорите съдържат още възнаграждението, което получават, начина на оценка на дейностите. Всички социални асистенти и домашни помощници получават длъжностна характеристика, която е част от техния трудов договор и описва задължения, отговорности и подчиненост в зависимост от начина на предоставяне на социалната услуга.
9. Сключване на договори с потребителите на социални услуги за тяхното обслужване. Договорите регламентират правата и задълженията на доставчик и потребител на социалната услуга. Договорът се сключва писмено в три еднообразни екземпляра -по един за потребителя, за социалния асистент/домашен помощник и за доставчика. Договорите съдържат: - дейности по практическото предоставяне на социалните услуги, - времетраене и честота на извършване, - допустима степен на гъвкавост при тяхното изпълнение; - име на доставчика и телефонен номер за връзка, - име на социалния асистент и телефонен номер за връзка с него; - индивидуален план на потребителя; - осигуряване на качество на услугата; - размер на потребителската такса и начин за нейното заплащане; - отговорности и неустойки при неспазване на клаузите на договора; - срок на договора и условия за прекратяването му.
10. Изработване на индивидуален план за предоставяне на социални услуги за всеки потребител. Индивидуалният план за предоставяне на услугата описва дейностите, които доставчикът се ангажира да извършва за удовлетворяване на специфичните потребности на потребителя. Изготвя се на база на анализ и оценка на индивидуалните потребности от социални услуги и оценка на риска с участието на потребителя, а когато това е невъзможно – с участието на негов роднина, близък или законен представител. Планът се съобразява с начина на живот на потребителя и с неговите предпочитания. Той съдържа описание на дейностите, които ще се извършват за задоволяване на установени в съответствие с чл. 40 г, ал.2 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане индивидуални потребности на потребителя, както и на областите, в които той ще бъде стимулиран да използва максимално своя потенциал и да разширява своята самостоятелност. Индивидуалният план включва оценка на рисковете за здравето и безопасността на потребителя, както и процедури за контролиране на основните рискови фактори. Доставчикът го актуализира веднъж на шест месеца или по-рано, ако са настъпили изменения в констатираните обстоятелства. Промените се съгласуват с потребителя, негов роднина, близък, законен представител, след което се вписват в плана. Предоставяните социални услуги за възрастни са:  Помощ при общуването и поддържането на социални контакти, развлечения и занимания в дома и извън него (организиране на срещи, честване на празници, четене на ежедневници и литература, придружаване при разходка, посещение на кино, театър, концерт, църква, осигуряване на компания чрез общуване, полагане на грижи за осигуряване на психическия комфорт на клиента, др.);  Административни услуги (съдействие при изготвяне и подаване на документи в институции, при снабдяване с помощни средства, куриерска работа, др.);  Медицински услуги (измерване кръвно налягане, следене прием на лекарства, съдействие при настаняване в болница, грижи в болница, рехабилитация, др.) Домашните помощници подпомагат потребителите при пазарушане, приготвяне на храна, почистване и др.
11. Текущо консултиране на наетите социални асистенти, домашни помощници и техните потребители. Фондация ТАЙМ и партньора й фондация „Живот с достойнство” осигуряват консултации и супервизия на социалните асистенти и домашни помощници, психологическа подкрепа на потребителите в кризисни ситуации. Тази дейност включва организиране на работни срещи за поддържащо обучение и обсъждане на специфичните случаи в процеса на предоставяне на услугите, както и обмен на опит между участниците. Попълват се формуляри за оценка на обучението и предложения за теми при следващи срещи. Потребностите от поддържащо обучение се идентифицират ежемесечно по време на оценката на персонала и се включват в програмата за развитие и обучение на персонала. Предвидени са 10 срещи за поддържащо обучение със симулиране на реални ситуации и решаването им
12. Предоставяне и контрол на услугите „Социален асистент” и „Домашен помощник”. Фондация ТАЙМ и партньора й фондация „Живот с достойнство” имат ясни управленски структури с разпределение на отговорностите, което им позволява да предоставят социалните услуги ефективно и в съответствие с целите си. Използват се прозрачни и ясни процедури за изчисляване на потребителски такси, издават се финансови документи при заплащането им. Правата и интересите на потребителите са защитени чрез водене на прецизна документация, която се съхранява в посочения в българското законодателство срок. Всички документи се изготвят, поддържат и използват в съответствие със Закона за защита на личните дани, актуализират се периодично, съхраняват се в информационна система, съдържаща данни за потребителите и следните други данни: • срок на предоставяне на социална услуга; • специфични потребности, установени при оценката на потребителя; • дата на следваща преоценка на специфични потребности и прочее.
Партньори
Партньори:
Фондация "Живот с достойнство"
Изпълнители:  
Финансова информация
Одобрен бюджет БФП: 114 278 BGN
Общ бюджет: 115 621 BGN
БФП: 109 609 BGN
Общо изплатени средства: 106 855 BGN
Източник на финансиране Верифицирани средства Валута
Безвъзмездна финансова помощ 109 609 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 0 BGN
2009 22 856 BGN
2010 83 999 BGN
2011 0 BGN
2012 0 BGN
2013 0 BGN
2014 0 BGN
2015 0 BGN
106 855 BGN
В т.ч. Финансиране от ЕС 93 167 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 0 BGN
2009 19 427 BGN
2010 71 399 BGN
2011 0 BGN
2012 0 BGN
2013 0 BGN
2014 0 BGN
2015 0 BGN
90 826 BGN
В т.ч. Национално финансиране 16 441 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 0 BGN
2009 3 428 BGN
2010 12 600 BGN
2011 0 BGN
2012 0 BGN
2013 0 BGN
2014 0 BGN
2015 0 BGN
16 028 BGN
Финансиране от бенефициента 6 270 BGN
Индикатори
Индикатор 1 Увеличен брой лица, обслужвани в семейна среда
Индикатор 2 Брой лица, започнали работа след осигуряване на грижа в семейна среда за техни деца и близки


Забележка:
Подчертан елемент от таблицата позволява показване на детайли при избирането му.
Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на оперативна програма „Техническа помощ”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие
ЕС
Европейски съюз