Оперативна програма: Всички
Район за планиране: Всички  
Обобщена информация
 

Идентификация
Номер на проект от ИСУН: BG051PO001-5.2.03-0032-C0001
Номер на проект: BG051PO001-5.2.03/D01/0013
Наименование: "Създаване на център за социална рехабилитацияи интеграция на деца от 0 до 3 г. при ДМСГД - Варна"
Бенефициент: Дом за медико-социални грижи за деца - Варна
Източник на финансиране: ЕСФ ==> Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси"
Дата на решение на договарящия орган: 10.04.2009
Начална дата: 17.06.2009
Дата на приключване: 01.10.2010
Статус: Приключен
Място на изпълнение: БЪЛГАРИЯ
     СЕВЕРНА И ЮГОИЗТОЧНА БЪЛГАРИЯ
          Североизточен
               Варна
                    Варна
Описание
Описание на проекта: "Преодоляване на социалната изолация на деца настанени в ДМСГД – Варна, чрез създаване на център за социална рехабилитация и интеграция; Създаване на среда близка до семейната и гарантираща социално включване и реинтеграция на децата; Оказване на социална подкрепа и консултиране на биологичните семейства на децата; "
Дейности: 1.Организация и управление на проекта Дейността включва: Формиране на екип за организация и изпълнение и управление на проекта, която ще се състои от 6 души: Ръководител проект, 2 координатори, 2 технически асистенти и счетоводител. Дейността по организация и управление на проекта е постоянна и съпътства цялостното изпълнение и е свързана с подготовка на тръжни документации, подготовка, организация и координация на обученията, намиране на подизпълнители и подготовка и организация на всички останали събития и съпътстващи дейности на проекта, отчетност
2.Извършване на строително-ремонти работи За извършване на строително-ремонтите дейности ще бъде обявена тръжна процедура. Ще бъде поканена фирма-изпълнител, която да извърши СМР. Следните помещения ще бъдат обособени: два бокса, баня, дневна; кът за хранене; детска стая с работно място за игра; кухня обособени така, че да напомнят истинска домашна обстановка. На входа на ремонтираните помещения на центъра и на входа на административната част на Дом за медико-социални грижи за деца ще бъдат поставени информационни табели с логото на програма. Ремонтът на помещенията в ДМСГД е необходимо условие за правилното функциониране на център и е в съответствие със специфичните нужди и потребности на децата. Подходящото адаптиране на помещенията е гарант за подобряване на психологическото и емоционално състояние на децата и създава условия за интеграция и социално включване
3.Провеждане на обучения на персонала, който ще обслужва децата в центъра; Проектът цели провеждане на 4 специализирани обучения на 22 специалисти: 8 доброволци (детегледачки) и 14 специалисти, които ще бъдат включени в екипа на експертния и помощен персонал на проекта. Всяко обучение ще бъде с продължителност 3 дни х 8 часа в рамките на 1 месец. 2 обучения ще се проведат в гр. Стара Загора и 2 в гр.Бургас. За целта ще бъдат командировани 22 специалисти, които ще бъдат обучавани и 2-ма лектори за всяко обучение. Обученията ще се концентрират върху следните основни теми: Как да работим заедно: методи за повишаване ефективността на екипа? Как да работим в интердисциплинарен екип, ориентиран към най-добрия интерес на детето; Как да работим с деца в риск? За правилното провеждане на обучението е необходимо закупуване на материали и консумативи описани в т. 3.1.1. и 3.2.1 от Приложение Б1 – Бюджет на проекта.
4.Провеждане на обучения на персонала, който ще работи с биологичните родители на децата; Ще бъдат проведени 3 обучения -2 в гр.Стара Загора и 1 в гр.Бургас Ще бъдат обучени 10 експерти, които ще се занимават предимно с биологичните родители на децата настанени в специализираната институция – четирима социални работници, двама здравни работници и двама психолози, както и двама доброволци. За правилното провеждане на обучението е необходимо закупуване на материали и консумативи описани в т. 3.1.1. и 3.2.1 от Приложение Б1 – Бюджет на проекта. Обученията ще се концентрират върху теми като: планиране и предоставяне на услуги по реинтеграция на семейства на деца от специализирани институции и работа с родители в периода преди, по време и след реинтеграцията.
5.Изработване на наръчник и компакт диск за персонала, който ще обслужва децата в центъра; социални работници от общността, регионални институции и НПО Наръчникът ще съдържа две части: Теоретична и практична. Теоретичната част ще представи информация свързана със законодателството в страната по отношение на децата настанени в специализирани институции и грижата за тях; нормативни актове и уредби; както и Европейски практики свързани с този проблем, отделните видове грижи и подкрепа, които се оказват на деца лишени от родителска грижа. Практическата част ще представи предимно примери от това, което е постигнато в България по отношение на инициативите, които се предприемат от различни институции или НПО, както и добри европейски практики. Наръчникът, както и друга полезна информация ще бъдат записани на СД, което ще се разпространява паралелно с книгата сред заинтересованите страни. Тази дейност представя нов подход за селектиране и предоставяне на подходяща информация, което води до увеличаване на знанията на отделните страни включени в проекта и дава актуална представа за съществуващите практики и тенденции по отношение на грижата за децата лишени от родителски грижи.
6.Официално откриване и стартиране на дейностите на центъра След приключване на строително-ремонтните дейности ще бъде организирано официално откриване на центъра. На откриването ще бъдат поканени представители на различни национални и регионални институци, представители на други лечебни заведения в областта, представители на регионални и национални медии и др. Екипът на проекта ще запознае присъстващите с услугите, които центърът предлага. Представителите на медиите ще отразят събитието, което дава възможност на повече целеви групи от проекта да бъдат включени в изпълнението на проекта и да станат съпричастни към съществуващите проблеми и активно да разработват други подобни инициативи.
7.Индивидуална психологическа работа с децата С децата настанени в центъра ще работи 1 специалист – психолог за общо 56 часа на месец. Специализираната психологическа подкрепа се състои предимно в предоставяне на следните видове дейности: психодиагностика, психологично наблюдение, психологически интервенции за подпомагане на адаптацията и развитието на децата; психологична подкрепа за развитие на социални умения; установяване на особеностите в психомоторното и емоционално развитие;
8.Индивидуална педагогическа работа с децата За тази дейност екипът на проекта ще ангажират 2 педагози и 2 логопеди, като педагозите ще работят 112 часа месечно с децата, а логопедите 56 часа месечно. Заниманията ще се провеждат ежедневно: Групови занимания с групи от 4 деца и индивидуални занимания. Груповите занимания ще бъдат концентрирани главно върху изобразителни дейности, конструктивно-технически дейности, музикално възпитание и развитие на говора. Индивидуалните занимания ще са концентрирани върху разширяване на социалните познания и обогатяване на активния речник на детето. Дейността на логопедите ще бъде съсредоточена предимно върху корекция на речта на децата с различни по вид и степен речеви нарушения от органичен и функционален характер. За постигане на дълготрайни резултати вследствие от педагогическата дейност, е необходимо за децата да бъдат закупени материали и консумативи по т. 3.1.2 и 3.2.2. от Приложени Б1 – Бюджет на проекта.
9.Предоставяне на социални услуги за децата За успешното осъществяване на целите на проекта ще бъдат ангажирани двама социални работници с работно време 56 часа месечно общо. Социалните работници ще предоставят следните видове услуги на децата: обучение на детето за ефективно общуване със семейството; иницииране за близост на детето с родителите и подготовка за интеграция в обществото. Социалният работник ще присъства на индивидуалните срещи на биологичните родители с техните деца и ще подпомага процеса на сближаване и подобряване на връзката – родител-дете.
10.Организиране на свободното време на децата и създаване на условия за социално включване Индивидуални и групови занимания извън институцията: За осъществяване на тази дейност, екипът на проекта ще ангажира 2 детегледачки на пълен работен ден и 8 доброволци. Всеки един от доброволците ще бъде ангажиран 5 часа месечно с децата. Всяко едно от децата ще бъде извеждано индивидуално, веднъж в месеца придружавано от детегледачката обслужваща мултидисциплинарния екип или от детегледачката доброволка за да могат да се запознаят със заобикалящата ги градска и селска действителност извън институцията. Това включва посещения на супермаркети, детски магазини, пазаруване, посещения в семейства, посещения на детски кътове за забавления, храмове, параклиси и др. За детегледачките ще бъдат закупувани билети за градския транспорт. Дейността предвижда и групови извеждания на децата извън ДМСГД. Двата мултидисциплинарни екипа от 8 деца ще бъдат извеждани 4 пъти месечно придружавани от детегледачките и от един от представителите на експертния персонал на центъра (социален работник, психолог, педагог или логопед). Тези извеждания целят по-конкретно запознаването на децата с обществени обекти и места за забавление като: аерогара, ЖП гара, пожарна, музеи, куклен театър, аквариум, делфинариум, зоо кът, атракционни селища, аква парк и др. Превидени са разходи за входни билети. За груповите извеждания на децата ще бъде наета транспортна фирма, която да осъществява тяхното превозване до определена дестинация. Индивидуални и групови занимания с децата в институцията: Всяко едно дете по отделно, два пъти в месеца, ще се запознае със семейните задължение на майката, които ще бъдат симулирани от детегледачката: рязане на хляб, плодове, готвене, миене на чинии и др. Целта на тази дейност е запознаване на детето с дейности и усвояване на някои умения, които могат да се придобият само в семейна среда, а не в специализираната институция, където децата нямат пряк контакт с персонала извършващ горепосочените дейности. Груповите занимания на децата са свързани с усвояване на умения и навици относно елементарните задължения и отговорности – обличане, самостоятелно хранене, подреждане на приборите, подреждане на играчки, дрехи; усвояване на понятията «добро» и «лошо» чрез игри, песни, приказки, анимационни филмчета и др.
11.Изготвяне на оценка на потребностите и индивидуални планове за работа с всяко дете; Тази дейност ще бъде осъществявана от целия експертен и помощен персонал. След стартирането на проектните дейности, ще бъде изготвена оценка на потребностите и индивидуални планове за работа за всяко едно дете поотделно. Експертния персонал ще провежда осем срещи в месеца, като на всяка среща ще се обсъжда състоянието и развитието на две деца включени в проекта. След провеждането на всяка среща индивидуалните планове за работа ще се допълват и коригират според постигнатите резултати от работата с децата.
12.Оценка на родителския капацитет и предоставяне на консултации на биологичните родители на децата Тази дейност включва: психологическо консултиране и провеждане на тестове, психодиагностика за установяване на личностния и интелектуален ресурс на родителите; психологическо консултиране целящо снижаване на тревожността и преодоляване на съществуващите проблеми в семейството. Тази дейност ще бъде осъществявана от 2 психози, които ще осъществяват пряк контакт с биологичните семейства, както и индивидуални посещения по домовете, което предполага покриване на транспортни разходи – билети за градския транспорт.
13.Провеждане на 5 обучителни сесии за работа с биологичните родители на децата В рамките на изпълнение на предвидените проектни дейности ще бъдат проведени пет различни обучителни сесии на биологичните родители на децата настанени в центъра. Сесиите ще бъдат проведени от двама психолози, четирима социални работници и двама здравни работници и всяка една от тях ще бъде с продължителност месец и половина. Обучетелните сесии ще бъдат проведни както следва: 1: Запознаване с възрастовите особености и потребности на детето. Групова и индивидуална работа; 2: Обучение в родителски умения, социално консултиране; 3: Обучение за ефективно общуване в семейството: Социално консултиране; Здравно консултиране; 4: Обучение за изграждане на дневен режим на детето съобразно биологичната му възраст. Социално и здравно консултиране;5:Обучение за организиране и поддържане на стабилна семейна битова среда; Всяко семейство ще посещава два пъти седмично центъра в ДМСГД, където ще се провежда практическо обучение на биологичните родители за работа със собствените им деца. Чрез прекия контакт с децата, родителите ще придобият практически навици за полагане на ежедневните грижи необходими при отглеждането на детето. За целите на цялото обучение е необходимо да се осигурят транспортните разходи на родителите – билети за градски транспорт. На обучителите, които ще придружават родителите до центъра в ДМСГД и ще работят с тях в центъра (практически занимания “Родител-дете”) ще се предвидят също средства за транспорт.
14.Дейности за информация и публичност Тази дейност включва: Изработка на 3 банера за централната фасада на сградата, в която ще бъде разкрит центъра; Изработка на прессъобщения и папки за медиите; Публикуване на дипляна за популяризиране на създадения център и резултатите от проекта; Съгласно изискванията на ЕС за визуализация, всяка дейност от проекта ще бъде съпътствана с визуални елементи, за да могат да бъдат достигнати пълноценно всички заложени критерии
Финансова информация
Одобрен бюджет БФП: 265 055 BGN
Общ бюджет: 242 154 BGN
БФП: 242 154 BGN
Общо изплатени средства: 242 154 BGN
Източник на финансиране Верифицирани средства Валута
Безвъзмездна финансова помощ 242 154 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 0 BGN
2009 53 011 BGN
2010 102 739 BGN
2011 86 404 BGN
2012 0 BGN
2013 0 BGN
2014 0 BGN
2015 0 BGN
242 154 BGN
В т.ч. Финансиране от ЕС 205 831 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 0 BGN
2009 45 059 BGN
2010 87 328 BGN
2011 73 443 BGN
2012 0 BGN
2013 0 BGN
2014 0 BGN
2015 0 BGN
205 831 BGN
В т.ч. Национално финансиране 36 323 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 0 BGN
2009 7 952 BGN
2010 15 411 BGN
2011 12 961 BGN
2012 0 BGN
2013 0 BGN
2014 0 BGN
2015 0 BGN
36 323 BGN
Финансиране от бенефициента 0 BGN
Индикатори
Индикатор 1 Брой разкрити нови форми на социални услуги в общността


Забележка:
Подчертан елемент от таблицата позволява показване на детайли при избирането му.
Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на оперативна програма „Техническа помощ”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие
ЕС
Европейски съюз