Оперативна програма: Всички
Район за планиране: Всички  
Обобщена информация
 

Идентификация
Номер на проект от ИСУН: BG161PO005-3.0.07-0022-C0001
Номер на проект: 5103020-15-658
Наименование: "Възстановяване на местообитания и опазване на биологичното разнообразие в ПП "Сините камъни"
Бенефициент: Дирекция на Природен парк Сините камъни
Източник на финансиране: ЕФРР ==> Оперативна програма "Околна среда"
Дата на решение на договарящия орган: 16.12.2011
Начална дата: 17.01.2012
Дата на приключване: 17.05.2015
Статус: Приключен
Място на изпълнение: БЪЛГАРИЯ
     СЕВЕРНА И ЮГОИЗТОЧНА БЪЛГАРИЯ
          Югоизточен
               Сливен
                    Сливен
Описание
Описание на проекта: Създаване условия за опазване, възстановяване и поддържане популациите и местообитанията на застрашени от изчезване за територията на Природен парк „Сините камъни” висши растения и сухоземни костенурки.
Дейности: Дейност 1: Управление и изпълнение на проекта Изпълнението на проекта стартира със сформиране на екипа за управление (ръководител на проекта, координатор, финансист, юрист, лице по нередностите, отговорник за съхранението на документацията по проекта, отговорник за мониторинга по проекта). С ръководителя на проекта ще бъде сключен договор за допълнителен труд съгл. чл. 110 от КТ, а с останалите членове на екипа за управление ще бъдат сключени граждански договори. Екипът за управление организира ежемесечни работни срещи. По време на срещите се анализират възникналите трудности, определя се напредъкът на проекта и се планират следващите дейности.
Дейност 2: Възстановяване, поддържане и опазване местообитанията на българския ендемит Tulipa urumoffii Hayek Отговорник за изпълнение на дейността е координаторът. Провеждане на процедура за избор на подизпълнител, съгласно ЗОП/НВМОП за дейностите:2, 3, 5, 6, 8 и 9. През първата година се предвиждат: - теренни проучвания (април-май) за: оценка състоянието на известните до момента популации на вида в местностите „Еньова булка”, „Куру дере”, „Бъчвата” и „Карандилска поляна”; търсене на нови популации на вида; - укрепване местообитанията на вида в м. „Куру дере” и м. „Бъчвата” с противоерозионни средства (чакъл, почва и плет) за ограничаване свличането на земни маси по склона; - временно ограждане местообитанието на вида на Карандил-ска поляна с ниска дървена ограда (50 см) до стабилизиране числеността на популацията; - теренни наблюдения при всички регистрирани популации в периода на плодоносене (май - юни) и при необходимост подпомагане разпространението на семената; - събиране на семена от популацията в м. „Еньова булка”и предаването им за размножаване; -взимане на почвена проба от м. „Еньова булка” и предаването й за анализ. През втората и третата година се предвиждат: - внасяне на част от отгледаните в разсадника растения за попълване популациите на вида - теренни наблюдения през цялата вегетация за проследяване състоянието на всяка популация и предприемане при нужда на съответни мерки за стабилизиране. Всички действия, свързани с тази дейност, ще се съобразят със ЗЗТ, ЗБР и Наредба № 8.
Дейност 3: Опазване и поддържане местообитанието на балканския ендемит Dactylorhiza kalopissii Е. Nelson (Калописиева дактилориза) Отговорник за изпълнението на дейността е координатора. Провеждане на процедура за избор на подизпълнител, съгласно ЗОП/НВМОП за дейности 2, 3, 5, 6, 8 и 9. През първата година се предвиждат: - системни наблюдения на популацията през целия вегетацио-нен период, изготвяне на оценка за състоянието й, създаване на база данни; - събиране на семената; - есенна коситба на заетата от популацията площ (3 дка); - внимателно изнасяне на окосената тревна маса и извозване до близкото сметище; -допълнително почистване на участъци в непосредствена близост до растенията, от които са събрани семена; - допълнително почистване на участъци по периферията на популацията в посока към близкия поток; - разпръскване на събраните семена в добре почистените участъци от популацията; - маркиране по подходящ начин на подсятите площи; През втората и третата година наблюденията и мероприятията са същите, както през първата, но при избора на участъци за подсяване ще се взимат под внимание данните за развитието на растенията от предходната година. Всички действия, свързани с тази дейност, ще са съобразени със ЗЗТ и ЗБР.
Дейност 4: Възстановяване и поддържане местообитанието на Paeonia peregrinа Mill. (Червен божур) в м. „Равна река” Отговорник за изпълнението на дейността е координаторът. Предвиденото механично премахване на орловата папрат и изнасяне на тревната маса ще бъдат извършени от двама работници, описани в дейност 9. За възстановяване и поддържане местообитанието на червен божур в м. „Равна река” се предвижда механично премахване на орловата папрат на площ от 8 дка. Периодичното унищо-жаване на надземната маса изтощава коренищата и растенията загиват. Необходимо е четирикратно ежегодно косене в три последователни години със срокове: началото на юни, средата на юли, края на август, началото на октомври. Коситбата ще се извършва ръчно от двама работници на граждански дого-вор, в присъствието на експерти от парка. Окосената вегета-тивна маса ще бъде извозвана до близкото сметище. Преди всяко косене ще се извършва оглед на територията от координатора на проекта - за означаване на площите за косене с бензинова косачка, площите за ръчно косене и пътеките за преминаване при изнасяне на окосената вегетативна маса. Провеждане на инструктаж за техническа безопасност и за правилата при работа в защитена територия. Осигуряване на предпазна екипировка за работниците.
Дейност 5: Допълване на информацията за съвременното разпространение и състояние на видовете Anemone sylvestris L., Anthemis virescens Velen., Micromeria frivaldskyana (Degen.) Velen., Betonica bulgarica Degen. & Nejceff, Orchis spitzelii Saut ex W. Отговорник за изпълнението на дейността е координаторът. Процедура за избор на подизпълнител, съгласно ЗОП/НВМОП за дейности 2, 3, 5, 6, 8 и 9. За включените в дейност 5 видове се предвижда: - запознаване с характерните екологични изисквания на всеки вид, с типичните за него местообитания и съобщества; - на база известните за всеки вид данни да се подберат марш-рути с максимално характерните за вида местообитания в парковата територия, - теренни проучвания 4 пъти месечно през вегетационните периоди по предварително набелязаните маршрути; - при установяване популация на някой от изследваните видо-ве ще бъдат отчетени GPS координати и направена оценка (местообитание, площ и плътност на популацията, проектив-но прокритие, наличие на инвазивни видове, заплахи); - след приключване на теренната работа, събраните данни и снимков материал ще бъдат обработени и ще се изготвят мерки и препоръки за опазване на всяка популация; Действията по тази дейност ще са съобразени със ЗЗТ и ЗБР.
Дейност 6: Издирване популации на 8 ендемични и консервационно значими видове, съобщавани за паркова територия и неоткривани в последните 30 години: Bromus moesiacus Velen., Cleome ornithopodioides L., Colchicum davidovii Stef., Polygala rhodopea (Ve Отговорник за изпълнението на дейността е координаторът. Процедура за избор на подизпълнител, съгласно ЗОП/НВМОП за дейности 2, 3, 5, 6, 8 и 9. За видовете по дейност 6 видове се предвиждат описаните стъпки по дейност 5. Действията по тази дейност ще са съобразени със ЗЗТ и ЗБР.
Дейност 7: Изграждане и оборудване на изследователска лаборатория и малък разсадник (оранжерия) в съседство Ръководителят на проекта отговаря за изпълнението на дейността. Предвижда се процедура за избор на подизпълнител за дейност 7, съгласно ЗОП/НВМОП, чрез открит конкурс с не по-малко от 3 оферти. Строежът ще се осъществи в горски разсадник „Абланово”, на 5 км. от гр. Сливен. ДГС Сливен предоставя на ДПП „Сините камъни” площ от 6 дка за изграждането на материално-техническа база за ключови консервационни дейности. Изследователската лаборатория и разсадникът ще бъдат изградени от строителна фирма – изпълнител. Изследователската лаборатория с площ 141 м2 ще включва следните помещения: • Лаборатория – 30 м2; • Склад за лабораторни материали и оборудване - 13 м2; • Склад за семена и вегетативни органи - 16 м2; • Работен кабинет - 16 м2; • Стая за работници - 20 м2; • Склад за инструменти - 10 м2; • Санитарен възел - 16 м2.; • Коридори – 20 м2. До лабораторията ще бъде изграден закрит разсадник /оранжерия/ с площ 72 м2 за семенно и вегетативно размножаване на целевите видове. За целта има изработен идеен проект. Предоставената от ДГС-Сливен площ граничи с четвърто-класен асфалтов път и ще бъде заградена с метална ограда. Материалната обезпеченост на базата е съобразена с изготвените технически спецификации. Такси и разрешителни от държавни организации.
Дейност 8: Опазване, поддържане и възстановяване популациите на включените в дейност 5 и 6 целеви видове Отговорник за изпълнението на дейността е координаторът. Процедура за избор на подизпълнител, съгласно ЗОП/НВМОП за дейности 2, 3, 5, 6, 8 и 9. Стъпките в тази дейност са следствие от дейности 5 и 6, и са насочени към опазване и подпомагане възпроизводството на всяка установена популация. За всяка популация от Дейност 5 и 6 ще бъде изготвен план за опазване и възстановяване с посочени срокове и конкретни дейности. Дейностите ще бъдат насочени към: - подпомагане естественото възпроизводство на популациите чрез разпръскване на семена, почистване на терена, окосяване, подсяване и др.; - събиране на семена и вегетативни органи за размножаване в разсадника (ще се извършва само от някои популации, без риск за намаляване възможностите им за възпроизводство). - взимане на почвени проби и предаване за анализ; - попълване популациите на видовете с отгледани в разсадника растения; - наблюдения на популациите след внасяне на ex-situ отгледани растения (2013 г. - 2014 г.). - повторно внасяне на ex-situ отгледани растения за постигане на жизнеспособна популация. Използват се резултатите от дейности 5 и 6 (оценка за състоя-нието на популациите, мерки и препоръки за опазването им). Действията по тази дейност ще са съобразени със ЗЗТ, ЗБР и Наредба № 8.
Дейност 9: Размножаване в разсадника на парка на уязвими и застрашени видове растения включени в дейности 2, 5 и 6 Отговорник за изпълнението на дейността е координаторът. Чрез процедура за избор на подизпълнител по ЗОП/НВМОП (за дейности 2, 3, 5, 6, 8 и 9) дейността ще се възложи на трима специалисти - агроном, почвовед и ботаник. За целогодишно обгрижване на растенията и поддържане на необходимите условия в разсадника ще отговарят двама работници, наети на граждански договор. За всеки вид, който ще се размножава в разсадника, ще се разработи технология за отглеждане съобразена с екологичните му изисквания, темпа на растеж и развитие. Основни стъпки за реализация на дейността : - временно съхраняване на събраните по дейностите 2, 5 и 6 семена и вегетативни части; - подготовка на събраните по дейностите 2, 5 и 6 почвени проби за анализ; - химичен анализ на пробите; - приготвяне на подходяща за съответния вид торопочвена смес; - подготовка на семената и вегетативните части за сеитба и засаждане; - засяване и засаждане в подходящи саксии; - поставяне в разсадника и грижи през вегетацията; - фенологични наблюдения и създаване на база данни Дейността зависи от успешното реализиране на дейности 2, 5 и 6. Нейното изпълнение е невъзможно, ако необходимите се-мена, вегетативни части и почвени проби не бъдат събрани навреме и доставени в изследователската лаборатория. До изграждането и оборудването на изследователската лаборатория и разсадника семената, вегетативните части и подготвените за анализ почвени проби ще бъдат съхранени в конферентната зала на ДПП „Сините камъни”.
Дейност 10: Консервационни дейности за опазване на двата вида сухоземни костенурки - Testudo graeca и Testudo hermanni Отговорник за изпълнението на дейността е координаторът. Дейността ще бъде възложена на екип от специалисти чрез процедура за избор на подизпълнител по ЗОП/НВМОП. - теренно и анкетно събиране на данни; - проучване наличието на костенурки в хранителни остатъци на хищни птици в парка; - проучване влиянието на други хищници (диви прасета, подивели кучета, чакали, лисици); - изготвяне на ГИС база данни за двата вида костенурки (анализ на заплахите, предвиждане на мерки за опазване и възстановяване на популациите); - връщане в природата на конфискувани екземпляри; - обучение на персонала на парка и горски служители в прилагане на преки консервационни и научни мерки; - образователни програми в 20 местни училища като основен консервационен метод за опазване на костенурките. Всички горепосочени дейности ще бъдат осъществени по методики посочени в т. 2.5.1. Действията по тази дейност ще са съобразени със ЗЗТ, ЗБР и Наредба № 8.
Дейност 11: Поддържане и наблюдение местообитанията на целевите видове растения и животни Отговорник за изпълнението на дейността е координаторът. Изпълнението на дейността ще се възложи на трима теренни работници наети на граждански договор.
Дейност 12: Информационни и публични дейности по проекта За изпълнение на дейността отговаря експертът връзки с общественноста, с който ще бъде сключен граждански договор. Предвиждат се следните дейности: - пресконференции – 2 бр.; - публикации в медиите – 10 бр.; - филм за целевите видове - 1 бр.; - филм за опазване на костенурките – 1 бр.; - пълноцветен плакат - 1000 бр.; - пълноцветна дипляна – 2 000 бр.; - рекламни тетрадки - 1000 бр.; - рекламни папки – 1000 бр.; - стикери – 10 000 бр. - информационни табла за проекта – 2 бр.; - научни публикации свързани с работата по проекта – 3 бр. - анкетни карти - 500 бр. - плакат за опазване на костенурките – 2000 бр. - дипляна за опазване на костенурките – 1000 бр.; - презентация в сливенски училища – 20 бр.; Материалите ще бъдат съобразени с чл.8 от Регламент на Европейската Комисия 1828/2006, съдържащ подробни правила за прилагане на Регламент 1083/2006, Регламент 1080/2006 и Регламент 1084/2006
Дейност 13: Одит Отговорен за изпълнението на дейността е ръководителят. Избор на лицензиран одитор за извършване на задължителен одит на проекта. Одиторът ще бъде нает чрез директно договаряне и ще извърши цялостно одитиране на проекта. Одитът ще се извършва текущо през целия период на проекта. В рамките на дейността ще бъдат изготвени финални финансови и технически отчети, ще бъде извършен одит и предприети всички необходими действия по приключване на проекта. - анализ и оценка на изпълнението на дейностите за пости-гане целите на проекта; - проверка съответствието на изпълнението на проекта с изискванията на националното законодателство и договорите между страните; -представяне на цялостната финансова и техническа документация на проекта.
Финансова информация
Одобрен бюджет БФП: 744 945 BGN
Общ бюджет: 249 787 BGN
БФП: 249 787 BGN
Общо изплатени средства: 197 337 BGN
Източник на финансиране Верифицирани средства Валута
Безвъзмездна финансова помощ 249 787 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 0 BGN
2009 0 BGN
2010 0 BGN
2011 0 BGN
2012 148 989 BGN
2013 0 BGN
2014 0 BGN
2015 48 348 BGN
197 337 BGN
В т.ч. Финансиране от ЕС 212 319 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 0 BGN
2009 0 BGN
2010 0 BGN
2011 0 BGN
2012 126 641 BGN
2013 0 BGN
2014 0 BGN
2015 41 096 BGN
167 736 BGN
В т.ч. Национално финансиране 37 468 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 0 BGN
2009 0 BGN
2010 0 BGN
2011 0 BGN
2012 22 348 BGN
2013 0 BGN
2014 0 BGN
2015 7 252 BGN
29 601 BGN
Финансиране от бенефициента 0 BGN
Индикатори
Индикатор 1 Брой видове, за чието опазване са изпълнени дейности.
Индикатор 2 Брой планове за действие, по които се изпълняват дейности.
Индикатор 3 Брой местообитания, за чието опазване са изпълнени дейности.
Индикатор 4 Брой възстановени популации на видове и местообитания.


Забележка:
Подчертан елемент от таблицата позволява показване на детайли при избирането му.
Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на оперативна програма „Техническа помощ”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие
ЕС
Европейски съюз