Оперативна програма: Всички
Район за планиране: Всички  
Обобщена информация
 

Идентификация
Номер на проект от ИСУН: BG051PO001-5.2.01-0162-C0001
Номер на проект: ---
Наименование: Грижа в семейна среда за независимост и достоен живот на хора с тежки физически увреждания - дейност "Социален асистент"
Бенефициент: Сдружение с нестопанска цел "Интеграция на малцинствата"
Източник на финансиране: ЕСФ ==> Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси"
Дата на решение на договарящия орган: 10.05.2008
Начална дата: 13.05.2008
Дата на приключване: 01.07.2009
Статус: Приключен
Място на изпълнение: БЪЛГАРИЯ
     СЕВЕРНА И ЮГОИЗТОЧНА БЪЛГАРИЯ
          Североизточен
               Варна
                    Варна
Описание
Описание на проекта: Проектът е насочен към възрастни хора с тежки физически уреждания от община Козлево, насърчаване на позитивен подход, за да се социализират изпадналите в изолация и да се променят обществените нагласи.
Дейности: Административно - технически дейности Те ще се извършат от екипа за управление на проекта и партньорските организации, които ще съдействат, на базата на собствения си опит, за по - бързото и качествено изпълнение на мероприятията в тази дейност посредством участие на свои кадри, вече участвали в проекти , при вземането на решения, логистика, примери от своя опит, методически съвети и литература . Екипът на проекта има за основна и приоритетна задача не само фактическото реализиране на услугата „Социален асистент”, но и ефективното и управление през времетраенето на проекта. Тези първи месеци всъщност ще са критичен период, през който следва: Конструиране на екипа за управление - разпределението на функциите, разработване на длъжностни характеристики, набелязване на мероприятията по проекта, възлагане на задачи на екипа за управление; Изготвяне на критерии за подбор на персонала реализиращ услугата „Социален асистент” като образователен ценз, трудов опит, последна месторабота, способност за комуникация; Фактически подбор на персонала реализиращ услугата – провеждане на интервю, подписване на длъжностните характеристики и договор с ДУ. Подбор, съвместно с Д „СП”, на ползвателите на услугата, след извършване на Социална оценка и при спазване на хоризонталните принципи на програмата. В тези дейности влизат още изготвянето на: Оценка на потребностите на ползвателите на услугата и актуализирането и след 6 месеца; Договор между доставчика и потребителя ; Индивидуален план за предоставяне на услуги и актуализирането му след 6 месеца ; Процедура за разглеждане на жалби; Оценка на риска и работа по намаляване на рисковете за потребителите; Правила относно рамките на помощта, която може да се оказва на потребителите при приема на лекарства и при извършването на други (пара)медицински дейности; Правила и процедура за своевременно сигнализиране и компетентна намеса от ДУ (в рамките на своите правомощия) в случаи на злоупотреба, неглижиране или насилие с цел осигуряване закрила и безопасност на потребителя; Правила и процедура за отчитане от страна на социалните асистенти на операции, свързани с имуществото и финансовите средства на потребителите; Дневник на потребителя; Инструкция, с която запознава социалните асистенти и следи редовно за нейното спазване съдържаща забрани за нерегламентирани контакти на СА и потребителите; Процедура за достъп на асистента до дома на потребителя; Идентификационни знаци със снимки на СА, надпис с името и надпис с името и телефонния номер на доставчика на услугата; Лично досие за всеки потребител; Лично досие за всички социални асистенти и други лица, работещи по трудово правоотношение и/или предоставящи услуги по граждански договори; Регистър на трудови злополуки и инциденти, както и докладите за тях; Регистър на установените случаи на насилие/злоупотреба или подозрение за насилие/злоупотреба (включително за употреба на сила при ограничаване на действия на потребители), както и за действията и мерките, които са предприети; Регистър на отправените похвали и жалби и предприетите действия; Финансови документи за всички осъществени транзакции; Система, съдържаща лични данни за потребителите; Правилник за вътрешния ред; Система за осигуряване на качество, включваща ясни индикатори и правила при предоставяне на услугата; Процедура за получаване на обратна връзка за качеството на предлаганите социални услуги от потребителите; Правила и процедура за осигуряване на здравето и безопасността на социалните асистенти. Водене на кореспонденция , създаване на база данни и архив. Обосновка: Обстойното запознаване с нормативната база е най-важното условие за качествената реализация на проекта и налагане на основния принцип , че предоставянето на услугата е само помощ за хората с увреждания целящо да им помогне по пътя на себеизграждането, социализацията им в общността, както и гаранция за спазването на основните им човешки и конституционни права . Административно техническите дейности ще спомогнат за правилния подбор на персонала и законността и спазване хоризонталните принципи на пограмата при определяне на ползвателите на услугата и Социалните асистенти . Изработените документи ще спомогнат за правата и обратна връзка с потребителите, както и за създаване на ценна база от данни.
Обучителни дейности Тези дейности изпълняват първия етап на проекта и ще спомогнат за повишаване качеството на Социалните асистенти. Ще се осъществяват със силите на кандидата и от екипа за управление. Кандидатстващата организация ще осигури социален консултант, а партньорските организации от своя страна ще съдействат за намирането и привличането на специалистите - психолог, физиотерапевт, лекар ортопед, диетолог. Обучението ще се извърши на два етапа: обучение на СА и обучение на ползвателите на услугата. Етап I Обучението на Социалните асистенти ще се извърши на три модула: Обучение по модул 1 - Общи правила за предоставяне услугата Социален асистент: - Запознаване с нормативната база – ЗСП,ЗИХУ,ППЗСП и ППЗИХУ - /2 ч/.; - „Конвенция на ООН за хората с увреждания”, „Нова стратегия в социалната политика” и „Национална стратегия за равни възможности за хората с увреждания” - /2 ч/; „Методика на социалните услуги за хората с увреждания” и „Методика за предоставяне услугата Социален асистент” ; Измерител на социалните услуги в дейността „Социален асистент” - /4 ч/; Обучение за правата на хората с увреждания като: „Достъп до правосъдие”, „Свобода и сигурност на индивида”, „Защита на целостта и ненакърнимостта на индивида”, „Свобода на придвижването и националност”, „Самостоятелен живот и включване в общността”, „Лична мобилност”, „Свобода на и изразяване и на мнение”, „Свобода на достъпа до информация”,„Зачитане на личната неприкосновеност”, „Уважение към дома и семейството”, „Право на образование”, „Хабилитация и рехабилитация”, „Право на здравеопазване” - /2 ч/; „Наръчник на Социалния асистент” - /2 ч/; - Семинар и практическо упражнение - /4 ч/; На всеки Социален асистент ще се връчи „Наръчник на Социалния асистент’. Обучение в рамките на 16 ч. Обучение по модул 2 - Здравословни и безопасни условия на труд: - „Оценка на рисковете, включително на опасностите в дома на потребителя”; „Избор на подходящо облекло и обувки, респективно използване на лични предпазни средства”; „Оказване на първа помощ и начин на действие в спешни случаи” - /2 ч/; „Оказване на помощ при приемането на лекарства, правила и граници на отговорност”; „Основни правила за поддържане на лична хигиена и контролиране на опасностите от заразяване” - /2 ч/; „Действия и поведение при случаи на насилие и предизвикателно поведение”; „Действия и поведение при случаи на сексуален и/или расов/етнически тормоз”; „Действия и поведение при потребители, пристрастени към вредни за здравето субстанции” - /2 ч/; „Основни изисквания към подготовката и съхраняването на храна, съобразно изискванията на Закона за здравето и нормативните актове по прилагането му”; „Опасности, произтичащи от битовите условия на живот на потребителя (напр.неизправна ел.инсталация, повредени домакински уреди, и пр.)”; „Поведение спрямо домашни любимци” - /2 ч/; „Правила и процедури за достъп до дома на потребителя”; „Правила за водене на документация относно инциденти, случили се с потребители или асистенти” - /2 ч/; Семинар и практическо упражнение /6 ч/ Обучение по модул 3 - Зачитане личността и достойнството на потребителя на услугата: „Спазване на основните принципи на грижата в общността, свързани с насърчаване независимостта на потребителя, зачитане на неговото достойнство и правото му на лично пространство” /2 ч/ ; „Поверителност на личните данни и информация” /1 ч/; „Антидискриминационни практики, включително зачитане на различията; недопускане и ранно сигнализиране на опасност от различни форми на злоупотреба или експлоатация на потребителите, включително сексуален, расов/етнически и други форми на тормоз; действия и поведение при предоставяне на услуги, изискващи физически допир” /2 ч/; „Действия и поведение при боравене с пари и имущество на потребителя”; „Действия и поведение при отказ от получаване на подаръци и завещания”; /1 ч/; - „Злоупотреба с алкохол, цигари и други вредни за здравето вещества по време на работа” „Начини, по които се изразява загриженост относно предоставянето на услугата, включително обсъждането на лоши практики” /2 ч/ Семинар /2 ч/. Обучение в рамките на 10 ч. Форма на обучение: Курс за професионално обучение в съчетание с индивидуални занимания с подходящи наръчници и помагала, консултации с обучител. Метод на обучение: лекция, семинар, практическо упражнение. Обучението ще се извърши от екипа на кандидатстващата организация, а допълнително ще бъдат привлечени специалисти: социален консултант, психолог, физиотерапевт, лекар ортопед, диетолог. Обучението е в рамките на 42 ч и ще се извърши в залата на кандидатстващата организация по предварително изготвено разписание за занятията и практическите занимания.След изтичане на шестия месец на предоставяне на услугата ще се проведе последващо обучение в рамките на 12 учебни ч за опресняване на знанията на СА и преглед на свършента работа. Eтап II Обучението на ползвателите на услугата: Целта на обучението е : Да се промени мотивацията на ползвателите на услугата за социалното им включване, да се преодолее недоверието им от новия начин на предлагане на социална услуга, да се запознаят с правата и задълженията си в процеса на предоставяне на услугата. Ще се извърши в рамките на два часа във всяко населено място на общината, където ползвателите ще се срещнат с екипа за управление на проекта и Социалните асистенти, ще се запознаят с: „Нормативната база за предоставяне на услугата”, „Правата и задълженията на СА и ползвателите”, „Обхвата на услугите”, „Цените на услугите и възможностите на доставчика”, „Договор между доставчика и ползвателите, начини за прекратяване на договора, санкции, начини за комуникация”. На всеки ползвател на услугата ще се предостави „Указател на потребителя на услугата” – с правата , задълженията на ДУ и ползвателите, договора и правилата за реализиране на услугата Социален асистент. След изтичане на шестия месец ще се направят още веднъж обучителни срещи за опресняване на зананията и евентуални корекции в предлаганата схема. В първия месец на реализация на проекта ще се изгради обществен съвет с участието на потребителите на услугата, като техния дял ще е минимум 50% от състава му, който ще изпълнява контролни функции за качеството на предлаганата услуга и ще съблюдава спазването на правата , достойнството и честта на ползвателите на услугата. Обосновка: Тази дейност е необходима за да се повиши информираността на Социалните асистенти за общите правила за предоставяне на услугата, да превърне информираността им в знание за здравословните и безопасни условия на труд, а знанието в убеждение за зачитане личността и достойнството на потребителите на услугата. Разнообразните обучителни похвати ще спомогнат за по трайното овладяване на учебния материал, а практически упражнения ще поставят Социалните асистенти в реална ситуация, ще спомогне да се повиши креативността им и способността им да вземат решение. Тъй като при предоставянето на услугата процеса е двустранен е необходимо и обучение и на ползвателите на услугата, които ще запознаят с възможностите на ДУ, ще имат правото на избор на типа и вида услуга, за правилата, правата и задълженията на двете страни при реализиране на услугата.
Логистични дейности За правилното функциониране на проекта е необходимо точно и изчерпателно изследване на потребностите на целевата група или казано по друг начин да се извърши диагностика , което от своя страна ще спомогне за по качествено предоставяне на услугата, ще се анализират голям брой документи, екипа на управление ще се запознае с организацията и логистиката при други подобни проекти, ще усвои добри практики. Подбор на групата хора с увреждания, ще се извърши на базата на регистрираните лица към Д „СП” - без оглед на религич, пол, възраст и етническа принадлежност - на които ще се направи Социална оценка. Предвижда се подбор на 32 лица с увреждания след консултиране с кметовете по места и и Агенцията за хората с увреждане на областно и общинско ниво; Ще се извъши оценка на състоянието /физическо и психическо/ на хората с увреждания и подбор на инстументариума за въздействие съобразно с изискванията на „Методиката на социалните услуги за хората с увреждания” и „Методиката за предоставяне услугата Социален асистент”. Първоначално ще се направи преценка на възможностите за самообслужване: хранене, обличане, личен тоалет, писане, домакинска работа, а в последствие и на потребностите /личностни,духовни, рехабилитационни – социални и здравни/. От особена важност е да се провежда обучение не само в самообслужване, но и чрез системно обучение ползващия услугата да се почувства пълноценен човек. Това има не само психологическо въздействие, но и икономическо значение. Ще се сключи договор с ползвателите на услугата в които ще бъде посочено :описание на социалните услуги, които се предоставят; опита на доставчика в предоставянето на социални услуги и квалификацията на персонала; условията и правилата за ползване на услугите; процедурата за подаване на жалби. В зависимост от изготвената оценка на потребностите и нуждите на ползвателите и съобразно заявената им воля ще се изготвят индивидуални планове включващи задоволяване на основните потребности : ежедневни потребности; здравни потребности; образователни потребности; рехабилитационни потребности; потребности в свободното време; потребности от контакти със семейството, приятелите, близки и други лица. Тъй като ползвателите на услугата са хора с тежки физически увреждания кандидатстващата организация предвижда изготвянето на план за здравни грижи, който включва: медицинска история на потребителите; необходими превантивни мерки; наличие на алергии; потребности от зъболечение; потребности от лечение или оздравителни програми; имунизации и наблюдение; хранене и диети; рехабилитация; лична хигиена. Ще се предоставят следния набор услуги: Комунално битови: Доставяне /1ч/дневно или приготвяне на храна /2ч/ дневно, помощ при хранене /0,5ч/ дневно. Пазаруване – снабдяване на нуждаещите се с необходимите продукти /2ч/ седмично и лекарства /2ч/ месечно. Помощ за поддържане на лична хигиена – подпомагане при обличане и личен тоалет /0,5ч/ ежедневно, къпане /1ч/ седмично, бръснаро-фризьорски услуги /2ч/ месечно, поставяне и сваляне в и от инвалидна количка /05ч/ ежедневно. Съдействие при осигуряване на отоплителни материали /2 ч./ за целия период. Съдействие за извършване на дребни технически ремонти /1 ч/ при нужда. Осигуряване на пране и химическо чистене или ръчно пране /1ч/ седмично. Извършване на плащания – за електричество, вода, местни и централни данъци и такси и др. със средства на лицето /2ч/ месечно. Обучение в самообслужване - ежедневно. Здравна рехабилитация и лечение: Помощ при вземането на лекарства, предписани от лекар /0,5ч/ ежедневно, придружаване до личен лекар, лекар ортопед /2ч/ месечно, при настаняване в болница /2ч/ при нужда. Осигуряване посещения за изпълнение на рехабилитационна програма /2 ч/ по график. Придружаване при разходка /2 ч/ три пъти седмично. Помощ за гимнастика и раздвижване /0,5 ч/ ежедневно. Административни: – съдействие за изготвяне на необходимите документи за явяване на ТЕЛК, попълване и подаване на необходимите формуляри като данъчни декларации, молби за получаване на помощи от службите за социално подпомагане или до други административни звена и учреждения; съдействие при получаване на технически помощни средства /2ч/ месечно. Съдействие при срещи с общинските служби и държавни органи /1ч/ месечно. Съдействие при снабдяване с необходимите помощни средства при инвалидност или тежки заболявания /2ч/ при нужда. Съдействие при подаване на документи в пенсионен отдел, служби за социално подпомагане и други /1ч/ месечно. Социална и личностна рехабилитация: Придружване при посещение при психолог и/ или социален работник /2ч/ месечно. Придружаване при посещение на църква, джамия или синагога /1ч/ седмично и на всеки религиозен празник. Придружаване на гости, на срещи с приятели, роднини, честване на рождени дни и празници /1ч/ седмично . Подпомагане при отглеждане и поддържане на стайни и градински цветя /1ч/ два пъти седмично. Помощ в общуването и поддържането на социални контакти – организиране на развлечения и занимания в дома и извън него, четене на книги /1 ч/ два пъти седмично и вестници /1 ч/ три пъти седмично. Организиране на занимания по интереси /шах, табла, домино, не се сърди човече и други /1ч/ до три пъти седмично. Основен момент в социализацията на ползвателите на услугата ще бъде включването им в културния, политически и обществен живот на общността. Социалните асистенти ще дискутират при желание от потребителите, теми от политическия, културния и обществен живот на общността минимум /2ч/ седмично. Дейностите съобразени времево и функционално с „Измерител на социалните услуги” при предоставяне услугата „Социален асистент” от Националната програма „Асистенти на хора с увреждния. Набора от услуги се извършват по график на базата на индивидуалния план и след предварително договаряне с обслужваното лице при заявено желание от негова страна. Обосновка: Логистиката е дейност занимаваща се с анализ, управление и контролиране на потоци от материали, хора и енергия. Умелото съчетание на човешкия фактор от ДУ и широкия набор от възможни услуги предопределят значимостта и мястото на тази дейност. Основната задача на логистиката е оптимизация на процеси, което е и основна задача на тази дейност, да насочи енергията и оптимизира възможностите на човешките ресурси работещи по проекта и предостави максимално качествени услуги съобразно потребностите и желанието на потребителите.
Административно – управленски дейности за промяна на личносттната нагласа на лицата от целевата група Това са дейности свързани с с ясното и точно поставяне на задчи на персонала, а от там и за по качественото реализиране на услугата, а също така дейности свързани с усилията на екипа за управление и привлечените специалисти, да подберат най-необходимите и съвременни методи за въздействие върху състоянието - психическо и физическо - на лицата от целевата група, за да променят те своята нагласа за собственото си „аз” и мястото си в обществото, за да добият повече увереност, самоуважение и чувство за полезност и значимост. „Обучение в самообслужване” - / при заявено желани от потребителите на услугата и при нужда/ съгласно методическите документи ще се разработи на програма „Обучение в самообслужване” в която ще залегант изискванията: да се преодолее безпомощността на човек, вследствие на функционалното му увреждане; да се постигне самостоятелност и независимост на хората с физически увреждания от другите във възможно най-кратък срок; провеждане упражнения и тренировки в следните направления: сядане в леглото; обучение за служене с прибори за хранене; обучение за извършване на лична хигиена; обучение за комуникиране с околния свят. Провеждане на беседи с ползвателите на услугата за разясняване на техните права и задължения в общността минимум 1 ч месечно и запознаването им с живота на хората с увреждания от другите страни на ЕС.. Обсъждане събития от обществено-политическия и културния живот на общността минимум два ч седмично при предварително подготвен план за събеседване съобразен с интелектуалното ниво, потребностите и желанието на ползвателите на услугата. Провеждане срещи с психолог с ползвателите на услугата и техните семейства за преодоляване на появило се деструктивно поведение, за повишаване на мотивацията на ползвателите, за запознаване с поведенчески стратегии и отстраняване негативни нагласи – при нужда. Включване ползвателите на услугата в хоби клубове, художествена самодейност и други неформални образувания на общността, за да се ускори процеса на социализация на ползвателите на услугата. При възможност. Провеждане срещи на ползвателите на услугата с работодатели / Общински ръководства, Училищни настоятелства, Религиозни настоятелства, ръководители на детски заведения, браншови организации, земеделски производители/ и търсене на подходяща работа / когато има заявено желание и възможност от ползвателите на услугата /, която би спомогнала за личностното изгрждане и промяна на нагласата , че човека с увреждане е „втора ръка” човек. Търсене на подходящи програми за включването на хората с увреждания в социалния и обществен живот на общността. При нужда. Организирано провеждане на рожденните дни на ползвателите на услугата / в рамките на селото/. Минимум два ч на ползвател по предварително изготвен график. Изпълнение на разработените програми и графици, както и дейностите предписани в измерител на дейностите „Социален асистент”. Обосновка: Изолацията от общността, както и доброволната самоизолация на хората с увреждания, оставят трайни следи върху съзнанието и психиката им,, което води до депресивни състояния,деструктивно поведение, загуба на идентичността, самоунищожение на личността. Ето защо тази дейност е необходима за постигане на личносттна промяна и повишаване мотивацията за живот на ползвателите на услугата посредством включването им в социото на хора със същите проблеми , а в последствие в социалния живот на общността.
Това са дейности свързани с с ясното и точно поставяне на задчи на персонала, а от там и за по качественото реализиране на услугата, а също така дейности свързани с усилията на екипа за управление и привлечените специалисти, да подберат най-необход В хода на реализация на проекта се извършва мониторинг и оценка. При завършване на проекта се извършва оценка за постигането на заложените целите. Екипа за управление на проекта упражнява непрекъснат контрол върху: качеството на изпълнение на дейностите по проекта; ефективното изразходване на средствата по проекта; спазване на трудовото законодателство и трудовата дисциплина на всички назначени по проекта. За точното и качествено изпълнение на проекта ще се осъществява постоянен контрол за изпълнение на отделните етапи на проекта и планираните мероприятия. Ще се изготви въпросник за изследване удовлетвореността на ползвателите на социалната услуга, на социалните асистенти и степента на изменение на обществените нагласи по отношение на хората с увреждания. Мониторинга ще се осъществява от екипа за управление на проекта и партньорската организация. Ще се изготви процедура за получаване на обратна връзка за качеството на предлаганите социални услуги от потребителите, техните законни представители, близки или роднини. Тази процедура включва: редовни посещения на всички потребители (веднъж месечно) от доставчика, които включват и мониториране на дейността на асистента; ежедневен отчет на провежданите дейности от персонала; ежемесечно оценяване на работата на персонала, състоянието на ползвателите на услугата, чрез въпросник или интервюта ще се оценява качеството на предлаганата услуга и степента на изпълнение на проекта; периодична проверка и преглед на документацията. Водене на счетоводна отчетност съобразно изискванията на Българското законодателство.Ще се осъществява постоянен контрол от създадения Обществен съвет. Обосновка: Непрекъснатия контрол върху работата на персонала и качеството при изпълнение дейностите по проекта е необходимо условия за изпълнение на целите заложени в проекта и неговата успешна реализация. Използваните системи за контрол/ за права и обратна информация, ежедневен контрол и ежемесечно отчитане/ ще спосибстват за ефикасността и ефективността на проекта при постигане на заложените цели. Постоянният мониторинг и наблюдение на нуждите на потребителите и рализиране на услугата от персонала , гарантират своевремена реакция на нововъзникнали потребности, нужда от подобряване, коригиране на предлаганите дейности и качество на услугите.
Дейности за промяна на обществената нагласа Дейности за промяна на обществената нагласа
Финансова информация
Одобрен бюджет БФП: 85 593 BGN
Общ бюджет: 80 670 BGN
БФП: 77 742 BGN
Общо изплатени средства: 77 275 BGN
Източник на финансиране Верифицирани средства Валута
Безвъзмездна финансова помощ 77 742 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 17 119 BGN
2009 51 356 BGN
2010 8 801 BGN
2011 0 BGN
2012 0 BGN
2013 0 BGN
2014 0 BGN
2015 0 BGN
77 275 BGN
В т.ч. Финансиране от ЕС 66 080 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 14 551 BGN
2009 43 652 BGN
2010 7 481 BGN
2011 0 BGN
2012 0 BGN
2013 0 BGN
2014 0 BGN
2015 0 BGN
65 684 BGN
В т.ч. Национално финансиране 11 661 BGN
Реално изплатени суми
Период Размер
2007 0 BGN
2008 2 568 BGN
2009 7 703 BGN
2010 1 320 BGN
2011 0 BGN
2012 0 BGN
2013 0 BGN
2014 0 BGN
2015 0 BGN
11 591 BGN
Финансиране от бенефициента 3 226 BGN
Индикатори
Няма въведени индикатори към този проект


Забележка:
Подчертан елемент от таблицата позволява показване на детайли при избирането му.
Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на оперативна програма „Техническа помощ”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие
ЕС
Европейски съюз