Оперативна програма: Всички
Район за планиране: Всички  
Обобщена информация
 

Идентификация
Номер на проект от ИСУН: BG051PO001-5.2.06-0191-C0001
Номер на проект: BG051PO001-5.2.06/D01/0069
Наименование: Психосоциална рехабилитация в семейна среда
Бенефициент: Фондация "Равен шанс 2001"
Източник на финансиране: ЕСФ ==> Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси"
Дата на решение на договарящия орган: 05.08.2010
Начална дата: 03.11.2010
Дата на приключване: 01.01.2012
Статус: Приключен
Място на изпълнение: БЪЛГАРИЯ
     СЕВЕРНА И ЮГОИЗТОЧНА БЪЛГАРИЯ
          Североизточен
               Варна
                    Варна
Описание
Описание на проекта: Общата цел на Проекта е прилагане в практиката на нов, устойчив и комплексен подход, базиран на електронно включване, за повишаване качеството на живот на уязвимата грипа – лица с психични разстройства, превенция на социалното изключване и преодоляване на неговите последици.
Дейности: Дейност 1. Организация и управление В рамките на дейността ще се извърши подборът на целевата група, която ще се включи в дейностите по проекта. След провеждане на анкети и събеседвания ще се определят бенефециентите. Доброволното участие и желанието за подобряване е изключително важен фактор за успешната реализация на Проекта. В рамките на тази дейност екипът на Проекта ще подготви документацията за тръжните процедури, които успешно ще позволят реализацията на следващите дейности. Предвижда се изработката на документация за следните процедури: - Извършване на IT обучение и изграждане на интернет форум, съдържаща - обучение на проподаватели, обучение на бенефициенти от целевата група и създаване на интернет форум; - Организиране на логистиката по проекта, което съдържа - организиране на екскурзия за 40 бенефициенти с включен кетеринг, организиране на посещение на 40 бенефициенти на културно мероприятие /кино/ и организиране на транспорт на рехабилитаторите за целите на рехабилитацията /осигурен автомобил, който да извозва рехабилитаторите до бенефициентите/; - Изработване на помагала за осъществяване на психосоциална телерехабилитация в семейна среда, съдържаща - подробна методика за осъщестяване на деинституционализация чрез интегриране в семейна среда, ръководство за справяне със шизофренни разстройства и налични 80 бр., ръководство за справяне със депресивни състояния и налични 80 бр. и учебно помагало за работа с интернет форум и дистанционно онлайн консултиране и отпечатано в 40 броя; - доставка на 20 компютърни системи /нетбук/. В рамките на дейността ще се организира и плати процедурата за организиране на логистиката по проекта, тъй като от нея се възползват повече от една от последващите дейности В рамките на дейността ще се извършва месечния мониторинг и отчитане на проекта.
Дейност 2. Разработка на инструментариум за провеждане на рехабилитацията С дейността се постига специфичната цел: • Повишаване на качеството на съществуващите социални услуги от доставчика на социални услуги. Тази дейност ще позволи на доставчика на социални услуги да разработи серия от помагала, които ще му позволят да предложи на изключително високо равнище с новаторски подход психосоциална услуга осугуряваща плавен преход на деинституционализация на лицата с психични увреждания. Кандидатът има опит в провеждането на телерехабилитация /рехабилитация осъществявана чрез интернет връзка с помоща на компютър/. В проектното предложение обаче методите на телерехабилитация се явяват само един от инструментите на продължителен рехабилитационен процес. С цел да се подсигури нужното качество на предлаганата психосоциална услуга е необходимо да се създаде по-разширен инструментарум за предоставяне, позволяващ плавно социализиране на лица с психични разтройства. Нужните помагала, с които би могло да се гарантира успешното изпълнение на целите на Проекта са: - подробна методика за осъщестяване на деинституционализация чрез интегриране в семейна среда - цена приблизително 10 000 лв. без ДДС; - подготовка на ръководство за справяне със шизофренни разстройства – изработка и отпечатване в 80 бр. /всеки бенефециент ще получи по два броя от помагалото - едно за лично ползване и едно за член на семейството, който ще участва в сеансите по семейна рехабилитация/ - цена приблизително 7000 лв. без ДДС и 1600 лв. отпечатване; - подготовка на ръководство за справяне със депресивни състояния – изработка и отпечатване в 80 бр. /всеки бенефециент ще получи по два броя от помагалото - едно за лично ползване и едно за член на семейството, който ще участва в сеансите по семейна рехабилитация/ - цена приблизително 7000 лв. без ДДС и 1600 лв. отпечатване; - разработване и отпечатване на учебно помагало за работа с интернет форум и дистанционно онлайн консултиране в 40 броя, - цена приблизително 7000 лв. без ДДС и 800 лв. отпечатване. Доставката на поръчката ще стане чрез възлагането на външен изпълнител по правилата на ПМС 55/2007 г. с обща стойност на поръчката 35000 лв. без ДДС. За гарантиране качественото извършване на рехабилитационния процес е неообходимо да се извърши обучение на рехабилитаторите, работещи с бенефициентите от целевата групада работят с интернет и да подпомагат бенефициентите да използват интернет приложения и дистанционна форма на обучение. Приблизителната оценка на обучението е 10 човека по 200 лв. обучение на човек. Възлагането на поръчката на външен изпълнител ще стане по правилата на ПМС 55/2007 г. с обща стойност на конкретното задание 2000 лв. без ДДС.
Дейност 3. Психосоциална рехабилитация насочена към индивидуалните потребности Тази дейност е началото на терапевтичния процес, който има за цел да постигне подобряване на състоянието на психично болните лица и последяващата им деинституционализация. При дейността ще стане; - установяване на терапевтични взаимоотношения с лица, които изискват дълготрайни грижи с комбиниране на социални и психотерапевтични интервенции - започване процес на постигане на условия за формиране на общност, задоволяване на потребността от приятели, човешко отношение и положителни емоции. - осигуряване на достъп на потребителите до обществено значими културни и развлекателни места и удовлетворяване необходимостта им от общуване. При дейността ще се извършат следните рехабилитационни програми: -Рехабилитационна програма „Координиране на случай” Ролята на координатора на грижи в общността включва работа с потребителя и неговите близки в семейна среда, за да осигури и гарантира бъдещото удовлетворяване на нуждите му, свързване със службите и наличните ресурси. Първичната му роля е в подпомагането на идентифицирането и приложението на стратегии на подкрепа които отразяват визията на потребителя и близките му за желаното ниво на функциониране и качество на живот. След това координаторът, заедно с близките насочва потребителя към реално съществуващи програми от грижи. Съобразно компетентността си координаторът на грижите оказва подкрепа за решаване на текущите емоционални проблеми и подпомага клиента в постигането на личните му планове за живота. Трудностите, които съпътстват психичното разстройство пречат на клиента да преговаря успешно и да се свързва трайно с многобройните институции и да си набавя необходимите услуги. В допълнение, повечето места за предоставяне на услуги имат регламент, според който клиентът трябва да дойде сам и да заяви своите потребности, съответно да премине през процедура на оценка. Симптомите на психичното разстройство, обаче често възпрепятстват активното търсене на помощ, което води до изпадане от наличната система за обслужване на психиатричното разстройство, което от своя страна води до изпадане в нестабилно (рисково състояние). Наличните услуги се извършват според определени правила и трудно могат да отговорят гъвкаво на всички нужди на клиента. Следователно е необходима помощ, модерираща и моделираща наличните услуги, за да стане програмата от грижи индивидуализирана, на практика годна за ползване от човек със специфично разстройство и със специфични личностни ресурси. Дейностите , които ще извършва „Координатора на случай” заложени в проектното предложение са Извършване на първична оценка. Установяване на индивидуалните нужди от грижи за конкретният индивид с психично разстройство. Запознаване на клиента със службите и агенциите предлагащи социални услуги в сферата на психичното здраве, които в най-голяма степен биха задоволили тези нужди. В този процес координаторът проучва профила на съществуващите служби, критериите за прием в наличните програми от грижи, предимствата и недостатъците им Координиране на цялостния процес на обгрижване. Подпомага битовото функциониране на потребителя ,като следи за лична хигиена,прием на лекарства,осъзнаване и задоволяване на основни жизнени нужди,справяне с финансови средства. Осигуряване на регулярен достъп на клиента до службите. За целта координаторът осъществява личен контакт с професионалистите от службите и осигурява пространство, в което различни професионалисти могат да се срещнат, да го обсъдят, да „предадат” и „поемат” случая; Дейността ще се извършва от мултидисциплинарен екип съставен от по двама специалиста. - психиатрична медицинска сестра и социален работник . трудотерапевт и социален работник Дейността ще се извърши от 4 до 10 месец от проекта. Всеки потребител на социалната услуга ще получи 25 посещения в дома си за срока на проекта. - Рехабилитационна програма „Свободно време” Свободното време и свързаното с него значение за хората с психично разстройство, се определя от тяхното ниво на функциониране. Колкото по-високо е нивото на даден потребител, толкова повече той трябва да прави разграничение между работа (занимания) и свободно време. Понятието свободно време в грижите за тези лица е свързано с дейности, които те сами извършват и за съответни дейности, които им се предоставят, като по този начин се стимулира тяхната инициативност, социални умения и умения за независим живот и се подобрява тяхното интелектуално и емоционално развитие. В проекта са предвидени организирани посещения на места, свързани с нашето историческо минало и предпочитани от варненци и гости на Варна обществени места, както и близки градове, което ще спомогне за практическо прилагане на вече тренираните в центъра социални умения. Предвижда се в дейността по проекта да участват 40 човека, като критериите за включване ще бъдат стабилизирано психично състояние, наличие на потенциал за пълноценно участие. Дейността по проекта ще се осъществи от 4 членен екип специалисти- Двама социални работника,психиатрична медицинска сестра и трудотерапевт, които ще бъдат наети на трудов договор. 1. Организиране на пет екскурзии, включващи:  Варна – Калиакра – Балчик – Варна -  Варна – Аладжа манастир – Варна  Варна – Екопарк „Дружба” – Варна  Варна – Мадара – Плиска – Варна  Варна – Несебър – Варна Екскурзиите ще бъдат проведени през летните месеци с автобус по една екскурзия на месец. Приблизителна цена за организиране на мероприятията, които са част от Рехабилитационна програма „Свободно време” – 6000 лв. 2. Посещения на филм – общо 5 пъти в рамките на проекта. Приблизителна цена на посещенията 2000 лв. Посещенията са част от заданието по логистиката на проекта, която ще се възложи на външен изпълнител по правилата на ПМС 55/2007 г.
Дейност 4. Придобиване на компютърни умения и участие във форум и дистанционна рехабилитация. При тази дейност ще се създаде своеобразна, иновативна форма за общуване между хората с психични разстройства с участие на специалисти от областта на психичното здраве. За успешното изпълнение на дейността е необходимо помагалата в Дейност 2 да са налични и раздадени. Ще се организира компютърно обучение, което дава възможност за създаване на условия и механизми за предоставяне на по-качествена и в по-голям обем рехабилитационна услуга на лица, страдащи от психично разстройство. Това ще доведе до преодоляване на социалната изолация и позитивно въздействие върху процесите на социално-икономическа им интеграция. Едновременно с това ще се спази и принципа на равенство между половете. Приблизителната оценка на обучението на целевата группа е 40 човека по 120 лева. Възлагането на поръчката от външен изпълнител ще стане по правилата на ПМС 55/2007 г. с обща стойност на конкретното задание 4800 лв. без ДДС. Обособеното виртуално пространство „Форум” ще е място за себеизразяване и себереализация на хората отчуждили се от общността вследствие на хроничната болест. Тук е мястото за поставяне на проблеми, чието разрешаване се крие в личния опит на участниците във форума и под медиаторското наблюдение на специалистите. Основен принцип в работата е „Тук и сега”. Това подпомага участниците да съсредоточат своя потенциал в решаването на реални и актуални въпроси и да подпомагат други с подобни проблеми. Дистанционното онлайн консултиране е иновативна социална услуга, обогатяваща възможностите за консултиране извън защитена среда по въпроси, касаещи актуални социални и психологични потребности на хора с хронични психични разстройства. Освен това е необходимо да се заплатят 40 такси за включване на интернет, както и 320 месечни такси за интернет потребление (за 40 потребители в рамките на 8 месеца). Преносимите компютри ще бъдат раздадени на 50 % от потребителите, тъй като предварителното проучване показва, че около 50% от потенциалните бенефициенти не разполагат с компютър в дома си. Рехабилитационната услуга „Интернет форум” ще функционира за срок от осем месеца – от 5-ти до 12-ти месец включително. Ще бъдат включени 40 потребители, които ще се включват в удобно за тях време от денонощието. Интернет форумът ще бъде изработен през месец 4-ти от времевата рамка на проекта, на базата на съществуващия сайт на кандидатстващата организация. Форумът ще се модерира от трима специалисти, по 1 час дневно, четири пъти седмично, през осемте месеца в рамките на проекта. Дистанционното онлайн консултиране ще се осъществи за срок от осем месеца – от 5-ти до 12-ти месец включително. Дейността е индивидуална и ще се извършва от трима специалисти, всеки от които ще провежда консултации четири пъти седмично по 2 часа. Ще бъдат обхванати 40 потребители, за всеки от които ще се осигурят по 19 часа консултиране за периода на проекта. За целите на дейността е необходимо закупуване на 20 преносими компютри /нетбук/ – по един за всеки два потребителя. Компютрите са неразделна част от рехабилитационния процес, предвиден в проекта. Без тяхното наличие не би могло да се постигне желания ефект при бенефициентите от целевата група – не би могло да се създаде достатъчно ефективно рехабоилитиране в домашна среда. Планираната цена на доставката е 590 лв. без ДДС на компютър. Възлагането на поръчката от външен изпълнител ще стане по правилата на ПМС 55/2007 г. с обща стойност на конкретното задание 11800 лв. без ДДС. Освен това е необходимо да се заплатят 40 такси за включване на интернет, както и 320 месечни такси за интернет потребление (за 40 потребители в рамките на 8 месеца). Преносимите компютри ще бъдат раздадени на потребителите.
Дейност 5. Фамилно консултиране При тази дейност ще се осъществи подпомагане на семейното функциониране при наличие на психично заболяване у член на семейството. Фамилното консултиране се състои от информиране и обучение на семейството, включващо: - информиране за хроничното психично разстройство и свързаните с него затруднения – медицински, психологични, обучителни и социални; - информиране за протичането и прогнозата; - информиране за принципите на терапия и психосоциална рехабилитация. - обучение на семейството за конструктивно поведение към болния член, разпознаване на ранните симптоми на влошаване и справяне в ситуация на криза Консултирането се провежда индивидуално с всяко семейство на потребителите от целевата група. За осъществяване на дейността ще бъдат разработени и разпечатани помощни материали за естеството на психичните разстройства. Консултирането ще се осъществи за срок от осем месеца – от 5-ти до 12-ти месец включително. Дейността ще се извършва съвместно от трима специалисти четири пъти седмично по 2 часа. Ще бъдат обхванати 40 потребители и техните семейства, за всяко от които ще се осигурят по 3 сесии от по 2 часа за периода на проекта. Консултирането ще се извършва на живо в семейна среда или чрез дистанционна видео-конферентна връзка.
Дейност 6. Дейности по визуализация и публичност В рамките на тази дейност се извършва избор на подизпълнител, който да извърши дейностите по визуализацията на проекта. Приблизителна стойност на поръчката – 4650 лв. без ДДС. Дейностите за публичност са планирани в съответствие с Ръководството за публичност на проекти финансирани от Европейския социален фонд. В тази връзка, дейностите за публичност по проекта включват: - Изработване на 2 табели за проекта с флага на ЕС, наименование на проекта и посочване на подкрепата от ЕС; - Изработка на 1000 брошури за популяризирането на мерките, свързани с подбора на бенефициентите; - Изработка на 500 броя брошури за представяне на постигнатите резултати и проведените дейности при реализацията на проекта; - Предоставяне на информация за финансовата подкрепа от ЕС по настоящата схема за предоставяне на безвъзмездна помощ в официалната документация на проекта в съответствие с изискванията, предвидени в Ръководството за публичност; - Провеждане на пресконференция при стартирането на проекта за информиране на обществеността и представяне на проекта; - Провеждане на заключителна пресконференция за представяне на резултатите от проекта. Ще се представят заключителните резултати, степента в която Проектът е постигнал предварително поставените цели и задачи, перспективите за очаквано устойчиво продължаване на дейността. Стартирането на този проект би се превърнало в значимо събитие в социално-икономическия живот на региона. Това естествено ще постави този Проект още в самото начало в центъра на общественото внимание и ще намери адекватно медийно популяризиране.
Партньори
Партньори:  
Изпълнители:
"СОФРЕКЛАМ" ЕООД
"ЕВРОПРОГРАМИ" ЕООД
"Фреш транс" ООД
Финансова информация
Одобрен бюджет БФП: 133 583 BGN
Общ бюджет: 131 745 BGN
БФП: 131 745 BGN
Общо изплатени средства: 131 585 BGN
Източник на финансиране Верифицирани средства Валута
Безвъзмездна финансова помощ 131 745 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 0 BGN
2009 0 BGN
2010 26 717 BGN
2011 80 150 BGN
2012 24 718 BGN
2013 0 BGN
2014 0 BGN
2015 0 BGN
131 585 BGN
В т.ч. Финансиране от ЕС 111 983 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 0 BGN
2009 0 BGN
2010 22 709 BGN
2011 68 128 BGN
2012 21 010 BGN
2013 0 BGN
2014 0 BGN
2015 0 BGN
111 847 BGN
В т.ч. Национално финансиране 19 762 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 0 BGN
2009 0 BGN
2010 4 008 BGN
2011 12 023 BGN
2012 3 708 BGN
2013 0 BGN
2014 0 BGN
2015 0 BGN
19 738 BGN
Финансиране от бенефициента 0 BGN
Индикатори
Индикатор 1 Брой разкрити нови форми на социални услуги в общността
Индикатор 2 Увеличен брой лица, ползващи социални услуги в общността
Индикатор 3 Бенефициенти, включени в проекта
Индикатор 4 Проведени тръжни процедури
Индикатор 5 Специалисти преминали IT обучение
Индикатор 6 Бенефициенти преминали IT обучение
Индикатор 7 Изработени специални помагала
Индикатор 8 Лица с подобрено състояние
Индикатор 9 Лица интегрирали се в семейна среда
Индикатор 10 Лица намерили трудова реализация


Забележка:
Подчертан елемент от таблицата позволява показване на детайли при избирането му.
Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на оперативна програма „Техническа помощ”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие
ЕС
Европейски съюз