Оперативна програма: Всички
Район за планиране: Всички  
Обобщена информация
 

Идентификация
Номер на проект от ИСУН: BG051PO001-5.2.03-0059-C0001
Номер на проект: BG051PO001-5.2.03/D01/0030
Наименование: "У дома"
Бенефициент: Сдружение "Регионални инициативи"
Източник на финансиране: ЕСФ ==> Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси"
Дата на решение на договарящия орган: 10.04.2009
Начална дата: 19.06.2009
Дата на приключване: 01.11.2010
Статус: Приключен
Място на изпълнение: БЪЛГАРИЯ
     СЕВЕРНА И ЮГОИЗТОЧНА БЪЛГАРИЯ
          Северен централен
               Велико Търново
                    Златарица
Описание
Описание на проекта: "Изграждане и функциониране на Център за настаняване от семеен тип в гр. Златарица, общ. Златарица като преходно звено от специализираната институция към семейството – биологично, приемно и на осиновители. Укрепване на системата за повишаване на благосъстоянието на децата, настанени в дом за медико-социални грижи за деца гр. Дебелец. Деинституционализация на деца, настанени в специализираната институция, посредством предоставяне на алтернативни социални услуги в общността."
Дейности: Дейност 1: Формиране на екипа за организация и управление на проекта - Провежда се тридневна работна среща в офиса на сдружение „Регионални инициативи – В. Търново” за определяне на задълженията на екипа за управление и администриране на проекта; диференцират се отговорностите на партниращите си организации; регламентират се правилата за спазване на етичния кодекс на работещите с деца. - Чрез дейността се създава вътрешна система за мониторинг и оценка. - Избира се Проектен съвет, който осъществява контрол по изпълнение на дейностите и напредъка по проекта. В състава му има по един представител на ръководствата на двете организации . - След работната среща се разработва от Екипа за организация и управление на проекта детайлен проектен план за изпълнение и отчет на всяка задача.
Дейност 2: Разработване на необходимата документация за успешно и ефективно изпълнение на проекта Разработват се от експерт консултант:1.„Методика за предоставяне на комплекса от услуги в ЦНСТ” 2. „Критерии за подбор на потребителите на услугата и на персонала на ЦНСТ” 3. „Правилник за вътрешния ред”4. „Правила и процедури за осигуряване на сигурна и безопасна среда за живот» - противопожарна охрана, съхраняване на миещи и перилни препарати и др. 5. „Писмени правила за съхранение, предаване и споделяне на информация” 6. Междуинституционални договори за работа на местно ниво. 7. „Процедура за жалби и сигнали”. 8. „Правила и процедури за своевременното сигнализиране и компетентна намеса в случаи на насилие, дискриминация, неглижиране или унижение”. 9. Процедура по прием в ЦНСТ. 10. „Правила за доставка на комплекса от услуги в ЦНСТ”; 11. Длъжностни характеристики на персонала на ЦНСТ 12. ”Правила и процедури за осигуряване здравето на детето – потребител на услугите в ЦНСТ”. 13. „План и програма за обучение и развитие на персонала” 14. Формуляри за отразяване на индивидуалната работа с детето- потребител на услугата; 15 Издава се „Наръчник за работа в ЦНСТ” , който се изготвя, редактира и представя за печат от експерт, нает на граждански договор за тази цел.
Дейност 3: Подготовка на тръжна документация . Избор на фирма за СРД и доставка на обзавеждане и оборудване. На организирана работна среща двете организации разглеждат заложените в дейностите по проекта доставки и предвидените строително- ремонтни дейности, определят на основание нормативната база, кои доставки и дейности подлежат на тръжна процедура. На база на сключения договор с Договарящия орган и одобрен бюджет по проекта, екипът за управление на проекта, с помощта на външен експерт, ще изготви график за предстоящите тръжни продецури. Разработва се тръжно досие за ремонтните дейности, доставка на обзавеждане и оборудване. Тръжното досие ще бъде предоставено на Договарящия орган за одобрение. При доставки или услуги над 15 хил. лева, ще бъдат изготвени и проведени процедури по Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки, чрез събиране на не по-малко от три оферти и избор на изпълнител, предложил най-ниска цена и икономически най-изгодна оферта. Строително- ремонтни дейности: монтират се три преградни стени от PVC- дограма за спалните помещения. Извършват се довършителни дейности в сервизните помещения, сменя се дограмата.
Дейност 4: Ремонтни дейности, обзавеждане и пускане в експлоатация на ЦНСТ Ремонтиране на помещенията за създаване на среда, отговаряща на съвременните изисквания
Дейност 5 Промотиране и популяризиране на проекта 1. Развитието на алтернативни услуги за постигане на социална интеграция и по-високо качество на грижата на децата не са познати добре в общността. Целите, обхвата и схемата за предоставяне на безвъзмездна помощ по Оперативната програма „Развитие на човешките ресурси” и инициативите на ЕС и Българското правителство за повишаване на благосъстоянието на децата в България, реформирането и прекструрирането на специализираните институции и здравни заведения за деца, не са популяризирани на местно ниво. 2. Информационните кампании -3 броя запознават обществеността с новите услуги в общината, с професионалната и доброволна приемна грижа и популяризират инициативите на ЕСФ. Предвижда се издаване на информационни бюлетини в тираж 500 броя. 3. Брошурите – тираж 500 броя- запознават общностите с партньорите по проекта - опит и сфера на дейности; с информационната система на доставчика; процедурите и правилата при предоставяне на услугата; 500 брошури се издават за информационната кампания по приемна грижа 4. Провеждане на начална конференция: Идентифициране на участниците, съставяне на списък с гостите и официални покани; Връзка с медиите - изпращане на информация до местни и регионални медии за проекта; Запознаване на представителите на местната власт в община Златарица, структурите на държавната власт, институциите и заинтересовани лица, професионалните общности и други, свързани с проекта организации и лица, с цели, дейности и очаквани резултати; използвани добри практики. 5. Регулярно се провеждат срещи с Проектния съвет, на които екипът за организация и управление на проекта информира за изпълнението, напредъка и срещаните трудности. 8. Провежда се заключителна конференция с представители на ОС Златарица, доброволци, представители на изградената по време на проекта партньорска мрежа, спонсори и организациите по проекта; журналисти, преподаватели от ВТУ .9. Издават се 6 табели за визуализация на дейностите по проекта.10 Публикуват се 2 платени публикации в регионалния печат; излъчва се един телевизионен репортаж по регионалната кабелна телевизия .
Дейност 6: Сформиране на екипи за предоставяне на услугите. Персоналът на ЦНСТ, работещ по трудов договор, се състои от: - Ръководител, който е отговорен за организирането, разпределянето и координирането на всички дейности в Центъра, поддържа и съхранява документацията на центъра и личните досиета на децата и официално го представлява. Съвместно с останалите служители изработва график за техните ежедневни занимания и контролира изпълнението им- 1 специалист (за предпочитане социален педагог, социален работник,психолог или педагог). Отговаря за връзката с отдел ”Закрила на детето” и Съвета по осиновяване; при необходимост е в помощ на помощник – възпитателите. - Помощник - възпитатели, предоставящи денонощна 24 часова грижа, които работят на смени според планираните за всеки ден дейности с конкретни деца- 4-ма служители, един от които е медицинска сестра. Един от четиримата отговаря за доставките в кухня на храна от Соционалния патронаж за вечеря и в почивни за детската градина дни. - Социален работник, който основно е отговорен за осъществяването на връзки със системата от услуги в общността и поддържането на добри партньорски отношения с местни институции и НПО, установяване и поддържане на връзка с биологичното семейство на детето или неговите потенциални приемни родители / осиновители, ако е преценено, че е възможна реинтеграция или настаняване в приемно семейство/, ако има осиновители -1 социален работник Други: -Счетоводител, който поддържа административно и финансово дейността на ЦНСТ – до приключване на проекта това е счетоводителят на проекта като част от екипа за управление. - Екип от специалисти ( психолог, логопед, рехабилитатор ), които работят почасово в съответствие с индивидуалните планове за социални услуги на всяко едно дете. - Tерапевти за почасова работа- арттерапевт, музикотерапевт, игро и приказотерапевт; куклотерапевт . - Екип от експерти – консултанти със супервайзорски и консултантски функции и обучители – на граждански договор, определени преди стартиране на услугата по време на изпълнение на дейност 1 от проекта. Процедурата по сформиране на екипа е следната: 1. Чрез обяви в БТ и в един регионален вестник в офиса на проекта постъпват молби за назначаване на работа, придружени с професионално СV, мотивационно писмо и копие от диплом за завършено образование. 2. Проектният съвет и екипът за управление на проекта провеждат интервю с кандидатите и правят подбор на персонала съгласно изготвени по дейност 2 „Критерии за подбор на потребителите на услугата и на персонала на ЦНСТ”. Комисията взима своите решения за одобрените кандидати като дава равни възможности на всички, без ограничение на пол, вероизповедание, етническа принадлежност, семейно положение, възраст и др. 3. С одобрените кандидати се сключва съответният договор – трудов или граждански. При започване на работа в ЦНСТ всеки служител трябва да има ясно разбиране за същността и обхвата на неговата дейност; ценностите и философиията, на които е основана тя; отговорностите и задълженията, които трябва да спазва; организационните връзки и взаимоотношения (вътрешни и външни). Тези важни условия и изисквания са детайлно описани в длъжностна характеристика, която всеки служител получава при сключване на трудов договор.
Дейност 7: Обучение на персонала на ЦНСТи на специалисти от системата за закрила и услуги в община Златарица. 1.Одобреният персонал на ЦНСТ, заедно с професионалисти от системата за закрила – представители на местната власт, Общинска комисия за закрила на детето, специализиран курс на обучение за предоставяне на услугата „Център за настанявaне от семеен тип”, реинтеграция, социална рехабилитация, индивидуална работа по случай в рамките на 12 учебни дни по 6 часа, съгласно изготвена програма за обучение в дейност 2, в която задължително се включва усвояването на различни терапевтични техники – игротерапия, приказотерапия, куклотерапия, музикотерапия и др.. Водещо в обучителната програма са усвояването на методи и техники за индивидуална работа по случай. 2. Персоналът получава три поддържащи обучения по два дни по 6 часа през 7, 9 и 10 месец от проектните дейности. Обучението е с практическа насоченост и се провежда след индивидуална и групова супервизия, последвани от анализ на резултати, допуснати слабости и необходими корекции. Обученията се провеждат съгласно Програма за развитие и обучение на персонала. 3. Консултиране на персонала - Извършва се от екипа за управление по проекта. Започва през втория месец от стартиране на услугата и се провежда ежеседмично. Консултациите са групови, като акцентът се поставя върху методологията на работа. След всяка консултация се изготвя в едноседмичен срок отчет. 4. Супервизия на персонала – извършва се от експерт – консултант. Започва през третия месец от стартиране на проекта, ежемесечно до края на проекта. Супервизията е групова. Предвидени са 3 супервизии.
Дейност 8 : Подбор на потребителите на услугите. 1. Консултантът - експерт по проекта извършва предварителната работа по наблюдение и оценка на потребностите на децата от целевата група. Изготвя се оценка на потребностите на всички деца от целевата група. 2. Експертът - консултант по проекта, съвместно с новоназначения екип на трудов договор на Центъра за настаняване от семеен тип, прави подбор на децата според правилата, определени в „Критерии за подбор на потребителите на услугата и на персонала на ЦНСТ” и въз основа на изготвените оценки на потребностите. 3. Мултидисциплинарният екип – консултант и екип за организация и управление на проекта (координатор и ръководител) изготвя индивидуална развиваща програма за всяко едно дете от ЦНСТ. 4. Мултидисциплинарният екип изготвя индивидуалните планове за предоставяне на услугата на всяко едно дете, което ще ползва услугите в ”Център за настаняване от семеен тип” В плана се посочва и ментора на детето от екипа на ЦНСТ. Планът се съгласува с отдел ”Закрила на детето”
Дейност 9 Подготовка на децата – потребители за живота в ЦНСТ. 1.Подготовката на децата за преместване от ДМСГД в ЦНСТ и вземане на решение с участие на персонала на ДМСГД - това е важно звено в комплекса от дейности по извеждане на децата от специализираната институция. Присъствието на родител (където е преценено, че е възможна реинтеграция ), доверено лице за детето или близък, както и ментора от персонала на центъра, е част от по-нататъшната комплексна работа с детето. 2. Психологът на ЦНСТ, в 3 индивидуални сесии изготвя психо-емоционален профил на детето. 3. Преди настаняването в центъра детето общува минимум една седмица с екипа на центъра – заедно и поотделно, не повече от 1 час на ден – само или в група с другите деца, бъдещи обитатели на центъра. Така екипът и децата взаимно се наблюдават, опознават един друг. 4. Преживяното и наблюденията се обсъжда на екипна среща, води се протокол, анализира се ситуацията, правят се изводи, отчитат се грешки; набелязват се нови стъпки в общуването.
Дейност 10: Предоставяне на комплекс от услуги в „Център за настаняване от семеен тип” Центърът за настаняване от семеен тип предоставя услуги с високо качество при спазване на критериите и стандартите за социални услуги за деца в общността. Основно услугите се разделят на два вида: 1.Услуги за посрещане на основните жизнени потребности – включват осигуряване на питателна и качествена храна, осигуряване на чисто, уютно и безопасно място за живеене, обособено лично пространство за сън и почивка, осигурен достъп и развиване на умения за самостоятелно ползване на баня и санитарен възел; 2.Услуги за надграждане на основните жизнени потребности – включват индивидуални занимания за развитие на образното мислене и речевите възможности, практически занятия за усвояване на конкретни жизнени умения, оказване на психологична подкрепа чрез изслушване или игрови и творчески активности. Приемът на детето в центъра става с направление за социална услуга, издадено от директора на дирекция «Социално подпомагане», придружено с план за действие, социален доклад и оценка на случая. Направлението се издава по аргументирано искане на екипа за управление на проекта след приключване на поддейностите по дейност 5; приемът на детето е в съответствие с „Процедура по прием в ЦНСТ», изготвена по дейност 2. В Центъра се води регистър на потребителя. Всеки потребител на услугите в центъра има оформено лично досие, което съдържа: лични данни и предхождаща приема в центъра лична история, препис от акт за раждане; направление за ползване на социална услуга и съпътстващите го документи; оценка на потребностите; индивидуален план за предоставяне на социални услуги; програма за развитие на детето; документи, отнасящи се до здравето и интелектуалното развитие; формуляр за здравни грижи; формуляр за социална рехабилитация; формуляр за занимателни дейности; формуляр за дейностите по мениджмънт на свободното време; формуляр за предоставени консултации; формуляр и план за рехабилитационни нужди – при децата, където е необходимо; оценка на психоемоционалното състояние на детето и интелектуалното му развитие – начална и нова на 3 месеца; други документи от значение за развитието на детето. Досието се поддържа в актуалност от персонала на центъра и консултантите – експерти. Важна част от документацията в центъра е рапортната книга, в която всеки един дежурен вписва събитията и основните дейности от деня или нощта. Така трансферът (предаването на работна информация в края на една и началото на друга работна смяна) дава възможност за по-добра организация и координация на работещите в центъра. Като задължителна документация в центъра има още и: Подробно описание на вида и качеството на предоставяните услуги в Центъра; Дневник за регистрация на жалби и сигнали. Писмено разработена политика относно обучението на персонала; Писмени правила за съхранение, предаване и споделяне на информация; Междуинституционални договори за работа на местно ниво. 1. Комплексът от услуги, предоставяни в ЦНСТ включва: осигуряване на сигурна и безопасна среда на живот за детето 24 часа в денонощието; осигуряване на подслон и храна; осигуряване задоволяването на здравни потребности; осигуряване на емоционална и психологическа подкрепа за преодоляване на травмата; включване на детето в образователния процес на детската градина; консултиране и информиране; обучение в жизнени и социални умения; организиране на свободното време; дейности по реинтеграция, приемна грижа или осиновяване 2.Дейностите, които се осъществяват във връзка с предоставяния комплекс от услуги са следните: 2.1.Обучителни дейности: - Децата посещават детска градина. В почивните дни с тях работи персонала на ЦНСТ и специалистите. Логопедът, в съответствие с плана за услуги, провежда своите занимания с детето в детското заведение, което то посещава ежедневно. 2.2. Терапевтични дейности: предварително планирани сесии с психолог, насочени към преодоляване на последиците от ранното институционализиране и постигане на равновесие в психо- емоционалния статус. Психологът работи с детето, според индивидуалния план за услуги в детското заведение, в което детето пребивава ежедневно. 2.3. Занимателни дейности: арт-терапевтични дейности – работа с глина и пластелин и музикотерапевтичните дейности се провеждат през почивните дни; тогава се провежда и игротерапията, приказотерапията и куклотерапията. 2.4.Социална рехабилитация: чрез игри и определени занимания децата се обучават в правилата за уличното движение, общуване, хигиена на храненето, грижа за дрехите и играчките. Немаловажни са ежедневните занимания с помощник – възпитателите и обучението за придобиване на трайни навици за лична хигиена. Децата се обучават и за работа в екип чрез възлагане и изпълнение на колективни и по-елементарни задачи по поддръжка на реда, хигиената, грижата за опазване на околната среда. Всичко това те вършат с персонала на центъра. 2.5 Мениджмънт на свободното време - придобиване на умения за работа с природни материали; организиране на празници и тържества; придобиване на елементарни умения за сервиране; включване в читалищни инициативи и детски тържества, игри на открито.
Дейност 11: Комплексни дейности за реинтеграция на децата, отглеждане в приемно семейство или осиновяване Дейността по проекта е свързана със съвместни дейности с О”ЗД” по реинтеграция, осиновяване или отглеждане на детето в приемно семейство. 1. Срещи с биологичните родители на социалния работник и проучване възможностите за реинтеграция, уточняване на срокове, планиране и осъществяване на реинтеграция в биологично семейство. 2. Организиране на информационна кампания за набиране на приемни родители. Работа на социалния работник по приемна грижа. 3. Организиране на срещи на децата с кандидат – осиновители.
Партньори
Партньори:
Дом за медико-социални грижи за деца - гр. Дебелец
Изпълнители:  
Финансова информация
Одобрен бюджет БФП: 221 476 BGN
Общ бюджет: 183 250 BGN
БФП: 183 250 BGN
Общо изплатени средства: 178 061 BGN
Източник на финансиране Верифицирани средства Валута
Безвъзмездна финансова помощ 183 250 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 0 BGN
2009 25 000 BGN
2010 99 257 BGN
2011 53 804 BGN
2012 0 BGN
2013 0 BGN
2014 0 BGN
2015 0 BGN
178 061 BGN
В т.ч. Финансиране от ЕС 155 762 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 0 BGN
2009 21 250 BGN
2010 84 368 BGN
2011 45 734 BGN
2012 0 BGN
2013 0 BGN
2014 0 BGN
2015 0 BGN
151 352 BGN
В т.ч. Национално финансиране 27 487 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 0 BGN
2009 3 750 BGN
2010 14 888 BGN
2011 8 071 BGN
2012 0 BGN
2013 0 BGN
2014 0 BGN
2015 0 BGN
26 709 BGN
Финансиране от бенефициента 0 BGN
Индикатори
Индикатор 1 Брой разкрити нови форми на социални услуги в общността
Индикатор 2 Увеличен брой лица от специализирани институции, реинтегрирани в общността


Забележка:
Подчертан елемент от таблицата позволява показване на детайли при избирането му.
Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на оперативна програма „Техническа помощ”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие
ЕС
Европейски съюз